Opfrissen lederen zetels

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Opfrissen lederen zetels

• Maker
    Discussie

• 911dream
    Deelnemer

Hallo forumers,

Ik zou de lederen zetels eens goed willen opfrissen. Niet dat ze er erg aan toe zijn, maar ik zou ze eens goed willen behandelen.
      Het is de bedoeling ze eens te reinigen, enkele kleine krassen proberen weg te werken en het leer eventueel een beschermende behandeling te geven.
      Kan iemand bepaalde producten of werkwijze aanbevelen ? Vooral betreffende die kleinere kraasen ben ik eens benieuwd of ik die nog kan wegwerken.

Alvast bedankt voor een reactie.

911dream

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Kijk op colourlock.nl wat je allemaal kan kwa restauraties.

Wij verkopen en gebruiken deze producten ook. 😉

Ik heb ondertussen de zetels eens goed onder handen genomen.
          Toevallig hadden we onlangs in Decathlon 3 producten meegebracht om leder te behandelen (Decathlon verkocht die om paarden zadels te onderhouden).
          We hadden een demo gezien en resultaat was verbluffend.
          De 3 producten moet je zogezegd na elkaar toepassen.

De eerste was een ontvetter voor leder.
          De tweede was een reiniger.
          En de derde was dan een product om het leder te voeden en soepel te maken/houden.

Dat laatste heb ik niet toegepast.
          Ik heb in de plaats daarvan het product gebruikt dat ik verleden week van Philip911 gekregen heb (zie eerder deze thread). Waarvoor nogmaals dank, Philip911 😀 !

En het resultaat mag er zijn !

Neen , niet onthouden van de reportage . 😕
            Maar het zag er zeker niet opgelapt uit en er was niets te zien van de “herstelling”

Anoniem

@ porschky; wat het herspuiten betreft, dat klopt + een deel van de zetel herspuiten geeft merkelijk kleurverschil en glans.
              Een hechtingprimer, is mij ook al voorgesteld en ook hier zou het aan te raden zijn de zetel volledig te herbehandelen…
              In beide gevallen zou ik dan de zetels volledig moeten herkleuren, en daar zijn ze nog véél te mooi voor!
              (4j met 50000 zit kilometers 😈 )
              Alles wat ik er tot nu toe op heb gesmeerd komt er zo af, het zou inderdaad kunnen dat er een product is opgespoten die het leder wat heeft verprutst 👿
              Oplossing Porsche: schoensmeer…

@ 911-lover, toevallig geen naam van die gebruikte verf, je weet maar nooit misschien is het iets nieuws, beters?

let echter wel op; dat spuiten van leder is weer zo’n typische ‘truc van oude wijven’ zoals we hier zeggen: het zal de boel eventjes weer mooi maken, vaak om hem te verkopen… MAAR in no time is het er weer af!

Ik heb hetzelfde genoeg gezien toen ik nog verkoper was van Dainese motorkledij, uiteindelijk toch een van de absolute topmerken. Je had daar ook verschillende soorten leder, wat de kleur betreft. Het beste zijn de ‘klassieke’ kleuren zoals zwart, Ferrari-rood, wit en dergelijke, omdat dit ‘doordrongen’ kleuren zijn: als je het leder doorknipt, dan zie je dat ook dat leder vanbinnen, in zijn structuur, die kleur opgenomen heeft. Dergelijke kleuren, indien goed verzorgd, gaan jaren en jaren mee. Maar de vroeger ooit zo populaire pasteltinten, en de latere fluokleuren en parelmoerkleuren zijn ‘gespoten’ kleuren! Dat is een laagje die bovenop het leder ligt… en van zodra je ergens tegenaan loopt, of kreukels begint te krijgen in plooitjes, begint het er af te pellen op die plaats…en zie je uiteindelijk de basiskleur van het leder er door komen. Hoe goed je het ook verzorgd!

Met dat herspuiten van zetels, zowel professioneel gedaan als met spuitbussen van bvb Foliatec krijg je doorgaans ook een mooi resultaat… maar meestal niet voor lang! Per slot van rekening heb je net die slijtage op plaatsen waar je vaak tegenaan wrijft, en het vervolg met die ‘herstelling’ laat zich raden 🙁

Een ander probleem bij de nieuwere generaties van (dure) cabrio’s is dat het leder soms behandeld is om niet af te gaan door de zon, en zelfs minder warm te worden als je er gaat opzitten. Ook dat effect bekomt men door lagen die er opgespoten worden… en daardoor hechten andere producten zich schijnbaar soms moeilijker achteraf. Zet je er echter eerst een hechtingsprimer op voor die verf, dan ben je die effecten weer kwijt…

Onlangs een reportage gezien waar ze het over vanalle “retouches” mbt van alle auto interieurs had . ➡ Zeer interessante uitzending 💡
                  Daar lieten ze ook zien dat verkleurde , afgesleten lederen zetels werden “bijgespoten” met een speciale lederverf en een airbrushpistool .
                  Een soort van spotrepair voor zetels

Anoniem

Hallo,

Inderdaad, de truc met het schoensmeer en ook het potje kleurstof heeft op al mijn vorige P-zetels prima gewerkt!
                    Maar…op de (steeds) zwarte sportzetels van m’n 997 werkt die plots niet meer 🙁
                    Overal en bijna bij iedereen die maar ook wat van kleuring afweet, zit zelf half in die sector te werken, heb ik om raad gevraagd, echter zonder enig succes!
                    Het zou te maken hebben met de kwaliteit van het leder, “…niet hetzelfde meer als vroeger…”
                    Het gaat bij mij over instapschade tgv wrijving, het bovenste laagje leder is beschadigd en dat is moeilijker weg te werken dan krasjes.

911 dream, het is niet mijn bedoeling deze topic over te nemen, toch een fotootje erbij
                    Succes met het opfrissen, met een krasvrije stoel rondrijden is nog eens zo plezant 😉

JP

Dat gaat er pas uit als Philip het leest . Zolang blijft het daar 😉

Philip911, ik had een PM naar u gestuurd, maar het berichtje blijft in m’n “postvak uit” steken.
                        Ik denk niet dat je het gehad hebt ? Misschien een volle mailbox ?

Philip911, je hebt een PM.

911-lover, eveneens bedankt voor je antwoord ! Allemaal tips die welkom zijn.

Ik heb ooit een potje in een autospeciaalzaak gehaald .
                            Ook superspul en kleurloos.
                            Als er ergens wat kleur afging gebruikte ik gewoon wat normale zwarte schoensmeer . Goed laten opdrogen en opblinken .
                            Dit doen voor je de leerbehandeling doet en het ziet er als nieuw uit .
                            Steeds gebruikt op mijn lederen interieurs en je mag ze zien .
                            Die blijven puntegaaf .

Hallo,

In Oostkamp (W-Vl) is er een klein atelier met toonzaal (Sedia)waar ze hun eigen creaties lederen zetels maken bestemd voor de huiskamer.
                              Ik heb daar ooit een potje zwarte lederhersteller, lederreiniger en voeder gekocht voor mijn cabrio uit 1986. Heb het potje nog half vol staan.
                              Zeer goede ervaring mee! Geeft voeding en alle kleine krassen waren verdwenen. Wel goed laten intrekken en daarna goed opblinken zoals je schoenen poetst.
                              Als je mij uw adres geeft via een privébericht doe ik het potje morgen goed verpakt op de post….. onbaatzuchtig… je roept maar !!!
                              De cabrio is helaas verkocht en nu heb ik een blauw lederen interieur, dus ik kan het best missen…dat potje ……
                              Mvg Philip911 🙂 ) )

Dag Philip911,

De kleur is zwart leder. De krassen zijn ter informatie niet diep, eerder oppervlakkig.

Groeten,
                                911dream

Welke kleur hebben uw lederen zetels aub?
                                  Mvg Philip911 🙂 )

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.