Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie

  • JoeBar_S2
    Deelnemer

      Hey all,

      mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

      Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

      financieel? keuring? rijden?

      wat ik nu (denk te) weet?

      1 financieel is er geen verschil
      2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
      3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

      nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

      Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

      TIA

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 179)
      • Ook ik ben nog nooit ❗ naar de keuring kunnen gaan zonder afgekeurd te worden. Met geen enkele wagen. En voor de meest belachelijke dingen dan nog wel. Ik denk dat het een geval is van: Of ze moeten uwe kop op de keuring, of ze moeten hem niet. Helaas heb ik een gezicht om op te kloppen dus ik hoor bij die tweede groep. :mrgreen:

        Word er eigenlijk afgekeurd op een (te) oude DOT code? :think:

          Logisch dat die dat doet hè, de staat van de banden moet ook nog goed zijn en op iedere as moeten wel de zelfde banden liggen. Maar ja het zijn altijd de zelfde die problemen hebben op de keuring en met de wildste cowboy verhalen afkomen. Nu ja mijn mening zeker :engeltje:

            heerlijk zo’n onderwerp waarover iedereen een mening heeft en je eindeloos over kan blijven mekkeren :mrgreen:

            nog een voorbeeldje uit het recent verleden. auto wordt voor oldtimerkeuring aangeboden en ik ga vooraf naar de vervangende stationschef voor wat uitleg. krijg daar te horen dat voor een oldtimer er niet naar de banden (afm, indici … gekeken wordt). is volledig eigen verantwoordelijkheid dixit deze meneer. drie minuten later loopt de keurder rond de brug (blijkbaar met zweren onder de oksels en test..kels) ostentatief elke band na te kijken :loser:

            voor dagelijks gebruik zou ik afgekeurd worden omdat er banden opliggen met DOTcode 2012 en snelheidsindex V (240 km/h) vooraan en Y (300 km/h) achteraan, terwijl de auto een topsnelheid heeft (had 25 jr geleden) van 240. eigenlijk moet er ZR index op +240 km/h.
            daar hebben ze misschien nog een punt maar als je naar veiligheid kijkt, rijd ik toch liever met mijn nieuwe banden op de autobahn dan met oud verdroogd rubber met de juiste codes.
            just my

              Ik vind het gewoon leuk dat mijn oudje op dagelijkse platen staat. Gewoon tip/top in orde en geen lelijke O plaat. :relaxman:

                [quote=”Robin” post=185517]Om er eventueel ook mee naar het werk te mogen rijden?

                [quote=”raychem” post=185483]
                Hoe gaan ze dat controleren????
                [/quote][/quote]

                Well, it’s been said already maar idd, wanneer je betrokken raakt bij een (mogelijk dodelijk) ongeval, waarbij je zelfs nog niet eens in fout hoeft te zijn. Wees maar gerust dat de waarheid dan snel naar boven komt! 😉

                  Dat is weer zoiets dat niet mag, waar iedereen zijn voeten zal aan vegen en als ze dan gestekt worden is’t de fout van die stomme flikken…
                  I guarantee it :puke:

                    Het is enkel wanneer er iets gebeurt … voor mij is het nooit zoveel waard, die paar briefjes.
                    Toegegeven, ik heb nu wel het geluk dat mijn echtgenote de wagen voorrijdt en dat kost haar dankzij de keurings-webcam een dik uur.

                      Mss moeilijk te controleren maar als je van of naar het werk een verkeersongeval met lichamelijk letsel hebt, kunnen de problemen beginnen. Het is een arbeidsongeval, want het is van of naar het werk, maar je rijdt wel met een auto met oldtimerplaten. Het is dus een berekend risico.

                        Leg het maar uit als je een fietser omgereden hebt die zijn licht niet aan had.
                        Of als uwe goede collega Fons met parkeren uwe bumper geraakt heeft.
                        Verzekering zal lachen. :sarcastisch

                          Een vriend had vorige week prijs :what:
                          Zijn *porsche op O-platen stond geparkeerd op de personeelsparking van een KMO.
                          Politie naar het onthaal; is die auto daar van iemand die hier werkt ?

                            Hoe gaan ze dat controleren????

                            [quote=”deepee” post=185483]

                            Om er eventueel ook mee naar het werk te mogen rijden?[/quote]

                              Of om eens tegen betaling voor een trouw of communie te mogen rijden. 😀

                                [quote=”deepee” post=185483]
                                waarom zou je dan eigenlijk op een auto van +25jr nog een gewone plaat hangen?[/quote]

                                Om er eventueel ook mee naar het werk te mogen rijden?

                                  Cool! Thx! :drink:

                                    heb deze week vernomen dat, na alle faits divers en perikelen die hier al gepasseerd zijn van op diverse keuringsstations, dat je perfect met een O-plaat kan rondrijden en met een tijdsinterval dat je zelf bepaalt, je een oldtimer helemaal vrijblijvend kan laten keuren zonder risico op afkeur.
                                    dit kan volledig of deels bijv enkel aandrijving, ophanging en remmen, enz … jij bepaalt.

                                    waarom zou je dan eigenlijk op een auto van +25jr nog een gewone plaat hangen?

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 179)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.