Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 3 weken geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
de eerste ervaringen gedeeld …
Keuring oldtimer voor verkoop … ben nog niet moeten binnenrijden zelfs! kon al direct terug draaien…
iets wat nooit op de papieren gestaan heeft moeten ze nu weten … cilinderinhoud. nu moet ik bij de dealer officiële papieren met de motorgegevens van deze wagen aanvragen …Met die profiteurs bedoelde ik idd alla 190D, Escort, Kadetts, die ik hier dagelijks op O platen zie rondrijden op het industrieterrein.
Aan deze auto’s is er ook niet echt veel liefde te zien. Roest, lichten die half werken,…
Dit zijn de auto’s die er voor mij uit moeten en hopelijk met deze regelgeving zullen verdwijnen.En ik moest idd voor mijn verzekering ook kunnen voorleggen dat ik een wagen op normale platen heb voor het woon werk verkeer.
Er rijden wel nog veel meer Zafira’s rond dan 190D’s. Als je ergens voor jou een roetwolk ziet uitbraken, is het meestal zo één of aanverwante. En die zijn maar half zo oud. Die van de weg halen is eenvoudig, volg gewoon de rookwolk. Maar dat heb ik nog nooit geweten, dat men die tegenhoudt. En ja, dat zijn die met hun zijruiten geblindeerd door zwarte folie. Van je weet wel welke bevolkingsgroep…
Ik heb de laatste tijd een paar keer geparkeerd aan de Zuidlaan in Brussel. Dat is dichtbij de rommelmarkt van het Vossenplein. Als je daar 10 minuten gadeslaat wat voor wrakken van camionetten daar af en aan rijdt, met eveneens vreselijke (en kankerverwekkende) roetwalmen… :puke:
Uiteindelijk doel is een grote veiligheid garanderen voor jezelf en voor andere weggebruikers
De wet voorziet 2 regelingen voor je 25+ oldtimer :
ofwel normale plaat met alle vrijheid en dagelijks gebruik : elk jaar technische controle
ofwel O plaat met beperkt gebruik en nu dus een 2 jaarlijkse controle voor de jongere oldtimersIn beide gevallen blijft de verkeersbelasting gelijk
De verzekering zal verschillen in premieDe eigenaar kan dus kiezen voor zijn huidige 25+ voertuig
Het zou maar kunnen dat bvb zo een rokende 190D met slechte remmen in het achterste van je dure Porsche knalt aan een stoplicht:
Dat wil je toch niet 😉@vandamme, is geen discussie, is gewoon een reactie op de opmerking van 911cabriog50 die meldde dat ze voor hem de oude regeling weer mogen invoeren….
ja, het had zijn voordelen – en –
nee, er waren aan aantal serieuze nadelen voor zij die correct gebruik willen maken van hun old timer, om niet te noemen de 25km straal rond de woonplaats…. tenzij op en af naar treffen
is gewoon een opsomming van feiten…..Er zal niks veranderen aan de gebruiksvoorwaarden, de keuring is er en daarmee moeten we het doen…. en zoals al gezegd, het is een feit van veiligheid, voor jezelf en voor de andere weggebruikers…. voor mij geen probleem! Mijn hobbywagen is gewoon te duur om op de baan te komen als ik niet weet of ik de volgende bocht wel ga door komen of ga kunnen stoppen aan het volgende rood licht….
beetje rare discussie.
de ganse tijd dat je met de uren limiet zat in het oude oldtimer statuut.
En zat iedereen te klagen dat het bullshit was.Hoeveel mensen zijn zijn er destijds al ooit gestopt zijn omdat ze te laat op toer waren met hunne oldtimer?
En hoeveel van de die, hebben zich er gewoon kunnen uitpraten met één of andere fictief evenement te vermelden?De reden dat ze net die uren af geschaft hebben is net omdat het helemaal niet controleerbaar was.
Ik zie echt het probleem niet met die keuring.
Een auto moet gewoon veilig genoeg zijn en er zijn nu gewoon mensen die het zonder keuring nooit goed zullen doen.
Vandaag ook weer zoeen Merc 190 met linker achter licht unit gans kapot..
en roken als de pest.ze rijden er mee rond omdat er gewoon geen pakkans is.
Flieken zijn zelden op baan aan het patrouilleren.
als je ze ziet zijn ze op weg om een administratief dossiertje te gaan opvolgen..klopt, later dan zonsondergang indien je kan bewijzen dat je van een treffen komt moet kunnen :up:
zoals het nu is heeft die oldtimerwetgeving alleen voordeel voor die die geen normale verkeersbelasting willen betalen, dat ze in brussel niet van de slimste zijn wisten we al langer hé
Ja en nee….
bewijzen dat je een andere wagen als DD hebt ok
van zonsopgang tot zonsondergang… ja maar…. spreek dan over vastgelegde uren bv van 8u tot 22u of zo…. al meermaals thuisgekomen in het donker na een treffen of een rit….
beperking van en naar een treffen of een testrit…. wij gebruiken de oldie vooral om in het weekend een rustig uitstapje te maken, eens naar de kust, eens naar Limburg, …. en testritten van 200 en 300km zijn geen echte testritten hé…. (of je moet uithoudingstesten als uitleg geven 😉 )Mijn verzekering voor de old timer moest gekoppeld worden aan een polis van een DD ingeschreven op mijn eigen naam, iemand die op hetzelfde adres woont of aan een bedrijfswagen mits bewijs dat deze als dd mocht gebruikt worden….
Soit, er moet iets gedaan worden aan die dd die als oldtimer ingeschreven worden, oude 190, GTDkes, …. en dergelijke…. dat zijn geen oldtimers of classic cars in de zin van de oorspronkelijk bedoelde wetgeving.
die intentie is goed en daar kan ik trouwens volledig mee instemmen, jammer genoeg is/was de oude wetgeving ook niet sluitend.
oude mazoutbranders haal je daarmee in de grootsteden niet van de weg. “ja meneer de agent, ik doe een proefritje.”
zelfs in de LEZ blijven ze nu nog rondtuffen, desnoods met duplicaten van andermans nummerplaten.hier sluit ik mij 100% bij aan, het is toch tenslotte een hobby wagen … :salut:
Ze zouden het probleem van profiteurs en vervuiling mi al voor een stuk kunnen beperken door enkel te laten genieten van forfetaire belasting indien je naast een wagen met O-plaat ook nog een andere wagen bezit en op jouw naam is ingeschreven waar je de normale verkeersbelasting voor betaald (ok dat is dan wel jammer voor wie enkel een oldtimer heeft maar dan is het maar te nemen of te laten) of een supplement laten betalen in functie van de aard van vervuiling want als ik nu rondkijk zie ik meer oude mercedessen en andere roetspuwers rondrijden dan “echte oldtimers”.
geef mij maar terug de wetgeving van vroeger: enkel van zonsopgang tot zonsondergang en kunnen aantonen dat je naar een oldtimeracitiviteit onderweg bent (of een testrit aan het doen bent) en zo halen we alle profiteurs er terug uit :salut:de overheid kan niet streng genoeg optreden om het kaf van het koren te scheiden…
[quote=”mcs51″ post=267532][quote=”Wout_RS” post=267464]… … denk dat het een goede zaak is om de profiteurs eruit te halen is.[/quote]
Ik zie niet in hoe ze met een periodiek keuring de “profiteurs” er zullen uithalen?
Werk-dagelijks, terwijl ik naar mijn werk fiets, zie ik drie wagens op O-plaat richting St-Lodewijk Deerlijk rijden.
Dat is zo omstreeks 06:50
Naar welke treffen zouden zij gaan??
Naar hun werk natuurlijk, where else?
Dát zijn de profiteurs (en wet overtreders) maar die zullen ze er niet uit halen met een periodiek keuring.[/quote]Onze 968 (van 1992) heeft gewone platen en gewone verzekering (geen classic ook) precies omdat ik die ook professioneel gebruik en geen gedoe wil met vooral de verzekering, want als ze een stok vinden om vooral niet te moeten betalen bij een geval, zullen ze het niet laten…
Dat gezegd zijnde, iemand met een transaxle oldtimer vertelde me dit weekend dat hij deze auto nam om er elke dag mee naar de werkplek te rijden. Welgeteld de 4de dag dat hij dat deed werd hij tegengehouden door een agent waartegen hij vertelde dat het de eerste keer was, bij wijze van eenmalige uitzondering. Maar meneer agent wist fijntjes te repliceren dat het de vierde keer was dat hij hem zag! Tot zover de dagelijkse rit met de Porsche… :popcorn:
Enkel de periodiciteit verandert,niet de intensiteit : keuring blijft op vele vlakken een visuele check up,
behave remmen,ophanging,lichten
Ik vrees dat het opzet van de wijziging, nl diegenen die het oldtimerstatuut misbruiken om met oude vervuilende diesels a la mercedes,opels enz dagelijks rond te rijden, er uit te halen of tenminste te controleren,zijn doel voorbijschiet, want er wordt geen Co2 meting uitgevoerd,Er is wel een verstrenging van het nazicht van attesten van eventuele wijzigingen
en verstrengde controle van chassisnr plaatjes, mocht Ik recent ondervinden bij de keuring voor verkoop van mijn TVR (1990)Lees het volledige artikel eerst eens treffelijk
“1. Algemene Instructie VO/MOW/INS.TK/2018-205
Deze instructie behandelt een aantal algemene principes voor de oldtimervoertuigen
Klik hier om deze te raadplegen
2. Bijlage A aan de Algemene Instructie VO/MOW/INS.TK/2018-205
Deze bijlage omvat een aantal bijlagen zoals bvb een voorbeeld van het attest bij vervanging van een motor, maar behandelt ook de manier van keuren voor alle te controleren punten
Klik hier om deze te raadplegen”
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.