Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 3 weken geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Onze keuringscentra zijn private, commerciële ondernemingen. Hun Jaarrekeningen zijn on-line te raadplegen. Bvb. Uit te keren winst SBAT (Gent en omstreken) voor 2018: 1.125.200 €.
Zaakvoerders/aandeelhouders vallen niet onder de beperkingen waaraan overheidsmanager qua loon onderworpen zijn. Als ‘ondernemer’ moeten ze immers ook vergoed worden voor het risico dat ze nemen. Het is evenwel vreemd dat er geen gezonde concurrentie ontstaat.Mijn 11je van 1984 net blanco gekeurd.
Keurder was zich een bult aan het zoeken naar het verklikkerlichtje van mijn mistlamp.
Heb 4x moeten zeggen dat hij het vast had, het lampje in de schakelaar brandt dan feller pipo!Mijn mistlampje, netjes in het midden geplaatst, ff goegelen met de zoekstring;
Universal Classic Vintage Style Rear Fog Lampze halen alles uit de kast om ne mens maar te laten betalen voor zijn melkkoe, auto, motto…. ge houd het niet voor mogelijk ….:bounce:
Gisteren telefoon gekregen van een vriend van mij. Hij was met zijn 911 van 1986 naar de keuring geweest (eerste keer sinds systeem veranderd is).
Hij heeft een tijdelijke groene kaart gekregen en dient zich binnen de 3 maand terug aan te bieden. Reden : geen identificatieplaatje binnenin de kofferbak.Heb me ondertussen rot gezocht op internet maar ik vind nergens een foto. Wél op modellen tot 1983.
Hij heeft naar Porsche gebeld en naar het schijnt kan je zo’n plaatje “blank” krijgen (lees : kopen) … je zou volgens info de nummers en gegevens er zelf mogen instampen.Ze hebben dus weer wat nieuw gevonden op de keuring… Ik vraag me echt af of ze zoiets kunnen verplichten. Wat nut heeft zo’n plaatje dat met wat rivetten vastzit ? Wie heeft er zo’n plaatje (ex usa ? europees type ?) ? Ik vraag het omdat ik binnenkort ook naar de keuring moet en ik wil ze voor zijn.
ps : mijn broer had het jaren geleden met een boxster. Het ene jaar was hij erdoor zonder opmerkingen, het jaar erna afgekeurd want hij had geen sticker op de deurstijl (passagierskant). De wagen is nooit geleverd met die sticker maar bij Porsche kan je ze ondertussen kopen …. 130 euro.
Dan maar even naar de lokale reclamefirma (die oa belettering en bestickering van auto’s doet)…. effe photoshop, vin nr ermee op… 30 euro. Op de keuring : prima mijnheer, hier is uw groene kaartWaar zijn we eigenlijk mee bezig hier in België.
Oh ja, ook werd tijdens de keuring alle verklikkerlichtjes op het dashboard op hun werking nagekeken… De keurder grapte nog… en binnenkort moeten we wss controleren op “milieu”…. olielekje = afgekeurd.
[quote=”vandamme” post=279397]normaal niet, zelfs nieuwe amerikaanen worden toegelaten met enkel rooie pinkers.. heb vandaag nog een nieuwe mustang zo zien rondrijden.[/quote]
Goed nieuws, dan zou ie zonder opmerkingen moeten kunnen passeren.
normaal niet, zelfs nieuwe amerikaanen worden toegelaten met enkel rooie pinkers.. heb vandaag nog een nieuwe mustang zo zien rondrijden.
[quote=”gdpsuz1982″ post=279372]vandaag langsgeweest (Eeklo, via afspraak).
“Ah, ‘ t is nen Amerikaansen ?”
Ik: “Hoe weet u dat, mijnheer ?”
“Awel, hij heeft geen mistlicht achteraan”…
Ik: “U bent zowaar een kenner”… (shit, ik wist dat zelf niet…)
“Geen opmerkingen mijnheer, mooi wagentje, tot binnen 2 jaar”.
Jippiekajéé…[/quote]
Goed nieuws dus voor mijne ‘Amerikaan’ ! Ik zag het echt niet zitten om zo’n los mistlicht te plaatsen. De mistlichten vanaf ’86 dacht ik zitten in de reflector verwerkt maar dat ding is niet goedkoop om te vervangen.
Wel altijd bizar gevonden dat er mistlichten vooraan op staan maar achteraan niet.Iemand die weet of ze van die ‘rode pinkers’ een probleem maken ? (Mijne heeft de rode achterlenzen en niet die met de oranje richtingaanwijzers).
[quote=”Ivo C” post=279386]een vriend van mij, is vandaag met zij BMW 850i naar de keuring geweest… rode kaart, want de ruitensproeiers deden het niet. PFFFFFFFFFFFFF[/quote]
Sorry, maar das gewoon dom.
Die dingen hebben hun nut .. Wie met zijn auto rijdt weet dat en weet het als ze niet werken.
Als je niet voldoende frequent rijdt moet je maar beter je auto voorbereiden op de keuring.Onze keuringscentra zijn private, commerciële ondernemingen. Hun Jaarrekeningen zijn on-line te raadplegen. Bvb. Uit te keren winst SBAT (Gent en omstreken) voor 2018: 1.125.200 €.
een vriend van mij, is vandaag met zij BMW 850i naar de keuring geweest… rode kaart, want de ruitensproeiers deden het niet. PFFFFFFFFFFFFF
Blijkbaar is het momenteel zo dat een achtermistlicht op een oldtimer enkel verplicht als dit origineel zo voorzien was op de wagen.
Is van toepassing sinds 01.04.2014 (Instructie nr. V3/43.12/2014-03 van de FOD Mobiliteit).
Hoe dat ze dan bij de keuring weten wat er origineel was en wat niet, is me wel onduidelijk. Wellicht ligt hier, bij discussie, de bewijslast bij de eigenaar.Achtermistlicht voor oldtimers
Ik heb ergens enkele jaren gelden gelezen dat voertuigen na 15/06/68, wel moeten voorzien zijn van een “achter mistlicht”. Ook al is het niet af fabriek in dit geval vanwege Us uitvoering voorzien.
Idem heb ik die datum van 1968 in mijn hoofd aangaande veligheidsgordels
vandaag langsgeweest (Eeklo, via afspraak).
“Ah, ‘ t is nen Amerikaansen ?”
Ik: “Hoe weet u dat, mijnheer ?”
“Awel, hij heeft geen mistlicht achteraan”…
Ik: “U bent zowaar een kenner”… (shit, ik wist dat zelf niet…)
“Geen opmerkingen mijnheer, mooi wagentje, tot binnen 2 jaar”.
Jippiekajéé…
voor de volledigheid: ik heb zonet mijn groene oproepingsbrief ontvangen. Ik had uitgerekend dat ik ten laatste 3 januari 2020 terug naar de keuring zou moeten gaan, en klopt volledig met wat er op het kaartje staat…dus ze zijn me niet vergeten (O-plaat).
Mbt Stalen remleidingen: een vriend werd een paar jaar geleden met zijn Jaguar XJS omwille van stalen remleidingen. Heeft alle kosten gemaakt om die volgens de goesting van de keuring in orde te zetten, maar ondertussen ook actie genomen bij Goca. Originele Homologatie was immerd stalen leidingen. Uiteindelijk heeft hij gelijk gekregen en hebben hem alle kosten vergoed en rijdt terug met stalen remleidingen…
Maar ja, had met tijd en geduld de juiste weg gevonden om zijn gelijk te halen. Niet iedereen heeft zo’n om tegen deze Belgische bierkaai te vechten.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.