- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 5 maanden geleden door .
-
Discussie
-
12 augustus 2021 om 13:18
Na 2030 of 2040 zullen er steeds meer volledig zelfrijdende auto’s op onze wegen verschijnen. Die auto’s kunnen belangrijke voordelen voor de verkeersveiligheid opleveren maar zullen ook leiden tot een toename van het autoverkeer en dus meer files veroorzaken. Dat zegt het Federaal Planbureau in een recente studie.
Waarnemers verwachten dat er na 2030 of 2040 steeds meer volledig zelfrijdende auto’s op onze wegen zullen verschijnen. Omdat die auto’s vol zitten met sensoren en camera’s zullen ze bijna niet meer bij ongevallen betrokken zijn. En omdat die snufjes ook al onze rijtaken overnemen, “verspillen” we geen tijd meer in de auto of in de file omdat we al rijdend kunnen werken of ontspannen. Autorijden wordt daardoor aantrekkelijker en dus zullen we dat vaker doen, ten koste van fietsen of reizen met het openbaar vervoer.
De doorrekeningen van het bureau werden wel gemaakt in de veronderstelling dat alle auto’s op onze wegen op termijn volledig zelfrijdend zouden zijn.
^^ Dat zal dus pas na mijn dood zijn vrees ik. Maar men dekt zich in:
Tenminste: dat is de theorie. Het Planbureau stipt aan dat het in de praktijk ook helemaal anders zou kunnen gaan.
Tja, zo kan ik het weer ook voorspellen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.