overdreven ereloon van een advocaat = oplichter!

Home Forum Zeverhoekje overdreven ereloon van een advocaat = oplichter!

• Dit onderwerp bevat 17 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door 993S.
  • Maker
    Discussie

• Audiotronics
    Deelnemer

Ik denk wel dat hier wat advocaten op het forum zitten en ik zit met een rare situatie.

Is het normaal dat een advocaat voor het verdedigen van een zaak die over een schadeclaim van 5000 EURO gaat (en totaal verliest, zonder dat tegenpartij ook maar één bewijsstuk had) 5500 EURO ereloon vraagt, ondanks er vooraf duidelijk was afgesproken dat het maximum ereloon 1000 EURO ging bedragen. Bij het eerste gesprek zei hij letterlijk : “niet van wakker liggen. Dat winnen ze NOOIT van hun leven”.
      Onverwachtse kosten en opzoekingswerk zegt hij ❓ En wat valt er tegen te doen ❓

Aja de advocaat heeft wel gewacht met zijn rekening te sturen nadat we tegenpartij hadden betaald. Hij heeft tot 4X een mail gestuurd met de vraag of tegenpartij betaald was. Nadat het bevestigd was kregen we zijn rekening in de bus 👿

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
      • Is overal zo jong, hier , daar , ginder, overal hetzelfde 🙁

Wim

Welk merk pillen had je. :mrgreen:
          Is verder inderdaad even schrikken, maar om dit nu een Belgenmop te noemen, ik zou het eerder verneukt noemen. 💡
          Ondanks alles toch een prettig weekend gewenst.

Na een lange voormiddag op het Gerechtsgebouw in Leuven wou ik gewoon even het resultaat mededelen. Ik moest naar daar komen en samen met de avocaat en een bemiddelaar een gesprek voeren. Dat was al een lachertje op zich. Ik denk dat als je voor een rechter moet terechtstaan voor drievoudige moord ze vriendelijker zijn. Ik zat dus echt “in het hol van de leeuw”. Veel blablabla en telkens ik iets zei moest ik me telkens exuseren omdat ik volgens de bemiddelaar ongepaste taal gebruikte (en ik was goed op dreef geraakt, dankzij goede kalmeringspillen 😆 ). Eigenlijk kwam het er op neer dat het twee-tegen-één was en ze duidelijk lieten merken dat ik niets te zeggen had en zij gingen besluiten hoe en wat er gedaan moest worden.

Resultaat :

Een zaak volledig door de advocaat verloren ondanks onze goede bewijzen en de plausibele uitleg van tegenpartij, de veroordeling was 4222.83 EURO.
            Volledig de ereloon van de advocaat moeten betalen, ondanks de klacht bij de stafhouder (is één grote grap), 5037.72 EURO.
            Of in totaal 9230.55 EURO opgelicht via een gladjanus uit Tremelo (en die krijgt dan nog een mooi “postje” in een securitybedrijf in aarschot. Omdat hij op chirofuiven graag op jongeren hun gezicht slaagt 🙄 )

Conclusie :

Volgende keer als ik nog zoiets voorheb geef ik wel 1000 EURO aan één of andere “zware jongen”. Die lossen het tenminste op een deftige manier op. Want in heel het Gerechtssysteem en hun advocaten ben ik het vertrouwen kwijt. Dat is één grote Belgenmop 👿

we weten al langer dat de ene ze blijkbaar toch makkelijker verdient dan de andere… net zoals sommige niet ‘verdienen (moreel) wat ze verdienen (in geld!)’… Zeker zoals hier, als je de zaak verliest, komt deze factuur des te harder aan.

En wat is het alternatief? ‘Systeem Amerika’, waar advocaten soms enkel werken op een percentage van de schadevergoeding die je in de wacht kunt slepen? Gevolg: de soms absurd hoge schadevergoedingen die geëist worden!! En zaak verloren, niets betalen!! Enkel gereputeerde advocaten, het genre dat de OJ Simpsons en consoorten verdedigt, kunnen het zich permiteren om zelfs bij een verloren zaak een torenhoge rekening te presenteren. De beginnende ‘ambulance chasers’ kunnen daar enkel van dromen…. Lijkt op het eerste zicht aantrekkelijk…MAAR… het resultaat is wel dat sommige bedrijfstakken helemaal verdwenen zijn door die schadevergoedingen!! Zo had je bvb vroeger heel wat bedrijfjes in de USA die ‘zelfbouwvliegtuigen’ aanboden, waar je dan een GM V8 in stak, en hopla: je had een betaalbaar vliegtuigje. Al die bedrijfjes zijn tenondergegaan aan schadevergoedingen, of zijn gestopt uit schrik voor die claims, want telkens als een of andere zuipschuit met twee linkerhanden uit de lucht kwakte, kwamen de nabestaanden met torenhoge schadeclaims af… en ze zijn er allemaal aan tenonder gegaan!! Resultaat, enkel de hele rijken kunnen zich nog een vliegtuigje (van gekende firma’s dan, zoals Cesna en dergelijke) permiteren…want niemand durft het nog aan om die zelfbouwpakketten aan te bieden. Is dit dan het betere alternatief? Het blijft dus een mes dat aan twee zijden snijdt, dat hele advocatengedoe en het systeem van verloning… Sommigen beweren nu al dat door het feit dat ook in ons huidig actueel systeem nu de ‘verliezer’ soms dient op te draaien voor de advocaatkosten van de tegenpartij, er reeds voor zorgt dat sommige advocaten nu soms met dubbel krijt schrijven…??

Hoe dan ook, in de meeste gevallen hebben die advocaten tenminste nog iets gepresteerd!! Ik heb het bvb al veeeeel lastiger met het geld dat je soms aan bvb notarissen moet betalen! Dat zijn pas gasten die ‘slapend rijk worden’! 👿 Zo hebben wij twee jaar geleden al honderdenduizenden franken aan een notaris mogen betalen voor het huis dat we kochten, nu willen we onder het dak slaapkamers bij laten maken voor het geval er een tweede kind zou komen, en nu krijgen we bij de bank te horen dat we weer 600 euro mogen afdokken aan de notaris voor die bijkomende financiering die we nemen voor die verbouwingskosten! 👿 👿 En dan krijgen we nog doodleuk te horen dat we zelfs nog heel blij mogen zijn dat ze destijds zo een constructie met een deel ‘onder mandaat’ gebruikt hebben voor onze lening, want anders zouden we nu +3000 euro mogen betalen hebben…. Daar kan ik zoooooooooooooooooo pissig van lopen…

Vanaf nu stijg ik de prijs van het brood naar 52Euro
                grondstoffen (incl. bestellen) 12.75
                Deeg draaien 5.25
                Electriciteit 7.50
                Sociaal bijdrage 16.00
                Arbeidskost rsz 8.50
                Kan er ook een saaie opmerking over het weer af ?! Natuurlijk maar dat komt wel met een extra communicatiekost.
                😆 😆 😆

Grapje van de bakker 😈

Ondertussen heeft de advocaat al een brief gestuurd waar hij een nieuw voorstel doet. Al een pak minder wat wil zeggen dat hij er de eerste keer maar “een getal” opgeplakt had. Ondertussen ook al reactie van de stafhouder gekregen die de zaak gaat bekijken en de advocaat gaat oproepen tot een gesprek ter bemiddeling.

[i]@ spikey :

– 10h opzoeking >>> standaardtekst, ik schat maximum één uur (of hij leest heel traag).
                  – 10h draften conclusies >>> ???
                  – 10h voorbereiden conclusies >>> idem hierboven , standaardtekst dus één uur is al veel geteld.
                  – 4h voor enkele vergaderingen >>> welke vergaderingen? Met de advocate van tegenpartij. “Gij wint deze zaak en ik mag zaak Y winnen.
                  – 10h telefoneren, onderweg zijn >>> 5 kilometer rijden (leuven-leuven), niets pleidooi gehouden (heeft zijn mond niet open gedaan)… en telefoneren (tja om weer af te spreken voor een etentje met de advocate van tegenpartij misschien 🙄 )[/i]

Ik geloof allang niet meer in het rechtssyteem van België en de mooipraters van advocaten. Een mens zou nog eerder “een knokploeg” inhuren om iets geregeld te krijgen. Veel goedkoper dan die gladjanussen en vooral effectiever 😈 (helaas wonen we in België en zijn we veel te braaf 😆 )

ik heb ook regelmatig te maken met een advokaat
                    mijn simpele mening is dat ik nooit geloof dat er voor een bedrag van 5500 €
                    45 H effectieve uren aan besteed worden

met alle respect voor de advokaten maar meestal moet je zelf de oplossingen aanreiken en dan kan de Meester de goal maken om het zo maar uit te drukken

das mijn ervaring met advokaten
                    doe me nu geen proces aan he 8)

45h is nu eerlijk gezegd niet zo heel veel. zelfs niet voor een simpele schade claim:

– 10h opzoeking
                      – 10h draften conclusies
                      – 10h voorbereiden conclusies
                      – 4h voor enkele vergaderingen
                      – 10h telefoneren, onderweg zijn,

Ik wil u niet desillusioneren maar zou er niet te hard op rekenen dat je hier iets van terug te zien krijgt, waardoor 5.500 euro behoorlijk weinig is voor zoveel uren, zelfs voor leuven.

[quote=”eric63″:19722hc6][quote=”Audiotronics”:19722hc6]
                        In mijn schrijven van protest verwees ik al naar de stafhouder. Dat nam hij als een belediging en een dreigement op en hij was al aan het overwegen om mij te dagvaarden voor laster 😆

Dit is pas een dreigement. Hij heeft er duidelijk schrik van. Dagvaarden is niet nodig, nodig hem uit om samen met u naar de stafhouder te gaan of naar de gemengde commissie.

Succes,

Eric[/quote][/quote]

Rustig afwachten. Juli en augustus gebeurt er al niets. Het zal weeral zo een geval zijn dat maanden en maanden gaat duren. Maar zolang er geen akkoord is moet er ook niets betaald worden 😆

Audiotronicsn[quote]
                          In mijn schrijven van protest verwees ik al naar de stafhouder. Dat nam hij als een belediging en een dreigement op en hij was al aan het overwegen om mij te dagvaarden voor laster 😆

Dit is pas een dreigement. Hij heeft er duidelijk schrik van. Dagvaarden is niet nodig, nodig hem uit om samen met u naar de stafhouder te gaan of naar de gemengde commissie.

Succes,

Eric

Bedankt al voor de antwoorden.

Detail van ereloon heb ik ontvangen.
                            522 euro voor een paar bladzijden dactylowerk?
                            Verplaatsingskosten : 80 kilometer (van leuven naar leuven ❓ )
                            En een regeltje er tussen : ereloon 3777.12 euro
                            Geleverde prestaties (werkuren) : 45 uren, 51 minuten 😯 😯 😯 (voor een zaak van ocharme een paar bladzijden)
                            WAARSCHIJNLIJK IN SLAAP GEVALLEN ALS DE CHRONOMETER LIEP 🙄

Voor een klein advocatenkantoor in Leuven! Hij heeft alles maar laten uitstellen en uitstellen tot nu. Tweemaal voorschot op het ereloon gevraagd van 250 euro omdat dan de afrekening niet zo hoog meer was volgens hem (500 euro op 5500 euro afrekening 🙄 ).
                            Een gesprek is niet mogelijk. Zijn antwoord was betalen voor 30/06 of ik sleur u voor het gerecht en dan gaat het u veel geld kosten. In mijn schrijven van protest verwees ik al naar de stafhouder. Dat nam hij als een belediging en een dreigement op en hij was al aan het overwegen om mij te dagvaarden voor laster 😆 Het ergste is dat je denkt een advocaat te vertrouwen op zijn woord en deze nu met een heel ander verhaal komt. Ik zou zelfs durven zeggen dat de zaak op voorhand tusen de advocaten al was geregeld 💡

Maar ik lig er niet wakker van. Ik heb allang mijn bedenkingen over dit soort mensen in maatpak en mooie praatjes. Spijtig genoeg wonen we in het apeland België met allemaal regeltjes en verplichtingen en moet alles op een “propere manier” geregeld worden 👿

volgens mij zal alles afhangen van de complexiteit van de zaak en de mate van detail van de staat van erelonen en kosten… En dat laatste is sterk afhankelijk van het soort kantoor dat je geraadpleegd hebt. Voor een gemiddeld landelijk kantoor met fee rates van 50 EUR per uur moet je al even werken, maar op de Brusselse kantoren zijn fee rates van meer dan 500 EUR zeker geen uitzondering waardoor je heel snel aan zeer hoge facturen komt (maar meestal doen enkel grote bedrijven beroep op dit soort kantoren)

grtn en succes,

een advocaat

Antwoord van mijne kameraad:

Tim,

Die dingen gebeuren wel eens ja. Wat die vent in kwestie best kan doen is in eerste instantie een detail van de ereloonstaat opvragen aan zijn advocaat. De advocaat moet precies kunnen aantonen hoeveel hij precies heeft aangerekend per geleverde prestatie.

Als blijkt dat hij inderdaad er nogal lekker op los heeft gefactureerd (wat eerlijk gezegd soms wel eens gebeurd) dan kan de cliënt die ereloonstaat betwisten. Wat kan hij concreet doen:

1. De advocaat in eerste instatie schriftelijk laten weten dat hij niet akkoord is met de ereloonstaat.

2. Hem eventueel laten oproepen in verzoening bij de Vrederechter (dat is een kosteloze procedure). De ervaring leert ons dat zo een oproeping vaak tot een positief resultaat leidt. De vrederechter maakt dan geen vonnis maar zal enkel proberen de partijen te verzoenen. Meer dan waarschijnlijk zal hij de advocaat er wel op wijzen dat zijn ereloonstaat veel te hoog is.

3. Als dat niets oplevert, kan de cliënt de Stafhouder van de advocaat aanspreken (info hieromtrent vragen aan de Balie vanwaar de advocaat zijn kantoor heeft). Die zal de zaak dan voorleggen aan een taxatiecommissie. Die commissie zal dan bekijken of de ereloonstaat niet overdreven is. De advocaat zal dan eventueel zijn ereloonstaat moeten aanpassen volgens hetgeen de commissie voorstelt.

4. Als dat nog noppes wordt: laat je dan maar dagvaarden. De rechter zal dan zelf beslissen of het overdreven is of niet en de zaak desnoods opnieuw voorleggen aan de taxatiecommissie.

Hopelijk heeft hem hier wat aan.

Tegen een advokaat waar je een meningsverschil mee hebt of waarvan je vermoed dat het ereloon buiten proporties is daar kan je altijd een klacht tegen indienen bij de stafhouder van de regio waaronder deze advokaat behoord.

Alles hangt natuurlijk af hoe afspraken gemaakt worden natuurlijk, mondelinge afspraken zijn altijd gevaarlijk.

Ik zorg bij een rechtzaak altijd voor bewijsmateriaal en voer de meeste communicatie via e-mail, zowel gemaakte afspraken als kosten en/of toekomstige erelonen. Heb je later een meningsverschil dan is alles bewijsbaar. En ja, e-mail is juridisch aanvaardbaar.

Een advokaat kan je ook niet zelf dagvaarden voor een onbetaald ereloon, hiervoor moet hijzelf een confrator raadplegen.

Het winnen of verliezen van een rechtzaak kan een advokaat je nooit garanderen, ook al zegt hij, ik citeer je “niet van wakker liggen. Dat winnen ze NOOIT van hun leven”.
                                  Dat had je natuurlijk wel moeten weten dat zo een uitspraak niet slim is van een advokaat. Bij een rechtzaak bepalen diverse factoren je zaak en uiteindelijk zal de rechter beslissen.

Bespreek het met de stafhouder van de balie. Hebben advocaten niet zo graag als het over hun (exuberante)erelonen gaat.
                                    Minstens het proberen waard.

Eric

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.