Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie
  • Hey all,

    mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

    Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

    financieel? keuring? rijden?

    wat ik nu (denk te) weet?

    1 financieel is er geen verschil
    2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
    3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

    nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

    Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

    TIA

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 179)
    • Wel ik denk dat dit de grote frustratie is bij de meeste mensen, de willekeur !

      Paar jaar geleden mijn SC voor oldtimerkeuring aangeboden in willebroek, 30 minuten met 2 man aan bezig geweest en alles tot de CO toe gemeten. Een paar weken later gaat mijne maat met zijn SC voor dezelfde keuring en die is daar geen 5 minuten binnen geweest.

      Met de 964 word ik als gangster aanzien bij de keuring een maand geleden, vorige week bol ik er op een andere plaats gewoon door.
      Bij ons in de buurt staat de keuring van Asse-Mollem al jaren bekend als “een strenge boite”.
      Het is net daar waar ik een goed gesprek heb gehad met de stationchef om mijn papier na te kijken en de nodige correcties uit te voeren. En het is ook hier waar de 964 van kop tot teen is nagekeken en ik veel komplimenten heb gekregen over de staat van de wagen door de keurders……

      Weer een voorbeeld van de verschillen tussen de keuringsstations, maar de goede wil van de mensen in Asse om mij in éérste plaats voort te helpen en de technische keuring zelf geven mij een zeer goed gevoel en ik zal dan ook de éérste zijn om dit te delen met iedereen :salut:

        bladerunner: even hierop ingaan, want ik maakte het een maand geleden mee….

        Ik verkoop mijn perfect gerestaureerde kever, dus ga ik naar de 2dehandskeuring.
        Wagen perfect in orde, maar afgekeurd omdat mijn gloednieuwe Vredestein Ttrac banden een halve centimeter voorbij de kas kwamen. Vooraleer de moraalridders beginnen: ik weet dat dit niet mag, zelfs niet voor een oldtimerkeuring, dus ja ik ben in fout.
        Maar je hebt de wet en je hebt de interpretatie ervan. Hiermee bedoel ik: het is een oldtimer, de banden zijn perfect (gloednieuw) en de wagen is TOP gerestaureerd.
        Enfin, de stationschef werd erbij gehaald. (niet op mijn vraag, want ik had niet gediscussieerd, gezien ik in fout was)
        Zijn oplossing was simpel. Koop ergens versleten velgen en banden voor een appel en een ei, kom ermee naar hier, we keuren hem. Als je thuis komt leg je maar terug de huidige velgen en banden erop, want die zijn eigenlijk tiptop en zeer mooi. En dan eindigde hij nog met de gevleugelde woorden “uw kever staat wel zeer mooi hoor, we zien hier andere dingen de revue passeren”

        Van zo’n conversaties word ik dus pissed…..

        Wat heb ik gedaan. 4 originele velgen van onder het stof gehaald en hier 4 nieuwe banden laten opleggen.
        Ik terug naar de keuring, uiteraard een andere keurder en die vroeg of de banden dan zoveel uitstaken tov de kas. Ik had een foto op mijn gsm (schoon recht van achter genomen zoals het hoort). Die man verstond er niets van……

        BTW: 2 weken later terug naar de keuring met mijn daily (welke net 2 jaar oud is, lichte vracht dus jaarlijkse keuring….nog zo’n joke). Rode kaart omdat rechter licht zogezegd niet goed afgesteld stond.

        En dan vragen sommigen zich af waarom de keuring niet mijn favoriete plaats is om naar toe te gaan….

          niks nieuws onder de zon. dit is al het zoveelste onderzoek naar corruptie in brusselse keuringsstations … artikel over hetzelfde anderlecht anno 2002 klik

            Ok, deze corrupte ambtenaar, die vanalles regelt en matst, de regeltjes omzeilt, geeft zich gewonnen :respect2: , maar ik heb een plan.
            Of, ik vraag tegen volgend jaar O-platen aan, of ik leg, voor ik naar de keuring ga, vooraan mijn 16″ Fuchsen met net niet totaal versleten banden, maar wel met de juiste snelheidsindex en na de keuring leg ik terug mijn levensgevaarlijke snelheidsindex overtredende banden. Banden waarmee ik op de teller van mijn oude Porsche incl. 10% afwijking tot 264 km/u mag rijden voor ze ontploffen en daarmee misschien een busje nonnetjes in de puin rijd. :salut:

            Maar als je het niet erg vind, ik blijf een non-believer van de huidige hoedanigheid van de NV Keuring, ik hoop dat dit mag?

            Ik vind het wel een goei, dat net nu, tijdens deze discussie, de NV Keuring, waarin we toch moeten blijven geloven, betrapt wordt op echte corruptie. :happy: :happy:

              [quote=”Gette” post=185751]Moet ik nu Oldtimerplaten op mijn 964 zetten of niet ? :engeltje:[/quote]

              Als je die gebruikt zoals voorgeschreven in de oldtimerregeling en zelf erop toeziet dat die verder perfect wordt onderhouden, waarom niet ?

              Wim

                Zo simpel is het niet hoor dat omkeuren, en je moet er een rijbewijs voor halen wat voor dat voertuig bestemd is. 💡
                Daarbij mag je met zulke overtijgen alleen maar op B wegen rijden mits aangegeven, en autoweg of autosnelweg is verboden. 😉 :salut:

                  [quote=”911cabriog50″ post=185752]Gette,
                  als ik hier alles lees zou ik gewoon zonder platen rondrijden :happydance:[/quote]

                  als ik vandaag voor mijn auto O-platen kon hebben, dan zou ik ze gisteren al aangevraagd hebben. 😉

                  trouwens in NL (recent een reportage gezien op POWned) kan je de eerste de beste terreinwagen zonder veel ingrepen (versnellingen 4 en 5 blokkeren??) laten omkeuren tot landbouwvoertuig, dus zonder wegenbelasting noch kenteken, B-rijbewijs of apk, … en toch tegen 130 km/h over de weg scheuren (met AT banden welliswaar) want je rijdt zonder nummerplaat :mrgreen:

                  [size=1]

                  U wilt een voertuig ombouwen tot een motorrijtuig met beperkte snelheid. U wilt weten of het mogelijk is om een personenauto (voertuig) om te bouwen tot motorrijtuig met beperkte snelheid. Ook wilt u weten of het voertuig gekeurd moet worden. Tot slot wilt u weten of u zonder (auto)rijbewijs een dergelijk voertuig mag besturen.

                  Als een kentekenplichtig voertuig, zoals een personenauto of een bedrijfsauto, wijzigt in een niet-kentekenplichtig voertuig, zoals een motorrijtuig met beperkte snelheid, moet het voertuig voldoen aan de definitie die geldt voor een motorrijtuig met beperkte snelheid. Bovendien moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen voor dit voertuig. Om het voertuig “buiten registratie” te plaatsen moet u een verzoek sturen naar de afdeling VRD. Zij nemen uw aanvraag in behandeling. U ontvangt daarna een oproep om uw motorrijtuig bij een RDW-keuringsstation te laten keuren. Als het voertuig voldoet aan de definitie motorrijtuig met beperkte snelheid dan wordt hiervan in het kentekenregister een aantekening gemaakt.

                  De definitie
                  motorrijtuig met beperkte snelheid: motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:

                  a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;

                  b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;

                  Het gebruik
                  Over het gebruik van een motorrijtuig met beperkte snelheid kunt u informatie inwinnen bij de politie of op de website van het Openbaar Ministerie. De politie is te bereiken via telefoonnummer 0900-8844 of de websites http://www.politie.nl of http://www.om.nl…..

                  Technische eisen
                  Het voertuig moet voldoen aan de hierboven genoemde definitie en aan de permanente eisen zoals die zijn beschreven voor iedere voertuigcategorie in hoofstuk 5 van de Regeling Voertuigen. De Regeling Voertuigen is te vinden via de website http://www.wetten.overheid.nl . In elk geval geldt dat de maximum constructiesnelheid niet meer mag zijn dan 25 (plus 5) of 45 (plus 5) km/h en dat er geen voorziening aanwezig mag zijn die de controle op de maximum constructiesnelheid kan bemoeilijken of beïnvloeden.

                  Documenten meesturen
                  U moet het complete kentekenbewijs met uw verzoek meesturen. Ook moet u beide kentekenplaten inleveren. Kosten De keuringskosten voor een kentekenplichtig voertuig naar een niet kentekenplichtig voertuig bedragen:

                  Voertuig 3500 kg of lichter € 82,00
                  Voertuig zwaarder dan 3500 kg € 82,00

                  [/size]

                    Ik zou het aan de stationchef gaan vragen :salut:

                      Gette,
                      als ik hier alles lees zou ik gewoon zonder platen rondrijden :happydance:

                        Moet ik nu Oldtimerplaten op mijn 964 zetten of niet ? :engeltje:

                          [quote=”Mushroom” post=185724]… Daar er op mijn vorige reply niets van rechtstreeks antwoord gekomen is doet me veronderstellen dat er niets aan toe te voegen/te betwisten was? [/quote]

                          hola pola … je kan je job binnen de lijntjes op 101 manieren doen zonder onder de noemer corruptie te vallen. ik vind het gewoon walgelijk dat wanneer iemand wordt aangesproken over geleverde werk/dienst, onmiddellijk de paraplu van de wet/regeltjes/baas/… gebruikt wordt om er zich onderuit te lullen. en dit is, jammer genoeg voor de veralgemening, vooral een ambtenarenkwaal. ze hoeven dan ook niet de consequenties te ondergaan van een vrije markteconomie.

                          ik ga idd, zoals oa bloeddruk me duidelijk maakt, vooral door het leven als positivo met oog voor de kleine lichtstraaltjes;
                          maar verwacht wel dat; waar ik goed voor betaal, ik ook waar voor mijn geld krijg; en zeker daar waar ik geen vrije keuze heb.

                            [quote=”Rocco” post=185708]

                            Ik dacht dat hier waar iedereen Porsche rijdt de mannen zaten die van het leven genieten en die zich niks hoeven aantrekken van de dagdagelijkse beslommeringen maar niets is minder waar, elke week dezelfde negatieve sfeer, de verkopers zijn slecht, de garages zijn slecht, de flikken zijn slecht, de keuring is slecht, de moderators zijn slecht, de NV België is slecht, enz enz :think:
                            Eigen jezelf wat meer een Porsche levensstijl :coolness: en denk in termen van kansen en opportuniteiten in plaats van obstakels en doemdenken, je gaat er meer plezier hebben

                            :salut:[/quote]

                            + 1 K :respect2: :respekt:

                              Ik weet genoeg wat corruptie wil zeggen hoor 😛

                              Click…

                              :salut:
                              En dat zou jij willen privatiseren?
                              Iemand matsen met een veelbetekenende 😉 erachter, of iemand matsen voor geld. Wat is ‘t verschil?
                              Daar er op mijn vorige reply niets van rechtstreeks antwoord gekomen is doet me veronderstellen dat er niets aan toe te voegen/te betwisten was?

                              En Rocco? +1.000.000 :up:
                              We hebben het hier alleen zo goed dat we over ‘t minste in ons veren gepikt zijn. Dat beseffen er velen niet.

                              Btw, bladerunner, winterbanden bestaan niet in de hoge snelheidsindexen 💡 vandaar de sticker. Op zich ook belachelijk want we weten wel welke banden op onze auto liggen, otoh, toch weer niet ZO belachelijk want stel dat uwe maat vandaag uwe P komen halen is en die eens goed laat gaan op een dag zoals vandaag. Lekker droog en lekker warm. Wie denkt er dan aan winterbanden die eigenlijk niet zo hard mogen?

                                Vind ik ook straf, met winterbanden mag er perfect een lagere sneheidsindex op liggen, maar dan moet je een blad of sticker in de wagen leggen met de bvb. melding “max 180km/u” en met zomerbanden mag dit niet.

                                Ik heb niet bewust gekozen voor een snelheidsindex die 5 km/u te weinig is hé, ik heb de set zo gekocht en idd. als het niet mag, mag het niet, maar eerst mij proberen af te keuren omdat het 17 inch wielen zijn en als ik dan repliceer dat alles binnen de tolerantie is en dus perfect in orde is, en dan toch nog even gaat verder zoeken en dan afkomt met die snelheidsindex met een smile op zijn lippen en mij 3 jaar hiervoor niet afkeurt en nu wel? :think: En nadat ik een babbeltje doe met de stationschef die mij notabene gelijk geeft met deze belachelijke regel en de auto daarna goedkeurt, dan heb ik toch mijn bedenkingen van de NV Keuring.

                                Wat het kort door de bocht gaan betreft binnen de ambtenarij. :think: Toen ik 33 jaar geleden begon, zag ik in wat een middeleeuwse toestanden er gewerkt werd. Ik heb toen als jonge gast gezworen om nooit zo te worden als mijn toenmalige collega’s en gelukkig dachten meerdere jonge mensen ook zo, en ook de jonge mensen die nu bij ons beginnen hebben deze gezonde instelling. Enkel zijn er nog steeds teveel ambtenaren, ook bij ons, die perfect volgens de regeltjes werken van acht tot half vijf, niet minder maar vooral niet meer.

                                Ik wil maar zeggen, de ambtenarij verander je niet, ook niet door de absurde regeltjes op zijn beloop te laten, er zal niets veranderen, integendeel, men zal denken dat het zo hoort. En ik werk zo niet, ik wil de mensen vooruit helpen en niet de naam krijgen van “t’is weeral nen amb(etan)tenaar” dat noem ik constructief en is dit dan corrupt? Ik heb een heel ander gedacht over corruptie.

                                de corruptie zelfst.naamw. (v.)
                                Uitspraak: [kɔˈrʏpsi]
                                Verbuigingen: corruptie|s (meerv.)

                                het aannemen van geld om dingen voor iemand te doen die verboden zijn

                                Maar ja, elk zijn eigen mening zeker en deze is voor elk van ons anders. :drink:

                                Groot gelijk Rocco, meer positief denken en daar sta ik voor, genieten van het leven in de Porsche, afgekeurd of niet :drink:

                                  😀
                                  :respect2: *porsche *luv
                                  :salut:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 179)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.