Op zoek naar de beste kleine auto

Home Forum Zeverhoekje Op zoek naar de beste kleine auto

  • Maker
    Discussie
  • Jullie weten dat ik mijn gele Cayman als dayly bedrijfswagen voor mijn freelance activiteit als projectleider gebruikte. In 2020 wijzigt de fiscaliteit waardoor dit niet meer verstandig is (zakt van 70% naar 50% aftrekbaarheid voor CO2 van 180g). En ik verlangde naar een meer puristische Porsche in de ethos van de 911 R of de GT4 die ik in 2017 voor een dag huurde. Die dus al helemaal niet als bedrijfswagen in te zetten is tegenwoordig. Het werd dus de Spyder die nu in productie is.

    Ook al rijd ik vaak met mijn speedpedelec, soms is de afstand te groot, de tijd te krap, de lading te groot of het weer te slecht. Dus ik zit met een gat dat ik tijdelijk opvul met dank aan de oude BMW 320d touring en 300 SL van mijn vader. Maar op termijn zoek ik dus een kleine stadswagen. Want een grote auto om alleen mezelf rond te voeren is van de pot gerukt en ik rij gewoon graag met kleine auto’s.

    Ik heb al een testritje gedaan met een VW Up! 60pk. Die is maar 3m60 kort, korter dan de Golf 1! Maar de wielen staan op de hoeken en eens aan het rijden voelt hij helemaal niet bekrompen, ik zou er zo mee naar Lissabon rijden. 60pk is wel te weinig maar de 1,0 driecilinder heb je ook in turbo 90pk. Of liever hàd, want ik heb vastgesteld dat de productie van dergelijke wagens op dit ogenblik stil ligt als gevolg van de WLTP toestanden. Geeft niet, een jonge tweedehands met korting is perfect. Je vindt er voldoende in Duitsland vanaf 9000€ voor een 2018. Ik hou wel van de Apple-look van de driedeurs, vooral in het wit of rood.

    Kameraad dst wijst mij er op dat een Ford Fiesta ST-line 140pk dixit Jeremy Clarkson even goed is als een Golf GTI (de ideale dagelijkse auto voor ons petrolheads). Goede raad volg ik altijd op, en inderdaad, de recensies zijn zeer lovend. Je hebt die vanaf 15000€ in D. Goedkoper nog in 125pk en in Italië. Wegligging is top, CO2 met 102 even goed als de Up!. Is wel een iets grotere auto, weegt ook 1164kg. Ik vind de looks wel banaal. Ziet er in rood ok uit. Nog niet zelf gereden.

    De Suzuki Swift Sport is dan weer wel getekend zoals het hoort: niet op zoek naar pseudo stroomlijn zoals de Fiesta, maar zoals het hoort voor een stadswagen met rechtere voorruit en de wielen op de hoeken. Niet zo extreem als de Up! maar weegt zelfs nog minder: 945 kg! Korter dan de Ford, maar net zo ruim. CO2 is met 125g niet fameus (60% in 2020 vs 70% voor de andere) en de 1400 turbo verbruikt anderhalve liter meer (6 l/100). Maar het is wel een snel beestje. In D vanaf 15000€. Qua kleur… oordeel zelf :engeltje:

    Dus het is de keuze van portemonnee vs verstand vs het hart… input iemand?

    Up! v Swift v Fiesta specs

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • Gewoon die Swift gaan testen YellowSub, en vertrouwen op uw eigen oordeel, f*ck de boekskes en de reviews !

      Die Ford is zo dertien in een dozijn, pffffffffff, yawn. Plus die drie originele eik*ls van TopGear waren daar fan van, da’s voor mij genoeg om contrair te zijn.

      Swift is de non obvious choice, de keuze voor iemand die eens uit de band wil stappen en zich van de grijze massa wil onderscheiden. I like !

      Imagine een gele swift naast een Miami Blue 718 Spyder in je garage 😉

        Die Ignis is trendy, je ziet er wel wat rijden. Maar ik moet die ook niet.

        Ondertussen nog wat gesurft en geyoutubed qua Up!, Fiesta ST-line en de Swift. Hier is wat ik lees en hoor vertellen:

        De Up! TSI 90pk zou vooral qua onderstel op de wegen buiten de stad toch wat tekort schieten in vergelijking met de Up! GTI 115 pk.

        De Fiesta ST-line 1,0 Ecoboost 140 pk wordt alom geprezen. Snel genoeg, mooi afgewerkt en super wegligging. Dezelfde motor is er ook in 100 en 125 pk. Gewicht 1165 kg dus een zwaar beestje.

        Van de atmosferische 1,250L Swift met 90 pk vind ik weinig verslagen. Weegt 840 kg dus zal niet te traag zijn als je wat toeren maakt. CO2 is dus ook maar 90g wat deze versie zeer aantrekkelijk maakt als bedrijfswagen en ik krijg veel korting bij een nieuwe bestelling. Maar ik moet er wel mee gereden hebben.

        De Swift Sport 140 pk (975 kg, 125 g CO2) wordt alom bewierookt als betaalbare fun-car in de trant van de oude Golf GTI of de Peugeot 205 GTI. Wordt blijkbaar al niet meer nieuw verkocht, maar in D is er genoeg tweedehands voorraad uit 2018.

        Ik ben er nog lang niet uit, ik probeer mijn plan te trekken tot aan het autosalon.

          Bah die Ignis vind ik maar niks ! Swift is veel cooler !

            Ik ben daarnet bij een Suzuki verdeler gepasseerd om eens een Swift van dicht te bekijken. Ze hadden er geen meer en worden pas in maart opnieuw geleverd… Hetzelfde WLTP verhaal neem ik aan.

            Er blijkt nu wel een fiscaal interessante “hybrid” versie leverbaar. De basis 1200 zonder turbo met 90 pk is dan aangevuld met een klein regeneratie-syteem die een batterij oplaadt en dan stroom geeft via een aangepaste starter en zo een extra boostje levert. Weegt maar 10 kg extra! CO2 is dan 90g, omgerekend naar WLTP ook maar 96g. Niet slecht voor een bakje van 15000€. In elk geval wil ik er eerst één rijden. En sowieso zou de 1,0 turbo driecilinder met 110 pk mijn voorkeur krijgen als ik de zotte Sport van 140 pk aan mij voorij laat gaan.

            Verkoper Suzuki probeerde een Ignis te slijten. Ziet er leuk en trendy uit maar not my cup of tea denk ik. In jonge okkazie, euro 6, voor dik 8000€. Maar dan zit je weer bij het fake-suv gebeuren dus no thanks.

            Zoals gezegd, ik bekijk het wel, geen haast. In januari ook autosalon dus dan de ideale beslissingsperiode.

            Ik ga de Fiesta ST-line ook bekijken. Ik lees dat de Ford 1,0 ecoboost behalve software identiek is in 100, 125 of 140 pk. Klopt dat? Ik begin nu wat op de Fiesta te letten onderweg. Man, man, hoe banaal kun je een auto eigenlijk wel tekenen? Alle karakter is er uit weggegomd.

              Inderdaad super appetijtelijk, maar 138g = 54% aftrekbaarheid..

                Dit GTI-ke kost geen 15.000 euro zenne
                Euro 5 en slechts 138 euro BIV
                Juist 90k kms gebold
                Is een manuele dus je kan nog ‘echt’ rijden :engeltje:

                Niet te groot, vinnig en heeft net dat beetje ‘feel good factor’ :driver:

                  Ik volgde gisteren met mijn SP een Fiesta vorig model (jaja een SP rijdt vlotter dan een auto in de centra). Ziet er inderdaad niet slecht uit, maar onopvallend, dertien in dozijn. En het was een rode, dus daar lag het niet aan. Ik bekijk het nog effe, voorlopig trek ik mijn plan.

                  BTW, een glazen bol is echt niet nodig om te zien wat er gaat gebeuren qua overheid. Brussel heeft gisteren beslist dat er moet betaald worden om binnen te rijden, dat diesels vanaf 2030 en benzines vanaf 2035 geheel geband worden in de stad. Maar ik denk dat (in combi met mijn SP) een benzine van 15000€ vandaag nog altijd een beter idee is dan een EV van 30000€. Maar misschien is een nog goedkopere benzine te overwegen. 15000 vind ik nog veel geld voor zulk banaal transport. En een Twizzy? Neen, er zijn grenzen :mrgreen:

                  Een Up! is ook een statement: zo weinig auto, maar meer is niet nodig. Vormt een perfect contrast met de Spyder. En rijdt gewoon prima.

                    Looks, degelijkheid, beter behoud van waarde : de Fiesta by far, liefst in fel kleurtje :happydance:
                    Al zeker niet de Swift, en de Up lijkt ook maar een doosje.
                    Advies van Deepee ook niet verkeerd : tot er meer duidelijkheid is een oudere okkazie kopen.

                      de Swift, ook fragieler dan de Ford, mijn keus zou al gemaakt zijn hoor…:driver:

                        [quote=”wing” post=278585]als ik jou was ging ik voor de Ford, daar heb je tenminste een “auto” onder je gat ! ook naar veiligheid toe (aanrijding) zou ik mij hier het veiligst in voelen,[/quote]

                        De Up! ziet er door zijn beperkte afmeting enigszins fragiel uit, maar de Swift?

                        123

                          Voor kleine auto, puur qua look zou ik die Honda Urban EV willen.

                          Echt als klein ding, maar ik zie nog iets liever hun sports EV

                          En ook echt uitzonderlijk dat een witte auto gewoon beter uit komt dan in gelijk wel ander kleur.
                          Das gewoon rete strak en geslaagd retro design

                          EN !!! RWD !!!!

                          “On 10 September 2019, Honda announced prices will start at €29,470 for the base model with the 100 kW motor (including local government subsidy) in Germany[15] and GB£26,160 with subsidy in the UK.[8] The more powerful “Advance” grade will start at €32,470 in Germany and GB£28,660 in the UK with the uprated 113 kW motor.[8] Delivery is scheduled to begin in summer 2020.[15]”

                          Dash is wel beetje meh

                            De Up! GTI is wel relatief duur

                            Manuele airco en een USB aansluiting is wel het minimum dus het zal toch een vrij recente moeten zijn.

                            Deze Up! kost bv maar 7731€ + BTW en voldoet al.

                              We zitten in een overgangsfase dus wat is wijsheid op dit moment.
                              Ik zou nu een 2dehands benzine autotje kopen < 2K euro (kost niks dus afschrijving maakt ook niks uit), euronorm4 en dat oprijden. Gewoon omdat je het amper gebruikt. Tegen dan weten we welke kant op de regering zijn wetgeving maakt en fabrikanten bieden dan hopelijk al wat goedkopere technologie aan. Heb zo recent een Honda Civic van mijn vader verkocht: 1.4L 90pk, 5-deurs met neerklapbare achterbank in 2 delen, 1ste eigenaar, 15 jaar oud maar met lage KM stand. Veel geïnteresseerden en in minder dan een week de deur uit aan de vraagprijs.

                                Vorige generatie Fiesta gereden en was een erg leuke wagen om te besturen. Over die ST-line 140pk hoor ik ook inderdaad alleen maar goeds…

                                P.S. Als de Swift Sport in beeld komt, dan toch ook een jonge tweedehandse Up GTI?

                                  Ik vind die Suzuki Swift wel een lekker ding, altijd al gevonden. Het is een Mini maar niet met de maxi prijs die tegenwoordig aan de mini kleeft ! Lang geleden ooit als passagier mee meegereden, was wel amusant !

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.