Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Op oldtimer platen of niet? voor- en nadelen?
- Dit onderwerp bevat 179 reacties, 49 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Hendrik.
-
MakerDiscussie
-
30 juni 2014 om 19:46
Hey all,
mijn P-ke is nu al enkele jaren in mijn bezit, en is sinds dit jaar 25 geworden.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik hem op ‘O-platen’ zou zetten of op gewone plaat zou houden, kan iemand me de voor en nadelen er van zeggen?
financieel? keuring? rijden?
wat ik nu (denk te) weet?
1 financieel is er geen verschil
2 keuring moet niet meer met o-platen (slechts 1 keer) en moet wel nog op gewone platen
3 rijden? geen verschil meer tussen o-platen en gewone (alleen geen woon-werk verkeer toegelaten)nu auto komt normaal alleen buiten als toeristen ritje bij goed weer. of bij een georganiseerde trip.
Dus graag wat extra info of jullie gedacht erover.
TIA
-
MakerDiscussie
-
[quote=”G-man” post=172621]
(Maar omdat je een verlofdag genomen hebt, ben ik nog niet zo zeker of je niet naar je werk mag rijden. Ik kan me voorstellen dat het dan geen woon-werk verkeer meer is. Maar dat weet ik niet zeker)[/quote]
Voila, reden tot discussie.
En wat doen verzekeringsmij’s graag??? 8)
Discussiëren met een legertje advocaten.
Een verzekeringsmij moet uitbetalen. Wedden dat die jou wel fijntjes op de hoogte zullen stellen dat dat ongeluk maar 500 meter van je werk gebeurd is?
Zelfs al ben je helemaal niet op weg naar je werk en passeer je er gewoon domweg met de P, je zal het waarschijnlijk kunnen gaan uitleggen en dan maar hopen dat ze je geloven.Dat (mogelijks) gedoe, allemaal te vermijden door 1x per jaar naar de keuring te gaan?
Kijk, iedereen doet zijn goesting. Ik heb er niks mee in mijn zakken. Of Joeri hem nu inschrijft als oldtimer of niet, als keurders en flikken nu elke dag dezelfde zever moeten slikken, eigenlijk heb ik er niks mee te maken. Ik wil alleen altijd ook maar eens de andere kant van de medaille laten zien.
Mushroom (hopend op een dag waarop de Belgische keuring, of beter gezegd: het orgaan dat de keuring zijn regels oplegt, zal terechtgewezen worden door Europa zodat ik *the f*ck* mijn 964 van die oldtimerplaten kan halen die, btw, vandaag net gearriveerd zijn) :driver:
[quote=”Mushroom” post=172619]
Wat dan?[/quote]Dan ben je niet aan het werken en ben je met je oldtimerverzekering gewoon verzekerd.
Als je dan zo stom ben dat je tegen de politie of de verzekering zegt dat je op weg naar je werk was, dan verdien je het om voor de schade op te draaien ook.
(Maar omdat je een verlofdag genomen hebt, ben ik nog niet zo zeker of je niet naar je werk mag rijden. Ik kan me voorstellen dat het dan geen woon-werk verkeer meer is. Maar dat weet ik niet zeker)
In ieder geval: ik was maar eens een toerke aan het doen, meneer de agent…Je hebt gelijk. Mijn ding is maar : als…
Stel, je hebt een dag verlof, ‘t zonnetje schijnt en je wil eens met de P rijden.
Terwijl je aan ‘t denken bent waar je eens naartoe zou kunnen rijden krijg je telefoon van je werk, “of je niet eens snel die sleutel kan binnenbrengen die je gisteren vergeten afgeven bent”.
“Cool” denk je, weet ik meteen waarheen en daarna effe verder naar dit en dat…
Je springt in je P en 500 meter voor je werk pakt er een oud besje haar voorrang van links.
Wat dan?
In theorie ja… In praktijk echter…DAT bedoel ik met “eventueel gedoe”. Met een normaal ingeschreven wagen heb je dat allemaal niet.
De statuten van oldtimer zijn onlangs toch veranderd dacht ik….
Er zijn geen beperkingen meer tov een normaal ingeschrevene, behalve dan woon-werkverkeer….of ben ik wéér mis :happy:Deepee, ik denk dat quasi de helft van het forum jou al pintjes mag betalen. Met de info die jij hier bijwijlen geeft zou je ladderzat naar huis moeten gaan, met een bak Duvel onder je armen :respect2:
Hopelijk komt het er één dezer eens van en (met mijn geheugen): doe me er aub aan denken want je hebt je pint dubbel en dik verdiend :first:Joeri, ik zou de afweging maken van wanneer en of je die aanpassingen zou doen. Als je ze niet doet zou ik (als je er toch zo tegenop ziet) mijn auto in de garage dumpen en vragen dat ze er daar mee naar de keuring gaan. Vraag het aan een familielid anders?
We spreken hier over een uurtje of 2 (max) per jaar dat je verliest aan de keuring. Dit weegt voor mij niet op tegen de onzekerheid/nadelen/kans op gedoe van een oldtimer.@Mush: een belastingcontroleur hoort de “te bestemmen winst van het boekjaar” af te lezen van de resultatenrekening; dat moet hij niet uit mijn mond horen. dat hij facturen ter inzage vraagt is normaal; hij/zij mag zelfs geen kasten gaan open trekken om ze er zelf uit te nemen (alhoewel ik ooit zo’n onbeschofterik over de vloer heb gehad :ass:) .
en het staat je vrij, het mag maar moet niet, te argumenteren tijdens de controle om de lijst van de verworpen uitgaven zo beperkt mogelijk te houden.enfin, het wordt idd hoogtijd dat we samen eens een pintje gaan drinken :drink: want ik heb er van jou nog één tegoed
het zijn allemaal luxeproblemen die we maar beter wat relativeren want gezonde mensen hebben ontelbare dromen, klachten, zorgen, … en een ziek mens heeft maar één wens.Mijn idee van die keuringen; het is een groot verschil waar je gaat. :think:
Tweemaal in Turnhout en telkens duurde de keuring van mijn P vijfmaal zo lang als van de auto’s in de rij naast mij. Terwijl ze mijn auto aan het dooreenschudden waren op de brug vond men het nodig om met mekaar een babbeltje te doen zonder ook maar te kijken naar wat ze moeten kijken. Als ik hen dan stoor, in hun ongetwijfeld boeiend gesprek, met de vraag of het nodig is om mijn P zolang dooreen te schudden, krijg ik te horen dat ik me niet met hun werkzaamheden dien te bemoeien. :what:
Telkens ging men zo ver tot men iets vond, zoals daar zijn, aha.., meneer heeft maar één fluohesje in de wagen, of tiens, meneer, uw verbanddoos is in het Duits.
OK, ik werd hier niet voor afgekeurd maar hun smakelijke blik als ze me konden terechtwijzen op mijn verfoeilijke misdaden, sprak boekdelen en ik vermoed, aan de natte plek in hun broek te zien, dat ze er nog van klaarkwamen ook. :bounce:Tweemaal in Geel daarentegen rij ik binnen en alles perfect normaal, er waren er zelfs een paar die telkens bewonderend kwamen kijken en een kort babbeltje doen over Porsches. :applaus:
Dus de tweede post voor de focus,
en oprecht, allemaal bedankt voor het posten en jullie feedback, maar let’s get back on topic
Ik houd mijn auto in het oog, en zorg dat hij in orde blijft, en ik voel me slecht als de keuring toch iets vind bij controle (wat nog niet, nog nooit op 20 jaar behalve 1 keer een E-keurmerk op een aftermarket derde remlicht) is voorgevallen.
mijn auto doet gemiddeld <2000 km per jaar, komt alleen buiten bij goed weer normaal.
en ik zie er tegen op om een uur te moeten aanschuiven bij de keuring, niet voor de keuring, maar wel voor de tijd die het vraagt, (ook op afspraak staan er verschillende autos voor me en moet ik wachteb 🙁 )en dat dat een moment is dat ik niet gepland had met de P te rijden..alleen om niet meer naar de keuring te moeten (om die reden, tijd, past niet) overweeg ik om hem op O-platen te zetten, en ik wou jullie mening en ervaring daarover,
ivm taks en verzekering zal het mij niet veranderen, ivm onderhoudskosten zal het mij ook niet veranderen of mijn gedrag niet wijzigen.dus dit zijn de redenen die mij doen twijfelen.
1. past niet om naar de keuring te gaan
2. ik wil mijn auto origineel houden, maar mogelijks wil ik wel een M030 eronder steken, of geperforeerde schijven, enfin, een aantal kleine verbeteringen zowel optisch als technisch, en ik wil daar neit op afgekerud worden, ik weet ik kan op die moment nog altijd beslissen om hem op O-platen te zetten...maar ik wil jullie mening, en ik wil hier geen 'ranting' topic over het nut/onzin van een keuringsinstantie, de kunde/onkunde van de mensen die er werken...
Again allemaal bedankt,
MIJN vraag was over MIJN auto, en ik wou jullie meningen en ervaringen.
Ik wil hier niet (weer) een discussie over welke keuringsstation het beste is, of de mensen die er werken capabel zijn of niet.
Ik volg hier voor het grootste deel Mush in, het is UW auto waarmee JIJ op de baan bent,
dus jij bent verantwoordelijk voor de veilighied van iedereen ivm dat voertuig, een technische panne of defect kan altijd, en zelfs onvoorzien zijn,
maar rijden met kale banden, verlseten remblokken, kapotte voorruit, allemaal zaken die je makkelijke even checkt , en meestal gewoon weet over je eigen auto.soms is het de auto van een verhuurfirma waarmee ik op de baan ben en ook daar controleer ik de meest voor de hand liggende zaken, staat van de banden, snelle schokdemper check, werken de lichten allemaal, als ik stuur naar links of rechts volledig uitdraai, rare geluiden?
bij vertrek (op de parking nog), kijken wat de remmen doen, trekt hij scheef, stopt hij goed… noem het een checklistje in mijnhoofd,
want uiteindelijk als er iets niet goed is vertrek ik niet met die auto!En nog iets, bij de luchtmacht, moet de piloot een pre-flight check doen, om te kijken of de voor de hand liggende zaken in orde zijn.
wij autobestuurders maken er ons soms allemaal tegemakkelijk vanaf, en rekenen dan op een ‘orgaan’ dat die verantwoordelijkheid van ons wil overnemen tegen betaling (de keuring) maar als ze dan iets zeggen, zijn het ‘mekkeraars’ en ‘zageventen’ en goed ik heb daar ook verhalen over waar ik het gevoel had, kom dit is common sense, en wat blijkt na eenrespectvol gesprek en mijn argumenten te zeggen ben ik toch met een groene kaart buiten gereden…
maar de waarheid blijft , wij zijn verantwoordelijk voor ons materiaal! verantwoordelijk hoe we er mee omgaan, en hoe we het in orde houden.
Nu genoeg met mijn litanie en preek, ik ga hieronder nog een post maken om de focus goed te houden.
Mijne is als oldie ingeschreven maar gewoon verzekerd zodat ik daar geen problemen mee heb.
Als je u dan nog eens lid maakt bij een door het BFOV erkende club dan kan je van een ‘oldtimerverzekering’ genieten via hen.
Info erover: http://www.bfov.be/index.php/verzekeringen
Je bent gelijk wanneer gedekt.
Ze is in ieder geval opmerkelijk goedkoper dan wat ik nu heb 😮[quote=”993″ post=172592]
Ga ik naar een bandencentrale is het hun verantwoordelijkheid om de juiste banden op de auto te monteren…[/quote]
Idd.
Maar jij rijdt ermee, en tegenwoordig kan je niemand meer vertrouwen. Dat moet allemaal gecontroleerd worden.
En wie doet dat?
Idd: de keuring :first:
@deepee: een belastingcontroleur zal echt wel komen vragen waar hij het resultaat van het boekjaar kan vinden, én de facturen én de reden waarom je dat bonneke met “dinner for 2” van op een vrijdagavond erbij zitten hebt 😉
We gaan het -vrees ik ook- niet eens worden. Maar da’s niet erg :drink:
Terug on topic dan maar?
Ik vraag me door al de heisa ineens af of ik met mijn oldtimer wel verzekerd ben tijdens één van onze rondritten? Of gaat een rondrit in geval van problemen ineens beschouwd worden als een “manifestatie”?
Maw: oldtimer = een hoop gedoe en onzekerheid, daartegenover staat er jaarlijks één bezoek aan de keuring. Ik zou het wel weten :coolness:[quote=”Mushroom” post=172565]
jij moet weten met welke banden je moet rondrijden, [/quote]Ben ik het niet mee eens….
Wanneer ik zelf mijn banden verander….ok dan is het mijn fout….
Ga ik naar een bandencentrale is het hun verantwoordelijkheid om de juiste banden op de auto te monteren…
Ik kan me niet voorstellen dat mijn vrouw zou moeten weten welke banden er nu op de 993 hoeven te liggen.
Verleden jaar moest mijn dochter rijexamen afleggen….daarbij moest ze ook weten hoe de motorkap opengaat, waar ze motorolie moet bijvullen remolie en ruitenvloeistof.
Verder nog hoe ze een band moet verwisselen en waar het ventiel zich bevind. Ik denk dat er na enkele maanden nog geen 10% nog weet waar die dingen zitten.
Maar goed dat is nog een andere discussie.@S2 Waarom leg je dan niet gewoon 2 nieuwe banden? Rechtervoorband was nieuw…2 maanden oud….geplaatst door een andere bandencentrale na onherstelbare schade aan de band
Dat kan je toch niet op de keuring steken, je was gewaarschuwd door de bandencentrale dat je band niet conform was, en je wist dat de keuring er extra op ging letten, waarom dan dat risico nemen? Ik ga geen twee nieuwe banden leggen als er al een nieuwe opligt, goedgekeurd of niet goed nagekeken door de autokeuring,Omdat de bandencentrale een afzetter is, die enkel uit is op uw geld??? Neen….de eerste bandencentrale had moeten weten dat de band die ze op de wagen monteerde niet conform was. de bandencentrale waar ik voor de tweede band kwam heeft ook niet juist gehandelt, want die mocht deze band ook niet monteren…terwijl ze het wel wisten dat de band niet geschikt was.
[b]Kijk….<<<<<De uitsluitingen van de populaire polissen van Marsch (zie BFOV) kan je in dit topic terug vinden.
Je hoeft me niet te geloven, maar er zijn al voldoende mensen die door het niet respecteren van polisvoorwaarden na een incident in de problemen zijn gekomen. Dat laatste niet enkel met autoverzekeringen.Verstuurd met Tapatalk
[quote=”patrickvb” post=172477]
Veel succes als je op weg van of naar het werk een crash hebt met een O-plaat. Leg het maar uit aan de verzekeringsmaatschappij.
Maar ja, een echte man vergoed met de glimlach alle schade die uitdrukkelijk uitgesloten is in de verzekeringspolis voor een oldtimer met O-plaat.[/quote]Bij het opzoek gaan naar een 944 (S2 gevonden ! :driver: ) ben ik ook bij de verzekeringsmaatschappij te rade gegaan om te kijken wat soort verzekering het beste/goedkoopste uitkwam.
Ik kreeg hierbij volgende uitleg:
Bij een oldtimerverzekering ben je uitgebreid verzekerd (zal wel van maatschappij afhangen mss?). Dit houdt in:
Zolang je maar beneden de 5000 km blijft ben je overal verzekerd.
Of je nu privé rijdt of naar beurs gaat of op vakantie interesseert de maatschappij niet.
Maar de politie kan je wel een pv maken als je bvb met deze auto naar je werk rijdt, ook zonder dat er een ongeval is.
Want voor de wegcode dient een oldtimer enkel om naar beurzen te gaan en speciale rondritten te doen.Deze verzekeringsmaatschappij kijkt dus naar de afgelegde afstand, niet waar je bent of naar toe gaat.
Hetzelfde verhaal kan je toepassen op het plaatsen van je nummerplaat op een andere auto. Stel je wil met auto x naar de garage brengen, maar die staat niet op plaat. dan kan je aan je verzekeringsmaatschappij vragen om vb een namiddag de platen van je dd er op te zetten. Auto x is dan voor die gegeven tijd verzekerd. Addertje: je hebt geen taks betaald voor je 3.4litertje, enkel voor je 1,6 ecoboost en dit vindt de staat niet leuk. Ze zouden je dus een boete kunnen geven…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.