batterij testen bij onderhoud is beetje lastig.
Als je er aankomt heeft de auto net gereden, zou hij dus geladen moeten zijn.
En batterij die geladen is, die is gewoon geladen.
Het moet al heel erg zijn dat je batterij net tijdens onderhoud het laat afweten en slecht starten tot gevolg heeft.
Hou rekening mee dat een volledig lege batterij nooit meer zijn oude capaciteit terug zal krijgen.
elke keer hij compleet leeg is heb je minder maximale Ah capaciteit.
heb recent de Batterij van mijn Cayman vervangen, ik merkte dat ie af en toe bij warme motor wat traag startte.
En dat batterij druppellader er geen verschil op maakte. En dat de druppellader na ritje ook niet erg veel moest laden en snel op vol ging staan.
Soms kan een batterij ook gewoon geladen zijn, en wel nog iets van capaciteit hebben.
Maar kan hij gewoon geen cca leveren, das de maximale stroom belasting..
Cayman bv heeft normaal batterij van 700 cca of zo
maar oude batterij zal bv maar 200 CCA meer hebben.. En dat zijn de dingen die je merkt bij volle belasting , bij warme start en zo.
Hoeveel CCA een batterij kan leveren , dat is niet eenvoudig te meten tijdens een onderhoud.
In mijn geval nieuwe Bosch S5 erin.. ding start gewoon veel beter
en naar mijn gevoel loopt ie ook netter bij stationair en trekt ie ook iets harder..
Nu ja, ‘t kan ook mijn gedacht zijn, of ‘t kan ook gewoon zijn dat het beestje blij is met de TLC.
hoedanook, oude batterij moet je niet kostewat kost langer willen gebruiken dan nodig.
5 jaar en buiten met dat ding.
Als je niet zeker weet hoe oud, kijk dan eens op de onderhouds historiek, of op de batterij zelf.. meestla staan er merktekens op wanneer ze hem in gebruik nemen.. als je geluk hebben heeft iemand het ook effectief gemerkt.