PFB Schotlandtrip 2017

Home Forum Porsche Uitstappen PFB Schotlandtrip 2017

• Maker
    Discussie
  • Zijn er personen geïnteresseerd in een reisje naar Schotland?
    Jaar : 2017
    Datum ???

Het traject zal min of meer identiek zijn aan het gereden parcours in “evo Car of the Year 2015”

youtu.be/ZUhKhQP4PBo

landingMap.jpg

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 276)
    • thx4sharing :up:

One more thing! In Stirling aten wij in hotel The Golden Lion. Dat is gelegen pal in het centrum en beschikt over gratis parking. Prijzen per kamer voor 2 personen vanaf 120£ inclusief ontbijt. Vlotte bediening en rustige atmosfeer. Wij aten er met alles op en aan voor 60£ voor ons twee. Aanrader!

The Golden Lion

dinsdag 16 aug

Van Stirling via Edingburgh en Newcastle (Upon Tyne) naar Hull (480 km), volledig via M-wegen.

In Edingburgh hebben wij een 90′ rondgelopen. Deze stad is duidelijk een extra dag waard want er is enorm veel te doen en te zien. Wij parkeerden in een posh straatje en stapten gezwind naar Edingburgh Castle. Daar kon je over de koppen lopen! Tip: blijf twee dagen in Stirling en doe van daar een dagtrip naar Edingburgh.

P8162038.jpg

P8162026.jpg

P8162030.jpg

P8162028.jpg

Daarna namen we de A1 tot Newcastle waar we lunchten. Dit lijkt een dynamische stad… Spijtig genoeg was de kok in de Hancock minder snel dan gehoopt want wij moesten volle 45′ wachten op een bescheiden kip met aardappel. Gevolg was dat de rest van de weg een race tegen de klok was, wij kwamen klokslag op de voorziene 17:00 aan in Hull. Daar moesten we uiteraard nog 20′ wachten eer we konden inschepen, wat had je dan gedacht?

P8162040.jpg

P8162044.jpg

P8162047.jpg

P8162049.jpg

Deze keer was de P&O veerboot de “Pride Of York” en vooral bemand en bevrouwd door Zuid-europeanen en/of Zuid-amerikanen… Toch net iets leuker vind ik…

Conclusie: wij deden met de rit van en naar de ferry een kleine 1900 km en de Cayman deed dit met exact 3 volle tanks, wat dus een dikke 9l/100 km betekent. De wagen voelde heel goed op de bochtige wegen. Net als in België heb ik nooit het gevoel gehad dat er te weinig paarden aan boord waren.

maandag 15 aug

Van Beauly naar Inverness en dan via Elgin naar Dufftown (Glenfiddich) en dan via de A9 terug naar Stirling (360 km)

Deze route loopt via het noorden van de Beauly Firth, een mooie inham die zich tot Inverness uitstrekt. Een kleine vergissing bracht ons in Elgin bij een mooie ruïne.

P8152004.jpg

P8152005.jpg

Je kan -tig Whisky distilleerderijen bezoeken maar wij kozen enkel voor de meest bekende: Glennfiddich! Je kan er tegen een prijs van 10£ pp een rondleiding van 1,5u doen. Als je denkt dat de blonde Molly representatief is voor de average Scottish girl, denk dan maar wat anders want ze is geboren en getogen in Ontario, Canada… Juist toen de sfeer wat losser werd na het proeven, was de pret afgelopen…

P8152008.jpg

P8152010.jpg

P8152013.jpg

P8152018.jpg

P8152023.jpg

Daarna namen we de A9 naar Stirling waar we de 1ste nacht ook al doorbrachten. Deze A9 is echter een saaie weg met de ene traject-controle na de andere, maar wel in een mooi landschap. Mij zien ze daar niet meer op die weg. Juist voor Perth was ik bijna doorheen de benzine en een oud ventje in een klein dorp heeft de tank gevuld. Hij was heel nieuwsgierig naar de wagen. “Is this your car, son?” Spijtig is daar geen foto van! Een paar honderd meter eerder was ik nog afgesnauwd door een nurk van een autoverkoper die het niet kon appreciëren dat ik hem naar een tankstation vroeg toen hij met een andere man naar een motor van een Audi stond te staren…

Terug in Stirling, deze witte 987:
            P8152024.jpg

vervolg…

Wij hebben overnacht in het Lovat Arms Hotel in Beauly, een 20 km voor Inverness. Voor het diner deden wij ook een korte trip naar Inverness maar ook daarvan moet ik zeggen dat het niet echt een bezoek noodzakelijk maakt. Het hotel was wat ons betreft wel een voltreffer en zeker geschikt als uitvalsbasis voor een aantal Porschisten. Het is ruim, een oud maar charmant gebouw en de maaltijd was democratisch geprijsd en lekker. Bediening compleet no-nonsense. Boeken voor augustus voor een grotere groep doe je best uiterlijk in januari! Wij betaalden 120£ voor de kamer met ontbijt a la carte voor ons twee. Maaltijd was 60£ voor ons twee, drie gangen a la carte met whisky als afsluiter.

P8141995.jpg

P8141999.jpg

P8142000.jpg

zondag 14 aug.

Stirling terug naar Glasgow en daarna via de A82 naar Beauly (nabij Inverness). Totaal ruim 300 km.

Wij deden Glasgow aan en hoewel het duidelijk commerciële troeven heeft, vind ik een bezoek niet echt een must. Ik vond het centraal station wel erg mooi en wij dronken een heerlijke macchiato in een koffiebar waar ze de bonen gewoon zelf branden!

P8141967.jpg

P8141970.jpg

P8141971.jpg

En neem nu pen en papier want die A82 van Glasgow naar Inverness is werkelijk een formidabele weg. De eerste 30 km zijn zeer smal en bochtig en gaan op en neer, naast Loch Lomond. Onvermijdelijk kom je achter een trage Camper of Caravan te hangen, maar de Cayman is reptielachtig genoeg om er voorbij te flitsen… Probeer daar maar eens 60 mph te halen! Daarna gaat het landschap over in bergen waar geen boom bestand blijkt tegen de omstandigheden. Heel mooi! Daarna krijg je dan weer een paar Lochs, van die heel lange, smalle meren waarvan Loch Ness het bekendste is (Loch Ness reikt tot Inverness). Onderweg heb je Fort William waar wij een kleine lunch namen, maar dit lijkt ook weinig meer dan een uitvalbasis voor stapperstoerisme.

P8141973.jpg

P8141979.jpg

P8141986.jpg

P8141987.jpg

P8141989.jpg

zaterdag 13 aug.

Van Hull naar Stirling, 450 km via snelwegen.
                  Op goed geluk hadden wij een B&B geselecteerd te Stirling. Deze kleine stad is vooral gekend omdat er belangrijke veldslagen in de Schotse geschiedenis plaatsvonden omwille van de strategische ligging. De burcht bevindt zich namelijk op een hoogte die toelaat om vandaar de hele omgeving te controleren. Deze burcht is te bezoeken maar omdat wij maar een uurtje voor sluitingstijd aankwamen vonden wij de 15£ pp inkom wat te duur. Een andere keer dan maar.

P8131960.jpg

P8131963.jpg

Reden van onze vrij late aankomst was een ommetje naar het bekende Lake District. Wij verlieten eerst de A1 ter hoogte van Scotch Corner en namen de A66, maar in plaats van te Penrith de M6 direct te nemen reden wij op de A592 langs de boorden van het Ullswater, een langgerekt meer. Mooi! vele Britten make er lange wandelingen, maar daarvoor waren wij niet gekomen. Wij namen dus de M6 en de A74 naar Glasgow en dan de M80 naar Stirling.

Nog dit: als er geen snelheidsbeperking is, dan geldt dat je 60 mph mag (96 km/u). Op een “M” motorway mag je in principe 70 mph (112 km/u). Het verschil is vaak echter nogal flou, want ook op A-roads heb je vaak dual carriage stroken, waar je kan inhalen. Ik vind 70 mph rijden op een M saai, terwijl het vaak een uitdaging is om 60 mph te halen op de “gewone” wegen..

P8131939.jpg

P8131942.jpg

P8131947.jpg

P8131954.jpg

Onze bolide konden we achteraan de B&B stallen. Dit was Forth Guest House, in Forth Street, op 500 m van het stadscentrum. Prima adres voor een kleine prijs.

P8131964.jpg

Hierbij dan mijn verslag van de vierdaagse verkenningstrip naar, in en door Schotland…

vrijdag 12 aug.

De ferry van Zeebrugge naar (Kingston Upon) Hull. Zoals Rollie suggereerde kun je ook via Amsterdam naar Newcastle varen. Dat spaart je op Engelse bodem een slordige 240 km saaie snelweg maar anderzijds wonen wij in Oost-Vlaanderen veel dichter bij Zeebrugge dus dat deden wij dan maar. Kostprijs heen en terug voor de auto met 2 personen met overnachting in een buitenhut (klein supplement voor prachtig zeezicht bij volle maan) en maaltijden was een dikke 600 euro. De afvaart was om 18:30 maar je moest er 90 min van tevoren zijn. De P&O boot heette “Pride Of Bruges” en was hoofdzakelijk van Aziatisch personeel voorzien. Het eten was in buffetvorm en zo goed van kwaliteit als je in die omstandigheden kunt verwachten… De tocht duurt toch algauw een 15u met ontschepen erbij. Vermeldenswaard is dat er onder andere wordt voorzien in auditief entertainment: belegen disco nummers worden er zo vakkundig mogelijk verkracht door een groepje waarvan de frontzangeres niet direct een bedreiging vormt voor de laureaten van de Koningin Elisabeth wedstrijd voor zang… Het publiek, in grote mate bestaand uit een staalkaart van Noord-Engelse fine fleur dat deed denken aan de figuren uit Little Brittan, reageerde gelaten…

P8121923.jpg

P8121925.jpg

P8121927.jpg

P8121932.jpg

Toen wij de volgende ochtend aankwamen vroeg ik mijn vrouw of ze zich onze eerste trip naar Engeland nog herinnerde. Dat was nog met een Z3, eens aangekomen in Folkestone met de Shuttle, ontiegelijk vroeg in de ochtend, gooide ik meteen de kap open, hoewel het maar 6°C was! Dat wist ze dus nog maar al te goed en het is één van de redenen waarom ze de Cayman zo een leuke auto voor me vindt, namelijk dat er niks aan open te gooien is!

Mission accomplished!

KingstonuponHull,VerenigdKoninkrijknaarNewcastleuponTyne,VerenigdKoninkrijk-GoogleMaps.jpg

Goeie reis en veel foto’s maken en posten ! :driver: :salut:

Geniet ervan en hou alles heel! :happydance:

Voor nacht twee ben ik vogelpikgewijs even buiten Inverness in Beauly terechtgekomen. Hotel Lovat Arms voor 120£ met ontbijt voor ons twee. Dag drie gaan we gewoon terug naar Stirling.

Man en Carros gewassen en daarmee zijn we zo goed als klaar om te vertrekken naar Zeebrugge, dus tot woensdag voor het verslag!

XXX

Supertripje, hou ons op de hoogte en vergeet niet om ervan te genieten :up:

Pol

Wij zijn gezond jaloers op de Y Sub , lijkt ons prachtig om dit te doen.

Helaas ontbreekt dit weekend ons de tijd om mee te toeren.

Vergeet geen foto’s te nemen en te delen.

Enjoy !!

Nacht 1 geboekt te Stirling! Ongeveer 30 km van Glasgow. 540 km vanaf Hull waar we om 9:30 met de ferry aankomen. Kamer met 2x ontbijt voor 60£. Koopje!

Forth Guest House

Forth Guest House (circa 1825) is Stirling’s most conveniently situated Bed and Breakfast establishment with car parking. It’s just a 15 minute walk to Stirling Castle, and just 200 metres from bus and rail stations and town centre where you will find a selection of restaurants to suit your taste and budget.

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 276)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.