Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie
  • Hey all,

    mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

    Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

    financieel? keuring? rijden?

    wat ik nu (denk te) weet?

    1 financieel is er geen verschil
    2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
    3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

    nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

    Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

    TIA

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 179)
    • IDD

      Invoer 924S uit Nederland. Foto’s van documenten in mijn draadje. Onlangs iemand anders ook nog een Nederlandse 944 uit Duitsland, die nog niet ingeschreven was in Duitsland, dat blijft dan een Nederlandse invoer hier: https://porscheforum.be/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/124308-nieuw-lid-en-vraagje-over-invoer-944

        met een beetje moeite vind je HIER alle info die je zoekt en nodig hebt.

          Ik denk dat je gelijk hebt. BTW is zelfs maar 6% voor oldtimers in NL. Maar als hij dan hier is, wellicht wat werk om hem klaar te krijgen voor de euring en dan opnieuw een trailer huren? Of zijn er betere manieren om hem bij en door de keuring te krijgen.

          Gezien de leeftijd is er geen gelijkvormigheidsattest, wat heeft dat voor invloed op de keuring?

          ASI

            [quote=”Camillo” post=203625]Overigens ben ik ook zeer benieuwd over met welke platen ik naar de keuring toe zou moeten gaan? Schroef ik er tijdelijk de platen van mijn normale auto op of ga ik met de amerikaanse platen of kan het alleen als ik ergens een z-plaat regel?[/quote]
            Zeker geen van de twee eerste omdat je dan met niets in regel bent qua verzekering en belastingen.
            Misschien HIER (klik) eens beginnen… …
            Zie deel “Aankoop buiten de Europese Unie
            Belasting op wagens is in NL is lager dan in BE (19 vs. 21%) dus zou ik hem daar aangeven aan de douane en dan transitplaten regelen via de VWE.
            Met die transitplaten mag je 14 rondrijden want daar is wel een verzekering bij.
            Nu vraag ik mij wel één iets af : keuring / APK (in NL)
            Ik denk dat je transitplaten enkel kunt krijgen met een geldig APK voor de wagen.
            Die heb jij niet, dus zal dit zo toch misschien niet werken.

            Volgens mij:
            1) Aangeven bij de douane in NL omwille van lagere BTW
            2) Op trailer overbrengen naar BE

              Ik heb recent een 912 gekocht in de VS en moet die nu gaan importeren. Volgende week wordt de container gelost en kan ik de hem eindelijk gaan ophalen. Hij is in Rotterdam aangekomen, omdat de invoerbelasting in Nederland lager ligt. Ik ben van plan om hem op te halen

              Omdat de 912 uit 1966 komt en dus geen GVO heeft lijkt het mij het verstandigst om deze in te schrijven als daily. Kan ik er ook zo af en toe eens mee naar mijn werk. Heeft er iemand ervaring met de importkeuring? Voor een oldtimer inschrijving moet dat redelijk eenvoudig zijn, maar als daily lopen de verhalen nogal uiteen.

              Mocht het een daily worden dan vrees ik dat ik nog op zoek mag naar een snelheidsmeter omdat de mijn in mph is.

              Overigens ben ik ook zeer benieuwd over met welke platen ik naar de keuring toe zou moeten gaan? Schroef ik er tijdelijk de platen van mijn normale auto op of ga ik met de amerikaanse platen of kan het alleen als ik ergens een z-plaat regel?

                De twee porsche 911 die op dagdagelijkse platen stonden moesten beide naar de keuring en heb deze laten keuren om op oldtimer platen in te schrijven.
                Met de cabrio heb ik 344 km gereden over een heel jaar en wist nu reeds dat ik er bijna niet meer mee ga rijden.
                Ik heb lang getwijfeld om hem te verkopen, maar nu de documenten in orde laten maken en binnen een 3 tal weken bezit ik oldtimer platen .
                Moet ik me ook niet meer druk maken om naar de keuring te rijden al zijn ze er vriendelijk soms komen er toch nog absurde zaken boven.

                  :mrgreen:
                  Laat jullie toch niet gek maken. Een VAZ Lada 1300 (met achterwielaandrijving) is nog goedkoper dan een oldtimer Posche, Prche, Porche, *porsche met O-plaat. :coolness:
                  (De beste herinneringen aan dat ding, maar het had wel minder kreukelzones dan mijn 914.)

                    De kanarie, of koersbanaan zoals hij verleden week genoemd werd, wordt vermoedelijk eind maart ingeschreven. 90 % zeker wordt het met een oldtimerplaat, 10% twijfel. Hoe dan ook is mijn absolute vereiste dat hij technisch 100 % in orde staat. Wat mij tegen houdt om hem gewoon in te schrijven, is dat “gedoe” in de keuring, wat hier al uitvoerig beschreven werd.

                      Goof, volgens mij heb je gelijk.Heb mijn 911 ’83 onlangs als oldtimer ingeschreven.Oldtimer plaat maakt mij niks uit, hij moet 100% in orde zijn (keuring of niet) en onderhoud door mekanieker/garage hangt van jouw keuze/vertrouwen/kennis af.En inderdaad is goedkoper.

                        moet aan het vroege uur gelegen hebben. De afgelopen 2 jaar ben ik er een keer of 5 geweest, niet altijd een groene kaart gekregen, maar telkens correct en vriendelijk daar én veel interesse in mijn shark…Bijna altijd een klapke van een kwartierke over de *porsche

                          Deze morgen naar de keuring met de ‘ 87 er.
                          Hedde gij daar een gelijkvormigheidsattest van ? Euh Ja… blik vol ongeloof, en dan gaan ze aan de keuring beginnen.
                          Ik dacht, oei, dat gaat hier wat worden…..
                          Maar buiten wat gepruttel over de blinkende Design Tech uitlaat komen ze niet; blanco gekeurd :happydance:
                          Het lag misschien aan het vroege uur , maar echt vriendelijk waren ze daar niet in Brasschaat.

                          PB

                            270+

                              Een beetje auto gaat sneller dan 270 hé? :sarcastisch :mrgreen:

                                [quote=”Mushroom” post=185724]… winterbanden bestaan niet in de hoge snelheidsindexen 💡 vandaar de sticker …[/quote]

                                toch wel, W-index =270 km/h

                                winterbanden_highspeed.png

                                  [quote=”bladerunner” post=185774]Ok, deze corrupte ambtenaar[/quote]
                                  En ik geef me ook gewonnen.
                                  Wel nog even meegeven dat ik niemand verweten heb corrupt te zijn, alleen dat sommige dingen corruptie in de hand zouden kunnen werken 💡

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 179)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.