Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?

  • Maker
    Discussie

  • JoeBar_S2
    Deelnemer

      Hey all,

      mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.

      Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?

      financieel? keuring? rijden?

      wat ik nu (denk te) weet?

      1 financieel is er geen verschil
      2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
      3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)

      nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.

      Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.

      TIA

    15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 179)
      • Volgens mij is het onmogelijk om een wagen van meer dan 25 jaar in te schrijven als oldtimer indien je geen dagdagelijkse (-25 jaar) wagen hebt.

        Indien ik het verkeerd op heb gelieve mij dan te verbeteren.

        Dit wil dus zeggen dat iedereen die een oldtimer bezit ook minstens 1 dagdagelijkse wagen heeft.

        Wat is dan het probleem? Op de dagdagelijkse wagen moet men dus ook BIV, TAX, verzekering…….. betalen.

          Ik heb persoonlijk niets tegen het oldtimerstatuut, erger nog, heb voor ik de Boxster had jaren lang met veel plezier met een oldie gereden, al was die niet op O-plaat ingeschreven.
          Waar ik, en blijkbaar ik niet alleen, minder gelukkig mee ben is een wagen inschrijven als oldtimer en er dan gewoon dagelijks mee rijden zonder enige vorm van keuring.

          Zoals Mush al schreef, dat gaat niet blijven duren.

          Dat is ook het standpunt va BFOV: gebruik een wagen met O-plaat en aangepaste verzekering niet voor dagelijks verkeer.

            Wat hebben alle mensen eigenlijk tegen dat oldtimerstatuut??? Ik heb zo de indruk dat hier enorm veel Jaloezie is tov het oldtimerstatuut. ruzie

            De eene houd van Oldies en de ander van Newies (over smaak valt niet te discusieren)!

            Ik dacht toch dat alle Porscheliefhebbers een grooooote famillie waren???

            Sorry als er zich hier mensen aangesproken voelen, het was zo niet bedoeld.

              Net zoals de lichte vrachten destijds met achterbank (armsteun geblokkeerd), dat was ook te mooi om waar te zijn…..

                De enige beperking die je nu hebt (verbeter me als ik het fout heb) is dat je geen woon- werkverkeer mag doen, of je auto tegen betaling ter beschikking stellen.
                Voor de rest mag alles.

                Maw: dat gaat ECHT niet blijven duren.
                Auto’s uit die tijd (net 25 jaar) hebben al een redelijk comfort. Ipv hele happen BIV en verzekering te betalen gaan de Mercedes 190D en consoorten een heropleving kennen door mensen die ze dagelijks gaan gebruiken. Dit ***zonder*** technische keuring.
                Moet ik een tekeningske maken?

                  je kon vroeger met een O-plaat al naar het buitenland voor een event. de kilometerbeperking en deelname aan evenementen zijn uit de regelgeving geschrapt, dusss …

                    Mss stomme vraag maar kan je met een O-plaat eigenlijk in het Buitenland ook rijden of maakt dit geen verschil :think: :think: :think:

                      @gijsbeer ik snap u redenering niet

                      Wegentaks en biv is toch hetzelfde of die nu op O plaat staat og gewone plaat?
                      En voor de vezekering ook niet.

                      Welke besparing doe je dan die paar euro per jaar aan de keuring?

                        Dan kan je dus op een oldie ook een gepersonaliseerde plaat krijgen??? wist ik niet.
                        Dacht dat er altijd een O moest voorstaan.

                          Mijn idee (en oplossing)

                          Laten keuren als oldie en een persoonlijk plakske erop, dan staat er alleen maar een klein stempelke op, en geen ‘O’…
                          Het bedrag van de taks dat wegvalt op de dag dat onze *porsche ‘s 25 worden, dat geef ik maar graag uit aan een gepersonaliseerde.
                          En dan heb ik nog over! Nog 5 keer ne vollen bak!
                          :coolness: :driver: *porsche

                            ik ben zelfstandige en woon waar ik werk… dus is alle verkeer strikt gezien woon werk verkeer :mrgreen:
                            zie je de discussies al komen bij een ongeval. ruzie ruzie
                            Zolang het nog haalbaar is blijven de P’s dagelijks gebruik ingeschreven.

                              Mijn kijk erop:

                              Krijg je hem niet op daily platen voor een papierke?
                              Zet hem op O platen en laat die dan homologeren lukt het=> dan heb je daily platen ifnot blijven rijden op O platen.
                              Zo ga ik het in 2weken doen denk ik uit dld gaan halen op O platen zetten en laten homologeren en dan daily platen.

                                Gaan al die verhalen hier uitgebracht worden in boekvorm…. zou zonde zijn indien van niet 😛

                                Hoe simpel kan het zijn; als hij 25 jaar is, je deze wagen enkel als hobby voertuig wil gebruiken en geen gezever meer wil met de keuring dan zet je deze toch gewoon op O platen ! Voor mijn 964 komt hier nog bij dat hij geen GVA heeft wegens invoer uit U.K.
                                Sinds de reglementering versoepeld is vorig jaar zie ik nog minder redenen om geen O platen te nemen.

                                  [quote=”Mushroom” post=172622]
                                  Mushroom (hopend op een dag waarop de Belgische keuring, of beter gezegd: het orgaan dat de keuring zijn regels oplegt, zal terechtgewezen worden door Europa zodat ik *the f*ck* mijn 964 van die oldtimerplaten kan halen die, btw, vandaag net gearriveerd zijn) :driver:[/quote]

                                  :up: en nu :driver: :driver: :driver:

                                  J

                                    Mijn verzekering weet volgens mij niet eens waar ik werk…
                                    Vragen die dat? denk het niet hoor…

                                    Voor mij is dit sowieso een non-issue, want ik gebruik mijn P voor mijn plezier, en voor de rest heb ik een firmawagen.
                                    En al had ik een sleutel op zak, ik pak tijdens het weekend geen telefoon op van mijn werk… dus ze wachten maar tot na het weekend.

                                    Oldtimer plaat of niet. zo veel verschil zit er niet tussen hoor.
                                    Ieder weegt dat voor zichzelf af.
                                    Ik wou van die keuringmiserie af. Ze vonden elke keer wel iets, en elke keer iets anders, en daarom niet iets wat met veiligheid te maken had.
                                    Dat werd op den duur frustrerend.

                                    Daar heb ik nu geen last meer van.
                                    Moest ik wat meer geluk hebben met de keuring, dan had ik nu ook nog met gewone platen rondgereden.
                                    Met of zonder, maakt voor mij persoonlijk niet veel uit, het rijdt even leuk.

                                  15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 179)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.