Pas gekeurde wagen opnieuw naar keuring om als oldtimer in te kunnen schrijven?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Pas gekeurde wagen opnieuw naar keuring om als oldtimer in te kunnen schrijven?

• Maker
    Discussie

• F

Even een korte vraag voor de kenners hier :

Ik heb de MB onlangs voor de eerste keer laten keuren (was ingevoerd uit Duitsland dus volledige keuring met carpass).
      De bedoeling was om hier dagelijks mee rond te rijden maar al snel bleek dat hij stationair niet zo goed draaide.
      Blijkbaar zijn er nogal wat rubbers en vacuumslangen compleet uitgehard dus heb ik het volledige inlaattraject uitgebouwd om alles te vervangen. Al bij al geen drama maar wel een hele klus.
      Aangezien het een hobby moet blijven wil ik nu dus de MB als oldtimer inschrijven maar blijkbaar moet ik deze dan opnieuw laten keuren als oldtimer? Ik dacht dat de oldtimerkeuring misschien gewoon een administratieve keuring had kunnen zijn aangezien de MB pas volledig (en strenger dan oldtimer) gekeurd is.

P.S. Hieronder een voorbeeld van een gelijkaardige ‘operatie’ op het internet => momenteel niet echt rijdbaar dus 😉

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • F

M.a.w. de tip die deepee aanhaalde zal dus niet werken omdat mijn huidige keuringsbewijs ‘te goed’ is naar oldtimernormen :puke:

Toch bedankt voor de info :drink:

bel eens naar een ander station en vraag eens om je auto in te willen inschrijven op naam van je vrouw op hetzelfde domicilieadres :idea:[/quote]

Bij een overdracht van een voertuig/plaat tussen echtgenoten wordt enkel een administratieve keuring gedaan, maw op een nieuw roos formulier door keuring
          afgeleverd wordt in vak X10 vermeld:overdracht tussen echtgenoten. Dan is er geen technische keuring vereist.

De reden dat je voor een overzetting van je gewone plaat naar een O plaat de wagen terug moet voorrijden en terug laten keuren is dat het keuringsverslag
          er anders uitziet: volgende vermelding wordt er op gezet: ” dit document geldt niet als tecnhische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien” ( raar maar waar….)

Wat betreft de BIV: gezien de wagen al was ingeschreven(onder gewone plaat) en > 25 jaar heb je maar het minimum aan BIV betaald,Bij herinschrijving
          op jou naam onder een O- plaat(hetzij in 2015 hetzij in 2016) betaal je niet terug BIV

F

Aangezien ik de redenering ook niet kon volgen dacht ik hier m’n licht eens op te steken maar zoals het er nu naar uitziet ben ik dus sowieso de klos. Het gaat me dan nog niet over de kost van de keuring, maar ik moet m’n MB wel eerst terug rijklaar hebben om heel die papierwinkel in orde te hebben. En met alle veranderingen die op til staan had ik’m liever terug ingeschreven gehad in 2015 voor ik de BIV mag ophoesten voor een 5000cc :bounce: (normaal gezien niet van toepassing voor mij want hij is van 1989 maar in dit apeland weet je maar nooit).

@Deepee
            : Als ik je tip goed begrijp moet ik dus eerst doen alsof de auto op m’n vrouw haar naam moet komen om dan nadien terug naar de keruing te gaan om op dat roze formulier te zetten dat deze als oldtimer dient ingeschreven te worden (of zou dat ook in 1 keer kunnen ) ?

begrijpe wie kan. je hebt dus een keuringsattest op zak dat geldig is voor één jaar. de auto verandert niet van eigenaar maar moet toch moet hij herkeurd worden als oldtimer. tot zover volg ik de kromme logica nog, maar dan komt de argumentatie waarom en dan heb ik bretellen nodig om m’n broek op te houden 😆

op welke punten wordt een oldtimer anders of extra gecontroleerd tov dagelijkse keuring 😯
              sterker nog: oldtimers worden exact hetzelfde gecheckt met uitzondering van de emissietest; wat niet betekent dat ze dezelfde normen moeten behalen. een andere reden dan zuiere commerce zie ik echt niet.

bel eens naar een ander station en vraag eens om je auto in te willen inschrijven op naam van je vrouw op hetzelfde domicilieadres 💡

Heb nog eens geinformeerd in Geel,moet mezelf even corrigeren,want blijkbaar weer veranderd: Voor overschakeling van gewone naar O platen dient de wagen
                toch weer voorgereden te worden op de keuringslijn met vermelding keuring als oldtimer.uitleg: oldtimers worden op ander punten gecontroleerd als gewone wagens…terwijl een oldtimerkeuring nu net oppervlakkiger en meer visueel is.
                Je gaat dan terug een roos formulier krijgen voor inschrijving oldtimer.Hierop wel markeren in vak X10: herinschrijving op titularis.

F

Bedankt voor de snelle respons :up:

Ik reed al rond met een gewone plaat dus roze inschrijvingsformulier heb ik niet meer.

Ik had al eens naar de keuring in Geel gebeld en daar werd gezegd dat ik toch weer naar de keruing moest met de wagen voor een keuring maar dan als ‘oldtimer’.

@Rollie
                  : als ik je uitleg goed doorlees kan ik de wagen in m’n garage laten staan (want hij is nu toch niet rijdbaar) en gewoon naar de keuring gaan voor een nieuw roos formulier?
                  P.S. Hoe oud mag de vorige keuring dan zijn? (ik veronderstel dat de vorige keuring enkele maanden oud is). :think:

Indien de inschrijving al gebeurd is met toekenning nummerplaat dient een herinschrijving te gebeuren op zelfde titularis met vermelding als oldtimer.
                    Je dient dan dus naar de keuring te gaan om een nieuw roos formulier te verkrijgen met vermelding::enkel als oldtimer,sticker van verzekeraar, in vak
                    X10 noteren: herinschrijving op titularis,en opsturen of binnenbrengen bij DIV.Nieuwe keuring wordt niet gevraagd.

Indien je de inschrijving nog niet gedaan had: terug naar keuring met roos formulier en: enkel als oldtimer laten noteren door keuring.

heb je je roze formulier al ingestuurd om een gewone plaat aan te vragen?
                      zo neen, dan blijft dit 2 mnd geldig. nadien moet je de auto opnieuw aanbieden voor verkoop tweedehands
                      zo ja, bel even naar je keuringsstation. zou kunnen dat ze dit bezien als een ‘overdracht’.

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.