Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie
  • Hey all,

    mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

    Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

    financieel? keuring? rijden?

    wat ik nu (denk te) weet?

    1 financieel is er geen verschil
    2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
    3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

    nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

    Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

    TIA

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 179)
    • [quote=”steri2311″ post=185598]Je zegt het zelf ex-werknemer die misschien ontevreden is weggegaan met zijn werkgever en ja hoe geloofwaardig is dan zijn verhaal natuurlijk…
      Ha nee he want mijne garagist is heilig tenzij hij te veel door telt natuurlijk dan gaan we ergens anders, dus dat weet die ook dus gaat hij zien dat de klant tevreden blijft en als het dan toch misloopt omdat hij iets niet vervangen heeft omdat de klant het misschien te duur gaat vinden en je afgekeurd wordt dan zijn het toch zeker die van de keuring die voor futiliteiten afkeuren niet?
      die van mij heeft ook O-platen. het liefst had ik die ingeschreven met gewone plaat maar dan betaalde ik een 400 euro dacht ik, terwijl nu een 140 euro.[/quote]

      hij is idd ontevreden weggegaan omwille van de toegepaste praktijken … en ik heb hem nooit eerder over wat dan ook op een leugen betrapt.
      verder doe ik het onderhoud aan m’n auto’s voor 95% zelf en bespaar hier geen eurocent op (houd er wel veel euri mee in m’n zak); en toch vallen de keurders over futiliteiten. :mrgreen:
      een familielid werkt in een garage en er is een keuringsstation vlakbij. toch gaan ze met al hun auto’s (verkoop en auto’s van klanten voor hun (twee)jaarlijkse controle) 30 km verderop. als professionals dit gaan doen … say no more.
      en tot slot: een oldtimer hoeft niet op O-platen voor de verzekering om een voordelig tarief te genieten :happy:

        Tot hiertoe hadden mijn wagen steeds dagdagelijkse platen omwille van de betere keuring bij de aankoop.
        Mocht ik nu nog een auto kopen van 25 jaar zou deze ook met een o plaat worden.
        De keuring is nu gelijk als een gewone keuring op de co meeting na.
        En het voordeel is dat je nadien niet meer naar de keuring moet zodat dat ze niet voor een pietluttigheid kunnen afgekeurd worden.
        Ik betaal voor de eerste 160 euro met pechbijstand in het buitenland.
        Dit omdat ik met de wagen op verlof naar het zuiden ging.
        En steeds voor alle opvolgende auto’s 20 euro verzekering /auto .
        Ik ben verzekerd bij Marsch

          Die van mij heeft ook O-platen en gebruik die ook als oldtimer en de enige reden hiervoor is de verzekering. Het liefst had ik die ingeschreven met gewone plaat maar dan betaalde ik een 400 euro dacht ik, terwijl nu een 140 euro. Als je maar een paar duizend km per jaar doet is 400 euro wat veel vind ik.

          XXX

            Voor en nadelen O-platen.
            Mijne staat op O-platen maat met een normale verzekering.
            Ik denk dat je daar vooral op moet letten.
            Heb je dan iets voor ‘van en naar het werk of school’ dan kan je enkel een boete krijgen omdat je dat niet mag maar uw verzekering dekt dit echter wel.
            Als je een oldtimerverzekering hebt, dan gaan de poppen aan het dansen.
            Voila, met deze terug ‘On Topic’ :engeltje:

              Je zegt het zelf ex-werknemer die misschien ontevreden is weggegaan met zijn werkgever en ja hoe geloofwaardig is dan zijn verhaal natuurlijk.

              simpel toch: een garagist waarover je niet tevreden bent sluit mettertijd zelf zijn poorten, naar de keuring moeten we gaan en we hebben geen vrije keuze.
              Ha nee he want mijne garagist is heilig tenzij hij te veel door telt natuurlijk dan gaan we ergens anders, dus dat weet die ook dus gaat hij zien dat de klant tevreden blijft en als het dan toch misloopt omdat hij iets niet vervangen heeft omdat de klant het misschien te duur gaat vinden en je afgekeurd wordt dan zijn het toch zeker die van de keuring die voor futiliteiten afkeuren niet?
              Dus ja zo kun je blijven discuteren zeker 😉

                [quote=”steri2311″ post=185592]
                Inderdaad maar dan wel zitten mekkeren dat we lang moeten aanschuiven
                Hoe meer ge aan dienstverlening doet hoe lakser mensen worden
                Hoe weet jij of die op het matje worden geroepen, of die een bepaald percentage moeten afkeuren????
                Wie zijn meettoestel zou het meest gekeurd en geijkt worden denk je???
                Bijna geen enkele garagist zal zijn meettoestellen op regelmatige basis laten ijken. Waarom niet? Simpel kost geld.
                .. maar o wee als er een reportage is van de keuring zoals over de dieseltest. Dan is s’anderdaags de lezersbrieven in de krant niet te tellen[/quote]

                lang aanschuiven doen de ouderen die hun slot niet kunnen boeken via de computer of de wachtrijen niet kunnen consulteren
                de enigen die laks worden zijn hier de dienstverleners omdat ze verzekerd zijn van hun klienteel
                de info mbt de statistieken heb ik van een ex-medewerker. ken jij ook iemand uit het milieu mss?
                idd erg dat een keuringsstation met gegarandeerde omzet en dito marge zich zeer goed kan equiperen (zoals cabrioWim vergelijkt) en toch er in slaagt om met foute aparatuur te werken.
                simpel toch: een garagist waarover je niet tevreden bent sluit mettertijd zelf zijn poorten, naar de keuring moeten we gaan en we hebben geen vrije keuze.

                  De keurder die de Murano keurde zal zijn quotum dan al gehaald hebben want “Alles in orde meneer, uw rechterkoplamp schijnt iets te hoog, maar ja…”
                  Of wel had ik de enige niet jaloerse keurder van heel België :relaxman:

                    [quote=”deepee” post=185572][quote=”steri2311″ post=185565]Al eens ooit de groene uitnodiging gelezen???? Staat ergens dan het chassisnr. zuiver en goed leesbaar moet zijn. Dus hoe kunt ge weten of die zuiver en leesbaar is als ge nog niet eens weet waar die staat? Het is toch een kleine moeite om zelf eens de handleiding van uw auto te raadplegen of eens te vragen aan uw garagist wanneer je toch daar bent voor een onderhoud. Of loop je liever het risico om af gekeurd te worden omdat het chassisnr niet te vinden is?[/quote]

                    het is voor hen een even kleine moeite om in het PVG neer te pennen waar het chassisnr staat; maar het is gemakkelijker om de vertantwoordelijkheid bij de bestuurder te leggen door één zinnetje op de uitnodiging te drukken :ass:

                    ik heb het hier al vaker geschreven, als die heren morgen hun werk moeten doen in een normale vrije marktwerking, je zou het stante pede merken aan hun dienstverlening, zo niet kunnen ze binnen het jaar hun boeken toe doen.
                    nu hebben ze makkelijk handelen vanuit hun machtspositie. het heet dan wel NV maar het is in werkelijkheid een monopolie, want alle keuringscentra in één regio zijn van dezelfde aandeelhouder.

                    ze kennen idd per 1/jan hun omzet en houden mooie statistiekjes bij per keurder hoeveel % hij/zij goed-afkeurt.
                    zit je onder het gemiddelde wordt je op het matje geroepen, zit je er boven een schouderklopje. elke herkeuring is pure winst. ik schreef hier al neer hoe de stationschef reageerde terwijl hij met schaamrood op de wangen moest toegeven dat er al weken autos ten onrechte werden afgekeurd omdat hun meettoestel voor de koplampen verkeerd geijkt stond.
                    gewoon lachwekkend :loser: vertel mij eens welke (kleine lokale) garagist zich zo’n praktijken kan veroorloven ??[/quote]

                    Inderdaad maar dan wel zitten mekkeren dat we lang moeten aanschuiven omdat de keurder moet gaan kijken waar die staat en dan nog even de rommel aan de kant gooien of een hele kofferbak laten uitladen (terwijl op de groene kaart staat auto ledig aanbieden) omdat de chassisnr bv in de koffer staat. Net zoals geen papieren klaar hebben liggen of gordels ingeklikt hebben. Fijn hoor als zo’n trut voor u staat op de keuringslijn en de andere lijn vlot ziet lopen. Ja spreek uit ervaring 👿

                    Hoe meer ge aan dienstverlening doet hoe lakser mensen worden en hoe minder respect mensen voor iemands job krijgt. Toch een groot percentage is zo. Nu laat mij duidelijk zijn er moet een fatsoenlijke dienst verlening zijn en klantvriendelijkheid maar voor sommige is het toch nooit goed.Hoe weet jij of die op het matje worden geroepen, of die een bepaald percentage moeten afkeuren???? Ik vind dit een zware uitspraak indien je dit niet zwart op wit kunt bewijzen. Trouwens hoe minder ze moeten afkeuren hoe aangenamer klant is en hoe vlotter hun werk verloopt zonder gemekker van klant rond hun kop lijkt mij toch.

                    Wie zijn meettoestel zou het meest gekeurd en geijkt worden denk je??? Bijna geen enkele garagist zal zijn meettoestellen op regelmatige basis laten ijken. Waarom niet? Simpel kost geld. De keuring kan zich dit niet permitteren en toevallig ken ik iemand die bij het bivv werkt en jaarlijks worden alle toestellen gekeurd en indien niet in orde uit dienst gesteld, keuringslijn dicht!! Dus de kans dat een toestel verkeerd meet op de keuring lijkt mij vrij klein maar niet uitgesloten.

                    Het grappige is wanneer in het programma Volt een onderzoek wordt gedaan naar verschillende praktijken van garagisten die niet kunnen er weinig reactie is naderhand maar o wee als er een reportage is van de keuring zoals over de dieseltest. Dan is s’anderdaags de lezersbrieven in de krant niet te tellen.
                    Verdomme waarom maak ik niet van die straffe verhalen op de autokeuring mee :think:

                    Wim

                      Elke Belgische auto waar wij met geweest zijn is het altijd en enkel de lampen die net iets te laag stonden, en dat komt door de wettelijke voorschriften.
                      Bij ons wordt op 1.0 afgesteld en bij jullie op 1.25 met de meet apparatuur, dus vandaar de schroevendraaier. :mrgreen:

                        Ik ga ook niet graag naar de keuring, maar de kanarie moet binnenkort naar de keuring om een oldtimerkeuring te ondergaan. Dus heb ik aan de garagehouder, waar hij momenteel,staat om een paar zaken in orde te brengen, gevraagd om er ook meer naar de keuring te gaan. Kwestie van mezelf de frustraties en ergernissen te besparen :wtf:

                          Cabrio Wim, mushroom +1

                          Wim

                            Ik ben nu 2X in België (Stekene) naar de keuring geweest, en moet zeggen dat ik deze keuring qua kwaliteit veel beter vindt als bij ins in Nederland.
                            Veel uitgebreider op gebied van veiligheid en mechaniek.
                            Als je ziet wat voor test bruggen die bij jullie hebben, petje af.
                            Bij ons ons de APK in een garage van particulieren en is alles handmatig wat ze controleren, je mag blij zijn dat ze een remmen testbank hebben of een trilplaat voor de schokbrekers.
                            En dan over de medewerkers, ook geen klagen, staan je netjes te woord en zijn niet beroerd als je een schroevendraaier bij hebt dat je de lamp even wat bijdraait.

                            Maar is mijn mening, en als ze in Nederland zo zouden keuren bij de APK zouden er hier plots wat minder auto’s op de weg rijden. 💡

                              Was ‘t ook niet in Engeland dat ze de spoorwegen geprivatiseerd hadden met redelijk rampzalige gevolgen?

                                Ik kom ook veel vriendelijke agenten tegen hoor.
                                Keurders ook nu en dan….

                                Maar het is zoals deepee zegt, privatiseer dat. Doe zoals in Engeland: keuringsmogelijkheden geven aan garages ipv het bij 1 NV te droppen die kan doen en laten wat hij wil. De klanten zijn toch wettelijk verplicht te komen…..

                                  Ik zal dan de enige zijn die altijd sjans heeft met de keurders zeker (behalve voor de inschrijving van een bepaalde 912 :bounce: )? Zoals ik ook altijd de vriendelijke politieagenten tegenkom. Zou ‘t aan mijn instelling liggen, of aan mijne mini-rok? :sarcastisch :mrgreen:

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 179)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.