Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?
- Dit onderwerp bevat 179 reacties, 49 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 9 maanden geleden door Hendrik.
-
MakerDiscussie
-
30 juni 2014 om 19:46
Hey all,
mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?
financieel? keuring? rijden?
wat ik nu (denk te) weet?
1 financieel is er geen verschil
2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.
Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.
TIA
-
MakerDiscussie
-
ik moet hem laten keuren, dat ze het dan ook maar autonoom doen. een belastingcontroleur gaat aan een zelfstandige ook niet vragen waar hij het resultaat van het boekjaar kan vinden hè.
dat er keurders tussen lopen met een bachelor diploma maakt het in het kader van heel wat aangehaalde punten nog erger … en werkzekerheid is in deze een loos argument want het beroep van autotechnicus staat al jaren op de lijst van knelpuntberoepen. trek er de lijst van 2014 op de site van VDAB maar op na.
een werknemer die meer verdient bij de autokeuring tov een merkgarage is het levende bewijs dat dit monopolistisch systeem totaal vervreemd is van elke economische realiteit. het wordt beschamend als je de takenpakketten van beide werksituaties met elkaar vergelijkt.er passeerde hier een paar posts terug een reply over de afstelling van de koplampen. mijn garagist vertelt me nog vorige week dit verhaal: meneer uw lampen staan niet goed afgeregeld. kan niet zegt de klant want ik kom recht van de garage en deze zijn daar gecheckt. de chauffeur krijgt een rode kaart en rijdt ermee direct retour naar de garage. kan niet zegt de garagist en rijdt direct met de auto naar de herkeuring zonder er iets aan te doen (geen automatische hoogteregeling zoals vorig verhaal). gevolg: groene kaart.
garagist haalt er de stationschef bij en zegt dat er wat scheelt met hun meetapparatuur want dit is al het zoveelste identieke verhaal in enkele weken tijd. blijkt dat de meetapparatuur op de lijn van de herkeuring correct geijkt is en die op één van de reguliere keuringsstraten NIET. de garagist vraagt de stationschef hoeveel mensen ze hierdoor ten onrechte hebben afgekeurd, voor niks extra hebben laten betalen en wat ze daarmee gaan doen. het antwoord kan je al raden zeker :bounce:we zijn er nog lang niet, ook niet met de stelling ‘uw auto is uw probleem” en kunnen hierover nog daaaagen discussiëren en wss zonder het ooit eens te worden :sarcastisch
[quote=”Ghost” post=172532]Wim
Ik weet toch ook van enkele mensen dat ze de keuring in NL
niet bij hun vaste garage doen omdat ze dan meestal teveel herstellingen hebben :think: [/quote]Dat komt omdat ze op de herstellingen willen bezuinigen en daarom naar een vrije grage gaan omdat die daar niet zo moeilijk over doen als het verder technisch in orde is.
Op die manier ben ik dus ook heel goedkoop aan mijn BMW 330D gekomen omdat die technisch wel in orde was maar veel achterstallig onderhoud had, zoals filters niet vervangen en grote beurt uitstellen, uitlaat vervangen door een 2.0 potje achter enz.
Dan komen ze bij de dealer die dat ziet, en wil dat in orde maken wat in mijn ogen normaal is.Dus punt wat ik al eerder aangehaald heb, dure auto is duur rijden met bijbehorend onderhoud, en dan moet je daar niet over mekkeren, want dan moet je een milieugeval kopen en rijden. :popcorn:
We zijn er! :respect2:
Het heeft even geduurd maar soit.Uw auto is niet de keuring haar probleem. Uw auto is UW probleem.
Jij moet weten of je mistlamp al dan niet brandt, jij moet weten met welke banden je moet rondrijden, jij moet (denk ik) zelfs weten waar je VIN staat. Als ze er 5 minuten staan achter te zoeken en dan met 😳 de stationschef er gaan bij halen, dan zou jij daar eigenlijk 😳 moeten staan, omdat je niks afweet van je auto.Iedere keer dat ik naar de keuring ga is’t iedere keer dikke miserie. Dit vanwege de Belgische regels die in strijd zijn met de Europese. Ik heb alleen het gezond verstand van dit niet af te wentelen op de keurders die ook maar hun job doen.
Hier en daar zit er wel altijd ene tussen die de dag ervoor niet gemocht heeft of eentje die misschien zelfs jaloers is maar daarvoor iedereen altijd afschilderen als domme kl*ten is erover, en ‘t zelfde geldt voor de flikken.Ik ben nu naar de keuring geweest met de 964. Ik heb de brandblusser, fluo hesje, verbandskist en gevarendriehoek van de 991 erin gesmeten, eens terug heb ik alles weer in de 991 gelegd. Als ik nu gestopt wordt in de 964 door de flikken en die vragen me dat, dan is dat toch mijn eigen stomme fout? Had ik dat nu allemaal niet in de 964 gelegd dan was ik afgekeurd en waarom? Niet vanwege een “jaloerse keurder”.
Ik wees de keurder het plaatje met de VIN op. Nee nee zei hij, dat moeten we niet hebben en hij hefte de vloerbekleding op waar blijkbaar wel de correcte nummer stond. Ik = 😳Neem eens zelf verantwoordelijkheid ipv alles altijd op anderen af te draaien.
LOL, als de bandencentrale zegt dat uw banden niet conform zijn? Waarom leg je dan niet gewoon 2 nieuwe banden?
Dat kan je toch niet op de keuring steken, je was gewaarschuwd door de bandencentrale dat je band niet conform was, en je wist dat de keuring er extra op ging letten, waarom dan dat risico nemen?Omdat de bandencentrale een afzetter is, die enkel uit is op uw geld???
Wat een vermoeiend topic is dit. En ja, ik heb vrienden die werkzaam zijn op de keuring, en neen, ik vind het zeker geen “nitwits”. Wel mensen die graag zekerheid hebben in het leven. Zijn ze daarom minderwaardig of minder technisch begaafd dan een mechanieker in een werkplaats? Absoluut niet, ik ken zelf super mechaniekers die gewoon op de keuring werken omdat ze daar jobzekerheid hebben en niet slecht betaald worden. Vind als gegradueerde automechanica maar eens een job bij een garage! Die gaan je nooit betalen volgens je diploma wegens “te duur”.
Verleden jaar heb ik mijn camionette verkocht. Voor verkoop moest ik naar de keuring.
Alles was goed, had trouwens maar 70000 km
Enkel uw linker voorband is versleten,moet ik u voor afkeuren….zie wel dat het dezelfde wordt als aan de andere kant……dus rode kaart.
Bij de Bandencentrale…Meneer de band aan rechterkant is niet conform het gewicht…..Keuring zegt dat er dezelfde op moet dus….ok dan
Terug aan keuring…..meneer uw voorbanden zijn niet conform de gewichten…….kon je dat de eerste keer niet zeggen dan….. :bounce: :bounce:Niet gezien is niet noodzakelijk gelijk aan goed vinden 🙂
Dus als je 3 keer ongezien 60 rijd in een zone 50, maar de 4de keer word je geflitst. Ga je dan ook zeggen, dat ze het 3 keer wel goed vonden? Of dat niemand je erop gewezen heeft dat je eigenlijk maar 50 mocht?
De keuring moet er totaal niet voor zorgen dat alle wagens conform hun PVG blijven. Dat is de taak van de eigenaars 🙂
Eén ding wil ik er nog over kwijt.
Als de keurders 3 jaar na elkaar iets goed vinden (bandenmaat van mijn GT3)
Moeten ze na 3 jaar niet doen alsof ik andere banden heb geplaatst.
Het staat zelfs op de documenten van de 2de hands keuring 😯 dat er toen al die maat onderlag.
Dus eigenlijk ben ik 3 jaar in overtreding geweest met de wet.
Terwijl niemand mij daarop wijst. Dacht dat dat toch de grote taak is van de keuring.
Ervoor zorgen dat alle wagen conform hun PVG blijvenJe hebt gelijk Hendrik. Deze discussie gaat verder dan wat TS had gevraagd. Maar bij het lezen van sommige reacties: 🙄
Een voorbeeld uit een totaal andere context: lees in de pers de perikelen van een Aalsterse carnavalsgroep. Die dachten ook dat ze verzekerd waren bij een brand in een loods. Niet dus. Persoonlijke financiële drama’s zijn het gevolg.
Woon-werk verkeer met een oldtimerverzekering, no problem. Tot iets ernstigs je weg kruist. En dan gaan de poppetjes aan het dansen.
Ondertussen gezien dat bij de verzekeringen van Erard wel occasioneel woon-werk verkeer mogelijk is.
We hoeven niet per se tot een gemeenschappelijk *porsche -standpunt te komen. :respekt: Het was al een filosofische gedachtenwisseling over risicogedrag aan de hand van de keuze voor O- of gewone platen. 😛
Het wordt breder, ambtenarenplichten en burgerplichten in het dagelijks verkeer en de dagelijkse omgang. :think: (En dat allemaal in een 944 draadje! :sarcastisch )
Waar gaat dat eindigen. :popcorn:[quote=”Mushroom” post=172517]En wat heeft dat uitgemaakt? Idd, juist niks. Evenveel als nodeloos gemekker tegen flikken of keurders.
M[/quote] Het helpt niet maar je hebt wel die mannen eens even terug met beide voeten op de grond gezet 😉
En het is niet omdat ze macht hebben dat ze ook zo moeten handelen.Vraagt een agent u iets : altijd beleefd antwoorden maar direct ook in verdediging gaan. En zeker nooit maar dan ook nooit toegeven. Zo nog een laatste keer dat ze een agent mij liet stoppen :
Agent : Mijnheer u reed zeker 90 km/uur en je mag hier maar 50.
Ik : Neen Mijnheer ik reed 50.
Agent : niet waar ik moest zeker 90 rijden om u te kunnen in halen.
Ik : ik reed nochtans 50 Mijnheer. Zoals het ook mag.
Al een beetje gefrustreerde agent : moet ik u nu een boete geven en rijbewijs laten intrekken?
Ik : als u zich dat verplicht voelt moet u dat doen Mijnheer. Hebt u overtreding vastgelegd?
Agent : mijn wagen zijn teller is geijkt en ik zeg dat het zo is.
Ik : als dit voldoende bewijskracht is dan moet u uw job naar behoren uit voeren Mijnheer.
Heel gefrustreerde agent : ik zal het een keer door de vingers zien. En weg was hij.Als ik met een wagen naar een technische controle moet dan weet ik ook technisch niets van die wagen. Maar ik vraag wel direct of hij de wagen met respect wil behandelen. Want zij rijden er mee op de remmentest en op de brug mee. Is het een jonge puber (meestal ook zo) dan zeg ik direct dat hij moet oppassen. Het is geen tjoeningkarreke. Meestal zijn die gastjes dan zo uit hun lood geslagen en weten ze niet meer wat te zeggen. En dan wordt er nog weinig gecontroleerd. Altijd al naar Heist o/d Berg geweest en altijd al op 5 minuten met een groen kaart terug weg geweest. Ik maak wel altijd een afspraak en ga ‘s morgens vroeg als ze open gaan.
Wim
Ik weet toch ook van enkele mensen dat ze de keuring in NL
niet bij hun vaste garage doen omdat ze dan meestal teveel herstellingen hebben :think:Ik denk echter wel als je een goede betrouwbare garage hebt dat dat dan de beste plaats is om het te laten doen, of niet?
Heel simpel geschreven over APK: we krijgen automatisch een bericht dat de auto naar de keuring moet, en maak dan bij betreffende garage van je keuze een afspraak.
Deze keuren dan de auto op technisch gebied en als die goed bevonden is heb je weer een jaar rijden zonder problemen.
Vinden deze wat zullen ze je opbellen en het probleem uitleggen en toestemming vragen om het te repareren.Voor de rest is het bij ons gewoon simpel, alles mag als het maar binnen de norm van veiligheid ligt.
Dus andere velgen en banden geen probleem zolang deze maar niet buiten de carrosserie komen.
Remmen, tangen ,schijven of leidingen mogen ook vervangen worden voor geventileerde of stalen remleidingen.Dus simpel, anders kan ik het niet uitleggen.
Moet je met een ingevoerde auto naar de controle bij de RDW word de auto op iets andere punten nagekeken, maar komt ver overeen met wat ik hier boven geschreven heb.
En als je een auto uit een ander EG lidstaat binnenhaalt en die heeft daar op kenteken gestaan, moeten ze deze auto mits technisch in orde zo overnemen als daar nog een keuring op staat van dat land.
Daarbij hebben wij nog een 33% regeling, dus dat wilt zeggen dat je de auto voor 33% mag ombouwen.
Dit is dan voor motorisch of voor de carrosserie, beiden mag niet.
Maar als je eerst naar de keuring gaat met een andere (lees zwaardere motor) en deze goed gekeurd isen kenteken hebt is die 33% weer weg, en kun je nadien de carrosserie aanpakken want deze is dan weer voor 33% regeling omdat het eerste (motor) als goed gekeurd was.
Doe je dit samen kan dit niet want dan zit je aan 66%.Dus haal je voordeel eruit, en kom naar Nederland wonen.
Over het Nederlandse systeem valt inderdaad iets te zeggen. 💡
Onze Nederlandse forumvrienden hebben daar mogelijk ook wel opmerkingen over of zijn ze tevreden over deze vorm van autokeuring. ❓als m’n vrouw met de P naar de keuring gaat hoeft zij die keurder niet te kunnen wijzen waar die freak’n nummers staan. als hij dan na 5 minuten zoeken met het schaamrood op de wangen moet toegeven dat hij het ook niet weet en het aan een collega moet gaan vragen dan moet hij nadien ook professioneel genoeg blijven en gewoon zijn werk doen. niet zijn gram halen en gaan kankeren over pietluttigheden om te laten zien dat hij aan de kant van de macht staat. of de ruitensproeier proberen terwijl hij de remmentest doet en de bestuurder verplicht naast de auto moet blijven staan.
om met een cliché af te sluiten met voor mij heel wat realiteit erin: bekwame mecano’s werken in de werkplaats van een garage en gefrustreerde nitwits werken bij de autokeuring met tot op de minuut getimede werktijden en koffiepauzes. zeker geen gasten die ne st..ve krijgen omdat ze verloren tijd inhalen door in sneltempo een koppeling terug te assembleren terwijl de klant op z’n herstelde auto staat te wachten. gasten en tegenwoordig ook dames die er vanuit gaan dat de bazen boven hen wel in hun plaats denken en alleen creativiteit mogen tonen om hun percentage afgekeurde voertuigen te halen; want dat is kassa voor de NV autoveiligheid met z’n regionaal monopolie.
dan is het APK systeem in NL volgens mij heel wat transparanter geregeld bij reguliere garages met een normale marktwerking. waar de auto aangekondigd een tijd moet resideren om steekproefgewijs de garagist te kunnen controleren. loopt die tegen de lamp dan is die garagist z’n APK machtiging gewoon kwijt.[quote=”Igordiver” post=172506]
Dat is cafépraat, als je niet akkoord bent moet je het hogerop gaan zoeken en niet de gemakkelijkste (aanspreekbare) prooi eruit nemen. Als jij bij Fortis werkte zou je het dus maar normaal gevonden hebben dat iedereen bij jou zijn beklag kwam doen?
Willen we bij Fortis de cijfers ne keer opvragen van het aantal klanten dat Maurice Lippens persoonlijk te woord heeft gestaan ten tijde van de crisis en het aantal “gesprekjes” dat de directeurs van de lokale filialen hebben gehad met “ontevreden” klanten? [/quote]
Voila. En wat heeft dat uitgemaakt? Idd, juist niks. Evenveel als nodeloos gemekker tegen flikken of keurders.
Mensen vergeten snel, Fortis is al lang uit het collectief geheugen verdwenen, die directeurs die daar een paar lastige klanten over de vloer kregen zijn nu met diezelfde klanten potten aan’t pakken in Brazilië. Ne keurder niet, en ne flik ook niet. Die zitten nu nog altijd naar die eeuwige zelfde stomme opmerkingen/verhaaltjes te luisteren van “de mondige burger” die denkt alles beter te weten.Wil je ‘t spelleke spelen, dan volg je de regels. Wil je andere regels dan zijn er andere aanspreekpunten dan het “voetvolk”.
Dat van die wijkagent is een goed voorbeeld want “die staat aan uw kant”, net zoals uw garagist “aan uw kant” staat, en ne keurder niet, hence, op ne keurder kun je rekenen voor een ja of neen, op de rest niet. Ons kent ons en dat schept verplichtingen, draai het of keer het hoe je wil.
@deepee: in Nederland kunnen ze dat blijkbaar wel want het stond netjes vermeld op het oude inschrijvingsbewijs van de 964.
Maar ook hier moet de keurder niet voor opdraaien of verweten worden als d*mmekl**t, er zitten daar wel andere mensen, hoger in de boom, die ook op dat idee kunnen komen zeker?
Wie zegt dat dat al niet 10x aangevraagd is door een keurder of stationschef en al evenveel keer afgeschoten door de bean counters wegens te duur/te moeilijk/te…
En dan ook nog: is dat nu *zo’n* probleem om die keurder effe te wijzen waar dat freaking nummer staat? Of staan we liever monkelend te gniffelen om dan te kunnen komen stoefen over die stomme keurders?
Als ik een tijd niet met de 912 gereden had en ik de koffer moest opendoen stond ik ook altijd efkes te foefelen van “hoe zat dat hier nu weer?”. Dat gaat dan over 2 auto’s, niet over duizenden verschillende, of is dat dan de volgende softwareaanpassing die bij de PVG moet komen?Soit, iedereen denkt er anders over en iedereen heeft gelijk en is tegelijkertijd zot 😉
Btw, toen de keurder mij vroeg om de motorkap even te openen heb ik ook de achterste koffer opengetrokken hoor, terwijl hij wel degelijk in de voorste moest zijn :happy:
Moet ik die nu als dom beschouwen? Nee, ik beschouw die als iemand die puur uit gewoonte vraagt om de voorste koffer open te doen omdat bij pakweg 95% van de wagens het daar te doen is, iemand die al zoveel auto’s zien passeren heeft die dag dat hij het niet eens beseft dat daar een auto staat met de motor achterin, iemand die misschien wel heel andere dingen aan zijn hoofd heeft op dat moment zoals we allemaal wel eens hebben.
Voor sommige mensen is ne Porsche niets meer dan ne Porsche hoor, en dus maw ne gewone auto zoals alle andere.
Ik heb 2.5 uur in Nazareth gestaan voor de keuring, op die tijd heb ik daar vier 911’s zien passeren. De tijd dat ne keurder ne stijve kreeg bij het zien van ne P ligt ook al effe achter ons hoor 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.