Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden, 1 week geleden door
Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Keuring is een nationaal gebeuren, right?
Maar in Wallonië gelden die periodieke keuringen voor oldtimers (nog) niet, right again?Stel nu,
Ik woon dichter bij een Waals keuringstation dan een Vlaamse.
Ik ga morgen of volgende maand naar dat keuringstation voor een oldtimer keuring (of hoe dat ook heet bij onze zuiderburen)
Ik heb een groene kaart die onbeperkt geldig is 😀
Dus geen periodiek keuring voor mij, nog steeds right?Jij loopt te zeggen dat je van den dommen gaat begaren en een uitnoding zal afwachten en zonder uitnodiging niet zal keuren.
Prima als jij dat voor ‘t lachen zegt en nadien gewoon je garagist het loopwerk laat doen.
maar als er dan straks iemand anders zonder zoeen garagist op jouw idee hetzelfde doet, loopt hij wel het risico natuurlijk.Dus het is wel serieus te nemen.
Het is geen forum om misinformatie te verspreiden zodat anderen er dan in de shit mee komen..Rustig JC, laat je niet opnaaien. Je moet niet alles zo gewichtig en au sérieux nemen. Maar je knalt wel! :happydance:
Ik heb een garagist die dit alles bekijkt en regelt, die gaat ook voor mij naar de keuring. No problemo he :coolness:[quote=”KBC voorwaarden”][i]3 [b]De maatschappij heeft een recht van verhaal op de
verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de
verzekerde die niet de verzekeringnemer is:[/b]a
SNIP
b
SNIPc[b] wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van een geldig keuringsbewijs,
[/b]
behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale traject naar de keuring
of wanneer men in geval van afgifte van eenbewijs met de vermelding “verboden tot het verkeer” zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats
en/of naar de hersteller begeeft en na herstellingnaar het keuringsstation rijdt.
[/i] [/quote]
Check de voorwaarden maar eens van je verzekering.
En als het een oldtimer verzekering is best in ‘t oog houden of die voorwaarden niet veranderen het komend jaar.Bovenstaande is van KBC, en zegt dus letterlijk dat KBC verhaal zal doen op de verzekerings nemer, OF de verzekerde die geen verzekeringsnemer is (dus gelijk wie die met een auto rijdt die niet gekeurd is, ongeacht of hij er zich van bewust is of niet).
Bij ongeval kunnen ze dus alle vergoedingen die ze moeten uitbetalen op de chauffeur verhalen. Succes om daar van onder uit te geraken… Hoe groter de kosten hoe enthousiaster ze hun been gaan stijf houden.
je auto is 2 maanden geleden onder het oude systeem als old timer visueel geïnspecteerd..
Onder het nieuwe systeem is hij nog ongekeurd en op de dag dat de in verkeers stelling verjaard , als jij geen uitnodiging hebt gekregen en er ook niet op eigen houtje naar toe bent gegaan, zul je onverzekerd zijn want je auto is niet gekeurd.
Bij een eenvoudige fender bender zal je er nog mee weg geraken, maar als er een zwaar ongeval met je wagen voorvalt en je bent in je onrecht riskeer je volledig op te draaien voor alle kosten aan de tegenpartij.Misschien vind jij dat niet ergs, maar vraag het ook eens aan je vrouw en kids of zij een stand lager willen gaan leven om af te betalen aan de tegenpartij.
Bovendien als je geflitst wordt of gecontroleerd wordt voor iets krijg je er meteen nog de niet gekeurde auto PV gratis bij.
De uitnodiging is niet verplicht, de verantwoordeijkheid ligt bij diegene die de auto bezit, en 2 ook aan de chauffeur.
Je kan bv je oldtimer meegeven met een maat en hem zo danig in de zak zetten
Want als hij dat ongeval er mee heeft is hij de onverzekerde partij, niet gij.En zeg nu zelf, wie controleert er de verzekering en keuring van een auto die hij eens mag lenen of mee mag rijden? niemand. Maar je bent er wel verantwoordelijk voor als het niet in orde is en jij er mee rijdt.
[quote=”vandamme” post=267990][quote=”Order66″ post=267985]Ik heb net een oldtimer gekocht, van ‘92. Gekeurd op 8/4/2018. Ik schik gewoon te wachten tot er een oproep in de bus valt…[/quote]
keuring moet jij voor zorgen, die oproep is een service waar je niet op mag rekenen,
ze waarschuwen er letterlijk voor op de website van de keuring: niet ontvangen van uitnodiging is geen excuus.Die oldtimer keuring is niet relevant. Je auto is 25-30 jaar oud, en moet in 2019 gekeurd worden VOOR de verjaardag eerste in gebruik name in 93.[/quote]
Mijn wagen is 2 maanden geleden nog maar gekeurd. Ik ga niet blijven lopen. Ik wacht op een uitnodiging. Trouwens : wat gaan ze doen? Ik ben benieuwd, spannend :happydance:
tja, tis niet omdat je het niet graag hoort dat het niet correct is wat ik zeg.
Ga bij gelijk welke advocaat langs en laat het je eens door hem uitleggen
Je zal daar horen dat je argument van “gelijk voor de wet” er geen is in deze context.De advocaat zal er gewoon meer geld voor vragen en zal het met moeilijker woorden uitleggen..
Das enkel omdat je het principe van “Iedereen gelijk voor de wet” niet begrijpt of wil begrijpen.
En zoals een echte Vlaming met populaire doch foute argumentatie wil lopen klagen over iets omdat je genoeg andere “echte” Vlamingen in je buurt hebt die enthousiast met je foute argumentatie gaan lopen ja knikken..
“ja tis woar, tis godgeklaagd”
“Moogt niks meer tegenwoordig”
etc etcAls ik in het Vlaams gewest woon en een auto van 2/1/89 heb dan heb ik identieke keuringsvereisten als wanneer jij een auto hebt van 2/1/89 en ook in het Vlaams gewest woont.
De wet is identiek voor ons alle 2.Dat is wat er bedoeld wordt met Art. 10 van de Grondwet.
De dag dat jij een wet kan vinden, die zegt dat jij niet moet gaan keuren, en ik wel.
terwijl we alle 2 een auto van dezelfde leeftijd en soort hebben, en we alle 2 in hetzelfde gewest wonen,
dan ga ik wel naar het Grondwettelijk Hof gaan en/of Raad van State.Tot die tijd is Art 10 gewoon prima toegepast.
Zoals het dus in een democratie hoort te zijn en zo staat het ook in de grondwet, “iedereen gelijk voor de wet” maar dit geld voor de ene al wat meer dan voor de andere. 😐
Ik snap echt niet waar je op doelt.
er zijn tal van situaties waar er bilateraal overleg is in de ontwerp fase van wetgeving .
En dus is er nu een verstrenging van de wetgeving gekomen, die is in overleg met de betrokken partij is ontworpen.
Geven en nemen.Das redelijk normaal binnen een democratie. Zo hoort het te gaan.
Iedereen gelijk voor de wet behalve voor de oldtimermensen dus. Komt me bekend voor. :think:
Dit is het compromis dat zo onderhandeld is geweest tussen de regering en de oldtimer community, voornamelijk bfov-fbva.
Zijn ze al jaren over aan het discussiëren, met andere woorden, dit is op vraag van de oldtimer mensen zelf zo geregeld.Het kon nochtans heel simpel, schaf gewoon dat O-platen gedoe af en stuur iedereen elk jaar naar de keuring voor een, voor elke wagen, zonder onderscheid te maken, identieke, degelijke, technische veiligheidskeuring. :salut:
[quote=”Order66″ post=267985]Ik heb net een oldtimer gekocht, van ‘92. Gekeurd op 8/4/2018. Ik schik gewoon te wachten tot er een oproep in de bus valt…[/quote]
keuring moet jij voor zorgen, die oproep is een service waar je niet op mag rekenen,
ze waarschuwen er letterlijk voor op de website van de keuring: niet ontvangen van uitnodiging is geen excuus.Die oldtimer keuring is niet relevant. Je auto is 25-30 jaar oud, en moet in 2019 gekeurd worden VOOR de verjaardag eerste in gebruik name in 93.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.