Op zoek naar een leuke 928S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Op zoek naar een leuke 928S

  • Dit onderwerp bevat 64 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door Tommy.
  • Maker
    Discussie

  • Tommy
    Deelnemer

      Dag medeliefhebbers,

      Ik speel al een tijdje met het idee om er wat klassiekers bij te kopen. Ik zit wat in een tweestrijd tussen een 964 en een 928. Ze zijn op zoveel vlakken verschillend, dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn, maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat ik er ongeveer wel uit ben dat het een 928 wordt. 

      Ik heb het niet zo voor de facelift, dus het zou een manuele 928S moeten worden. Nu blijkt de markt hiervoor niet zo heel groot te zijn, en zijn de prijzen ook lang niet meer wat ze volgens de aankooptips waren in 2016. Voor 9000 euro heb je geen goede 928 meer. Je hebt er eigenlijk zelfs geen wrak meer voor. Maar goed, dat is wat het is. Goedkoper zullen ze niet meer worden, en als je er één wil, dan moet je de prijs er maar voor betalen.

      Aangezien ik mijn Cayman ook via een tip op dit forum heb gevonden (hij stond niet echt goed online geadverteerd), probeer ik het ook maar eens voor een 928.
      Zoals ik zei, een prefacelift manuele S geniet de voorkeur. Ik heb niet de tijd of de plaats om zelf een restauratieprojectje aan te vatten (al lijkt me dat ook wel plezierig), dus het zou een technisch gezond exemplaar moeten zijn, dat liefst ook cosmetisch niet te afgeleefd is.

      Ik heb ondertussen al heel wat avonden vanalles gelezen en bekeken. Lang leve het internet!
      Zijn er, naast de lijst aankooptips, nog andere zaken waar ik op moet letten?

      De uitrusting verschilt precies nogal van auto tot auto. Ik heb wel vanalles op mijn wishlist, maar op zich geen breekpunten. Wel zo nog wat vragen, zaken die wel of niet reeds beschikbaar waren op een 928S, etc.
      – Elektrische stoelen lijken me wel leuk. Ik vind de oudste modellen echt fantastisch, maar die heb ik nog niet gezien met stoelverwarming. Dit was waarschijnlijk enkel vanaf de modernere stoelen te krijgen. Was de stoelkeuze eigenlijk effectief een optie? Of zijn de exemplaren met modernere stoelen achteraf omgebouwd?
      – Soms is er wel een kofferdekselknop, soms niet. Blijkbaar niet standaard? Of is dat pas vanaf een bepaald bouwjaar gekomen?
      – Is airco niet standaard? Soms ontbreekt de knop AC op het paneeltje.
      – Hebben ze normaal allemaal cruise control?

      – Hoe zit het eigenlijk met buitenlandse exemplaren? Krijg je die ingeschreven in België? Europese zouden niet echt een probleem mogen zijn, maar soms staan er ook Amerikanen tussen (die wss wel toegelaten zijn in Duitsland), maar wil liever niet voor verrassingen komen te staan.

      – Stel dat het interieur toch wat belabberd is. Wat mag ik grofweg rekenen voor het overtrekken van de zetels (voor een achter), eventueel met vernieuwde vulling?
      – Idem dashboard, toch een pijnpuntje. Als dat gefixt moet worden en herovertrokken, hoeveel lichter wordt mijn beurs dan?
      – Soms zijn de kunststof spoilers nogal verweerd, alsook de raamlijsten. Zijn die makkelijk te vinden, of heft men daar ondertussen ook al overal Porsche-taks op?

      Dit is er bvb. wel eentje die ik zou overwegen: mobile
      Natuurlijk wel erg ver om eens mee te gaan rijden. 
      Het ambetante aan de “kleine” markt is ook dat het nie zo evident is om er even een aantal te gaan proefrijden om te ontdekken hoe ze wel (en niet) horen te rijden. Aan de prijzen te zien zijn ze allemaal fantastisch goed…

      Anyway,
      Alle opmerkingen of ervaringen zijn zeer welkom!
      Bedankt alvast!
       

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)
      • Dat het een 928S wordt staat vast, maar in een oude automaat heb ik echt geen zin.
        Die in Frankfurt is nu eigendom van Porsche Classic Stuttgart. Geen idee of zij hem zullen opdoen en verkopen, of gewoon in eigen collectie houden.

        Ik ben wel al een stap dichter bij die in Nürnberg. Ondertussen heb ik daarvan facturen ter inzage voor 9000 EUR, voor het vernieuwen van oa. luchtmassa, temperatuursensoren, startermotor, spanners riemen, waterpomp, koppelingsplaten (2 stuks), een aantal lagers, uitlaatpakking, verwarmingsklep, injectoren, bougies, enkele relais, regelunit koplampregeling, deurcontactschakelaars, etc. Daarnaast nog wat klein materiaal en heel wat werkuren, door een Porsche specialist in de buurt.

        Aangezien het Porsche Classic Zertifikat niet zo heel gedetailleerd is, ben ik momenteel een lokale onafhankelijke 928 kenner aan het zoeken die de wagen ter plaatse kan gaan bekijken. Voor de verkoper is het geen probleem om uitgebreid de wagen te inspecteren, rijden, op de brug te zetten, etc. Dat geeft ook wel wat vertrouwen.
        Ik had hier al geluisterd bij verschillende kenners, maar als zij moeten gaan kijken, dan komt er uiteraard nog eens 2x700km + hotel bij. Dan kan ik evengoed iemand uit Duitsland inschakelen (die ik evenmin persoonlijk ken). Ik heb via het Duitse forum pff.de enkele contacten gekregen daarvoor.

        Wordt in elk geval vervolgd.

          DST schreef:

          “PS: mijn persoonlijke mening is altijd geweest: Indien je een manuele transaxle wil, neem dan een 944 (S2,Turbo) of 968. Bij een 928 past de automaat beter dan de dogleg bak. Meerprijs lijkt mij enkel verantwoord bij de GT(S), daar dan de lage productienummers spelen. Maar dan bekijk je het meer als ‘inverstor’ dan ‘driver’.”

          Wij delen uw mening daaromtrent.

             

            Deze specialist heeft net een S3 in orde gezet. Komt dus gekeurd als je wenst.
            PS: De S3 is  in feite een soort van (Amerikaans) overgangsmodel tss de S2 & S4; kort door de bocht, wat techniek van de S4 in een S2 body.

            Ik heb deze wagen niet in detail bekeken, laat staan gereden doch op het eerste zicht (IRL) leekt het mij wel een propere wagen met ‘presence’, kleur staat hem goed
            Nu indien geen fan van de Strosek kan Luc hem waarschijnlijk ook wel wat meer orgineel zetten.

            Showstopper is misschien wel dat het een automaat is, maar of het de moeite loont om 2x meer te betalen voor een manuele 928 … met werk….
            Ik zou er eens mee gaan rijden als ik van u was

            PS: mijn persoonlijke mening is altijd geweest: Indien je een manuele transaxle wil, neem dan een 944 (S2,Turbo) of 968. Bij een 928 past de automaat beter dan de dogleg bak. Meerprijs lijkt mij enkel verantwoord bij de GT(S), daar dan de lage productienummers spelen. Maar dan bekijk je het meer als ‘inverstor’ dan ‘driver’.

            PS2: volgens mij staan er zelfs de lekkere sportzetels in 
             

              De wagen in Frankfurt is ondertussen van het net verdwenen.

              De verantwoordelijke in het Classic Center in Nürnberg heeft mij waarschijnlijk niet goed begrepen. Er is wel een optie om een technische controle uit te voeren voor een classic, met certificaat van de toestand voor 499EUR. Een voorbeeld van zo’n certificaat is hier te vinden: porsche.com
              In alle eerlijkheid, zo gedetailleerd ziet dit er nu ook weer niet uit. Vooral de geschreven paragraaf is het interessantst.
              Nu op zich is de bereidheid van de verkoper om zo’n certificaat aan te vragen ook al iets waard.

              De vaste prijs blijft wel hoog. Ik zag op de foto’s dat er trouwens banden op liggen met dotcode 4302, die zijn dus ook nodig aan vervanging toe.

                Hmm,

                Ik heb de officiële Porsche Classic Partner in Nürnberg gecontacteerd ivm. een aankoopkeuring, maar blijkbaar doen ze dat in Duitsland niet. Iets met regelgeving ingeval zij verkeerdelijk advies zouden gegeven hebben. De workshop verantwoordelijke verwijst naar TUV SUD of DEKRA hiervoor. Ik vrees dat zij echter niet de specifieke kennis hebben voor dergelijke auto?

                (Ik heb trouwens nog geen nieuws van de 928 in Frankfurt die waarschijnlijk naar een Classic Center gaat.)
                De verkoper van die andere aan 36,9k in Nürnberg heeft wel al gezegd dat de prijs vast is. Die zou ik willen laten checken door een specialist. Er is duidelijk wel al wat werk aan gedaan, en de carrosserie is helemaal herspoten (en ziet er op foto erg goed uit), maar foto’s zeggen niet alles natuurlijk..

                  Ja, stevig is de prijs zeker. Inflatie van 10+% is ook al doorgerekend. Voor een manuele S4, GT, GTS durven ze daar zelfs nog een 10-20k bij doen ook, tenzij het echt projectwagens zijn.

                  Er is gisteren ook een Belgisch exemplaar opgedoken voor 24,5k: autoscout
                  Slechts 1 elektrische zetel, een dashboard met loskomend leder, …  maar wel de moeite om eens te gaan kijken.

                    Ik volg al geruime tijd de 928-markt niet meer sinds ik mijn GT heb.
                    Maar vind die vraagprijs van 36,9 K toch heel stevig. Dan moet hij technisch tip top zijn en helemaal up to date qua onderhoud (motor, koppeling, airco aangepast van R12 naar R134a, enz ) geen roest, leder interieur bijgewerkt en bijgekleurd, …

                      Mooie GT, zeker met die strosek wielen!

                      Maar mijn gedacht staat op de pre-facelift S/S2: die originele zetels, de scherpere neus, geen zo’n vleugel erop, en minder “opgezwollen” achteraan. Des goûts et des couleurs…

                      Ik heb even meer info en foto’s opgevraagd van de eerste die ik hier gepost had, maanden geleden. Staat nog steeds te koop (nu aan €2000 meer dan toen). Is zeer gelijkaardig, iets meer sleet op het interieur, maar onder de motorkap al wat meer werk verricht. mobile.de

                        Ook wat meer vermogen (330pk) door andere nokkenassen, aangepaste inlaat, andere ECU. Ook standaard shortshifter ed. Was gemaakt voor meer rijplezier tov de S4. En dat is meer dan goed gelukt. Mijn vorige was een S4 en was een heel andere wagen imo.

                          De 928 GT is de uuuultieme 928. Aluminium en altijd handgeschakeld.

                            Ik heb een 928GT te koop van 1990. Origineel geleverd in België.
                            @lambada944 op instagram voor wat foto’s.
                            Indien je interesse hebt laat je het maar weten.
                             

                              Kut zeg, staat 4 dagen online..

                              Enfin, ik ga mij er al maar over zetten, in een hoekje zitten wenen heeft toch geen zin.

                                Idd, dan ben je hem kwijt. Heb het ooit ook meegemaakt met een vriend die een 964 WTL zocht. Ik had eentje gevonden voor hem waar alles van klopte maar hij is een geboren twijfelaar en toen hij eindelijk een beslissing nam had Porsche Classic Gelderland hem al opgekocht. 

                                  Thanks!

                                  Blijkbaar ben ik te laat. Porsche Classic Stuttgart is ook erg geïnteresseerd en gaat de wagen zaterdag ophalen om hem in eigen atelier te inspecteren. Als ze niet moeilijk doen over de prijs, dan is hij normaal verkocht. Anders is er nog een waterkansje, maar als de specialisten hem niet willen voor de vraagprijs, dan moet ik me eens goed afvragen of ik er wel “teveel” wil voor geven. 

                                    [quote=”crossbytje post=289343 userid=9338″]Hoeveel zorgen moet ik me maken als alles op de auto nog uit ’84 stamt? Riemen, remmen, (vloeistoffen hopelijk niet), …

                                     [/quote]
                                    Als het mijn auto was die ik nu te koop zou zetten met een distributieriem van bijna 40 jr oud, dan zou ik hem niet eens durven starten zonder die eerst te vervangen.
                                    Dit is een handige website van een NL-er met bakken ervaring en technische kennis over de 928: http://928gts.jenniskens.eu/

                                    [i]Zo’n abnormale leeftijd (veroudering door verlies van weekmakers in de rubber en permanente spanning) begint een serieuse rol te spelen. 5 jaar onder spanning staan is even erg als 5 jaar ermee rijden. Je vindt het nergens officieel van Porsche, maar 5 jaar is “gangbaar” als vervang advies. .
                                    Als je de riem vervangt is het tijd om alles goed na te kijken waar nodig vervangen. Nee, de pomp gaat niet stuk zodra je de riem vervangt, maar het zou erg klunzig zijn als je kort na het vervangen van de riem opnieuw alles open moet maken om de pomp alsnog te vervangen. De pomp gaat net zo lang mee als de riem, 100.000km, en lijdt niet echt bij stilstaan. Het zijn de lagers die naar verloop van tijd slijten of de keerring laat water in de lagers waardoor ze oxideren. Loopt er nu al een beetje koelvloeistof uit de pomp? Dan zeker vervangen. Dan is het einde in zicht. Bedenk dat een vastlopende pomp een chaos veroorzaakt: riem stuk, kleppen stuk, zuigers beschadigd…. veel, heel veel kosten. Niet goed. Vervang de pomp als je niet weet hoe lang ie erin zit.

                                    De span roller is ook een critical part. Die moet spelingvrij zijn. De idle roller checken, net als de onderste rollers bij de krukas. Ook de spanner moet je goed nakijken en liever meteen reviseren. Dat is echt aan te raden, en kost weinig.

                                    Hoeveel werk is het? Hmmm… 1,5 dag als je het rustig aan doet. Dus de kostenraming van DST is ietwat overdreven maar toch een goede indicatie waarmee je best rekening houdt bij de aankoop van een oudje met lange stilstand.[/i]
                                     

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.