originele 18 inch Speedline Cup 1 velgen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 originele 18 inch Speedline Cup 1 velgen

• Maker
    Discussie
  • Heren Velgenkenners,

Bij mij achterop zitten originele 18 inch Speedline Cup velgen. Onder meer te herkennen aan de 40 velgschroeven in ruwe (niet verchroomde) vorm. Zie de eerste bijgevoegde foto. Uitgerust met het bij de 964 1993 serie behorende grijze logo in het midden.

Bij mij voorop liggen ogenschijnlijk precies dezelfde velgen, met 3 kleine verschillen. Het betreft 38 velgschroeven (ipv 40), verchroomd en met een andere vorm. De velgen zijn minimaal 10 jaar oud. Zie de andere bijgevoegde foto.

Zouden dat dan deze velgen zijn?

RH 3.6 speedline style — 3 piece wheel package

Vervolgens, ik ben op zoek naar een nieuwe (2-delige) pakking geschikt voor de originele 40 bolds velg, mijn achterwiel dus. Voor de zekerheid (demontage) zouden een paar extra schroeven ook geen kwaad kunnen.

Weet iemand een adresje voor het verkrijgen van deze onderdelen, met name de pakking?

Attachments:
    • _IJS1559.JPG
    • _IJS1556.JPG
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • hier helemaal onderaan de pagina, je moet enkel de juiste velgbreedte en ET uitkiezen want die moet je er ook bij op “etsen” of “stralen” om het helemaal compleet te maken

0

[quote=”911_NL” post=134237][quote=”Mart” post=134186]Interessante statement 911-NL, maar ik heb ze nog niet gezien. [/quote]

Ik heb hier een nieuwe set liggen – in de doos.

Kom maar boutjes tellen – als je me niet gelooft 😉

[quote=”Mushroom” post=134216]Afaik als ‘t originele Speedlines zijn staat ‘t in de rand gegraveerd…

Stickertjes en Ets malletjes zijn te koop via Ebay :coolness:

.. een een originele set die eens goed gepolijst is – daar zie je echt de tekst niet meer op staan :|[/quote]

Graag een linkje naar die setjes

0

Das zeker jammer 993, is niet wat men een mooie schade noemt om nog wat van te kunnen maken… 😥

Maar nog even over die Speedlines 911_NL, weet je toevallig vanaf wanneer RH die 40 bouts velgen is gaan maken? Het houdt me toch nog bezig.

Ik heb binnen in mijn achtervelg een geel stickertje met instructies in het Duits gevonden, aangezien RH een Duits bedrijf is en RS Speedlines Italiaans was (die hadden vast geen Duitse stickertjes :mrgreen: ) vermoed ik toch dat het zowel voor als achter RH’s betreft.

Heb daar dus nu qua banden voor 225 breedte en achter 265, zoals oorspronkelijk de instructie/richtlijn vanuit Porsche voor de 965’s. Maar mogelijk/waarschijnlijk passen iets bredere banden met 245 en 285 breedte beter.

Wat zijn de ervaringen omtrent deze velg versus bandbreedte specificaties? Heeft iemand er bredere sloffen onderliggen dan de 225 / 265 specificatie? Of zit er nog ergens een halve J maatvoering verschil tussen de diverse varianten? Meer vragen dan antwoorden voorlopig! :coolness:

0

[quote=”Mart” post=134298]
            Wow 993, ‘gelukkig had je de velgen nog’, das toch een nachtmerrie met de Cabrio over de kop, je hebt geluk gehad dat je daar weer prettig uit bent gekomen. Ik heb wel eens een koprolletje gemaakt met een fiatje, maar das toch ff wennen wat je meemaakt als het gebeurd. Leek wel een tornado van binnen. Ik werd geramd van links, toen geen gordel dus kon ik wegduiken want hij kwam vol op m’n deur naar binnen, uiteindelijk uitgerold met m’n dak tegen een paal, hahaha, wat was ie kort zeg, hahaha, gelukkig kan ik er nu om lachen, was toen wat minder prettig. We waren nog jong en roekeloos.
            [/quote]

Tja….prettig was inderdaad anders….maar inderdaad raamwerk van een Porsche is heel stevig uitgevoerd, dat heb ik nu wel ondervonden.
            Blij dat ik het nog kan navertellen , na wat builen en schrammen.
            Wel zonde van de mooie 968

0

Sorry, fotootje van de boutjes dus (niet de moertjes) … :sleep:

0

Ik weet weer iets meer.

-> De originele van RS Speedlines hebben 40 boutjes (ik vermoed mijn achtervelgen met de afwijkende boutkopjes)
                -> Daarna kwam RH met speedlines met 38 boutjes (verchroomd).
                -> Daarna is RH (tegenwoordig) haar speedlines ook gaan maken met 40 boutjes (verchroomd)

Ik kan aan het bovenstaande nog geen jaartallen verbinden vanaf wanneer wat,maar de chronologische volgorde klopt!

Zou iemand die 100% zeker is dat hij de originele RS Speedlines velgen onder z’n scheurijzer heeft liggen een close-up fotootje willen maken van de moertjes? Of weet niemand 100% zeker of ie de oorspronkelijke velgen er onder heeft?

Ik kan het op het geplaatste fotootje door 911-NL net niet goed zien, maar ze lijken inderdaad op die van mij (in onverchroomde vorm).

0

Uh 911_NL, ik geloof je bijzonder graag, is alleen maar goed nieuws!

Ik was in het recente verleden nog wat teleurgesteld dat de bolds niet mee verchroomd waren, ik dacht dat ze dat waren vergeten (grom). Maar nu met de recente info over de velgen qua originaliteit vind ik dat dus zeer opvallend. Van de kenners had ik al begrepen dat de originelen 40 bolds hebben. De 38 bolds zijn imitaties van de originele (en vermoedelijk RH gefabriceerd).

Maar dat er bij mij dus voor en achter verschillende bolds inzitten (dus ook qua vorm!!) dat vind ik dan weer zeer opvallend. Hoe is dat te verklaren? Ik kan bij jouw velgfoto niet goed zien welke bolds erin zitten, ik vermoed de bolds die bij in de voorwielen zitten.

0

I don’t know Mushroom, ik ben nog niet overtuigd. Maakt op zich allemaal niet zoveel uit, maar we komen weer op dubio gebied uit. Niet alles is even helder op P-(attributen) specificatie gebied. Hoe verklaar je dan die andere onverchroomde bolds? Of heeft niemand nog die velgen gezien met de andere bolds? Die tekst staat er bij mij in ieder geval niet in, hoeft ook niet wat mij betreft, ik vind ze vlak mooier. Maar het kan er dus ook nog uit gepolijst zijn. Des te meer info, des te dichter komen we bij de waarheid!

Dat die voorwielen RH’s zijn, dat begin ik ernstig te denken. Goed ook dat zij deze velg nog maken/leveren.

Die borstel ga ik zeker es mee aan de slag, goeie tip, hij wordt steeds schoner. Maar daar heb je de poets nog niet mee uitgewreven.

Qua lekkage, ik ga toch maar eens met de zeepsopspuit tegen de zijkant van m’n wiel spuiten binnenkort. Es kijken of er zichtbaar al wat te ontdekken valt qua lekkage. Het vermoeden bestaat dat het de pakking betreft, en dat je dan aan de buitenkant van de velg ook geen lekkage gaat zien. Wordt vervolgd … De specificaties van de vloeibare pakkingen staan genoteerd, waarvoor dank!

Wow 993, ‘gelukkig had je de velgen nog’, das toch een nachtmerrie met de Cabrio over de kop, je hebt geluk gehad dat je daar weer prettig uit bent gekomen. Ik heb wel eens een koprolletje gemaakt met een fiatje, maar das toch ff wennen wat je meemaakt als het gebeurd. Leek wel een tornado van binnen. Ik werd geramd van links, toen geen gordel dus kon ik wegduiken want hij kwam vol op m’n deur naar binnen, uiteindelijk uitgerold met m’n dak tegen een paal, hahaha, wat was ie kort zeg, hahaha, gelukkig kan ik er nu om lachen, was toen wat minder prettig. We waren nog jong en roekeloos.

Gisteren op het journaal 2 jongens in NL, 20 en 21 jaar, volgens mij was het een 944, helemaal doormidden tegen een boom, in 2én gebroken en vlam gevat, nauwelijks meer te herkennen. Veel van de yougsters zouden wellicht ook beter in een fiatje beginnen. Toch verschrikkelijk, 2 van die jonge jongens, die lekker wat plezier maken, en vervolgens hartstikke dood … medeleven voor de familie!

0

[quote=”Mart” post=134186]Interessante statement 911-NL, maar ik heb ze nog niet gezien. [/quote]

Ik heb hier een nieuwe set liggen – in de doos.

Kom maar boutjes tellen – als je me niet gelooft 😉

[quote=”Mushroom” post=134216]Afaik als ‘t originele Speedlines zijn staat ‘t in de rand gegraveerd…

Stickertjes en Ets malletjes zijn te koop via Ebay :coolness:

.. een een originele set die eens goed gepolijst is – daar zie je echt de tekst niet meer op staan 😐

0

Ik had onlangs ook drukverlies bij één velg (Kersher-BBS). De velg verloor druk op 3 verschillende plaatsen. Boosdoener bleek de buitenring, die niet mooi recht was. Naar ‘t schijnt zijn die ringen nogal fragiel. Buitenring werd recht gemaakt en de velg is bij mijn weten ook enkel gedicht met een soort van vloeibare pakking.

0

Bij mij zijn het ook 40 boutjes in de RH wielen.
                          Toen ik met de cabrio over de kop ging was één velgrand beschadigd.
                          Ik heb dat wiel laten rechten toen…..is toen uit mekaar geweest, gerecht, gepolierd en terug met kit “tec 7” in elkaar gezet.
                          daarbij is aan de binnenkant een extra tec7 laag aangebracht voor de zekerheid.
                          Wielen staan nu op de blauwe 968 en blijven mooi op druk

0

Afaik als ‘t originele Speedlines zijn staat ‘t in de rand gegraveerd…

0

Ik heb alleen in het verlopende achterwiel een vloeibare pakking zitten (zover ik weet), en die dicht dus naar alle waarschijnlijkheid geen 100%. Heeft vanaf het begin niet top gefunctioneerd. Maar ik ben in dit geval niet bij die montage aanwezig geweest, dus kan niet met zekerheid zeggen of er daarbij wellicht wat mis is gegaan. Feitelijk wel, anders had ie vanaf het begin wel goed geweest.

Ik ben zoveel mogelijk betrokken/aanwezig bij alles wat aan d’n bolide gebeurd. Dan kan ik zelf de eenvoudigere dingen doen, helpen en leren. Vind ik leuk om elk onderdeeltje van de auto een keertje gezien te hebben uiteindelijk. Als andere 964’jes open liggen hang ik er ook altijd met mijn hoofd in.

Maar de vraag is dus of de ervaringen met vloeibare pakkingen goed zijn, ook als het de oorspronkelijke van RS Speedlines betreft? Es kijken wat die kosten, wellicht loont het om het toch nog een keertje te proberen!

0

Met zoiets

poetste ik de RH cuprads van m’n Boxster en die zagen er bij verkoop nog steeds nieuw uit…

Dsc01278.jpg

0

Waarom geen vloeibare pakking? Dicht net zo goed en kost maar een paar euro ipv 250! 😯

0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.