[quote=”Bernie”:3jx45mdk]Veel plezier, het ziet er heel avontuurlijk uit….
Ik ben binnenkort ook eventjes weg…maar het zal naar de meditterane ZON zijn…want ZON heb ik dringend nodig 🙂 )
😉 [/quote]
Ben al terug, maar toch bedankt 🙂
Het was ook heel avontuurlijk. Vrijdag hadden we goed weer (-25C, weinig tot geen wind en zon), met zo’n 10km zichtbaarheid. Vanuit de oostkust kwam er wel felle wind en sneeuwstormen, dus hebben we de route niet kunnen afmaken die we wouden en zijn we westwaarts getrokken.
Na onze nacht in de tent (met een stoofke, luxueus 😉
We zijn dan nog meer westwaarts getrokken, tot we ineens een white-out hadden. Daar nog proberen doorploeteren, maar ‘t begon gevaarlijk te worden omdat we elkaar niet meer zagen en de sneeuw bijna 70cm dik lag ondertussen. Ook door de rondvliegende sneeuw had je totaal geen referentiekader wat betreft het landschap. M.a.w 80% van zaterdag reden we rond zonder te weten of het terrein naar rechts of links overhelde, we bergop of -af reden enz. Als ik naast me keek en de sneeuw zag voorbij vliegen, dacht ik vaak “ok we rijden weer in een open vlakte” om dan met kleine sprongen half een berg af te stuiteren 😆 😆
Dus teruggekeerd, over bevroren zeeën gereden, nog een half opgepeuzeld zeehondenjong tegengekomen (met vossesporen in de buurt) maar nergens zeehonden of ijsberen te bespeuren 🙁
Der is daar ook een schip in het ijs (bekend, verbazingwekkend genoeg, als “the ship in the ice”). Bleken dat Hollanders te zijn die zich daar elk jaar in januari laten invriezen, en dan als excursieplaats dienen, waar dagtrips heengaan. Ze bieden dan overnachtingen en maaltijden aan ook!
Bleek er op donderdag (en woensdag ook feitelijk) een ijsbeer daar in de buurt gezeten te hebben, natuurlijk net op een dag na gemist!!!
Achteraan de groep was iemand de voorsten kwijtgeraakt, dus moest ik met een Engels koppel blijven wachten terwijl onze gids de andere 2 ging zoeken. Die Engelse legde zijn sneeuwscooter uit…en tegen dat de gids terug was, was één cilinder compleet vastgevroren 😯
Dat na zeker 3u rijden (dus de motor had wel warm moeten zijn) en we hebben daar hooguit een paar minuutjes staan wachten. We hebben er 4 thermossen heet water over gegoten maar ‘t wou niet baten. Dus hebben we die nog mogen slepen 😉
Of ook leuk: beginnen zweten onder de helm, en de balaclava (een bivakmuts die aan de nek voor en achter lange flappen heeft om in uw onderste laag te moffelen) was kletsnat. Gevolg: ‘t onding aan mijn gezicht gevroren 😆
Zit ge daar dan te vechten met uw sneeuwscooter die zo graag wil omkantelen, u kapot te zweten van het harde werken en kleeft dat lapke stof dan aan uw wezen…. 😛 lol:
Als ik de foto’s van de andere heb ontvangen maak ik een album en plaats ik de link hier wel. ‘t Was SUPER 🙂
Geen kou gehad, prachtige landschappen gezien. Genoten van de extreme stilte…
Volgend jaar weer 🙂
Eerst in augustus ook eens mijn zon opzoeken (dan is’t Japan en is de vriendin er ook bij 😉 )