Home › Forum › Porsche Talk › periodieke oldtimer keuring
- Dit onderwerp bevat 261 reacties, 52 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden, 1 week geleden door Godspeed.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Ik verwacht er toch niet al te veel van hoor.
stalen remleidingen bv… dat zal een website niet oplossen denk ikhttps://www.hln.be/auto/autokeuring-mag-niet-strenger-zijn-dan-europese-normen~a3399c9b/
© BELGA – Auto’s bij de keuring.
Auto Binnenkort geen verrassingen meer voor wie naar de autokeuring trekt. Een website moet duidelijk maken waarop controleurs letten en welke regelgeving er heerst. Bovendien mogen die keurders niet strenger zijn dan wat Europa voorschrijft. Dat schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg vandaag.
De nieuwe afspraken komen er nadat de overheid in zeven weken meer dan 15.500 euro aan schadevergoedingen moest terugbetalen aan mensen die onterecht een rode kaart kregen. 38 Vlaamse auto-eigenaars krijgen 410 euro op hun rekening gestort. Ze vervingen allemaal hun voorruit nadat ze niet door de autokeuring geraakten, al werden ze volgens de Vlaamse Ombudsdienst strenger gecontroleerd dan de Europese richtlijnen voorschrijven.
Vlaams ombudsman Bart Weekers zorgde niet alleen voor de terugbetaling van de gedupeerden, hij zat ook aan tafel met het Departement Mobiliteit om zulke fouten te vermijden. Zo vindt hij dat het departement veel te laat en te weinig communiceerde over de nieuwe en strengere regels rond de voorruit.
Handboek nakijken
Het Departement Mobiliteit zal nog deze zomer de eerste stappen zetten voor een website die de keuringseisen visueel en in verstaanbare taal uitlegt. Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsman en het Departement Mobiliteit ook het handboek voor de controleurs van de autokeuring grondig nakijken. “We willen niet meer dat Vlaanderen de regels van Europa te streng interpreteert. Want dan krijgen de controleurs van de autokeuring de verkeerde instructies en worden mensen onterecht afgekeurd.”
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot :
oldtimermanifestaties;
proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.Ben je dus niks mee
En inmiddels zijn de eerste keuringen een feit, bij de ene al met meer succes dan bij de andere…. blijkbaar is er toch wat willekeur…
Zit een aan leuke oplossing te denken…. zou dit lukken op de Porsche ook?
Rupsvoertuigen controlevrij????
Ook in het Brussels Gewest zullen oldtimers vaker een technische keuring moeten ondergaan. De Brusselse regering heeft pas zo’n decreet goedgekeurd.
Terwijl klassieke wagens uitgerust met een kentekenplaat die begint met een “O” slechts eenmalig naar de technische controle moesten, zullen zij voortaan periodieke controles moeten ondergaan.
Concreet betekent dit dat auto’s tussen 30 en 50 jaar oud om de twee jaar op de technische keuring worden verwacht. Voor voertuigen die meer dan een halfeeuw oud zijn, is een controle om de vijf jaar aan de orde.
Voor voertuigen voor langzaam transport en rupsvoertuigen geldt deze regel niet.
Dus, zoals gezegd, als je wagen in orde is mag dat ook in Vlaanderen geen probleem zijn… :engeltje:
mijn 3.2 is – naar mijn weten – nog volledig origineel, maar ik ga liefst naar een keuringsstation waarvan ik (bv. door jullie ervaring) zeker weet dat er rekening gaat gehouden worden met de leeftijd van de wagen, eerder dan inderdaad een pezewever te hebben die het ‘ons een gaat tonen zie’…
dus dat was de insteek van mijn vraag…mochten ze in Vlaanderen op ‘scherp’ staan en in Wallonië (bijna) alles laten passeren, tja, waarom zou ik dan risico nemen in Vlaanderen ?
dat was zo een beetje de vraag 🙂
en neen, ik wil helemaal niet met een onveilige wagen de baan op, mijn zoontje rijdt mee, ik zou het mezelf nooit vergeven !
@ Stijn, meestal wordt de bovenstaande vraag gesteld om er iets door te krijgen dat eigenlijk ….
Zeker dat ene zinnetje in de vraag van gdpsuz… “die rekening houden met de leeftijd en de (beperkingen van de) techniek van toen (verlichting,…)” heeft me het antwoord laten formuleren zoals ik het gedaan heb….Betreft die ‘verbeteringen’… klopt Stijn, soms kan een aanpassing een verbetering zijn… zoals bv die remleidingen. Je voorbeeld van die LED retrofit lampen…. geven ze meer licht, ongetwijfeld, maar geven ze een correct licht? Die moderne afstellingen van LED en zelfs Xenon verlichting krijg je (voorlopig) nog niet ingebouwd in oldies zodat ze voldoen aan de huidige normen qua inbouwrichtlijnen, afstelling, wisser/wasser installatie, … enz…
Bij ons in de wijk rijdt er eentje rond met een Golf 1 met intussen de 4de upgrade van zijn lichten (eerst halogeen vervangen zwaardere , dan door Bleu Light, dan Xenon aftermarket ‘made in china – alibaba), enkele keren tegen de politielamp gelopen, en nu LED conversions…. hij ziet wel meer, dat is zeker, maar alle anderen op de baan zien geen fluit meer…. lijkt mij logisch dat ze deze afkeuren.Btw, ik ben ook op zoek naar betere verlichting op mijn oldie, maar ik wil veilige verlichting… en die is voorlopig nog niet beschikbaar….
[quote=”bollocks” post=273024]
Juist mijn bedenking, zou je zelf de baan op willen met een wagen die mogelijks gevaarlijk is? Ik niet! Keuring verplicht of niet, het gaat over veiligheid.
Dus de vraag of er iemand een ‘milder’ keuringsstation kent, waarom zou je die nodig hebben?[/quote]Tja, voor auto’s die niet meer orgineel zijn, maar wel veilig verbouwd zijn ?
Als je zoeen keuring station aan je broek hebt met een pezewever die over elke non conformiteit een drama maakt.
ook als het NUL impact op de veiligheid heeft.ik zeg maar, RVS stalen remleidingen
of LED lampen retrofitten op een oudere autozoals je zegt zijn ze beter, maar a priori zijn ze niet conform de homologatie.
Als je dus een minder milde keurder krijgt zou je pech kunnen hebben.
En dan begint te discussie van wat is er nu de bedoeling van die oldtimer keuring… In Wallonie bv zijn ze daar minder lastig in naar t schijnt.In principe moet de keuring van onze oldies gebeuren op basis van de technische eisen die gesteld werden op het ogenblik dat de wagen op de markt kwam. bv de uitstootnormen van vandaag zijn een stuk strenger dan die van 20 jaar geleden, en toch geraken die wagens door de keuring.
Concreet voorbeeld: lichten worden gekeurd op afstelling en helderheid van het glas (gekraste/matte plastieken koplampen geven een verstrooit licht waardoor je anderen kan verblinden), niet op lichtsterkte… de Ford T van mijn over-over-over-grootvader had twee kaarsen als verlichting, die zou daar vandaag niet voor afgekeurd worden… en de LED koplampen in de nieuwe Volvo van mijn baas geven een pak meer licht dan de Xenons in mijn Opel en veel meer dan de Halogeen lampen van mijn Porsche… maar dat is geen reden tot afkeur…
Zelfde voor bv gordels, als de wagen op de markt kwam zonder gordels en toen in het verkeer mocht, mag hij dat vandaag ook nog….
Dus, als je wagen in orde is volgens de eisen van ‘toen’ mag je geen probleem hebben. Als je wagen niet in orde is (te veel afwijking remmen link/rechts, vering, ophanging, gescheurde stofkappen, niet werkende verlichting – ja, je mistlicht wordt ook gecontroleerd ) of andere gebreken heeft die mogelijks een gevaar voor jezelf en andere weggebruikers kan opleveren, zal je afgekeurd worden.Juist mijn bedenking, zou je zelf de baan op willen met een wagen die mogelijks gevaarlijk is? Ik niet! Keuring verplicht of niet, het gaat over veiligheid.
Dus de vraag of er iemand een ‘milder’ keuringsstation kent, waarom zou je die nodig hebben?misschien ‘stoute’ vraag, maar heeft iemand weet van keuringsstations die ‘milder’ zijn dan andere wat betreft onze geliefde P’s ?
en met milder bedoel ik: die rekening houden met de leeftijd en de (beperkingen van de) techniek van toen (verlichting,…)Bedankt om dit te posten…. al stel ik me hier wel opnieuw vragen bij… als het 2 maanden moet duren om een antwoord te formuleren op een vraag, dan stel ik me de vraag hoelang ze daar intern hebben moeten over vergaderen om te weten hoe de wet nu eigenlijk moet geïnterpreteerd worden….:sleep: :sleep: :sleep:
Als reactie op je melding via het Contactpunt MOW (datum : 2018-09-14, 9:07:36) melden we je het volgende :
Allereerst onze excuses voor het laattijdige antwoord.
U hebt gelijk want er was een foutieve tekst op de website.
Dit is ondertussen al aangepast.Het antwoord op de vraag wanneer men naar de eerste periodieke oldtimerkeuring moet gaan is :
– Als in 2020 de oldtimer 30 jaar of meer voor het eerst ingeschreven was dan dient de oldtimer in 2020 naar de keuring en wel voor de referentiedatum.– In alle andere gevallen moet de oldtimer in 2019 naar de keuring en wel voor de referentiedatum voorgereden te worden.
Met vriendelijke groeten,
Dienst Technische KeuringDas nog altijd een redelijk ruime interpretatie van de feitelijke wettekst, maar ze hebben het nu toch al “iets” duidelijker geschreven.
Idem voor website Vlaanderen..Ik heb ze nu nogmaals gevraagd om het duidelijker te schrijven.
Elke auto die voor XX/XX/XXXX in het verkeer is gebracht, moet in 2019 voor de referte datum gekeurd worden.
Alle auto’s die na die datum zijn ingesschreven moeten vanaf 2020 , voor de referte datum gekeurd worden.Ipv moeilijke adminstratieve taal te gebruiken kunnen ze gewoon 1 cutoff datum vermelden.
En moet gelijk wie enkel maar kijken, is de mijne ouder, of jonger : klaar[quote=”mcs51″ post=271453]
PS: Bedankt om uit je vorig bericht het feit dat ik: a) iets niet goed begrepen heb aan de telefoon en b) iets niet duidelijk gevraagd heb, hebt geschrapt.[/quote]Ik heb niks geschrapt.
Het is geen beschuldiging, het was ook geen statement als zijnde dat ik het als feit presenteerde.
Het was gewoon een gesprek zoals je ook face to face kan doen.. Het is echt niet nodig om daar teergevoelig over te doenEn ik verander geen commentaar na de feiten om dingen te verbergen of om nadien te zeggen dat ik het niet gezegd heb.
Je kan het gewoon terugvinden op de vorige pagina.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.