Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?
- Dit onderwerp bevat 179 reacties, 49 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Hendrik.
-
MakerDiscussie
-
30 juni 2014 om 19:46
Hey all,
mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?
financieel? keuring? rijden?
wat ik nu (denk te) weet?
1 financieel is er geen verschil
2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.
Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.
TIA
-
MakerDiscussie
-
Is ‘t nog geen tijd om dit topic af te sluiten ?
Ik dacht dat hier waar iedereen Porsche rijdt de mannen zaten die van het leven genieten en die zich niks hoeven aantrekken van de dagdagelijkse beslommeringen maar niets is minder waar, elke week dezelfde negatieve sfeer, de verkopers zijn slecht, de garages zijn slecht, de flikken zijn slecht, de keuring is slecht, de moderators zijn slecht, de NV België is slecht, enz enz :think:
Toen ik met mijn ‘perte totale’ naar de keuring moest had iedereen mij afgeraden om ongevalkeuring te vragen, “doe dat ge van niets weet, zeg niet dat ge een ongeval hebt gehad, ze gaan van onder tot boven zoeken om hem te kunnen afkeuren”
Maar ik denk positief, ik wil dat mijn auto 100% in orde is, en ik wil dat dat op papier staat en iedereen die er iets van wil weten die vindt de hele fotoreportage op het internet, niks te wegmoffelen, camoufleren of verprutsen, alles terug origineel als van fabriek. Als mij dat lukt om die wagen er door te krijgen dan snap ik niet wat jullie zitten te klagen over een licht of een band … ik ben ook al afgekeurd voor onnozelheid als een licht maar ik ben dan blij dat ze niks anders gevonden hebben, ik breng dat in orde met de glimlach en ik ben er van af …
Ik ben gelukkig dat ik in een land leef waar een arbeider als ik met enige wilskracht en doorzettingsvermogen zover kan komen dat hij een Porsche als hobbywagen kan hebben, en al de rest neem ik er met plezier bij of ik trek het mij niet aan, alleen spijtig dat dat hier op dat forum steeds de revue moet passeren alsof er hier alleen sukkelaars zitten die geen nagel hebben om … :loser:
Eigen jezelf wat meer een Porsche levensstijl :coolness: en denk in termen van kansen en opportuniteiten in plaats van obstakels en doemdenken, je gaat er meer plezier hebben
:salut:
Ik zou ook kunnen kwaad spreken over een keuringstation vlak bij mijn deur en ik ga zelf 15 km verder voor de 24S.
Maar ze hebben niet altijd ongelijk op de keuring. Ook al is het onsympathiek, als de wagen 245 kan, moeten er geen banden tot 240 op liggen. Regels soepel toepassen, dat is pas willekeur en “à la tête du client”. :coolness: En als banden ouder dan 5 jaar misschien gevaarlijker zijn, vind ik het alleen spijtig dat ze daar ook niet op controleren. Als tegemoetkoming mag je winterbanden opleggen voor een lagere snelheid, MAAR je moet een klever plakken op je stuur om je daaraan te herinneren. Ik vind dat nuttig. :up: Moeilijk? 🙄
Ik denk ook niet dat de regels (voor banden) elders in West-Europa heel verschillend zijn.
[quote=”bladerunner” post=185688]We verschillen duidelijk van mening, maar dat maakt alles zo interessant. :sarcastisch [/quote]
Ge moogt gerust zijn! :first:
En zo lang we het netjes houden is er nog nooit iemand gestorven van een gezonde discussie zeker? 😉[quote=”bladerunner” post=185688]Als ik het goed begrijp mag je als vrij individu doen en laten wat je wil en op je werk volg je de regels? Dat vind ik een goei, typisch Belgisch, ik mag en doe alles wat ik wil en de rest moet zich maar aanpassen.[/quote]
Euhm, ‘t is er hier ‘t forum voor, maar hier ga je toch een beetje kort door de bocht :engeltje:
1. Je mag al vrij individu niet doen wat je wil want om dat te controleren is de plisie daar.
2. Er is een verschil tussen als individu de E40 af te snorren aan 150/uur, of hetzelfde te doen met de touringcar van uw werkgever met daar een levensgrote reclame op. Beide mogen niet, maar voor ‘t eerste draai jij op, bij het tweede jouw baas samen met jou. ‘t Zelfde met de keuring. Jij bent nu pissed omdat je afgekeurd bent omdat jouw auto 245 kan en je banden (puur theoretisch, ik weet dat ook) maar 240. Wanneer is dat geen reden tot afkeur meer voor jou? 235? 200? Wat is dan nog het nut van snelheidsindexen op banden te zetten, of het nut van de keuring in ‘t algemeen?
Dat is hier krak hetzelfde als wat ik hier al tot in den treure over de plisie geschreven heb: 50 mag in de bebouwde kom, 51 niet. Wil jij harder dan kan dat maar dan niet komen janken als je geflitst wordt en zeker nooit gaan janken bij die flik zelf. Die volgt de regels die door de staat (jijzelf dus) opgelegd zijn.[quote=”bladerunner” post=185688]Awel, ik ben ambtenaar in één van de grootste bedrijven van België, die nog dan nog eens zeer winstgevend is. Als ik mij met mijn functie aan de vele regeltjes moet houden dan zou ik zeer destructief te werk gaan en zouden er vele besturen, aannemers, projectontwikkelaars constant op hun achterste poten staan omdat de regels dit zeggen, dat er voor elk regeltje een wettelijke termijn bestaat en als één van die regeltjes even te laat is, de rest van de regeltjes heropgestart dient te worden. Als ik dan constructief denk en oplossingen bedenk en overleg pleeg, wat mijn job is, met alle organen en jij vergelijkt dat met corruptie dan mogen ze mij stande pede ontslagen.[/quote]
Nog korter door de bocht.
Als jij jouw werk zo beter kan doen en (waarschijnlijk) een hoop overbodige regeltjes en ambtenarij kan omzeilen, waarom niet?
Otoh… als jij regeltjes volgt en de boel op zijn beloop laat en je uiteindelijk niks gedaan krijgt zal er misschien eens iets veranderen aan de werkwijze binnen jouw firma. De parabel van de 5 apen met ladder en water komt hier naar boven.
Praktijkvoorbeeld: je rijdt 200/uur in Duitsland, je krijgt een klapband en neemt een camionette nonnekes mee die op bedevaart zijn (gebeurtenis is misschien gedramatiseerd). Anyway: miserie troef, bloed en ledematen langs alle kanten en iemand gaat daar voor opdraaien. Wie denk je dat ‘t gaat zijn? Jouw verzekeringsmaatschappij gaat er op alle manieren proberen van tussen knijpen en als ze die foute banden zien hang je, ook al reed je maar 200.
Eigenlijk zou je naar de keuring moeten gaan om van uw oren te maken dat ze je 3 jaar goedgekeurd hebben met foute banden, en een dikke doos pralinen meedoen voor de keurder die WEL zijn werk deed 💡natuurlijk is de ambtenarij soepeler geworden en dat mag men toejuichen. :up:
Ook daar begrijpt men dat ieder geval apart is en overleg de enige juiste manier is om verder te geraken.
De tijd van de grijze muis begint stilaan te verdwijnen, je moet nu universitair, of gelijk door ervaring, zijn om voor een post met verantwoordelijkheid te bemachtigen, hetgeen vroeger niet altijd zo was. Er zullen nog vriendjesposten worden uitgedeeld maar ik denk toch dat deze niet met een grote verantwoordelijkheid zullen zijn, enfin ik hoop het toch.[quote=”Mushroom” post=185678]TOTAAL niet akkoord.
Er is een verschil tussen als vrij individu je voeten vegen aan iets (snelheidsbeperking etc), of als werknemer. Of wil je hier Mexicaanse toestanden?
Komaan jongens? Is het nu zo moeilijk om banden met de correcte snelheidsindex te monteren?
Uw “constructief” van hierboven = corruptie[/quote]We verschillen duidelijk van mening, maar dat maakt alles zo interessant. :sarcastisch
Als ik het goed begrijp mag je als vrij individu doen en laten wat je wil en op je werk volg je de regels? Dat vind ik een goei, typisch Belgisch, ik mag en doe alles wat ik wil en de rest moet zich maar aanpassen.
Awel, ik ben ambtenaar in één van de grootste bedrijven van België, die nog dan nog eens zeer winstgevend is. Als ik mij met mijn functie aan de vele regeltjes moet houden dan zou ik zeer destructief te werk gaan en zouden er vele besturen, aannemers, projectontwikkelaars constant op hun achterste poten staan omdat de regels dit zeggen, dat er voor elk regeltje een wettelijke termijn bestaat en als één van die regeltjes even te laat is, de rest van de regeltjes heropgestart dient te worden. Als ik dan constructief denk en oplossingen bedenk en overleg pleeg, wat mijn job is, met alle organen en jij vergelijkt dat met corruptie dan mogen ze mij stande pede ontslagen.
totale anarchie!!!! Dan kunnen we binnen de vijf jaar werken en wonen zoals sommige niet-Europese landen waar de goodwill van de persoon zal bepalen wat die dag kan of niet omdat hij ambras had met zijn vrouw :happy:
Heb mail terug gekregen van Fegarbel en raden mij aan om contact op te nemen met Goca, ze zijn idd. beleefd bij Fergarbel maar willen niet in andermans vijver zwemmen. Nu moet ik opzoeken hoe ik contact kan opnemen met Goca, gewoon om hun reactie te zien.
Ikzelf zal nog jaren moeten wachten voor dit probleem zich stelt.TOTAAL niet akkoord.
Er is een verschil tussen als vrij individu je voeten vegen aan iets (snelheidsbeperking etc), of als werknemer. Of wil je hier Mexicaanse toestanden?
Komaan jongens? Is het nu zo moeilijk om banden met de correcte snelheidsindex te monteren?
Uw “constructief” van hierboven = corruptieNiet akkoord.
Als iedereen alle regeltjes volgt, rijd iedereen max 120 km/u, drinkt iedereen één pintje op café, betaald iedereen netjes zijn belastingen, schatkist zou vol zitten en we betalen een pak minder belastingen, gaat niemand vreemd, zijn er nooit meer overtredingen, enz. enz.
Kortom, de ideale wereld en iedereen weet dat dit niet is, men zou constructief moeten zijn en niet destructief. :coolness:
[quote=”cabrio wim” post=185663]
Ik heb het met de laatst keuring er nog over gehad met een van de medewerkers in Stekene, en die vertelde mij precies hetzelfde, maar zitten met de werkzaamheden en regels/wetjes die ze opgedragen krijgen door hun baas, hun kunnen daar niks aan wijzigen.
[/quote]
En hun baas is de Belgische staat.
Ik ga het ook nog eens de laatste keer zeggen: die keurder kan daar niet aan doen, die moet zijn regeltjes volgen.[quote=”cabrio wim” post=185670]anders boetes uitdelen aan de landen die zich er niet aan houden.[/quote]
Zoals België elk jaar een boete krijgt omdat ze nog steeds BIV eisen op elke wagen? Toch doen ze nog steeds lustig verder omdat het bedrag van de boete aanzienlijk lager ligt dan het geld dat ze ermee verdienen. 😉
Ik vindt dat geen zeuren 😉 maar waarom in België een uitzondering op de rest van Europa.
Timo zijn BMW 330 kwam uit Duitsland en na keuring van enkel chassisnummer nieuw kenteken gekregen en de geldigheidsduur van =2 jaar keuring die er nog opzat is ook over genomen, dus moet pas augustus volgend jaar voor het eerst na 2 jaar naar de keuring.
En zo hoort het, anders boetes uitdelen aan de landen die zich er niet aan houden.
We moeten allemaal toch al eens mogen zagen hé Wim. :sleep:
Voor de laatse keer schrijf ik het hier neer. 😉
Ze zijn een auto die in een ander lidstaat op kenteken gestaan heeft over te nemen, zelfs de geldigheid keuring als die er nog op zit.
Dus neem een jonge advocaat in de hand die naam wil maken, en laat hem een proces tegen de staat beginnen, wedden als hij zich goed inleest dat proces op zijn sloffen wint tegen de staat.Ik heb het met de laatst keuring er nog over gehad met een van de medewerkers in Stekene, en die vertelde mij precies hetzelfde, maar zitten met de werkzaamheden en regels/wetjes die ze opgedragen krijgen door hun baas, hun kunnen daar niks aan wijzigen.
Dus jonge pitbull zoeken en proefproces tegen staat aanvragen en er voor gaan.
Jullie straks allemaal blij en hij grote naamsbekendheid. 💡Mijn mening, de keuring zou de auto’s op hun veiligheid en hun degelijkheid moeten controleren, het zou een meerwaarde moeten betekenen en niet elk jaar bang afwachten wie je auto keurt en wat ze nu weer gaan miereneuken. :bounce:
Enkele idiote voorbeelden die ik zelf meegemaakt heb waarvoor ik afgekeurd werd,
– ruitensproeiervloeistof leeg
– geen waarschuwingsblad met snelheidsbeperking in de wagen omdat er winterbanden op lagen.
– snelheidsindex van de voorbanden tot 240 km/u en de auto kon volgens papieren 245 km/u (Porsche van 28 jaar oud en de vorige 3 keuringen geen enkel probleem)Ik denk dat de Karnann van Cabriowim een voorbeeld is van hoe een auto verbeterd kan worden op een veilige manier, en Wim kan er in Nederland perfect mee op de baan, maar ook in België kan Wim met zijn Nederlandse platen ongestoord rondrijden in zijn prachtige bolide, elke dag en zoveel kilometer als hij wil. Stel dat ik kapitaalkrachtig genoeg zou zijn en mij een Singer wil aanschaffen van +/-250.000 euro, kan ik deze simpelweg in België niet in het verkeer brengen. Woon ik in Luxemburg, Duitsland of wathever kan dit wel omdat men daar de auto’s op hun degelijkheid keurt. Ik vraag mij dan af, hoe zit het met onze Europese gelijkheid. :think:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.