periodieke oldtimer keuring

Home Forum Porsche Talk periodieke oldtimer keuring

  • Maker
    Discussie

  • eri

      Zou een 911 van 1977 verbouwd naar turbo look & met 3.2 motor worden afgekeurd?

    15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 261)
      • Maar neen. Ik bedoelde gewoon dat ik al dat gedoe met die oldtimerkeuring niet lust.

        Wie een scheet laat veroorzaakt ook al CO2 uitstoot dus heeft het weinig zin om er een slecht geweten over te hebben…

          Als het van de periodieke autokeuring moet afhangen om uw P’ke “perfect in orde en conform” te beschouwen, dan is uw geweten rap gesust. 🙄

            Allez, blijkbaar was het geen slecht idee om onze 968 van 1992 gewoon in te schrijven (al was er geen andere optie omdat ik er tenslotte mee naar de werven rijd). Op 7 maand tijd trouwens al 7000 km mee gebold dus het kan zeker geen kwaad dat die perfect in orde en conform staat…

              Er gaan blijkbaar nog veel oldtimers ingeschreven worden binnenkort ,als ik deze verhitte discussies lees 😆 😆

              Ben benieuwd welke lawine hier neerstrijkt ,als we 6 maanden of een jaar verder verder zijn 😆 😆

                +1
                Het staat zwart op wit…. duidelijker kan niet!
                En of je het nu leuk vindt of niet, de keuring is er! Geen discussie mogelijk!

                  In deze hele discussie is het toch vooral Vandamme die helder en duidelijk communiceert en het volgens mij bij het rechte eind heeft :respect2:

                  123

                    hoe kan gelijk wie iets relativeren als jij zegt dat het “ABSOLUUT” is?

                      Je hebt groot gelijk man :applaus: . Vraag is : wie is hier de macho :popcorn:
                      Leer toch een wat relativeren, wat een drukte.

                      123

                        Je zegt ik ga niet keuren zolang ik geen invitatie heb
                        ik zeg dat is niet goed, het is jouw verantwoordelijkheid en doe je het niet, dan ben je potentieel niet verzekerd.
                        dan zeg je, ik heb een garagist die het allemaal wel zal uitzoeken, trek het je niet zo aan.

                        Nu zei de termijnen zijn niet duidelijk.
                        ik zeg ze zijn wel duidelijk en onderbouw het met een bron
                        dan zeg je daar gaat het niet over.

                        Je verandert je positie vaker dan de meesten van onderbroek veranderen.
                        Eerst een groot en stevig macho statement, en dan als je feiten en onderbouwing terug krijgt minimaliseer je de stelling of begin je van iets anders.

                        Beetje ongeloofwaardig om zo op een forum te praten met iemand over toch wel belangrijke wijzigingen in de wetgeving van onze hobby.

                        de termijnen zijn dus duidelijk, nu begin je over de letter van de wet volgen.
                        Wel, das een gans ander discussie.

                        Pas als iedereen duidelijk snapt wat de letter van de wet is, kunnen we ons weren als een andere partij, zoals bv het keuring station of de politie langs de weg iets verkeerd interpreteerd.
                        Maar om te beginnen moet het dus duidelijk zijn dat iedereen op het forum de wet grondig begrijpt, dus ook die termijnen.
                        En daar moet dus geen verwarring rond gezaaid worden als er geen is.
                        Dus niet lopen roeptoeteren “Hold your horses. De termijnen zijn nog ABSOLUUT niet duidelijk.”

                        You stand corrected.

                          Daar gaat net niet om, iedereen kan lezen mag ik hopen. De vraag is maar of de letter van de wet zal gevolgd worden. Als ze dat gaan doen, dan vrees ik dat er behoorlijk wat miserie komt, voor eigenaars, maar ook, voor keuringsstations! Dat valt allemaal nog af te wachten.
                          Wat mij persoonlijk betreft, moet ik dus niet naar de keuring vóór augustus 2019. Zeer redelijk!

                          123

                            [quote=”Order66″ post=268066]

                            Hold your horses. De termijnen zijn nog ABSOLUUT niet duidelijk. [/quote]

                            De termijnen zijn 100% helder beschreven.
                            https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/periodieke-keuring-van-een-oldtimer

                            [quote=”Vlaamse Overheid”]
                            Hoe vaak moet een oldtimer naar de periodieke keuring?
                            Voertuig vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar: oldtimer-keuring met een normale periodiciteit.
                            Een personenwagen bijvoorbeeld moet jaarlijks naar de periodieke oldtimer-keuring.

                            vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar: oldtimer-keuring met een periodiciteit van 2 jaar.

                            vanaf 51 jaar: oldtimer-keuring met een periodiciteit van 5 jaar.

                            De termijn waarbinnen uw oldtimer naar de periodieke keuring moet, kan worden ingekort naar aanleiding van het uitvoeren van specifieke keuringen (bijv. geldigheid van het LPG-reservoir, …).

                            Oldtimers die vóór 20 mei 2018 zijn ingeschreven onder een O-nummerplaat

                            De referentiedatum zal de dag en maand zijn van de datum van de eerste inverkeerstelling (zie ‘datum eerste inschrijving’ op het kentekenbewijs).

                            De datum van de eerste periodieke keuring wordt als volgt bepaald.

                            Voertuig met O-nummerplaat vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar.
                            Een voertuig met O-plaat dat minder dan 30 jaar geleden in verkeer is gesteld, wordt opgeroepen voor een periodieke keuring voor de dag in 2019 waarop het respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar geleden in verkeer is gesteld.

                            Voertuig met O-nummerplaat vanaf 30 jaar.
                            Een voertuig met O-plaat dat 30 jaar of meer geleden in verkeer is gesteld, wordt opgeroepen voor een periodieke keuring voor de dag in 2020 waarop het 30 jaar of meer geleden in verkeer is gesteld.

                            U krijgt een oproep om met uw oldtimer naar de periodieke keuring te gaan. Als u geen oproeping voor de periodieke keuring hebt gekregen, is dat geen geldige reden om niet naar de keuring te gaan. U kunt melden dat u geen oproeping hebt gekregen via het Contactpunt Departement Mobiliteit en Openbare Werken (externe website).
                            [/quote]

                            Voor wie het wil begrijpen is er niks vaag, onduidelijk of moeilijk te begrijpen.

                              [quote=”ZUFF-718″ post=268067]… kunnen de ambtenaren het nu “te druk” hebben om uitnodigingen te versturen ivm oldtimers[/quote]

                              keuringsstations zijn private NV’s dus daar werken geen ambtenaren … al kan je je afvragen of daar een contractuele ziel aanwezig is die een normaal arbeidstempo wil/kan aanhouden.

                                Een gaatje is alvast het volgende : oldtimers die over geen Europees gva beschikken, hebben geen attest nodig ivm andere uitlaten en dergelijke.

                                [quote=”ZUFF-718″ post=268059]verkeerde qoute : zuff-718 heeft dit niet geschreven hoor 😀 😀
                                [/quote]

                                ZUFF wat schrijf jij toch allemaal 😉

                                  [quote=”deepee” post=268064]:think: op de website van goca staat bij de overgangsmaatregelen

                                  … Het niet ontvangen van oproeping voor keuring is geen aanleiding om de toeslag laattijdige keuring terug te vorderen. Indien u geen oproeping voor keuring heeft ontvangen, kan u dit melden via http://www.mow-contact.be. Op die manier kan de oorzaak nagegaan worden, zodat u in de toekomst wel een oproeping kan ontvangen…

                                  met een beetje begrijpend lezen concludeer ik dat in de regel WEL uitnodigingen verstuurd worden.[/quote]

                                  Normaal gezien wel ,maar het feit dat ze er nu reeds bij vermelden ivm aanmelden ; kunnen de ambtenaren het nu “te druk” hebben om uitnodigingen te versturen ivm oldtimers

                                    [quote=”CARMANIACS” post=268057][quote=”ZUFF-718″ post=268025]Mijn wagen is 2 maanden geleden nog maar gekeurd. Ik ga niet blijven lopen. Ik wacht op een uitnodiging. Trouwens : wat gaan ze doen? Ik ben benieuwd, spannend :happydance:[/quote]
                                    Bij controle langs de weg en het zullen actief gerichte controles worden dan is het blijven staan, takelen en dikke rekening mogen verwachten. Want met een ongeldige keuring- of geen keuringsbewijs rijden ben je automatisch ook niet verzekerd en mag je geen meter meer rijden. Uw verzekeringsbewijs telt dan niet meer. En buiten de takelkosten ga je waarschijnlijk het nog eens bij een Politierechter mogen gaan uitleggen. Wie wilt dat risico nemen?

                                    Wel ik ben gisteren met de gewone wagen voor de 1e keer naar de keuring geweest. 4 jaar geworden. En ik ken de stadionchef vrij goed en ik heb er even een babbel mee gedaan. IK vroeg hoe en wat met oldtimers omdat ik interesse heb om een oldtimer te gaan aanschaffen. En volgens de laatste richtlijnen zullen zij elke wagen met een O-plaat bijna hetzelfde keuren als een gewone wagen. Hij schatte op minstens 70 tot 80% afgekeurde wagens. Dus ik wacht nog even af tot er mee duidelijkheid is.

                                    PS : keuringsstation Rotselaar[/quote]

                                    Hold your horses. De termijnen zijn nog ABSOLUUT niet duidelijk. Ik zie mij niet direct risico lopen met een wagen die 100pct OEM in orde is en 2 maanden geleden gekeurd werd :salut:

                                    Voor mensen met motorswaps en grote veranderingen wordt het een ander verhaal.

                                  15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 261)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.