Home › Forum › Porsche Talk › Plaknummerplaat en keuring
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 9 maanden geleden door
deepee.
-
MakerDiscussie
-
21 september 2020 om 11:22
Hallo,
Ik weet wel dat het niet mag: voorste nummerplaat in sticker maar vraag me af of ze er moeilijk over doen bij de keuring?
In principe is het een technische keuring en heeft dit niks met de nummerplaat te maken, maar toch…
Ongetwijfeld zijn er hier met ervaring…
alle advies welkom, thanks -
MakerDiscussie
-
Nadat de politie van Knokke-Heist een kleine sticker in de plaats van een voorste nummerplaat op een Ferrari had vastgesteld, werd een PV opgesteld en volgde er een minnelijke schikking van 60 euro. Dat bedrag werd volgens de politierechtbank echter nooit betaald, met zware gevolgen voor de bestuurder van de Italiaanse supersportwagen.
Stickerplaat?Je hebt ze ongetwijfeld al eens gezien, (dure) sportwagens ofmet vooraan een sticker die een kentekenplaat moet voorstellen. Vaak wordt dat gedaan omdat de lijn van de bolide in kwestie verstoord zou worden met een normale reproductieplaat, maar wettelijk is het zeker niet. Zo’n zelfklevers zouden bovendien een manier zijn om sommige snelheidscontroles te omzeilen (als er langs voor wordt geflitst) en onleesbaar zijn voor ANPR-camera‘s (Automatic Number Plate Recognition, automatische kentekenplaatherkenning).De Ferrari-chauffeur waar we het vandaag over hebben, werd in de zomer van 2020 betrapt en kreeg een minnelijke schikking van 60 euro in de bus. Hij werd natuurlijk ook aangemaand om de ‘stickerplaat‘ te vervangen door een exemplaar zoals in de wet beschreven. Volgens zijn advocate zou hij beide hebben gedaan, al spreekt het parket tegen dat de 60 euro effectief werd gestort.
De zaak kwam voor de politierechtbank. Daar werden de feiten niet aangevochten, al zou de man de man de minnelijke schikking toch niet hebben betaald. Nadat de politierechter om een betalingsbewijs vroeg, kreeg deze weliswaar het bewijs van een betaling van 60 euro, maar deze bleek ongerelateerd aan de inbreuk. Het resultaat: een veroordeling tot het betalen van maar liefst 1.600 euro boete, bijna 27 keer meer dan het oorspronkelijke bedrag.
[quote=”Yambox” post=282856]2 jaar geleden daarvoor afgekeurd (in Zwijnaarde ), een sticker mag niet.
Dus elk jaar de dag van de keuring een metalen plak erop, bovenop de sticker dus, en bij thuiskomst er weer af :engeltje:
Herkeuring was iets van een 13€, originele keuring 36,5.[/quote]Heb het ook meegemaakt, ik heb de metalen plaat er op de parking van het keuringsstation weer afgehaald, in het zicht van de keurders.
Ik denk dat stalen flexibele remleidingen ondertussen toegelaten zijn.
Ben ooit afgekeurd geweest ervoor, toen het nog niet mocht.
Krimpkous erover en hopla, het mocht wel…Er zijn stations waar ze redelijk zijn en waar ze weten wat het is om met een oldtimer rond te rijden.
Maar soms zit er zo’n azijnpisser tussen die altijd denkt dat hij moeilijk moet doen..maar geen probleem, ieder jaar de metalen plaat erop vijzen, keuring en terug eraf thuis…
Ja dat had ik gedaan, maar dat hebben ze ook al door dus toch nog afgekeurd de 1e keer…
Ik ben ook voor die stickerplaat eens afgekeurd in st denijs Westrem , sindsdien hang ik er een metalen exemplaar voor ( enkel om naar die keuring te gaan ) met dubbelzijdig kleefband !
2 jaar geleden daarvoor afgekeurd (in Zwijnaarde ), een sticker mag niet.
Dus elk jaar de dag van de keuring een metalen plak erop, bovenop de sticker dus, en bij thuiskomst er weer af :engeltje:
Herkeuring was iets van een 13€, originele keuring 36,5.herkeuring: geschroefd op beugel aan de onderzijde van de bumper. OK in orde…
Nummerplaat in metaal (100% schaal) in houder over sticker gekleefd met dubbelzijdige tape: AFGEKEURD, mag niet met dubbelzijdige tape, moet in bumper geschroefd volgens de controleur of TEC7. Controleur had door dat er een sticker onder zat en gaf duidelijk zijn misnoegen op dit soort wagens en plakplaten…BS want staat niet in de wet dat het geschroefd moet zijn, maar soit. Getuned? Nee alles is origineel meneer, goed dan we gaan ieder schroefje controleren…
Rode kaart dus voor de nummerplaat…Inderdaad, reproductie moet reflecterend zijn, niet verschaald, maar hoeft niet meer in metaal (zie plexiplaten) daar ben ik mij van bewust dat mijn plaat niet mag. Vraag was, mogen ze hem hiervoor afkeuren en dat is niet duidelijk maar ga het zekere voor het onzekere nemen en er een reglementaire plaat over zetten… Thanks iedereen
Tja… het staat wel in de regeltjes dat het een reproductie van de originele achterplaat moet zijn. Geen schaalmodel dus, tsk!
Verder moet het ook reflecterend zijn, dus ik denk dat het in theorie wel mogelijk moet zijn met een sticker.
Sticker op ongeveer de halve grootte tov de reguliere nummerplaat werd afgekeurd in Hechtel-Eksel.:(
Opmerking over gehad, maar geen afkeur voor mijn Elise destijds. Zou het toch niet meer doen, ook al ging het op de Elise moeilijk anders (reguliere nummerplaat vooraan raakte teveel de grond en werd daardoor gevaarlijk scherp).
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.