Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
In een recent ontwerp van ministerieel besluit bekijkt de Vlaamse Regering de mogelijkheden om de O-nummerplaat (oldtimerplaat) voortaan enkel voor voertuigen van 30 jaar en ouder toe te laten. Voertuigen tussen 25 en 30 jaar die reeds op O-plaat staan, zouden deze kunnen behouden voor zover ze niet heringeschreven worden voor de 30ste ‘verjaardag’.Dit standpunt dient om een overeenstemming te bekomen met het fiscaal staat op Vlaams niveau. Uiteraard dient deze beslissing federaal gemaakt te worden. Maar dit lijkt ons een eerste belangrijke stap in die richting.
Vanaf 1 november wordt de oldtimerkeuring beter afgestemd op de realiteit.
Komend najaar wordt een oldtimerverslag geïntroduceerd, waarin de aanpassingen aan het voertuig zijn opgenomen. Oldtimers zijn immers vaak niet meer helemaal origineel, omdat bepaalde wisselstukken niet meer te krijgen zijn of doordat constructeurs niet meer bestaan. Verbouwingen die als veilig kunnen worden beschouwd, zullen door het keuringscentrum nu in een verslag worden gezet. Dat maakt dan deel uit van het keuringsbewijs.
“Er was vooral nood aan meer duidelijkheid en betere instructies”, zegt Peeters. “Er is wat onvrede bij de eigenaars van oldtimers over enkele onduidelijkheden in de huidige regelgeving en hoe deze toegepast wordt in de keuringsstations. Vandaar dat ik een procedure heb opgestart om met alle stakeholders te komen tot een duidelijker en uniformer kader. Voornamelijk voor voertuigen die niet langer volledig origineel zijn.”
Daarnaast komt er ook een vrijstelling van de periodieke keuring voor voertuigen ouder dan 1926 en hoeven oldtimers van voor 15 juni 1968 geen attesten meer voor te leggen indien de verbouwingen dateren van voor de invoering van de oldtimerkeuring in 2018.
BRON: https://www.hln.be/drive/oldtimerkeuring-wordt-beter-afgestemd-op-realiteit~a2d4fda9/
zonet terug van de keuring (3.2 1988) en afgekeurd aangezien 1 mistlamp vooraan het niet meer leek te doen (links voor wel, rechts niet) – nochtans paar weken geleden gecontroleerd…soit…geprobeerd om uit te leggen dat die mistlampen er niet op zaten toen bij aankoop in US, maar regels zijn blijkbaar strak: als er mistlampen aanwezig zijn, moeten
ze ook werken…ik heb niet gediscussieerd…duidelijke regel…eens wat anders dan de covid regels van de laatste 2 jaar…geen toeval, er is toch wel een autowinkel naast het keuringsstation in Eeklo ? 10 min na keuring zat nieuw mistlampje er al op, kwartier daarna herkeuring compleet, dus terug goed voor 2 jaar…
kosten:
– eerste keuring 37 EUR
– nieuwe mistlamp (montage inbegrepen) : 15 EUR
– herkeuring 13 EURheb wel een opmerking gekregen (geen reden voor afkeuring, nu…): nummerplaat vooraan hing schuin (onder bumper, is nu eenmaal schuin oppervlakte) –> wet schrijft voor blijkbaar dat dit ‘recht op baanoppervlak’ moet (of zoiets) en ten allen tijde zichtbaar…ga wel zorgen dat dit binnen 2 jaar in orde is…
dat was em…tot binnen 2 jaar
Nieuwe keuringsrichtlijn oldtimers vanaf april 2021
hier integraal kan nalezen[color=#373636″>, laat meer mogelijkheden voor het aanpassen of ‘opwaarderen’ van de oldtimer. Zo worden auto’s die omgebouwd zijn van trommelremmen naar schijfremmen (doorgaans een forse verbetering), niet langer automatisch afgekeurd. En er zijn ook provisies voor het verlagen (maar niet het verhogen) van de ophanging, het vervangen van originele onderdelen door alternatieven van minstens dezelfde kwalliteit, het opwaarderen van remleidingen enzomeer. Tegelijk blijft er een lijst van voorzieningen die worden aanzien als ‘onveilige modificaties’ die tot afkeuring leiden. Daarop staan onder meer structurele aanpassingen aan de ophanging, het monteren van een hydraulische handrem of een NOS-installatie.Wat met aanpassingen?
Aangepaste voertuigen uit de EER (de Europese Economische Regio) kunnen voortaan voorbehoudsloos worden ingeschreven, mits de aanpassingen reeds in het buitenland zijn goedgekeurd en vermeld worden op de officiële papieren.De Belgische keuringsinstanties aanvaarden voortaan aanpassingen waarvoor een onafhankelijk (goed)keuringsattest van een door Europese erkende instelling bestaat. Het Duitse TÜV bijvoorbeeld. Dat wil zeggen dat ook grondig aangepaste oude voertuigen potentieel goedgekeurd kunnen worden, mits de aanpassingen veilig bevonden zijn. Dat was voorheen praktisch zo goed als onmogelijk.bCayman voor 3e keer op rij goed ontvangen in Ieper, goed praatje
dhz mechanieker, en dak mijn masjien geern zie, goe gereden hebben dees jaar of ik mag mee kijken naar de onderkant binst dat hij op de brug staat om te zien of er iets is dak ik moet weten dat de keuring op zich ok zou vinden.komen ze aan de brug, mijneer hoe laag, gaat hij slepen?
ba nee geef maar gaas hij staat op originele paris dakar hoogte, zodak op de binnenbanen niet moe vertragen voor potholes. hahahaaltijd vriendelijk ,op afspraak, en groene kaart all the way
Het verwonderd mij een beetje , over 3 weken met mijn elfje BJ 81 naar keuring geweest met het idee eerst keuren en dan kijken wat ze er aan afkeuren .
Spoorverbreders stonden er op, verlaagde en regelbare ophanging, Dansk uitlaat van 90 mm maar perfect in orde.drie dikke duimen en 8 min later stond ik buiten met groene kaart voor 2 jaar .Vorige week met MacanGTS geweest , hier vonden ze het chassis nr niet staat, onder de zetel maar deze gaat blijkbaar niet genoeg naar voor , hier hebben ze dan iemand met een smal hoofd gezocht die hem wel zag staan 10 min en buiten .
Moet nu wel zeggen dat ik niet meer naar de traditionele keuringstations ga maar naar die van AIBV hier hebben ze geen putten meer waar uwe Porsch op vast komt te zitten daar werken ze met bruggen .Dat belooft…
Die van mij is een Amerikaan, en de katalysator is er al onderuit , ook vervangen door een Inox…
Voor het stuur en de ophanging heb ik al oplossingen gevonden..
Ik weet zelfs niet of de katalysator nog te verkrijgen is…
GrOok bij mij elk jaar gezeik van de debielen van de keuring en ik heb geen O-plaat.
Laatste keuring was het dit:
– Ik had enkel copy’s van mijn papieren, dus sowieso rood, maar mocht wel technisch gekeurd worden. Dit was mijn eigen domme fout. 😳
– Afgekeurd wegens niet originele wielen, dit zijn replica Fuchs 17’ inch waar ik elk jaar mee ga en deze vallen binnen de wettelijke tolerantie maar Lul 1 zei dat hij dit niet kon controleren omdat de originele papieren er niet bij waren. En aan de hand van de copy’s mocht hij dit niet controleren.
– Voor de rest geen opmerkingen.Enkele dagen later terug met originele papieren voor herkeuring en dan denk je, ze controleren deze en ze controleren ook de wielen en that’s it. Neen hoor, terug de hele lijn en Lul 2 komt naar mij,
“Mooie wagen maar uw stuur is niet origineel, dit mag niet.”
” Vreemd want ik rij al bijna 10 jaar met dit houten Nardi stuur zonder opmerking en ik kom elk jaar naar hier en hier is nooit iets van gezegd”.
“Ah, ok prima, maar eigenlijk mag het niet, maar goed, het is wel een mooie wagen, ikzelf heb een Alfa Romeo volledig gerestaureerd en hierin zit ook een houten stuurtje maar dit was origineel, nog een goede dag.”Dan roept Lul 3 mij vanuit zijn veilige put:
“Meneer, uw uitlaat is niet origineel?”
“Neen, dat heb je goed gezien, na 21 jaar was de originele versleten en heb ik er een Inox uitlaat onder gehangen waar ik ondertussen reeds bijna 10 jaar mee naar hier kom, wat is het probleem?”
“Het moet één zijn met een katalysator.”
“De Europese 911 Carrera had geen katalysator, enkel de Amerikaanse modellen hadden dit, en mijne is een Europese.”
“Ah, ok dan.”En zo is het elk jaar weer iets, ook sta ik gemiddeld twee maal zo lang in de controleruimte dan de gewone wagens in de andere rijen. Niets, maar dan ook niets hebben hun opmerkingen, elk jaar opnieuw, met de veiligheid van mijn 911 te maken, alsof ik zelf met een onveilig wrak wil rondrijden. Kotsbeu ban ik die gasten. :what:
De laatste regelgeving is nu van toepassing. Elk station heeft daartoe nu opgeleide medewerkers.
In orde brengen zal de boodschap zijn, spreken uit ondervinding.Hallo,
In 2013 heb ik een 1911 SC van 1982 geimporteerd uit nl. Uiteindelijk met veel 555 en 666 ingeschreven gekregen. Recent de uitnodiging voor de oldtimerkeuring (Alken, Limburg). Een hele rode lijst: de auto was verlaagd, waardoor ze ‘m niet over de put durfden te rijden, er zat een 356 stuur in, en daar ontbrak blijkbaar een absorberend element… Ze lijken heiliger dan de paus. Ik ben er akkoord mee dat een wagen veilig de weg op moet, maar de wagen heeft ook geen ABS, airbags enz..
Zijn er adviezen om hiermee om te gaan?
Groeten
BasAuto beschadigd tijdens technische keuring: krijg je schadevergoeding?
Geschreven door Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be) | 13/01/2021Als je wagen beschadigd raakt door een test in de technische keuring kan je daarvoor niet altijd een schadevergoeding vragen. Dat bewijst een recent arrest van het hof van beroep in Bergen. Lees meer …
Zo kan het dus ook, hoop ook eens zo’n keurmeester tegen te komen!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.