Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 3 weken geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
klopt idd, die had helemaal GEEN poot om op te staan, want hij had idd geen gelijkvormigheidsattest.
Maar iedereen weet dat de bril-kevers en de Ovaaltjes geen schijfremmen hadden vooraan. Toch zeker de keuringscentra’s.
Uilen zijn het nu ook weer niet allemaal daar[quote=”Ive” post=267398]Met de keuringscentra en oldtimers heb ik ondertussen genoeg ervaring (kever van ’58 en T2a van 68 gehad)
De kever werd gekeurd met regelbare vooras en schrijfremkit vooraan. Ondertussen is dit ook niet meer mogelijk. [/quote]wat eigenlijk bullshit is want hoe kan hij weten wat er op die kever zat, er was helemaal geen homologatie in 58..
Het kon een R&D of speciaal model voor Amerika of zo geweest zijn dat zo op de baan is gekomen.. Hij kent toch niet alle productie versies van de kevers in 58 uit zijn hoofd?
En in welk naslag werk op zijne buro heeft hij de volledige historiek waarmee hij het zeker kan weten? bestaat nie.. want geen homologatie. in 58Ik ben / was in regel.
Maar als ze intussen de regels aanpassen 😕Met de keuringscentra en oldtimers heb ik ondertussen genoeg ervaring (kever van ’58 en T2a van 68 gehad)
De kever werd gekeurd met regelbare vooras en schrijfremkit vooraan. Ondertussen is dit ook niet meer mogelijk. Opmerking van de stationschef toen (5 jaar geleden) was: we weten dat het eigenlijk niet mag, maar we weten ook dat het 200% veiliger is en beter remt dus mag hij door :wtf: )
Deze had ook de originele pijlpinkers opzij en dat was ook geen enkel probleem. Enkel in ‘t verkeer een ramp want niemand kende dat nog en verwachtte dat ik mijn achterlicht als knipperlicht gebruikte :coolness:Bij mijn volgende verkies ik toch ook de normale dagelijkse nr-plaat en de jaarlijkse keuring. Geen gefoefel meer, geen gezeik. Gewoon met alles in regel.
Ik zit hier met mijn Ferrari ook zonder GVA.
Enkel om die reden dus O plaat.
Ik ga in september al mijn eerste periodieke keuring doen.
Anders moet ik In februari en da zie ik ni zitten dan kan en sneeuw liggen 😀
Ben wel benieuwd of ze gaan beginnen zagen over een GVAhelemaal juist, en dan mag je ook woon-werk rijden.
Tenzij je met een niet gehomologeerde auto reed was de O plaat hoedanook iets voor de gemakzuchtigen die de keuring niet wilden doen.
Persoonlijk zou ik altijd de keuring gedaan hebben met een originele oldtimer, puur uit eer als zelf mechanieker dat ik mijn auto kan aanbieden en zonder opmerkingen erdoor kan krijgen.. zoals ik nu met de Cayman ook doe.O plak was enkel zinvol voor wie een auto wou kopen die niet origineel meer was. of geen EU attest had.
En die gaan nu allemaal koppijn krijgen denk ik.Dat ze in de gazet zeggen dat de keuring minder strict zal zijn moet ik hier in Belgistan nog eens in praktijk zien..
Keurings centra werken volgens Homologatie want interpreteren is te lastig..
Je kan sjans hebben maar er zitten veel regelneven tussen die niet interpreteren willen.En dan met vage regels wordt het abitrair… Lotje trekken en hopen dat je sjans hebt.
Klopt Ive. Probleem bij inschrijven is wel als je een ingevoerde hebt uit buitenland zonder gelijkvormigheidsattest. Dan kan je alleen als oldtimer inschrijven (of je moet attest aanvragen)
dat wist ik niet, ik dacht als je een gewone nummerplaat aanvraag, hij als dagelijkse ingeschreven werd en dus ook volle bak BIV en rijtaks betaald en jaarlijkse keuring.
Ik vond dit al een beetje vreemd want had een 911 van 1984 ingegeven op belastingportaal vlaanderen en kreeg enkel de forfaitaire belasting
Dus als ik het goed begrijp kun je op je 911 van pakweg 30 jaar een normale nummerplaat aanvragen en toch “oldtimer” BIV en rijtaks-tarieven betalen???
BIV en rijtaks is gelijkhoe forfaitair, heeft niks met keurings requirements.
https://belastingen.vlaanderen.be/oldtimer
je kon nu ook al elk jaar naar de keuring, normale plak rijden
en forfaitair belasting betalen.Is nu gewoon van 25 naar 30 jaar opgetrokken, maar dat was al langer beslist.
denk het niet, want ouder dan 25 jaar toch forfait, O plaat of niet
slechts om de 2 of 5 jaar keuring ipv elk jaar
In de gazet lees ik dat hoe ouder , hoe minder strict de keuring zal zijn.
Maar dat klinkt me nogal vaag en arbitrair…technisch gezien is de homologatie minder streng qua techniek, dus op die basis kan het wel kloppen.
Je kan niet afgekeurd worden voor een ABS systeem dat er niet op zat.. ik zeg maar wat.Welk voordeel heeft een O plaat dan nog (buiten zijn beperkingen) ?
er gaan koopjes te doen zijn, want het is EU breed dat die keuringen moeten..
Dus Europees gelijkvormigheids attest is ook daar relevant voor de TuV keuring denk ik.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.