Home › Forum › Porsche Uitstappen › Petitie Francorchamps!
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 1 maand geleden door porsche.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Zolder zal altijd in het geheugen van de F1 fans staan gegrift als de plaats waar de Canadese legende Gilles Villeneuve op 8 mei 1982 het leven liet.
Na het dramatische ongeval verdween het circuit van de Internationale racescène en in 1983 verhuisde de Grand Prix van België terug naar Spa-Francorchamps. In 1984 kwam het F1 circus een laatste keer langs in Zolder.
In 1986 werd er aan het circuit van Zolder gewerkt om verbeteringen aan te brengen, meer veiligheidszones ingebouwd, en vele bochten werden heraangelegd. De bedoeling was om de Grand Prix van België terug naar Zolder te halen, maar dat bleek niet te lukken.
Zolder bleef echter wel vele Internationale wedstrijden houden, en dat tot op de dag van vandaag met succes en winstgevend !
Was dat niet één van de hoofdredenen dat de F1 juist weg is gegaan in Zolder ❓
Budgettaire redenen 💡Ik ben niet voor het behouden van de F1 op Fancorchamps maar wel voor de rest, F1 doet teveel pijn aan de oren en ik kijk al 5j geen F1 meer op tv (ik ben nog van die periode met Hakkinnen ) 😉
Weet niet of ze daar ook verlies mee draaien, denk het niet.
En de plaatselijke middenstand laten we even buiten beschouwing?
En sinds wanneer beslissen wij waar ons belastingsgeld naar toegaat.
Was het geen 49 miljoen over tien jaar voor een of ander mobiliteitsplan?[quote=”GHHALLY”:34t9oabn]Laat dan net deze petitie een drukmiddel zijn om een “economische” oplossing te zoeken.[/quote]
Als we even eerlijk zijn moeten we toch toegeven dat in de huidige economische situatie waarin we verkeren er belangrijker zaken zijn dan het circuit van Franchorchamps.
Ook 911-lover zijn opmerking is zeer terecht.
🙄
Door Vlaams geld ook hierin te steken .
We sponseren de Walen toch al zoveel , dan kan dit beetje er nog bij 😈 😉 😆 😆 😆Laat dan net deze petitie een drukmiddel zijn om een “economische” oplossing te zoeken.
Persoonlijk vind ik dat men de achtergrond beter moet kennen alvorens een petitie te ondertekenen.
Zo effe van: “Ja ik zal tekenen want ook ik wil dat het circuit blijft”Even vermelden dat de vergunning voorlopig terug goedgekeurd werd en normaal alles tot het einde van het jaar zal doorgaan.
Het gaat natuurlijk niet alleen maar gaat over geluidsklachten van omwonenden of de groenen. De echte achterliggende redenen gaan veel dieper.– de ingediende klacht over het geluid dateert van 2007.
– Spa-Francorchamps heeft aanpassingen gedaan tegen geluidshinder.
– ook dit circuit moet zich houden aan de decibelwetten.Maar.. de eigenlijke redenen waarop men aandringt tot sluiten zijn ernstiger.
Het circuit draait al enkele jaren op verlies.
Meer geld uitgegeven dan ontvangen, naar goede gewoonte is dat weer de conclusie na de Grote Prijs Formule 1 in Spa-Francorchamps.
Het verlies ligt naar schatting tussen de 1 en 3 miljoen euro, een gat dat door het Waalse Gewest moet worden gedicht.De Formule 1 in huis halen kost geld. Zo betaalt Francorchamps 14 miljoen euro aan Formule 1-baas Bernie Ecclestone, nog altijd een pak minder dan de 40 miljoen die de ‘nieuwe’ circuits moeten ophoesten. Daarbovenop komen nog de kosten om het feest te organiseren, zoals personeel en infrastructuur.
Dit bedrag van 14 miljoen moet ook nog lang blijven betaald worden zelfs indien er geen F1 plaats vindt in België. Sluwe vos die Bernie Ecclestone.De hoofdsponsor, in het geval van Francorchamps is dat ING, goed voor om en bij de 2,5 miljoen euro.
Om de kloof naar 14 miljoen te dichten, moeten de organisatoren op de ticketverkoop rekenen.Daar knelt het schoentje: de Belgische grand prix lokt naar aloude gewoonte te weinig volk.
Ook de laatste ticket verkoop kon zelfs geen break-even halen maar een groot verlies. Ja dan moet men realistisch zijn natuurlijk.Met zelf wat te gaan rijden, de georganiseerde evenmenten door clubs, de beperkte koersen e.a. zijn ruim onvoldoende om dit circuit rendabel te maken en zodoende in leven houden.
Ik hoor al sommigen zeggen: ” en Zolder dan” dat is een totaal ander verhaal en niet te vergelijken met Francorchamps. Zolder is wel winstgevend.
Natuurlijk Francorchamps verliezen is een monument, het zou ook een definitief einde betekenen voor de F1 voor België. De huidige crisis maakt het natuurlijk allemaal nog een schepje erger.Een bedrijf dat niet meer rendabel is sluit men of wordt gesaneerd. Een circuit dat niet rendabel blijkt vrees ik zal moeten sluiten.
Hoe spijtig dat ik dat ook zou vinden, in een dergelijk geval is dat de enige oplossing en daar gaan petities niets aan veranderen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.