Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › P964 Maximum lekstroom – CCU ventilatortje ?
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 8 maanden geleden door deepee.
-
Omdat ik vaststelde dat mijn batterij na enkele dagen stilstand afzwakte heb ik ze even getest om een eventuele lekstroom. Ik meet dus een lekstroom van 0,17 A.
– Is dit normaal? Daar ik overal lees dat dit eigenlijk best zo weinig mogelijk is (0,04 – 0,08A zou normaal zijn voor een auto)
– Ik heb alle 38 zekeringen vooraan en 3 achteraan één voor één verwijderd maar de stroom blijft op 0,17A staan?
– Normaal zou bij één van de weggenomen zekeringen (onderbreken van het circuit) de stroom toch moeten wegvallen?
– Zitten er nog ergens verborgen zekeringen?Ah, daar had ik over gelezen dan. Mss je onderschrift ook nog ff aanpassen?!
Ik heb ook een vermoeden dat het het alarm is, echter het is een origineel alarm van Porsche maar weet niet waar het zit, ik heb me al rotgezocht.
Als ik de deur sluit zou het alarm geactiveerd worden en zou het rode lampje van het deurknopje moeten flikkeren en dat doet het niet.
Gisteren direct na een ritje opnieuw gemeten en zag ik 0,45 A op mijn meter. Opnieuw zekeringen één voor één er uit en toen ik zekering 1 uit trok (deze van de luchtventilator/verwarmingseenheid binnenin) zakte de meter naar 0,1A. Ik heb gisteren gelezen dat er in deze unit een klein koelventilatortje zit, misschien dat deze een tijdje nakoeld?
Vandaag bij een nacht stilstaan nog eens opnieuw beginnen.Het zal wel niet, maar toch dan maar even voor de overbodigheid wellicht.
– Waren bij meting alle deuren gesloten, dus ook je kofferklep (daar schijnt ook een sensor te zitten)?
– Het mini ventilatortje in de (hoe heet dat ding unit) in het midden van je dashboard die koelt/draait inderdaad nog even na na het rijden. Heb zelf al een keer een probleem gehad dat hij niet uitging, maar bleef draaien. Heb de hele unit vervangen, misschien een beetje overdreven, maar daarna was dat probleem opgelost.
– Voor de zekerheid laat ik bij stilstand de accu elke 3 weken even volledig op.Hey Mart,
– Ja, alle deuren gesloten en zekering 11 uitgetrokken, dit is de zekering van de deur en koffercontactjes.
– Net gelezen op het Nederlands forum dat dit een tijdje naadraait.
Net na een nacht stilstand gemeten.
– met verwijderde zekering 1 (CCU) meting van 0,04 A
– zekering er terug in en meting 0,2 AHet ligt dus aan de CCU maar hoe los ik dit op?
Hier staat alles stap voor stap uitgelegd hoe de CCU te demonteren en het ventilatortje te vervangen.
https://rennlist.com/forums/964-forum/841424-another-ccu-fan-repair-and-thermistor-cleaning-diy.html
Het gedeelte voor het schoonmaken van de thermoswitch kan je misschien overslaan. Maar kijk het na als je de CCU toch op de keukentafel hebt liggen.Als je het langer dan 20-30 min hoort (na)draaien, dan is de transistor (BC337 TRANSISTOR NPN 500MA 45V PHILIPS)op de printplaat van de CCU kaduk.
Een DIY daarvoor staat hier:
https://rennlist.com/forums/964-forum/688119-ccu-transistor-2.html
De URL naar Tore Bergvill’s fixes in dat topic werkt niet meer. Via deze link kom je wel op de juiste pagina terecht.https://www.bergvillfx.com/categories/964993-ccu-details
[color=#444444][i]No CCU fan shutdown
The CCU fan is supposed to stop within 10-20 minutes after ignition off. An old fan can be rather noisy and if so, replace it. Any mechanical repair will not last.
The current drain on the battery at ignition off should be around 50mA. If the CCU and fan does not shut off the current drain is about 500mA. Pull Fuse #1 to check if the CCU is the item in question. The transistor controlling the power control relay can fail, it is a common BC 337 transistor. An easy fix without having to split the sandwiched PCB boards.
While in there, check the two CCU front panel lights 12V 0,9W.(Porsche part# 964 641 920 00) Also clean the CCU inside air temperature sensor.[/i][/color]Ik haal mijn elektronica onderdelen voor PCB klussen in Geel op de Antwerpseweg bij:
Geraak je er echt niet wijs uit, dan kom je maar langs en help ik je wel hand-on op weg.
En één foto zegt meer dan duizend woorden, dus hier twee plaatjes om gemakkelijk de boosdoener terug te vinden op de printplaat.
Je hoeft de printplaten niet te scheiden, je kan er zo bij om los te solderen en te vervangen..Hey Dirk, dikke merci, ik heb ondertussen de ccu er al uit. Zo dadelijk eens zien of ik hem verder open krijg. Hier in Mol is een electronicawinkel Elco en ik ga daar ook eens vragen of ze de BC337 hebben.
Als daarmee je probleem niet opgelost zou zijn dan is het ventilatortje zelf gaar.
Hiervoor vragen zij bij P de hoofdprijs, maar andere automerken hebben ze ook:voor een fractie van de P-Prijs.A fellow figured out you have several options to replace the Denso fan for the 964 & 993 CCU fan assembly. Denso part numbers: 173000-0xxx
-0410 Porsche 964.659.148.00
-790 Chevrolet
-0691 Audi A8 1994-98
-0860 Honda CR-V (european only?)
-0741 LandRover Discovery <--- has worked for other 964 owners -0770 Jaguar XJ8 1998-03 <-- I bought this one and it worked!Gisteren een nieuw transistortje BC337 laten insolderen door PCB in Geel, bedankt voor de tip Dirk, en daarna gemerkt dat het ventilatortje niet elke keer opstartte. Bij Porsche 250 euro en identiek hetzelfde bij Mercedes 45 euro.
A1638203442 1638203442 W163 ML Elektro motor verwarming behuizing – mercedesonderdeel.nl
Nu uitverkocht want ik had het laatsteIn elk geval, ik meet nu nog slechts 0,04A lekstroom wat perfect is.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.