Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?
- Dit onderwerp bevat 179 reacties, 49 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Hendrik.
-
MakerDiscussie
-
30 juni 2014 om 19:46
Hey all,
mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?
financieel? keuring? rijden?
wat ik nu (denk te) weet?
1 financieel is er geen verschil
2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.
Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.
TIA
-
MakerDiscussie
-
Hi Bladerunner,
kijk hier eens!
Ik weet dat er hier waarschijnlijk al eens over gediscuteerd is geweest maar vind direct niks terug, daarom mijn vraag.
Na mijn laatste bezoek aan onze vrienden van de keuring heb ik het een beetje gehad met die mannen, ik weet het, niet iedereen is zoals die enkele kl..tzakken die er rondlopen maar ik heb toch wel telkens zo iemand als ik mijn Porsche aan de jaarlijkse keuring aanbied.
Ik heb mijn wagen bewust normaal ingeschreven omdat ik niets wil verbergen voor de keuring en ook een jaarlijks onafhankelijk deskundig technisch nazicht wil op de wagen. Dus, betrapt men mij met een licht dat te hoog staat, of een draagarm waar speling opzit, of mijn uitlaat die aan’t scheuren is of eender wat dat met de technische veiligheid van ieder onder ons en van de wagen te maken heeft vind ik dat ze hem terecht mogen afkeuren, dan zal ik dit herstellen en terug aanbieden, op zich allemaal geen probleem.
Maar als ze na lang zoeken melden dat de velgen van mijn P niet de standaardmaat zijn, dat dit 15 of 16 inch moet zijn, en als ik dan repliceer dat mijn 17 inch velgen met banden binnen de toegestane tolerantie vallen en dus perfect in orde zijn, en dat men dan opnieuw zoekt en meld dat mijn voorste banden, die in perfecte staat zijn (Continental Sportcontact), een snelheidsindex hebben van max 240 km/u en dat volgens de PVG nummer van mijn wagen deze 245 km/u kan, om deze dan met een smile af te keuren denk ik dat dit niets meer met een onafhankelijk technisch nazicht en gezond verstand te maken heeft.
Nu denk ik er over na om mijn wagen op oldtimerplaten te zetten en zou graag de voor- en nadelen op een rijtje zetten, graag advies hierover? :geek:
Ik leg mijn eieren bij BFOV, zij zorgen voor een correct oldtimerstatuut en zijn volop bezig met een lobby.
Ja momenteel geen keuring maar dat komt omdat federaal men geen beslissing wou nemen en dat aan de gewesten overlaat. Typisch voor dit apenland.
Dus de soepele regelgeving is een feit, alles mag behalve woon/werk, woon/school en betalend vervoer, dat werd dus federaal beslist.
Normaal ging het een 3-jaarlijkse beperkte keuring worden maar daar was men nog niet rijp voor om die beslissing te nemen :loser: , afwachten wat de gewesten gaan beslissen.
Mogelijk in Brussel geen keuring, in Vlaanderen een 3 jaarlijkse grondige en in Walonië een keuring van niets, afwachten waar je een postadres moet nemen :think:omdat Wathelet Jr zelf een autofanaat is, maar ohwee de dag dat er op het departement mobiliteit zich een groene fundi nestelt, dan worden onze oldies melkkoetjes voor tech controle, btw, accijnzen en andere GAS pesttaksen naar NL voorbeeld.
[quote=”Hendrik914″ post=173060]maar weet dat het misbruik van het O-statuut niet blijft duren.
:coolness:
Punt. :sarcastisch
(wat mij betreft …) :driver: :D[/quote]Dit gingen “ze” vorig jaar doen, 2 jaarlijkse Technische Keuring voor de oldies en nog meer fraais,
tot puntje bij paaltje kwam, hebben “ze” de bestaande oldie regelgeving zelfs versoepeld…[quote=”” post=172526]Over het Nederlandse systeem valt inderdaad iets te zeggen. 💡
Onze Nederlandse forumvrienden hebben daar mogelijk ook wel opmerkingen over of zijn ze tevreden over deze vorm van autokeuring. :?:[/quote]Nee dus.
Een keuring MOET onafhankelijk gebeuren of ‘t zijn klodden.
Die omnium verzekering die mogelijk is lijkt me aan absoluut pluspunt aan het rijden op O platen. De meeste maatschappijen wensen immers geen oldie ,omnium te verzekeren die voor dagelijks gebruik ingeschreven is.
Of ik nu op gewone platen rij of op O-platen, als 2e wagen bij dezelfde maatschappij kost dat in beide gevallen aan taks en aan verzekering even weinig. Daar zit het verschil niet in, dat is een valse discussie.
Voor de rest, vrijheid blijheid, maar weet dat het misbruik van het O-statuut niet blijft duren.
:coolness:
Punt. :sarcastisch
(wat mij betreft …) :driver: 😀[quote=”Mikey” post=172941]@gijsbeer ik snap u redenering niet
Wegentaks en biv is toch hetzelfde of die nu op O plaat staat og gewone plaat?
En voor de vezekering ook niet.Welke besparing doe je dan die paar euro per jaar aan de keuring?[/quote]
Inderdaad Mikey, ik bedoel maar dat ik wacht tot mijn *porsche 25 jaar is, en ik de wegentaks niet meer hoef te betalen.
Ander voordeel (mijn inziens) is ook dat ik de 964 als oldtimer zijnde iets gemakkelijker ga kunnen verzekeren ‘omnium’.
Mits een taxatie, die ik reeds heb.Greetz,
Gijsbeer.
Nee hoor, je hebt het (ook) juist.
Ik heb toevallig een paar dagen geleden in exact die situatie gezeten.
Oldtimer verzekering aangevraagd bij mijn verzekeraar. Ik heb geen eigen wagen, wel een frimawagen. Geen probleem…. Tot de verzekeringsmaatschappij door had dat ik geen andere auto bij hun verzekerd had…. De keuze was simpel, ofwel zorg je ervoor dat er een tweede wagen voor dagelijks gebruik bij hun verzekerd wordt (op het adres waar ik woon natuurlijk) of je premie gaat van oldtimer 230€ per jaar naar 400€ per jaar…
Gelukkig is mijn vriendin haar wagen ook verzekerd bij dezelfde maatschappij, dus dat was in orde.Er zijn maatschappijen die aanvaarden dat je een firmawagen hebt voor dagelijks gebruik, maar zeker niet allemaal.
[quote=”raychem” post=173021]Volgens mij is het onmogelijk om een wagen van meer dan 25 jaar in te schrijven als oldtimer indien je geen dagdagelijkse (-25 jaar) wagen hebt.
Indien ik het verkeerd op heb gelieve mij dan te verbeteren.
Dit wil dus zeggen dat iedereen die een oldtimer bezit ook minstens 1 dagdagelijkse wagen heeft.
Wat is dan het probleem? Op de dagdagelijkse wagen moet men dus ook BIV, TAX, verzekering…….. betalen.[/quote]
Je kan zonder problemen één wagen hebben en die als oldtimer inschrijven. Je zal misschien ietsje meer verzekering (paar tientallen Euro’s) betalen maar dat is het dan ook.
Trouwens, de meeste gezinnen hebben tegenwoordig toch 2 auto’s. Ipv 2 relatief dure “nieuwe”, of zo goed als, is het ook al een hele besparing om één dure en één goedkope te nemen want ja, die 2e auto is voor madam en als die start en haar van A naar B brengt is dat goed genoeg. Wel, ne Mercedes 190D doet dat allemaal.Wij hebben de auto dan nog als hobby en gaan hem beter verzorgen dan eender welke andere auto, maar Joe Sixpack, die koopt een Mercedes 190D, voor een paar 100 Euro en kijkt daar niet naar om want “als hij kapot is koop ik een andere”. Kan je je de rookpluimen al voorstellen die zo’n beest gaat buitenduwen? Hoe lang gaat het duren voor de groene dat ook zien? Hoe lang gaat het duren voor er daar eentje een wiel verliest of een deel van zijn ophanging? Er kijkt toch geen kat naar en de eigenaar interesseert het niet.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.