Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie
  • Hey all,

    mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

    Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

    financieel? keuring? rijden?

    wat ik nu (denk te) weet?

    1 financieel is er geen verschil
    2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
    3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

    nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

    Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

    TIA

14 reacties aan het bekijken - 166 tot 179 (van in totaal 179)
  • J

      [quote=”Mushroom” post=172424]
      Een garage iets laten nazien is niet hetzelfde als de keuring.
      Ofwel matst de garage je en denken ze: “we zullen ‘m nog wat laten rijden want zoveel kilometers doet hij niet per jaar en ja, hij heeft nog maar dat en dat laten vervangen en als we nu gaan zeggen dat dit en dat ook weer moet vervangen worden dan gaat het weer rel zijn want verleden keer was hij al… etc…”
      Ofwel rippen ze je en denken ze: “ha, hier issem… wat gaan we nu ne keer (zogezegd) vervangen, die klaagt toch nooit en betaalt altijd correct”
      Ofwel doen ze het zoals het hoort.

      Een keuring is iets anders: daar sta je bij een wildvreemde mens die het geen h*l uitmaakt of je nu kosten hebt of niet. Ze hebben bovendien apparaten die een normale garage niet heeft. Is er ene jaloers die persé iets wil vinden, tja, jaloezie heb je overal, ook in je familie, op ‘t werk, etc… Bij twijfel: stationschef.
      ;)[/quote]

      Dus ofwel doet een garagist zijn werk niet goed genoeg, ofwel wordt je geript ofwel doen ze het naar behoren… Eén van deze drie zal het wel zijn natuurlijk…
      Er zijn er altijd wel die het niet goed doen. das niet alleen bij garagisten zo, das bij bakkers en kappers juist hetzelfde.
      Tis de bedoeling dat je er eentje vindt die zijn werk goed doet. Ik heb meer vertrouwen in een Van beurden omdat die een reputatie hoog te houden heeft. En die gespecialiseerd is in het merk waarmee je rondrijdt.
      Die pummels van de keuring hebben al jaren een reputatie van kust mijn kloten (bij mij toch, al zitten daar ook goei gasten tussen hoor, versta me niet verkeerd) Maar universele specialisten van alle merken en alle types zijn het zeker en vast niet.
      Die mannen hebben een bladje met regels en meetwaarden en owee als je daar buiten komt… Ga dan maar krom staan.
      En dan heb ik het niet over een stickerplaat, maar over een bandenmaat die 1% afwijkt.
      Extra lastig als je de auto zo kocht, en ze bij de verkoopkeuring hier geen opmerking over gemaakt hebben, en bij je eerstvolgende gewone keuring de rekening gepresenteerd krijgt…

        Het is een feit wat Igordiver aanhaalt : afhankelijk van welk keuringsstation je bezoekt is het resultaat en de toepassing van de gangbare wetten verschillend.

        Een paar voorbeelden :

        1) Keuring in Heist Op Den Berg (staat bekend als streng, korte wachttijden) :
        – bij Lotus Esprit heeft men NOOIT Co gemeten (“goh meneer, zo’n racekarren, da’s altijd speciaal”)
        – diezelfde Eprit wou men ‘opkrikken’ met die platen onder de carrosserie ; wetende hoe het chassis daarvan eruitziet was dus dat GEEN goed idee !
        – Lotus Elise : moeilijk doen over CO 0,01 te hoog
        – lampje mistlicht kapot (het ampulleke) = afgekeurd !
        – moeilijk doen over nummerplaat-sticker (is mijn fout natuurlijk)
        – falende ‘silent-blok’ niet gezien, heb het thuis zelf gezien achteraf
        – moeilijk doen over standaard AP-racing remklauwen
        – bijna afgekeurd op rollenbank : “te weinig druk op de neus”, wagen stond perfect standaard, standaard bandendruk etc, bevestigd door dealer.

        2) Keuring in Rotselaar (staat bekend als niet streng, wel zeer lange wachttijden) :
        – moeilijk doen over een af-fabriek spoiler
        – 1 dimlicht (ampul) stuk : “meneer, weet ge dat er een lampje stuk is ? Zo snel mogelijk laten vervangen !”, niet afgekeurd
        – moeilijk doen over af-fabriek mistlichten
        – was 30 min later dan afspraak pas aan de beurt: CO gemeten met PC af, rest wel getest, maar ze keken maar met een half oog (heb zelf gekeken naar de uitslag van de rollenbank etc)
        – die mannen trokken er zowat de batterij uit, is dat checken of ‘ie vaststaat’ ?
        – CO NOOIT gemeten, en 3 jaar later plotseling er moeilijk over doen
        – moeilijk doen over standaard stalen remleidingen

        Om dan nog maar niet te spreken over hoe vaak ze het chassisnummer niet vonden, tot zelfs waar ze de motor of batterij zoeken (voorin ipv achterin of omgekeerd) :loser:

        Op die manier word je sowieso altijd “gejost” : ik wil heus wel betalen voor een degelijke technische keuring, maar voor dergelijk soort amateurisme, neen, dan verkies ik een O-plaat en hou ik zelf wel mijn wagen technisch in orde, met behulp van degelijk opgeleide vaklui 🙂

          Mushroom heeft in principe gelijk, maar…
          De wetten en regels ivm.die keuring worden NIET in ieder station op dezelfde manier toegepast/geïnterpreteerd. Daar ligt al een voedingsbodem voor frustratie en lijkt het me logisch dat je de keurders/stationschef gaat viseren.
          Bovendien ben je als keurder/agent/ambtenaar een vertegenwoordiger van het beleid en ga ik er van uit dat je akkoord bent met dat beleid.
          Indien ik daar klachten over heb (en dat zijn er veel :mrgreen: ) ben je als vertegenwoordiger van die overheid en dat beleid, een aanspreekpunt. Dan moet je er maar tegen kunnen dat er tegen je benen gepist gaat worden, kan je daar niet tegen dan had je maar een vak moeten leren :sarcastisch
          Het zal ongetwijfeld ijdele hoop zijn dat de protesten en verwensingen die deze mensen naar hun hoofd geslingerd krijgen door diezelfde mensen van de “werkvloer” (lees aanwezigheidsvloer :mrgreen: ) naar de hogere echelons gebriefd worden, op deze manier kan er misschien iets veranderen aan het beleid/wetgeving.
          Er zitten er tussen die het echt wel goed doen hoor (mijn wijkagent is daar een voorbeeld van) maar ik zou toch graag iets meer het “to protect and to serve” gevoel krijgen bij veel van die pipo’s.(zonder dat men de LAPD gaat imiteren want die hebben die leuze wel in het vaandel, maar in de praktijk…)

            @Mushroom, jij hebt precies wel een heel hoge pet op van de garagisten 🙂 Ik kan je zeggen dat het beeld dat jij hier schetst, alvast helemaal niet opgaat voor mijn garagist. Die zal altijd eerlijk en fair handelen, en niet alleen omdat ik genoeg van auto’s ken om te weten wat hij allemaal vervangt. Een garagist zal in mijn ogen vaak ook nog voorzichtiger zijn dan de keuring, want de keuring loopt 0 verantwoordelijkheid als erna iets gebeurd met de auto, terwijl de garagist er minimaal een ontevreden klant bij heeft. De keuring test onvoldoende belangrijke dingen om te weten of je Porsche nog in goede conditie is. Of een mistlamp nu wel of niet werkt, who cares want ik rij toch nooit met mijn Porsche door de mist (en dan kan je het nog gewoon melden ipv hem ervoor af te keuren). Je auto kan daarentegen compleet uit het spoor staan en ze hebben het nog niet gezien, idem zo voor alles wat er intern in de motor/versnellingsbak aan het gebeuren is. En dat vind ik toch net iets belangrijker dan mijn mistlicht.

            Iedereen zegt hier dat er geen verschil is in kosten tussen oldtimer en dagelijks gekeurd, maar is dit wel zo? Scheelt dit niets in wegentaks en verzekering? Een oldtimerkeuring is bv wel goedkoper dan een gewone keuring. In mijn ogen maakt het weinig uit of de plaat nu begint met een O of niet, het blijft dezelfde auto en dan ben ik geneigd om de goedkoopste optie te nemen. Autorijden is al duur genoeg in ons land 🙂

              Alvast bedankt,
              mijn gevoel is een mix van alles hierboven.

              1. ik wil geen beperkingen, aan de andere kant, ben ik de afgelopen 6 jaar maar 5 keer mee naar werk gereden (enkel om naar de keuring te gaan ik werkte toen 200 meter van Zwijnaarde keuring) anders ga ik wel met de DD of de moto.

              2. ik heb op die 6 jaar ca. 10000 km gedaan ongeveer,

              3. ik heb GEEN vertrouwen in de keuring, vorige keer was hij groen gekeurd (zoals altijd) ik doe hem binnen bij een ‘kenner’, blijkt er een cardan-as los te staan.

              4 ik heb meer vertrouwen in kenners en specialisten, en ik moet niet gematst worden. ik wil dat ikzelf en alle andere weggebruikers veilig zijn als ik op de baan ben. tegen gelijk welke snelheid.

              5 ik probeer hem zo origineel mogelijk te houden, maar als de kans er is voor een M030 eronder te steken when the time comes ga ik dat niet laten (geperforeerde schijven,…) ik wil niet met een boekje ‘tuning attesten’ rond moeten rijden

              6 keuring is voor mij een volledige tijdverspilling en past NOOIT, ofwel regent het (en wil ik mijn P niet buiten halen om even naar de keuring te gaan)
              dat is maar open als ik moet werken, en als ik tijd heb is dat dicht.

              7 aan de andere kant, hij is altijd blanco gekeurd en zal altijd technisch in orde staan! waarom dan niet dat laten controleren? of net waarom dan wel nog ‘moeten’ laten controleren?

              enfin, ik heb de meeste afwegingen gedaan, mijn grootste frustratie is dat ik naar de keuring MOET en dat het niet altijd past. en ik zie er geen voordeel in van naar de keuring geweest te zijn, het geeft mij geen extra vertrouwen dat ik met een veilige auto op weg ben, maar een O-plaat op een P is wel beetje ‘raar’ dat klopt.
              nu een persoonliujke plaat “JoeBar” als oldtimer plaat zie je niet direct dat het een oldtimer is alleen aan het vignet,
              maar voor die 1000 euro kan ik veel leuke kilometers doen, dus dat ga ik ookniet doen 🙂

              laat de gedachten en opmerkingen maar komen 🙂

                Goh, dat is een moeilijke en persoonlijke keuze.

                Heb indertijd mijn 911 bewust op O-platen ingeschreven, omwille van het ontbreken van een gelijkvormigheidsattest (was invoer uit NL), en omdat ik wist waar en wanneer ik er zou mee rijden, alsmede dat ik mezelf bewust was van het feit dat het in mijn eigen belang is om de wagen technisch in orde te houden.

                Bovendien vond ik het best wel gemakkelijk dat ik jaarlijks niet naar de keuring moest. OK, op zich geen drama, en ik weet ook dat de wagen technisch steeds in orde zou zijn, maar t scheelt toch weer een hoop geleuter, een pak tijd, afgunst, commentaar en ander gelul 😉

                Qua tijdsverbuik op zich ook geen drama voor 1 wagen, maar als je er vb 5 hebt, dan is eentje min of meer toch wel een verschil 😉

                Bovendien (heb het zelf meegemaakt) : als je een wagen technisch verbetert (vb stalen remleidingen ipv de originele), dan riskeer je ervoor afgekeurd te worden 🙁

                En als ik dan toch zou twijfelen aan de technische staat van m’n wagen, dan ga ik veel liever bij een kenner langs dan bij een tweederangs-chassisklopper 😉

                  ‘k Rij op gewone platen, omdat ik geen beperkingen wil. Niet voor woon-werk verkeer is niet voor woon-werk verkeer. Haal maar eens de kleinkinderen dagelijks af van school met een O-plaat en heb maar iets voor en de verzekering weigert hulp …
                  Daarenboven ben ik ervan overtuigd dat die oldtimer regeling nu héél royaal is en onvermijdelijk zal bijgesteld worden of minstens strenger gecontroleerd. Zie Nederland, waar iedereen nu meegestraft is.

                  Oldtimerplaten voor een 25 jaar jonge *porsche is géén reclame. Zeg nu zelf, staat dat niet belachelijk, een 944 of 964 met ABS en airbags en een O-plaat? Voor een 40 jaar oude 914 zou ik nu wel nog een uitzondering maken, om ‘m sneller in te schrijven, maar later liefst op gewone platen. Het is een meerwaarde, je bewijst dat hij minstens zo goed is als een 4 jaar jonge occasie is én oorspronkelijk.

                  Het maakt geen verschil in kosten uit en die jaarlijkse keuring is behalve een kleine kost inderdaad een mooie gelegenheid om alles nog eens goed na te kijken. Daarenboven gaat meestal moeder de vrouw, we hadden er al 2 elk jaar en nu 3. 🙂

                  Dus ik volg Mushroom. :applaus:

                  (En Mush, wat betreft die regels heb je gelijk. MAAR wij automobilisten zouden moeten eisen dat, net zoals in Zweden, de snelheidsbeperkingen aangepast worden aan de werkelijke snelheid. Wel op plaatsen waar geen ongelukken gebeuren en de politie het veilig oordeelt. Laten we een automobilistenvereniging starten, oei 😕 , er bestaan er al verschillende.)

                    Wel, ik rij al eens graag naar mijn werk met mijne P :engeltje:

                    Voor de rest: keuring met hun “Belgische” regels = :puke:
                    België zou zich moeten aanpassen aan de rest van Europa maar vertikt dit te doen. Daar kan je *blijven* over doordrammen, of je er gewoon bij neerleggen. Feit is: die keurder kan daar niets aan doen dat die regels van hogerhand zo opgelegd geweest zijn. Ik kon ook van mijn kl*ten maken dat mijn -perfect in orde- 964 alleen maar als oldtimer kan ingeschreven worden omdat ik één papiertje ontbreek, maar waarom zou ik? Die mens kan daar HELEMAAL niet aan doen, noch de stationschef.

                    ‘t Zelfde met de flikken: als je ergens 50 mag en je wordt geflitst aan 80 moet je je frustratie niet uitwerken op die flik die daar per ongeluk in die auto zit. Dat je het niet eerlijk vindt dat je op een bepaalde weg maar 50 mag ipv 80, dat is weer een heel ander verhaal, maar daarvoor moet je niet bij die flik zijn. Dat wordt hogerop beslist. Dat is nu eens ZO simpel en toch zit iedereen altijd maar te k*kken op die vuil flikken en die jaloerse keurders.

                    Zoals cabriowim het hier al jaren zegt: iemand zou “de keuring” eens moeten voor het gerecht trekken. Ik ga er echter geen 1000’en Euro’s insteken om “misschien” mijn gelijk te halen, alzo de poort voor gans België openzettend. Zit er hier een advocaat die dit wil aanpakken? Wel, hij mag mijn “geval” gebruiken. Zoiets moet toch wel héél wat publiciteit opleveren? Met “geval” bedoel ik mijn “case”, niet mijn 964 :mrgreen:

                    Een garage iets laten nazien is niet hetzelfde als de keuring.
                    Ofwel matst de garage je en denken ze: “we zullen ‘m nog wat laten rijden want zoveel kilometers doet hij niet per jaar en ja, hij heeft nog maar dat en dat laten vervangen en als we nu gaan zeggen dat dit en dat ook weer moet vervangen worden dan gaat het weer rel zijn want verleden keer was hij al… etc…”
                    Ofwel rippen ze je en denken ze: “ha, hier issem… wat gaan we nu ne keer (zogezegd) vervangen, die klaagt toch nooit en betaalt altijd correct”
                    Ofwel doen ze het zoals het hoort.

                    Een keuring is iets anders: daar sta je bij een wildvreemde mens die het geen h*l uitmaakt of je nu kosten hebt of niet. Ze hebben bovendien apparaten die een normale garage niet heeft. Is er ene jaloers die persé iets wil vinden, tja, jaloezie heb je overal, ook in je familie, op ‘t werk, etc… Bij twijfel: stationschef.

                    Een zelfklever als nummerplaat mag niet. Het MAG niet! Dat is niet uit jaloezie van de keurder, dat is omdat het niet mag. Niet akkoord: procederen. Maar niet k*kken op de keurder aub.
                    Afgekeurd voor een defect mistachterlicht? Da’s goed. Alles moet marcheren.

                    Nogmaals, de keuring met hun afkeuren op zelfklevende nummerplaten, bandenmaten die correct zijn maar per ongeluk niet vermeld worden, stalen remleidingen, deftige verlagingen waar je attest niet geldt, etc… :puke:
                    De jaarlijkse keuring op de techniek zelf :applaus:
                    YMMV 😉

                    ken

                      Ik volg g-man 😀

                      J

                        Geen bezoldigd verkeer en geen van en naar school rijden met een oldtimer, dat zijn zowat de enige beperkingen. ( dus gratis rijden op een communiefeest mag wel…)
                        Ik ben niet van zin om taxi te spelen of om mijn p te verhuren voor een of ander pipo zijn trouw. Ik zie die bruid met haar kleed al in mijn smalle recaro zetels kruipen…. Huur dan maar ne rolls…
                        Dat zijn nu eens beperkingen waar ik dus geen klo…mpen last van heb.

                        Waar ik ook geen last van heb, zijn die mierenneukers met hun fetish voor regeltjes van op de keuring.
                        Ik laat mijn P, waar ik graag mee boven de 200 ga, wel nalijken door een garagist die iets van Porsche kent, die vertrouw ik meer dan een of andere pukkelsmoel die juist van school komt of nen afgunstige ambetanterik die ne stijve krijgt van mensen met ne plezante auto te pesten….

                        Ik heb alle stukken nog om mijn auto terug origineel te zetten, en die blijven voorlopig mooi in de kast liggen..

                          Met o-platen mag je geen woon-werkverkeer doen en je mag er ook geen bezoldigd personenvervoer mee doen. Dus, niet een rijden voor een trouw of een communie bvb.

                            + 1 Adore & Mush :up:

                              Joebar,
                              Alles wat je denkt te weten klopt en verder sluit ik me volledig aan bij de mening van Adore. Geef me (of beter gezegd, mijn 964) een gelijkvormigheidsattest en ik laat hem direct als dagdagelijks inschrijven.

                              De jaarlijkse keuring (de technische kant dan, niet het geze*k over papiertjes) geeft me een goed gevoel. Je rijdt tenslotte +200 met die karren en dan heb ik graag dat dat af en toe eens gecontroleerd wordt.

                                Ik zou de auto zeker op dagelijkse platen houden.

                                Financieel geen verschil.

                                Geen beperkingen op gebruik.

                                Een keer keuren per jaar vind ik niet erg. De auto moet toch 100% in orde en veilig zijn, dus keuring zou formaliteit moeten zijn.

                                Globaal gezien vind ik een auto op dagelijkse platen een meerwaarde hebben voor mezelf en een toekomstige koper.

                                Mijn visie is gebaseerd op matching numbers/originele auto’s. Als je natuurlijk begint te modificeren, dan zal het beter zijn om niet te veel langs de keuring te gaan en voor O platen te kiezen.

                              14 reacties aan het bekijken - 166 tot 179 (van in totaal 179)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.