PK’s??

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen PK’s??

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik ga ervan uit dat een 911 3.2 met 230PK 20 jaar later wat van die pk’s kwijtspeelt door slijtage en zo. Dit weekend ben ik een wagen gaan testen maar ik had echt het gevoel dat het vermogen gehalveerd was of zo. Mijn vraag: wat moet ik verwachten van een wagen met die ouderdom? Blijven die pk’s evenveel, of mag je er van uit gaan dat zo’n wagen aanzienlijk wat vermogen verliest?

    Bedankt,

    Hans

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • Ja Paul als ze kunnen rijden komen ze dat niet tegen, daarentegen heb ik daar geen problemen mee omdat mijn banden altijd doordraaien en dit komt door de race koppeling die is gemonteerd.

        [quote=”RSR”:3r8qoton][quote=”ppp 356″:3r8qoton]Een BMW Coupe 330 zal met een doorsnee bestuurder sneller zijn dan een Porsche 3,2.

        Acceleratie is nagenoeg dezelfde, maar het zal makkelijker zijn om deze gegevens te benaderen met een nieuwe BMW, dan met de oude Porsche.

        Moet maar eens ruiken hoeveel 911jes staan te stinken nadat de eigenaar eens geprobeert heeft om volop te accelereren.[/quote]

        Heb jij al eens achter en 996 of 997 gestaan met zijn cats er op als deze draait, wel deze ruiken toch ook niet zo lekker. Maar ik moet je en stukje gelijk geven ze ruiken soms wel en beetje, maar dit komt dan ook omdat hij cilinders heeft een nicasil laagje. Nu die 330 pfff is voor mij echt niet snel hoor, maar als ik mijn vrouw haar M3 cabrio (E36) neem dan moet ik wel zeggen dit gaat vooruit en blijft trekken.[/quote]

        Luc, ik had het meer op de verbrande koppelingen. Dat is het enige waar ik angst voor heb als ik iemand anders met mijn wagens laat rijden.

        De 330 heeft nochtans zowat dezelfde prestaties van de 3.2 😉
        Maar doordat het zo makkelijk gaat toont het minder snel.

          [quote=”Hansolio”:3u6vyav1]Bedankt voor het uitgebreide antwoord 😉 . Ik heb ooit als kind met mijn nonkel meegereden in een 911 3.0, en in mijn herinnering trok die op als een raket. Als kind ervaar je de dingen redelijk snel zo, dus dat tel ik niet mee. Waar ik wel al bij in heb gezeten is een recente bmw 3 coupe (ik denk een 330). Ik weet dat dat een pak minder krachtig is dan een 911 3.2, maar toch voelde die sterker aan.

          Ik vrees eigenlijk gewoon dat die motor volledig gereviseerd moest worden, want er kwam ook heel veel blauwe rook uit de uitlaat. Als leek gok ik dat de dichtingen van de pistons niet meer goed afsluiten en dat er daardoor compressieverlies was. Die blauwe rook is voor zover ik weet door olie die mee in de cilinders verbrand wordt, maar ik zou eigenlijk niet weten hoe die daar in geraakt… Ik gok jullie wel?

          De groeten

          Blauwe rook bij het starten komt voor 70 % van de hoedjes op de klepstelen, dus de dichtingen van de kleppen. En 20 % van de segmenten en 10 % van grote slijtage door te lang stil te staan.

          Hans[/quote]

            [quote=”ppp 356″:298vn62v]Een BMW Coupe 330 zal met een doorsnee bestuurder sneller zijn dan een Porsche 3,2.

            Acceleratie is nagenoeg dezelfde, maar het zal makkelijker zijn om deze gegevens te benaderen met een nieuwe BMW, dan met de oude Porsche.

            Moet maar eens ruiken hoeveel 911jes staan te stinken nadat de eigenaar eens geprobeert heeft om volop te accelereren.[/quote]

            Heb jij al eens achter en 996 of 997 gestaan met zijn cats er op als deze draait, wel deze ruiken toch ook niet zo lekker. Maar ik moet je en stukje gelijk geven ze ruiken soms wel en beetje, maar dit komt dan ook omdat hij cilinders heeft een nicasil laagje. Nu die 330 pfff is voor mij echt niet snel hoor, maar als ik mijn vrouw haar M3 cabrio (E36) neem dan moet ik wel zeggen dit gaat vooruit en blijft trekken.

              [quote=”ppp 356″:3oyy6t0w][Als je bekijkt hoeveel van de nieuwe RS’n worden gelverd met Airco, [/quote]

              Guilty as charged 😉 (de rest wel niet maar airco is een must voor mij)

                [quote=”SidewindR”:3op42ykw]
                Toch moet ik Luc hier ook bijstaan. Bij wijze van voorbeeld neem ik de Porschefun+ rit van vorig jaar. Deze begon met een proef op een afgesloten industrieterrein, afgezet parcours, tegen de tijd. Het was door en door nat. Tussen alle deelnemers zat heel wat modern geweld: Boxster S-en, 996 4S, een paar 997 Carrera S-en, enz. Nu ongelooflijk maar waar, ik heb daar met mijn oude 3.2 de 2e tijd gereden, nipt geklopt door een 997S 😈 , maar voor andere 997S-en! 😉
                Nog een ander voorbeeldje. Na een andere rit wou Setakira (993) eens testen hoe goed ik kon volgen. Dus trok hij even door tot 220km/u en jawel hoor, ik verschoot er zelf van hoe goed ik bleef volgen!
                Soit, deze voorbeeldjes dus gewoon om te ondersteunen dat je een 3.2 nooit mag onderschatten 😉
                En idd, heel veel hangt van andere factoren dan enkel het vermogen en de 0-100 tijd af, zeker en vast!

                [/quote]

                Zegt ook heel veel van de nieuwe Porscherijders 😉

                Als je bekijkt hoeveel van de nieuwe RS’n worden gelverd met Airco, Navi en Bose soundsysteem, is wel duidelijk dat het echte Porsche rijden niet meer volop staat.
                Ben benieuwd hoeveel van die nieuwe Porscherijders het lef hebben gehad om ESP uit te schakelen Hierdoor verliezen ze enorm veel tijd.
                Ze gaan over de limiet ESP remt heel de zooi af, zakt terug in toeren en je moet wachten tot hij terug wil.
                Als je snel wil gaan zijn er maar 2 mogelijkheden met de nieuwe Porsches, net niet over de limiet gaan of de ESP af 😀

                  SideWindR…puik werk kerel!!! Dikke proficiat met die 2de tijd…wist ik nog niet 😯

                  …great post by the way…dit reflecteert volgens mij heel goed de werkelijkheid…nog effe vermelden misschien dat de 3.2 ook kortere overbrengingen heeft dan al dat modern geweld…vandaar het levendig karakter 😀 wink:

                    Jawadde! Ik durf mij hier bijna niet in te mengen 😈 😉

                    Ik moet zowel Luc als ppp 356 gelijk geven. Ik heb namelijk al eens het genoegen gehad om een 997 Carrera S aan de tand te voelen en ik kan u verzekeren, dat machien trekt idd nog een stuk harder dan mijn 3.2! Door de variabele in en uitlaat timing heb je trouwens ook een veel beter koppelverloop waardoor deze wagen ook veel beter vanuit de lagere toeren “trekt” waardoor het optrekgevoel nog eens vergroot wordt.
                    Dat een 997 S ruimschoots sneller is bij het 0-100 sprintje dat ga je mij dus zeker niet horen ontkennen.
                    Toch moet ik Luc hier ook bijstaan. Bij wijze van voorbeeld neem ik de Porschefun+ rit van vorig jaar. Deze begon met een proef op een afgesloten industrieterrein, afgezet parcours, tegen de tijd. Het was door en door nat. Tussen alle deelnemers zat heel wat modern geweld: Boxster S-en, 996 4S, een paar 997 Carrera S-en, enz. Nu ongelooflijk maar waar, ik heb daar met mijn oude 3.2 de 2e tijd gereden, nipt geklopt door een 997S 😈 , maar voor andere 997S-en! 😉
                    Nog een ander voorbeeldje. Na een andere rit wou Setakira (993) eens testen hoe goed ik kon volgen. Dus trok hij even door tot 220km/u en jawel hoor, ik verschoot er zelf van hoe goed ik bleef volgen!
                    Soit, deze voorbeeldjes dus gewoon om te ondersteunen dat je een 3.2 nooit mag onderschatten 😉
                    En idd, heel veel hangt van andere factoren dan enkel het vermogen en de 0-100 tijd af, zeker en vast!

                    Samengevat, om on-topic te blijven (lol): Vertrouw op je gevoel! Als je het gevoel hebt dat de motor nog maar de helft van zijn cavalerie had, dan zal er waarschijnlijk iets niet pluis zijn. Je voelt het gewoon als de motor wél goed in z’n vel zit! En ik denk dat dat een mooi besluit is, dat het nu gaat over een 3.2 of een 997 😀

                    SidewindR.

                      Dat van één naar 2twee is blijkbaar typisch voor de 3.2
                      Mijn Elfje had dit probleemook als ik in 1 bijna doortrok tot de begrenzer.
                      Daaronder niet.

                      Kleine nota bij die Golfjes.
                      Ik heb ooit een reportage gezien (voor de Golf 5) waar ze een GTI van de eerste generatie zetten tegen eentje van de vierde en wonder oh wonder. Die Golf 1 GTI kon de Golf 4 GTI nog steeds aan. (beide standaard wagens)
                      De vroegere wagens hadden destijds idd beduidend minder vermogen dan de jongere broers/zussen maar ze waren ook vééél lichter wat het één en ander weer compenseerd.

                        …snel accelereren met eenoud elfje is inderdaad een challenge…de kans dat je’m vlot van 1 naar 2 geschakeld krijgt is even groot als de wekelijkse 6 kruisjes van de Nationale Loterij correct te hebben 😉

                        …en toch: het gevoel is fantastisch!!! 😀

                          Een BMW Coupe 330 zal met een doorsnee bestuurder sneller zijn dan een Porsche 3,2.

                          Acceleratie is nagenoeg dezelfde, maar het zal makkelijker zijn om deze gegevens te benaderen met een nieuwe BMW, dan met de oude Porsche.

                          Moet maar eens ruiken hoeveel 911jes staan te stinken nadat de eigenaar eens geprobeert heeft om volop te accelereren.

                            Bedankt voor het uitgebreide antwoord 😉 . Ik heb ooit als kind met mijn nonkel meegereden in een 911 3.0, en in mijn herinnering trok die op als een raket. Als kind ervaar je de dingen redelijk snel zo, dus dat tel ik niet mee. Waar ik wel al bij in heb gezeten is een recente bmw 3 coupe (ik denk een 330). Ik weet dat dat een pak minder krachtig is dan een 911 3.2, maar toch voelde die sterker aan.

                            Ik vrees eigenlijk gewoon dat die motor volledig gereviseerd moest worden, want er kwam ook heel veel blauwe rook uit de uitlaat. Als leek gok ik dat de dichtingen van de pistons niet meer goed afsluiten en dat er daardoor compressieverlies was. Die blauwe rook is voor zover ik weet door olie die mee in de cilinders verbrand wordt, maar ik zou eigenlijk niet weten hoe die daar in geraakt… Ik gok jullie wel?

                            De groeten

                            Hans

                              Daar gaat het toch niet om.

                              De enige vraag die ik stelde of Hansolio al eerder een 3,2 had gereden.

                              Als je bv nog nooit een 3,2 hebt gereden, maar wel al types later dan de 3,2, kan je de indruk hebben dat de wagen power mist.

                              Iemand die nog nooit een 356 heeft gereden, gaat zeggen dat er niet echt pit in zit. Laat diezelfde persoon eerst met een VW kever rijden, en daarna met de 356, vind hij de 356 een echte sportwagen.

                              Meer dan dat probeer ik niet uit te leggen.

                              En ruzie maken doe ik niet, ik lees en post hier op rationele basis, en niet op emotionele. 😉

                                Ja die Golf doet het in 7.2 sec gewoon omdat ze er en turbo hebben op gezet. Als ik op en 3.2 blok de ombouw doe naar en 3.5 en ik steek er 1 dikke turbo op dan zit ik op 4.4 sec van 0 naar 100, en ja Paul ik heb dit 9 jaar geleden bewezen dat het kan. Ik zou hier nog meer durven neer zetten maar ik ga het niet doen anders gaat het uitdraaien op ruzie en daar heb ik nu echter geen zin in. Maar laat het ons zo stellen ik heb er in mijn leven al meerdere 911 gehad heb en allemaal ingeschreven, maar het rare is dat ik toch nog altijd mijn 3.2 heb bijgehouden en daar zijn redenen genoeg voor.

                                  ik begrijp de discussie.
                                  toen ik 18 was was een golf gti een bom met 110 pk.
                                  het dubbele in pk betekent inderdaad niet het dubbele in sensaties of prestaties.
                                  ikzelf mis in de hedendaagse ‘sportwagens’ wat het spartaanse wat je terugvind bij de lotus elise en exige bijvoorbeeld, wat resulteert in zeer goede ‘handling’.
                                  Vergeet niet dat heel wat hedendaagse wagens met dikke motoren de helft meer gewicht (of meer) moeten meesleuren dan wagens 20 jaar terug. De nieuwe maserati heeft iets van 450 pk onder de kap maar weegt ook bijna 2 ton.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.