- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 7 maanden geleden door .
-
Discussie
-
15 april 2009 om 10:34
Erik Bruynoghe en Philippe Van Beurden hadden afgelopen zondag hun dagje niet. Een aanrijding verknalde een goed resultaat tijdens de openingsrace van het seizoen. Nochtans kwam het duo met de Porsche 996 GT3 Supercup goed voorbereid aan de start.
Tijdens de kwalificatie deden ze het rustig aan op oude banden. Enerzijds om de wagen te sparen en geen onnodige risico’s te nemen en anderzijds is de startplaats bij een wedstrijd over drie uur van ondergeschikt belang. Ze lagen tot vijf minuten van het einde op een voorlopige 8ste plaats, maar verhuisden tenslotte naar de 12de plaats of 6de startrij algemeen en 9de in de Klasse 2.
Erik Bruynoghe nam de start en kon reeds tijdens de beklimming van de Raidillon vier plaatsen goedmaken. Maar in Combes ging het mis. De Limburger ging rond zijn as en de achterop komende Porsche van Franssen kon de onfortuinlijke Bruynoghe niet meer ontwijken. Beide Porsches sukkelden terug naar de pitlane waar het plaatwerk werd bijgewerkt en een ander wiel werd gemonteerd.
“Ik weet echt niet wat er is gebeurdâ€, verduidelijkt Erik Bruynoghe. “Ik gaf amper gas in de linkse bocht toen de wagen opeens achteraan brutaal uitbrak. Ik reed op dat moment achteraan het peloton van de koplopers en keek rustig de kat uit de boom. Mogelijk waren er nog natte plekken op het hoogste punt van het circuit en gleed ik daarover uit. Andere mogelijkheden zijn een leeglopende band rechts achter of een benzinespoor van een voorliggende wagen. Bijna alle benzinetanks zijn tijdens het begin van de race tot de nok gevuld en in korte bochten wordt er soms wel wat naar buiten gegooid. Een andere reden voor de uitschuiver kan ik niet bedenken. Ik verloor door die lekke band en het werk in de pitlane een 20-tal minuten. Ondanks het feit dat de Porsche na de klap door een ontregelde sporing van het achterwiel een sterk overstuurd karakter kreeg hebben we toch nog een goede wedstrijd gereden. Ook Philippe gaf nog het beste van zichzelf en kon nog ettelijke plaatsen goedmakenâ€.
Uiteindelijk eindigde het duo nog op de 8ste plaats in Klasse 2 wat hen nog enkele zuurverdiende punten opleverde. Ze pakken de punten van de zevende plaats omdat winnaar ProSpeed niet op Dunloprubbers reed. Een zevende plaats op 16 deelnemers in Klasse 2 is op zich geen echt drama.
“We verloren een veldslag, maar nog niet de oorlogâ€, relativeert Philippe Van Beurden de feiten.
“Een podiumplaats had er in gezeten afgelopen weekend. Maar dat is nu eenmaal de harde wet van de autosport. Ik hoop dat we deze wedstrijd op het einde van het seizoen kunnen gebruiken als schrapresultaat. Maar dan moeten we wel de zes resterende wedstrijden een goede score behalen. Ik ben zeker dat we de volgende race vooraan meebollen voor een plaats op het ereschavot. We zijn nu aan een inhaalbeweging toe om terug aansluiting te krijgen met de kopgroepâ€.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.