Op zoek naar een leuke 928S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Op zoek naar een leuke 928S

  • Maker
    Discussie
  • Dag medeliefhebbers,

    Ik speel al een tijdje met het idee om er wat klassiekers bij te kopen. Ik zit wat in een tweestrijd tussen een 964 en een 928. Ze zijn op zoveel vlakken verschillend, dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn, maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat ik er ongeveer wel uit ben dat het een 928 wordt. 

    Ik heb het niet zo voor de facelift, dus het zou een manuele 928S moeten worden. Nu blijkt de markt hiervoor niet zo heel groot te zijn, en zijn de prijzen ook lang niet meer wat ze volgens de aankooptips waren in 2016. Voor 9000 euro heb je geen goede 928 meer. Je hebt er eigenlijk zelfs geen wrak meer voor. Maar goed, dat is wat het is. Goedkoper zullen ze niet meer worden, en als je er één wil, dan moet je de prijs er maar voor betalen.

    Aangezien ik mijn Cayman ook via een tip op dit forum heb gevonden (hij stond niet echt goed online geadverteerd), probeer ik het ook maar eens voor een 928.
    Zoals ik zei, een prefacelift manuele S geniet de voorkeur. Ik heb niet de tijd of de plaats om zelf een restauratieprojectje aan te vatten (al lijkt me dat ook wel plezierig), dus het zou een technisch gezond exemplaar moeten zijn, dat liefst ook cosmetisch niet te afgeleefd is.

    Ik heb ondertussen al heel wat avonden vanalles gelezen en bekeken. Lang leve het internet!
    Zijn er, naast de lijst aankooptips, nog andere zaken waar ik op moet letten?

    De uitrusting verschilt precies nogal van auto tot auto. Ik heb wel vanalles op mijn wishlist, maar op zich geen breekpunten. Wel zo nog wat vragen, zaken die wel of niet reeds beschikbaar waren op een 928S, etc.
    – Elektrische stoelen lijken me wel leuk. Ik vind de oudste modellen echt fantastisch, maar die heb ik nog niet gezien met stoelverwarming. Dit was waarschijnlijk enkel vanaf de modernere stoelen te krijgen. Was de stoelkeuze eigenlijk effectief een optie? Of zijn de exemplaren met modernere stoelen achteraf omgebouwd?
    – Soms is er wel een kofferdekselknop, soms niet. Blijkbaar niet standaard? Of is dat pas vanaf een bepaald bouwjaar gekomen?
    – Is airco niet standaard? Soms ontbreekt de knop AC op het paneeltje.
    – Hebben ze normaal allemaal cruise control?

    – Hoe zit het eigenlijk met buitenlandse exemplaren? Krijg je die ingeschreven in België? Europese zouden niet echt een probleem mogen zijn, maar soms staan er ook Amerikanen tussen (die wss wel toegelaten zijn in Duitsland), maar wil liever niet voor verrassingen komen te staan.

    – Stel dat het interieur toch wat belabberd is. Wat mag ik grofweg rekenen voor het overtrekken van de zetels (voor een achter), eventueel met vernieuwde vulling?
    – Idem dashboard, toch een pijnpuntje. Als dat gefixt moet worden en herovertrokken, hoeveel lichter wordt mijn beurs dan?
    – Soms zijn de kunststof spoilers nogal verweerd, alsook de raamlijsten. Zijn die makkelijk te vinden, of heft men daar ondertussen ook al overal Porsche-taks op?

    Dit is er bvb. wel eentje die ik zou overwegen: mobile
    Natuurlijk wel erg ver om eens mee te gaan rijden. 
    Het ambetante aan de “kleine” markt is ook dat het nie zo evident is om er even een aantal te gaan proefrijden om te ontdekken hoe ze wel (en niet) horen te rijden. Aan de prijzen te zien zijn ze allemaal fantastisch goed…

    Anyway,
    Alle opmerkingen of ervaringen zijn zeer welkom!
    Bedankt alvast!
     

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
    • Voila, haal je beste Frans maar boven en succes met de (eventuele) aankoop van de 928. Ik heb mij 964 ook via Leboncoin gekocht in de buurt van Parijs. Alles heel vlot verlopen.

        Prima, ik pm je via het forum!
        Bedankt hé!

          Hier zijn antwoord, dus als je me je gsm nr of email geeft neemt hij zelf met u contact op.

          Bonjour je regrette, pour des raisons de sécurité pendant les premiers contacts je préfère rester sur la messagerie du bon coin. Vous pouvez toujours me communiquer son numéro de téléphone ou email. Merci de votre compréhension

            Tot enige tijd terug ging dat zonder telefoonnummer. Nu niet meer blijkbaar.

            Zie je het zitten om een emailadres te vragen aan de koper?

              Ik heb een account op Leboncoin, registreren was geen enkel probleem.

                Heeft iemand een account op leboncoin? Ik kan me niet registreren zonder Frans telefoonnummer.

                Ik zou wel wat meer info en foto’s over deze willen: leboncoin

                  Dalende prijzen? Ik heb ze toch nog niet gezien. Waar komt je data vandaan?

                  Ik zoek rustig verder naar de juiste voor mij, maar het begint toch meer en meer te kriebelen…

                  ASI

                    Stijgende prijzen zegt u?
                    Wel, niet de laatste paar maanden.

                    Leuke filmpjes nodig qua onderhoud?
                    Dan heb je nog Dwaynes’ Garage op Rennlist / tjoeptjoep
                    Veel kijkplezier

                    Vraag is natuurlijk ook of de kick down nog wel werkt?
                    Gaspedaal volledig intrappen en dan, ………..schakelt de wagen vanzelf terug of niet?
                    ‘t is natuurlijk geen Tesla met de “insane button” maar je wordt wel liefdevol in uw zetel gedrukt 

                    XXX

                      Ga gewoon eens kijken bij Vintage Garage in Londerzeel.
                      Jeroen is een toffe gast en heeft wel een paar transaxels te koop staan.
                      929, 968, 944, 911, 914,… het staat er allemaal in verschillende prijsklassen.
                      Als je iets specifiek zoekt dan helpt hij jou.
                      Wil je een aankoopkeuring, dan gaat hij mee.
                      Kost niets om er eens binnen te springen, in ieder geval heb je een leuke babbel met iemand die er toch wel wat van weet.

                      https://www.vintagegarage.be/nl/te-koop-autos 

                        Ik snap het niet goed, auto’s die al maanden te koop staan op mobile.de krijgen zelfs een prijsverhoging, alsof ze dan plots wél verkocht raken?

                          ZUFF-65 wil dat ik wat meer post, dus doet hij wat name-dropping 

                          Soit, here we go

                          Ik heb eens met een (S3) automaat gereden, volgens mijn garagist was dat ne goeie en ne snelle
                          Misschien waren het de hoge verwachtingen maar ik vind er echt niets aan; past gewoon niet bij het 928 concept
                          Als je wil schakelen neem een 968, 944 (S2 of Turbo) of ne 964
                          Trouwens in de 928 manueel zit een dogleg bak en gegarandeerd heeft een van uw voorgangers hem ‘verkloot’
                          Iemand vorige week (of 2 weken geleden) James May zien klungelen met die Mercedes 190E-16V (met dogleg)? It happens all the time

                          928 = automaat
                          Inderdaad nog klassiek systeem, Traag misschien op de eerdere versies; ik heb enkel met S4 & GTS gereden doch traag is niet direct wat bij mij opkomt
                          Wel ff reactietijd (op te lossen door zelf te schakelen naar 2 of 3 – gaat super makkelijk) maar dan breek hel los hoor. Dan begrijp je wel de Amerikanen wanneer ze zeggen “there is no substitute for cubic inches” 
                          Als het echt snel moet gaan, kan je een soort short-shifter systeem steken; collega TACB-er heeft dat op zijn GTS en die rijdt iedereen de snot uit zijn ogen (en dan bedoel ik niet alleen de andere transaxles maar ongeveer alles tem 997)

                          Nu na 30+ jaar is volgens mij het verschil tussen een ‘goed’ (afgesteld) exemplaar en een gewone / slechte veel relevanter dan het manueel/auto verschil
                          Buy the best you can get (en dus zeker niet alleen op de cosmetische zaken letten zoals 80-90% van de kopers)

                           

                            Leuke filmpjes!
                            Er is niet zoveel in beweging op de markt precies. Het aanbod is min of meer stabiel, wat betekent dat ze voor die prijzen toch ook niet zo makkelijk van eigenaar wisselen.

                            Ik volg nu ook het youtube kanaal van een Engelsman (Todd Gibbs) die als amateur een opknapprojectje gestart is. Mega interessant, en het ziet er allemaal zeer doenbaar uit, dus het schrikt me zeker niet af.
                            Anderzijds ben je zo natuurlijk vertrokken voor een lange tijd en ik wil natuurlijk ook graag gewoon rijden. Bovendien heb ik niet de plaats om een auto uit elkaar te halen. (Tenzij de andere 2 auto’s dan buiten slapen, maar dat is ook de bedoeling niet.)
                            Het hangt natuurlijk ook af wat het startbudget dan is. In België is er in elk geval momenteel geen dergelijk project te vinden (manueel dan toch). En een buitenlander is qua papierwinkel dan misschien ook niet zo makkelijk in orde te krijgen..

                            Zijn er eigenlijk andere kanalen dan autoscout24 en mobile.de die ik in de gaten kan houden?
                            Op mobile staat een gelikte rode, terug in nieuwstaat gebracht, maar die moet blijkbaar de hoofdprijs opbrengen… Jammer voor de auto, want voor die prijs wordt hij wss gewoon in een collectie gezet en komt hij zelden of nooit op de baan..

                              Een manuele bak  geniet ook mijn voorkeur ,  terwijl DST hier,  reeds enkele automaten  928’ers  (heeft) of heeft gehad.
                              Volgens mij kan  the FAB je zeer goed advies geven ivm de gebruikelijke gebreken en mankementen want hij heeft er eentje in restauratie  “on hold “staan,      

                              Het is maar wat jezelf verlangt tijdens het ( sportief) rijden of (stapvoets)cruisen 

                              Ik ben in 2015 of 2016 eens meegereden met de 928 S4 handbak van Jean Pierre ( you tube videos hieronder), en ik moet toegeven dat de handgeschakelde bak een heel ander chachet aan deze auto geeft. 
                              We spreken  over de vroegere types  versnellingsbakken en vergelijken geen PDK want dat is een heel ander tijdperk  : dus een  een vijfbak manueel  t.o.v.  een drie-of viertraps automaat van jaren 80 en  90 .

                              Ik merk wel dat sinds 2015 -2016 de prijzen onnatuurlijk de hoogte in gegaan zijn , in navolging  van sommige 911 modellen,
                              Enkel de huidige kwaliteit/staat  die men aanbiedt voor pakweg 40 en 50K is eerlijk gezegd soms om mee te huilen.
                              Vijf jaar geleden vond je een degelijke 928  S4 en GT   voor pakweg 28 en 32K€ .
                              Nu hebben ze blijkbaar een “gouden ” stoflaagje gekregen.  Zeer jammer want het is een auto om te rijden , niet voor onder een stofdoek te staan

                                Okay, your story makes sense.
                                Mijn daily heeft ook een ZF eight-speed automaat. In Sport/dyamic reageert deze verbazend snel op het gaspedaal en de paddle-shifts (incl uitlaatgeluid).
                                 

                                  Ik heb het niet zo voor automaten in general. Het is toch altijd alsof je in de verkeerde versnelling zit en als het vooruit moet gaan moet je eerst wachten. Enfin, toch bij oudere automaten. Rij nu zelf dagelijks een BMW 120d met ZF-8, en die doet het wel behoorlijk moet ik zeggen.

                                  Ik reed vorig jaar kort een 928 (non-S) automaat en het was toch niet dat.

                                  Dat, samen met “wat je leest online” over het feit dat de manuele bak op een 928 de auto echt transformeert, doet me vooral naar een manuele kijken.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.