Ophanging rammelt vooraan..

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Ophanging rammelt vooraan..

• Maker
    Discussie
  • Ok.. het electonica probleem lijkt opgelost.. het volgende probleem meldt zich 😥

bij elk putje of heuveltje hoorde ik iets rammelen vooraan rechts. Dacht eerst dat er een sleutel was beginnen te slingeren uit m’n kit vooraan, maar niets was minder waar. Dus toch maar eens omhoog gekrikt voor de zekerheid. Ik moet wel zeggen, dit is echt van de ene op de andere moment lijkt me gekomen, want voorheen had hij dit niet.

Bevindingen tot nu toe: wiel staat zeer los en kan zowat een halve centimeter bewegen als je er mee wiebelt. Voor zover ik het kan terugleiden tot de root-cause is het de amortisseur. Die knakt en wiebelt ook mee zoals het wiel. En als’k de amortisseur blokkeer door een schroevendraaier ertussen te blokkeren dan blijft het wiel stabiel.

Nu ik ben niet zo ervaren in Porsche-mechaniek, ik ben eigenlijk maar een handige 2-takt-motor hobbyist. Wat ik opmerk in de kofferruimte vooraan is dat die amortisseur met het probleem ook niet zo strak staat aangedraaid met de grootste vijs in het midden als de andere kant. Ik gok dat dit de schroef van de amortisseur zelf is, om die wat hoger op te trekken ofzo? De andere 3 imbussen die er rond zitten, heb’k nog geen idee van waarvoor ze dienen, maar dat ga’k eens bekijken door een vraagbak te zoeken.

Iemand een idee? amortisseur versleten? Ik hoor ook vaak mensen bezig over rubbers.. tips are welcome! 💡

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • geduld = 2 dagen, kruipolie zwemt het al in.. but NO GO .. zal nieuwe schokdemper worden precies. Hele namiddag zitten aan werken om het toch maar eventueel los te krijgen..
      waste of time blijkbaar.. 🙄

0
      Wim

Kruipolie en geduld, want die kunnen serieus vast geroest zitten. 🙁

0

ok probleem gevonden, ik heb hem er half onderuit gehaald dat’k aan de bovenkant aankan.

als’k tussen de 2 delen van de schokdemper kijk, dan zie’k dat daar een schroef zit met inkepingen die los is gekomen. Dus de schokdemper is binnenin gelost en niet stuk.
          MAAR ik krijg bovenaan de bus met de rubber die op de stang van de schokdemper zit geschoven, niet er vanaf. Die zit zo vast als een muur. Maw geraak ik niet aan de schroef die is losgekomen.. 😥

Iemand tips? 💡

0
          Wim

Oké, draai hem dan verder aan tot de het aanslag punt van de schokbreker, als hij dan nog beweegt zul je een nieuw rubber moeten plaatsen.
            Succes.

0

als je de schokdemper zelf bekijkt heb je bovenaan een breder deel dat over het minder breed deel schuift als deze veert. wel het is het dunste deel dat wel vrij los lijkt te zitten in het bredere deel. Als je daartussen die opening iets steekt dat die niet meer kan wiebelen, kan ik niet meer met het wiel naar boven en naar onder bewegen, terwijl het daarvoor helemaal los staat.

Dus misschien dat je dat ergens kan aandraaien.. zoals ik al zei merk ik dat die grote schroef bovenaan in de kofferriumte van deze schokdemper niet zo fel zit aangedraaid als die van de andere..

0
              Wim

Zitten er niet in, maar vlak erbij. 😉

Maar om te testen of het de schokbreker is, kun je het best de auto even opkrikken en wiel daarna op en neer bewegen.
                Als je dan kofferdeksel open zet, kun je zien of de schokbreker beweegt.
                Daarna kun je hem van boven losdraaien en kun je de rubbers van boven vervangen door schokbreker te laten zakken.

0

[quote=”cabrio wim”:26fqkmz7]amortisseur = schokbreker in Nederlands/Bels. 😉

Als de rubbers er boven uit liggen of speling gekregen hebben door ouderdam, kunnen deze inderdaad gaan klapperen.
                  Maar misschien kunnen het ook de fusee of stuurkogels zijn.
                  De drie imbus bouten afblijven a.u.b, zijn voor de uitlijning van de Porsche, dus lekker laten zitten.[/quote]

ik kon niet direkt op het nls variant komen 😀 Maar een paar minuten later wel 😉

de rubbers, is dat die rubber onder die grootste schroef bovenaan in het middelpunt van die imbussen. DIe imbussen blijf’k dus lekker af. Heb nog geen tijd gehad om het op te zoeken in de werkbak, want het werk had me nodig.

Fusee en stuurkogels -> zitten in schokdemper? of ben je nu aan het wiel bezig? want daar leek mij alles goed vast te zitten als eenmaal die schokdemper geblokkeerd zat.

0

[quote=”cabrio wim”:2fankw2a]amortisseur = schokbreker in Nederlands/Bels. [/quote]
                    Bedankt Wim voor de vertaling want af en toe snap ik niet waar het over gaat :mrgreen:

0
                    Wim

amortisseur = schokbreker in Nederlands/Bels. 😉

Als de rubbers er boven uit liggen of speling gekregen hebben door ouderdam, kunnen deze inderdaad gaan klapperen.
                      Maar misschien kunnen het ook de fusee of stuurkogels zijn.
                      De drie imbus bouten afblijven a.u.b, zijn voor de uitlijning van de Porsche, dus lekker laten zitten.

0
                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.