Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Poetsmiddelen
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 10 maanden geleden door De Amicis.
-
MakerDiscussie
-
3 november 2012 om 20:56
Ik ben aan het grondig poetsen van mijn P begonnen en ik vroeg me eigenlijk af wat jullie allemaal gebruiken voor:
Wassen buiten(ik: turtle wax shampoo)
Leder onderhoud/voeden (standaard leervoeding van de autoshop)
rubber rond ramen, deuren, …(werd mij aangeraden glycerine te gebruiken?)
Motorruimte: plastic delen: standaard plastic cleaner
rest nog met water en doek( en veel geduld) Nog geen ontvetter gebruik.Ik kijk al uit naar jullie aanbevelingen en goede ervaringen met bepaalde middelen.
Grtn
-
MakerDiscussie
-
Ik ga er mij in de lente eens aan zetten. Prachtig resultaat maar heel tijdrovend. Alles met de vingers en is maar een vreemd goedje. Maar als alles gedaan is dan voelt de carrosserie heel zacht aan en het water ketst er zo vanaf.
[quote=”Fabio” post=111333]Zymöl.. Zo tijdrovend maar ongelooflijk resultaat!!!![/quote]
Ik bezig ook verschillende producten van Zymöl (en in mindere mate Meguiar’s). Invoerder heeft de nieuwe Beetle van mijn vader onder handen genomen. Puik resultaat.
[quote=”RODONDO” post=115684]De smurrie dat nu op de wagen kleeft (gisteren ritje naar zee en terug in de gietende regen) krijg je er bijna niet af. Afspuiten voor de wasbeurt is eigenlijk onvoldoende. De bruin-grijze waas gaat niet weg. Als je daarover met de washmitt begint te wrijven….. Bestaat er geen soort van pre-wash, iets dat je aanbrengt (Karcher lage druk bv.) en laat inwerken zodat je toch de vuiligheid kunt afspuiten alvorens te wassen ? Wel iets dat de waxlaag er niet volledig afhaalt natuurlijk.[/quote]
Rodondo, de beste pré-wash die je kan hebben is het gebruik van een schuimlans. Op die manier ga je het vuil enkele minuten gaan losweken, daarna spuit je het af met de hogedruikreiniger.
Voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=AmwmbsfYyUU
Als je niet over een hogedrukreiniger beschikt, kan je ook dit gebruiken: http://www.youtube.com/watch?v=KeRYmvPsr7s
Dit is een sterke ontvetter die ook je waxlaag niet gaat aantasten.
De smurrie dat nu op de wagen kleeft (gisteren ritje naar zee en terug in de gietende regen) krijg je er bijna niet af. Afspuiten voor de wasbeurt is eigenlijk onvoldoende. De bruin-grijze waas gaat niet weg. Als je daarover met de washmitt begint te wrijven….. Bestaat er geen soort van pre-wash, iets dat je aanbrengt (Karcher lage druk bv.) en laat inwerken zodat je toch de vuiligheid kunt afspuiten alvorens te wassen ? Wel iets dat de waxlaag er niet volledig afhaalt natuurlijk.
Gebruik ook altijd het witte sponsje, zowel op plastiek, rubber en leder, dit samen met apc, moet altijd eerst voorzichtig proberen, want je weet nooit, en dat sponsje zeker niet op het lak gebruiken.
Reinigen van de motor en de kunststof, daar was ik naar op zoek. Ik kwam op een forum van autoliefhebbers )geen P maar ‘t hart op de juiste plaats) en daar reinigen ze de kunststoffen stukken met een ‘wondersponsje’ van uit de Lidl… heb het eens geprobeerd en voor de belachelijke prijs van’t sponsje is mijn carrera achterspoiler rubber terug ‘clean’ enkel nog een kunststof voeding van Autoglym de 17 Super Sheen erover en klaar, moet ‘m nog wel gaan halen 😳
Mijn carrosier die zei eerst reinigen met Autoglym 39b – plastic conditioner. Enfin ‘t sponsje is een heel stuk goedkoper en lijkt me zeer proper 😀
Er zullen wel ander etips zijn daar twijfel ik niet aan. Ik ga binnenkort alle rubber stukken van de motor zelf eens aanpakken, sponsje erover zeker, we zien wel :relaxman:
Velen denken dat een goede wax volstaat om op de wagen te smeren, maar dit is zeker niet waar.
Er komt veel meer bij kijken dan de meeste denken.
de stappen die moeten ondernomen worden voor het aanbrengen van de wax is, goed wassen, kleien, polieren (2-3-4 stappen) ontvetten, dan de wax aanbrengen.
Maar dit kost allemaal veel tijd, wat misschien niet iedereen heeft, of geen zin hebben dit te doen.
Een andere optie is een lakverzegeling aanbrengen, dat zijn de zelfde stappen als boven aangegeven behalve de wax.
Voordeel is dat je wagen voor 2 jaar beschermd is, als je niet door de carwash rijd met de wagen.
Enkel goed afspuiten met hoge druk en wassen is voldoende, en dit gaat dubbel zo snel als zonder de lakverzegeling, dat voel je echt.
Bij deze lakverzegeling krijgt men zelfs een certificaat en een garantieboekje mee.Als je nog een langere bescherming van de velgen wenst, dan kan je dit product proberen http://www.cquartz.com/pages.php?page_id=69 Let wel op, dit is niet meer van even snel aanbrengen. Hiervoor moeten de velgen best van de wagen om het goed te doen. De standtijd is wel beter dan de “gewone” velgenwax/sealant. Ik heb het op de winterset van m’n vader z’n wagen gezet, en ben benieuwd. Mijn idee is echter: weekendwagen = wax/sealant, daily = eventueel keramische coating.
[quote=”jeanke” post=111730]Lederen bekleding aangepakt. (Gliptone)
Zijn er ook produkten voor de velgen schoon te maken en vooral… Te beschermen tegen toekomstig vuil?[/quote]Die zijn er zeker, ja. Hoe pak ik het aan?
In eerste instantie ga ik ze reinigen met een klassieke velgenreiniger. Dit zorgt ervoor dat je alle oppervlakkige vuil gaat verwijderen.
In de meeste gevallen is er daarna nog vervuiling aanwezig die niet verwijderd kan worden met de velgenreiniger. Het gaat dan om ofwel teerresten of ingebakken remstof. Voor teer bestaan er specifieke teerverwijderaars (Auto Finesse Oblitarate), voor ingebakken remstof kan je klei gebruiken maar als het in grote hoeveelheid aanwezig is kan je ook Iron-X gebruiken.
Daarna is alle oppervlakkige vuil verwijderd van de velg. Het doel is om te zorgen dat de velg optimaal beschermd is naar te toekomst. Een optimale bescherming gaat altijd gepaard met een uitstekende voorbereiding. Vooraleer we de velg dus gaan beschermen moet de lak nog chemisch gereinigd worden (dit reinigt niet oppervlakkig maar effectief IN de poriën van de lak). Daarvoor bestaan veel verschillende varianten, mijn voorkeur gaat naar Jeffs Werkstät Prime Strong. Dit gaat er ook duidelijk voor zorgen dat de glansgraad van de velg verhoogd.
Uiteindelijk gaan we de velg beschermen met een wax. Het is mogelijk om een klassieke wax te gebruiken die je op je wagen gebruikt, maar beter is nog om een specifieke velgenwax te gaan gebruiken. Velgen (zeker op sportwagens) krijgen af en toe te maken met hogere temperaturen en daartegen is een velgenwax net tegen bestand. Voorbeeld van een velgenwax is Poorboys Wheel Sealant.
Daarna is het wassen van de velg echt kinderspel. Ik was de velgen op onze auto trouwens enkel met water, op die manier ga je de waxlaag ook niet aantasten met een (krachtige) reiniger. Best is ook om ze regelmatig te wassen 🙂
[quote=”jeanke” post=111730]Lederen bekleding aangepakt. (Gliptone)
Zijn er ook produkten voor de velgen schoon te maken en vooral… Te beschermen tegen toekomstig vuil?[/quote]Ik meen mij een soort van velgensealer te herinneren, zou er lang opblijven en zelfs remstof spoel je zo weg…. volgens de reclamefilm dat naast het product stond te randomplayen. Dacht een product van Almoral (met die viking op) was bij Makro.
Lederen bekleding aangepakt. (Gliptone)
Zijn er ook produkten voor de velgen schoon te maken en vooral… Te beschermen tegen toekomstig vuil?OlivierV,
grazie mille, weeral veel bijgeleerd. :respekt:
Ciao,
Luc[quote=”RODONDO” post=111490]Water toevoegen dmv een plantensproeier dan ?[/quote]
Inderdaad, ja.
In feite is het enkel het oppervlak vernevelen met wat water wat je doet.
Soms moet je dit ook 2x doen, het is wat zoeken naar de juiste hoeveelheid, daarna kan je hetzelfde hanteren over de ganse wagen.Ik heb jammergenoeg geen beeldmateriaal van dit fenomeen, bij een volgende behandeling denk ik er eens aan om wat foto’s te nemen, dan wordt het wel wat duidelijker.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.