- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 3 maanden geleden door .
-
Discussie
-
24 oktober 2019 om 11:44
Jullie weten dat ik mijn gele Cayman als dayly bedrijfswagen voor mijn freelance activiteit als projectleider gebruikte. In 2020 wijzigt de fiscaliteit waardoor dit niet meer verstandig is (zakt van 70% naar 50% aftrekbaarheid voor CO2 van 180g). En ik verlangde naar een meer puristische Porsche in de ethos van de 911 R of de GT4 die ik in 2017 voor een dag huurde. Die dus al helemaal niet als bedrijfswagen in te zetten is tegenwoordig. Het werd dus de Spyder die nu in productie is.
Ook al rijd ik vaak met mijn speedpedelec, soms is de afstand te groot, de tijd te krap, de lading te groot of het weer te slecht. Dus ik zit met een gat dat ik tijdelijk opvul met dank aan de oude BMW 320d touring en 300 SL van mijn vader. Maar op termijn zoek ik dus een kleine stadswagen. Want een grote auto om alleen mezelf rond te voeren is van de pot gerukt en ik rij gewoon graag met kleine auto’s.
Ik heb al een testritje gedaan met een VW Up! 60pk. Die is maar 3m60 kort, korter dan de Golf 1! Maar de wielen staan op de hoeken en eens aan het rijden voelt hij helemaal niet bekrompen, ik zou er zo mee naar Lissabon rijden. 60pk is wel te weinig maar de 1,0 driecilinder heb je ook in turbo 90pk. Of liever hàd, want ik heb vastgesteld dat de productie van dergelijke wagens op dit ogenblik stil ligt als gevolg van de WLTP toestanden. Geeft niet, een jonge tweedehands met korting is perfect. Je vindt er voldoende in Duitsland vanaf 9000€ voor een 2018. Ik hou wel van de Apple-look van de driedeurs, vooral in het wit of rood.
Kameraad dst wijst mij er op dat een Ford Fiesta ST-line 140pk dixit Jeremy Clarkson even goed is als een Golf GTI (de ideale dagelijkse auto voor ons petrolheads). Goede raad volg ik altijd op, en inderdaad, de recensies zijn zeer lovend. Je hebt die vanaf 15000€ in D. Goedkoper nog in 125pk en in Italië. Wegligging is top, CO2 met 102 even goed als de Up!. Is wel een iets grotere auto, weegt ook 1164kg. Ik vind de looks wel banaal. Ziet er in rood ok uit. Nog niet zelf gereden.
De Suzuki Swift Sport is dan weer wel getekend zoals het hoort: niet op zoek naar pseudo stroomlijn zoals de Fiesta, maar zoals het hoort voor een stadswagen met rechtere voorruit en de wielen op de hoeken. Niet zo extreem als de Up! maar weegt zelfs nog minder: 945 kg! Korter dan de Ford, maar net zo ruim. CO2 is met 125g niet fameus (60% in 2020 vs 70% voor de andere) en de 1400 turbo verbruikt anderhalve liter meer (6 l/100). Maar het is wel een snel beestje. In D vanaf 15000€. Qua kleur… oordeel zelf :engeltje:
Dus het is de keuze van portemonnee vs verstand vs het hart… input iemand?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.