Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie

  • JoeBar_S2
    Deelnemer

      Hey all,

      mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

      Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

      financieel? keuring? rijden?

      wat ik nu (denk te) weet?

      1 financieel is er geen verschil
      2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
      3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

      nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

      Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

      TIA

    15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 179)
      • Dat is cafépraat, als je niet akkoord bent moet je het hogerop gaan zoeken en niet de gemakkelijkste (aanspreekbare) prooi eruit nemen. Als jij bij Fortis werkte zou je het dus maar normaal gevonden hebben dat iedereen bij jou zijn beklag kwam doen?

        Willen we bij Fortis de cijfers ne keer opvragen van het aantal klanten dat Maurice Lippens persoonlijk te woord heeft gestaan ten tijde van de crisis en het aantal “gesprekjes” dat de directeurs van de lokale filialen hebben gehad met “ontevreden” klanten?
        Het parapluke trek van ” ik maak de regeltjes ook niet” roept bij mij toch altijd een beetje een “wir haben es nicht gewusst” gevoel op. Voor alle duidelijkheid, ik ga er ook van uit dat die mensen hun job maar doen dus ik ben tot op zekere hoogte mee met wat je wil zeggen maar de job die ze doen, ze hebben tenslotte een mate van macht, brengt buiten het “geilen op de macht”, verantwoordelijkheden mee. Jezelf verdedigen ivm. een besluit tov. een ontevreden klant mag geen probleem zijn indien je besluit rechtvaardig is.
        Ik zal nooit tegen mijn wijkagent van mijn tetter draaien ivm. een boete omdat ik het gevoel heb dat die “aan mijn kant” staat. Die doet dus zijn job en past ook de wet toe , de paljas die afkomt met “als mijne maat had moeten schrijven dan was het nog erger geweest” die krijgt van mij steevast hetzelfde antwoord “als ge nen even grote zak als uwe maat wil zijn, ga ik U niet tegen houden”
        Uiteindelijk kunt ge het wat vergelijken met de schoolmeesters die ge vroeger hebt gehad. Ze gaven allemaal les maar er zat verschil tussen. (diegene die op het college nog les hebben gehad van meneer Pastoor zullen daar ook hun gedacht over hebben 😈 )

          [quote=”mush” post=172491]Komaan zeg? Hoeveel duizenden verschillende auto’s bestaan er? De kassiersters in Dunaldi moesten indertijd een 500-tal PLU’s van buiten kennen. Systeem is afgevoerd omdat het mensonwaardig was en vervangen door (duurdere) scanners, maar we gaan wel even verwachten dat iedereen elk chassisnummer weet staan?[/quote]

          ze weten perfect op basis van het PVG welke banden op je auto mogen enz … is het dan zo moeilijk om in die databank ook op te slaan of de motor van voor, van achter of in het midden zit, waar de nrs precies in het chassis geklopt staan, … ?
          een beetje moeite doen mag ook hè … en niet alleen als het is om klanten te kunnen kl…ten.

          edit: een simpel rasterke met daarbij wat zeeslag coördinaten en klaar is clara … je weet tot op 10 cm na waar je wat moet zoeken, dan kan dat zelfs de eerste de beste huisvrouw zonder verstand van / interesse voor auto(mechanica).

          Pdoorsnede.jpg

            Allez, komaan mannen..’t Is 1/1 nog spannender dan de worldcup vanavond….wie is aan zet…

              Of een mistlamp nu wel of niet werkt, who cares want ik rij toch nooit met mijn Porsche door de mist (en dan kan je het nog gewoon melden ipv hem ervoor af te keuren).

              Melden? 😆
              “Jaja meneer, ik steek er straks nog een nieuw in”, en ‘t jaar daarna staat hij daar terug met zijn kapot mistlicht.
              Niet nodig?
              Dat zullen er daar een aantal jaar geleden op de E17 in Nazareth ook gedacht hebben

              De wetten en regels ivm.die keuring worden NIET in ieder station op dezelfde manier toegepast/geïnterpreteerd. Daar ligt al een voedingsbodem voor frustratie en lijkt het me logisch dat je de keurders/stationschef gaat viseren.

              Idd, maar nu worden die geviseerd die de regels WEL volgen.

              Bovendien ben je als keurder/agent/ambtenaar een vertegenwoordiger van het beleid en ga ik er van uit dat je akkoord bent met dat beleid.
              Indien ik daar klachten over heb (en dat zijn er veel :mrgreen: ) ben je als vertegenwoordiger van die overheid en dat beleid, een aanspreekpunt. Dan moet je er maar tegen kunnen dat er tegen je benen gepist gaat worden, kan je daar niet tegen dan had je maar een vak moeten leren

              Dat is cafépraat, als je niet akkoord bent moet je het hogerop gaan zoeken en niet de gemakkelijkste (aanspreekbare) prooi eruit nemen. Als jij bij Fortis werkte zou je het dus maar normaal gevonden hebben dat iedereen bij jou zijn beklag kwam doen?

              moeilijk doen over CO 0,01 te hoog

              Te hoog is te hoog, da’s zoals het eeuwige gemekker van “ik ben geflitst tegen 51 waar ik 50 mocht”. Laat het ons eens omdraaien. Stel dat je 0.01 te laag zat en dat die keurder dan zei: “Wete? Die 0.01? Daar gaan we niet naar kijken. Ik rond af naar boven en ik keur u af”. Ge zou nogal spartelen zeker? Nochtans hetzelfde scenario hoor, alleen de rollen omgedraaid. Juist is juist.

              CO NOOIT gemeten, en 3 jaar later plotseling er moeilijk over doen

              3 jaar bij prutsers geweest en dan ene tegengekomen die het wel deed zoals het moest.

              Om dan nog maar niet te spreken over hoe vaak ze het chassisnummer niet vonden, tot zelfs waar ze de motor of batterij zoeken (voorin ipv achterin of omgekeerd)

              Komaan zeg? Hoeveel duizenden verschillende auto’s bestaan er? De kassiersters in Dunaldi moesten indertijd een 500-tal PLU’s van buiten kennen. Systeem is afgevoerd omdat het mensonwaardig was en vervangen door (duurdere) scanners, maar we gaan wel even verwachten dat iedereen elk chassisnummer weet staan?

              Ik heb meer vertrouwen in een xxx omdat die een reputatie hoog te houden heeft

              Een bekend forumlid heeft hier onlangs zijn beklag gedaan omdat de helft van zijn onderstel (geef of neem een paar bouten) niet vaststond nadat hij bij “een specialist” geweest was… Specialisten zijn ook mensen.

              Die pummels van de keuring hebben al jaren een reputatie van kust mijn kloten (bij mij toch, al zitten daar ook goei gasten tussen hoor, versta me niet verkeerd)

              Jomme? ‘t Is ‘t één of ‘t ander hé?
              En ja, da’s zoals overal zeker? Een afspiegeling van de maatschappij.

              Maar universele specialisten van alle merken en alle types zijn het zeker en vast niet.

              Dat kan ook niet hé? Lees hierboven: duizenden verschillende wagens…
              Daarbij, dat hoeft ook niet hé? Zij zetten dat spul op één van hun machines, is ‘t goed, dan is’t groen. Meer *moeten* die mannen ook niet weten toch? Ze moeten je toch geen prijsofferte (ne keer met originele stukken, en ne keer met piraatstukken) maken van wat ze denken dat er aan scheelt?

              En dan heb ik het niet over een stickerplaat, maar over een bandenmaat die 1% afwijkt.

              Tja…
              Als ‘t niet mag?
              Als Porsche zegt die en die banden, en je komt met andere banden toe, wat moeten ze doen?
              Wat Ghost voor heeft is weer iets heel anders, dat is de papierwinkel van de keuring welke ik evenzeer haat dan jullie allemaal.

              Van zodra je iets of wat verandert aan je wagen en de mannen een reden geeft om moeilijk te doen ben je beter af met een oldtimerkeuring IMO.

              +1
              Maar daar kunnen de keurders niet aan doen.

              Voila, langste reply ooit zeker? :happydance:
              Dit alles met niets of niemand in het achterhoofd, hier en daar wat kernzinnen gequote en dat is’t.
              Het stuk tekst van “een oldtimerplaat dat kan je een 964 toch niet aandoen?” is er los op. Maar kijk… Meneertjes in Brussel hebben besloten dat een 964 een gelijkvormigheidscertificaat moet hebben en ik heb het niet dus komt er een O-plaat op de 964.
              Ik zie echter WEL het verschil tussen meneertjes in Brussel en die arme Joe die op de keuring werkt en die me het nieuws mag brengen.
              YMMV

                Ik heb mijn 944 sinds 2006. Netjes als gewone auto ingeschreven, totdat ik hem in april van dit jaar naar oldtimer heb omgezet.

                Ik moet zeggen: de auto rijdt precies hetzelfde, je merkt er niks van 🙂

                Voor mij de hoofdredenen:
                – doe maar 2000 km per jaar ermee, nooit woon-werk
                – was keuring beu
                – ca 100 euro goedkoper in verzekering (ethias)

                  [quote=”G-man” post=172479]Tis nog aan de verzekering om aan te tonen dat ik op daadwerkelijk op weg was naar mijn werk of van het werk naar huis… das niet rap uitsluitend te bewijzen..[/quote]
                  Een ongeval op de weg van of naar het werk is een arbeidsongeval. Bij lichamelijk letsel niet onbelangrijk!

                  Uitsluitingen bij de verzekering van Marsch (overigens aangeboden inclusief pechverhelping voor een spotprijs): Klik hier

                    Verzekeringsmaatschappij zal niet betalen. Kan je mogelijk de rest van je leven afbetalen. Moet zelf niet in fout zijn.

                    Zelfde met teveel alcohol achter het stuur kruipen. Dat ze je tegenhouden is het minste van je problemen… als je iets tegenkomt, dan ben je ook niet gedekt door je verzekering….

                    Gewoon dom om die risico’s te nemen…

                    J

                      [quote=”patrickvb” post=172477]Veel succes als je op weg van of naar het werk een crash hebt met een O-plaat. Leg het maar uit aan de verzekeringsmaatschappij.
                      Maar ja, een echte man vergoed met de glimlach alle schade die uitdrukkelijk uitgesloten is in de verzekeringspolis voor een oldtimer met O-plaat.[/quote]

                      Tis nog aan de verzekering om aan te tonen dat ik op daadwerkelijk op weg was naar mijn werk of van het werk naar huis… das niet rap uitsluitend te bewijzen..
                      Volgens mij vragen ze daar nog niet eens naar.. Tenzij ge een accident maakt op de parking van het werk… Dan hebt ge wat uit te leggen :ass:

                      Hier op de parking staat er ene die elke dag met zijn (lelijke) mercedes met O platen naar het werk komt…
                      Ze moeten hier en daar een “beperking” invoegen he, anders profiteert iedereen van het oldtimer tarief…

                        [quote=”larsy” post=172461]
                        En Nu met die co regels
                        +-1500biv ( vroeger was dit bedrag laag “omdat hem ouder dan 15jaar is 62€”)
                        +-750 taks jaarlijks op de cc (3L).
                        Dat heb je dan niet bij oldtimer
                        En bij oldtimer is dat allemaal maar heeel laag .[/quote]
                        Hier kan je lezen wie verantwoordelijk is.

                        [quote=”larsy” post=172461]En woon-werk pfffff
                        Als mijn andere op garage is!?of als ik ens wil rijde na werk dan rij ik gewoon een keer (250km/h rijde mag ook niet).
                        …..
                        Wij zijn toch manne of niet[/quote]
                        Veel succes als je op weg van of naar het werk een crash hebt met een O-plaat. Leg het maar uit aan de verzekeringsmaatschappij.
                        Maar ja, een echte man vergoed met de glimlach alle schade die uitdrukkelijk uitgesloten is in de verzekeringspolis voor een oldtimer met O-plaat.

                        J

                          [quote=”stefx911″ post=172474]Indien je wagen in in orde is en je alle nodige papieren hebt zeker de normale keuring doen![/quote]

                          akkoord, op voorwaarde dat je de wagen redelijk standaard houdt.
                          Van zodra je iets of wat veranderd aan je wagen en de mannen een reden geeft om moeilijk te doen ben je beter af met een oldtimerkeuring IMO.
                          Ik heb tot voor kort altijd met gewone platen gereden tot ik het zo moe was om elk jaar drie keer naar de keuring te moeten omdat ze altijd iets anders vonden dat niet goed was…
                          Zelfs op de herkeuring kreeg ik opmerkingen die ik in hetzelfde keuingsstation eerder op dezelfde dag niet gekregen had…
                          Dan is de lol er snel af.
                          Op den duur was een O-plaat gewoon veel makkelijker en minder stressy…

                            Indien je wagen in in orde is en je alle nodige papieren hebt zeker de normale keuring doen!

                              [quote=”Varmays” post=172467]Nog een staaltje autokeuring.

                              Vorige week mij Audi A6 verkocht, ik naar de keuring voor een 2 de hands keuring, alles in orde behalve mijnheer uw lichten!?
                              Ok even naar mijn Audi garage gereden, sorry mijnheer volgens ons staan uw lichten perfect wij zien er niets verkeerd aan en gebruiken trouwens de zelfde afstelmeter zoals in uw station te Kontich.
                              Ik terug gereden, niks gezegd, het is in orde mijnheer uw lichten staan perfect. Ik binnen bij de stationschef met de vraag hoe dat kan, staat mij wat aan te kijken alsof ik van een andere planeet kom en met uiteindelijk resultaat dat hij niet weet hoe dat komt en dat die gegevens niet worden bijgehouden.
                              Ik vraag of ik nu die herkeuring moet betalen, ja sorry anders moet je een officiële klacht neerleggen per brief enz… wat ik dan maar gelaten heb, die €12 niet waard.[/quote]

                              perfect mogelijk, Je lichten worden nagekeken, daarna auto op de controlebrug, wielen van grond, de sensor automatische hoogteregeling lichten komt hierbij in een andere positie, kan zijn dat die daarvoor wat was blijven hangen bv…

                              of auto op de trilplaten van schokdempers, koplamp of lamp kan dan bv verspringen

                                Nog een staaltje autokeuring.

                                Vorige week mij Audi A6 verkocht, ik naar de keuring voor een 2 de hands keuring, alles in orde behalve mijnheer uw lichten!?
                                Ok even naar mijn Audi garage gereden, sorry mijnheer volgens ons staan uw lichten perfect wij zien er niets verkeerd aan en gebruiken trouwens de zelfde afstelmeter zoals in uw station te Kontich.
                                Ik terug gereden, niks gezegd, het is in orde mijnheer uw lichten staan perfect. Ik binnen bij de stationschef met de vraag hoe dat kan, staat mij wat aan te kijken alsof ik van een andere planeet kom en met uiteindelijk resultaat dat hij niet weet hoe dat komt en dat die gegevens niet worden bijgehouden.
                                Ik vraag of ik nu die herkeuring moet betalen, ja sorry anders moet je een officiële klacht neerleggen per brief enz… wat ik dan maar gelaten heb, die €12 niet waard.

                                XXX

                                  Vanaf dat hij 25 jaar is wordt de wegentaks een lachertje hé, of hij nu als oldtimer is ingeschreven of niet.
                                  De mijne blijft op de O plaat staan, intussen al drie jaar.
                                  De zeveraars van de keuring kunnen ernaar fluiten met hun besluiteloosheid. ruzie

                                    Daar porsche toch meestal als 2de of 3de wage gebruikt word en niet voor woon -werk
                                    zou ik voor o plaat gaan
                                    Dit is toch veel goedkoper !
                                    Zoals ik nu :
                                    ik wil terug een p kopen

                                    En Nu met die co regels
                                    +-1500biv ( vroeger was dit bedrag laag “omdat hem ouder dan 15jaar is 62€”)

                                    +-750 taks jaarlijks op de cc (3L).
                                    Dat heb je dan niet bij oldtimer

                                    En bij oldtimer is dat allemaal maar heeel laag .
                                    En woon-werk pfffff
                                    Als mijn andere op garage is!?of als ik ens wil rijde na werk dan rij ik gewoon een keer (250km/h rijde mag ook niet).

                                    En met de keuring !!! Je moet toch wel ongeveer zelf op de hoogte zijn van u wagen ( en niet altijd wachte op keuring ) zodat die zegge ja u banden zijn diep genoeg , Of er drupt wat olie!
                                    Wij zijn toch manne of niet

                                    Strikske zal mij niet leeg plukke!!( of toch zo min mogelijk)

                                    Ps : mijn perso plaat begint met een S dus zal ik nooit een O krijgen 🙂 wel een klein stickertje

                                  15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 179)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.