Poetsmiddelen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Poetsmiddelen

• Maker
    Discussie

• Jan Winten
    Deelnemer

Ik ben aan het grondig poetsen van mijn P begonnen en ik vroeg me eigenlijk af wat jullie allemaal gebruiken voor:

Wassen buiten(ik: turtle wax shampoo)
      Leder onderhoud/voeden (standaard leervoeding van de autoshop)
      rubber rond ramen, deuren, …(werd mij aangeraden glycerine te gebruiken?)
      Motorruimte: plastic delen: standaard plastic cleaner
      rest nog met water en doek( en veel geduld) Nog geen ontvetter gebruik.

Ik kijk al uit naar jullie aanbevelingen en goede ervaringen met bepaalde middelen.

Grtn

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
      • Nog veel bij te leren. :respekt:

[quote=”BeerMetWielen” post=111476]What the F*** is sticky paint eigenlijk ? 😳
          Is het even logisch als het klinkt ? 😳
          Ciao,
          Luc[/quote]

Het is eigenlijk een zeer raar fenomeen.

Een polish bevat een korrel om tot de correctie te kunnen komen, daarnaast bevat de polish ook bepaalde oliën die zorgen voor een goede smering van je korrel.

Op een Porsche lak heb je het fenomeen dat je oliën worden opgezogen IN de lak. Gevolg is dat je het product niet meer kan verwerken, en dat is nu net wat je niet wil natuurlijk. Bij het polieren is het net belangrijk om je product goed te verwerken, tot net wanneer je korrel is verwerkt en er enkel een klein residu oliën achterblijft die je afneemt met een microfiber doekje.

Zoals hier eerder al gezegd bestaan er nu ook al polishes op waterbasis, die zorgen toch voor een goede smering zonder dat je zelf middelen moet gaan toevoegen.

Ik werk met polishes van Menzerna, ik vind die schitterend werken op alle Duitse lakken (die over het algemeen zeer hard zijn). Ik los dit gewoon op door wat water te te voegen op het te behandelen oppervlak. Dit uiteraard in een kleine hoeveelheid, daarna ga ik het egaal verspreiden met de machine op een laag toerental (op die manier zal je ook geen spatten hebben, zoals eerder hier al aangehaald).

Hopelijk was dit een duidelijke uitleg voor je 🙂

What the F*** is sticky paint eigenlijk ? 😳
            Is het even logisch als het klinkt ? 😳
            Ciao,
            Luc

[quote=”luc993cabrio” post=111374]Ikke breng de mijne gewoon binnen bij Olivier :happy: :happy: :happy:[/quote]

:engeltje:

[quote=”patrickvb” post=111277][quote=”PT” post=111254]Ben zeer tevreden over Meguiars,…[/quote]
                Netjes op te bergen aan plafond! 😎 :respekt:[/quote]

Nog een dijenkletser van formaat :happy: :happy:

Ikke breng de mijne gewoon binnen bij Olivier :happy: :happy: :happy:

[quote=”PVB” post=111328]Wrijf jij je te pletter ?
                    Ik doe dit soort werken met een DAP, Dual Action Polischer.
                    Mogelijk is dit de reden waarom ik dit probleem niet ken?[/quote]
                    Heb het misschien verkeerd beschreven. Werk ook met DAP en Rotary, maar daarna is het afnemen weerkelijk een hel als je sticky paint hebt.

[quote=”OlivierV” post=111330]BC911, welke polishes gebruik je dan, Gloss-it? Zijn voor mij de enige die ik ken op waterbasis…[/quote]
                    Ikzelf gebruik Gloss-it, maar Chemical Guys heeft ook een V-reeks op basis van water.

Zymöl.. Zo tijdrovend maar ongelooflijk resultaat!!!!

BC911, welke polishes gebruik je dan, Gloss-it? Zijn voor mij de enige die ik ken op waterbasis…

Wrijf jij je te pletter ?
                          Ik doe dit soort werken met een DAP, Dual Action Polischer.
                          Mogelijk is dit de reden waarom ik dit probleem niet ken?

Had het nog juist even bijgeschreven in de vorige post.

Voor alle duidelijkheid: de Monello-producten zijn heel goed en doen perfect hun werk op 99,99% van lakken, maar niet op die enkele uitzonderingen. Op dat soort lak heb je echter problemen met alle polijstmiddelen op basis van olie.

Wat precies had je dan aan de hand op de Boxster?

Ik heb niet gezegd dat het niet kon, maar leuk is anders 😉 . Heb het zelf ook al gedaan, en met toevoeging van een finishing polish kom je dan ook al iets verder. Water toevoegen gaat zo spetteren. Ik gebruik dan liever polijstmiddel op basis van water. Zijn wel iets duurder, maar werken prima.

PVB: Je hebt het met alle polijstmiddels van Monello als je een sticky paint hebt. Het is gewoon het type lak waarmee de oliën gaan reageren. Heb het hier met de Boxster (2005) voorgehad. Je wrijft je te pletter, en na enkele seconden is het middel opgedroogd!

Persoonlijk heb ik nog geen enkel probleem tot op heden mogen ondervinden bij het gebruik van MONELLO produkten op mijn bolide. Let wel, er bestaan verschillende types polisch bij Monello net zoals bij andere merken. Ik denk dat wanneer je in deze fase zit het uitkijken is met elk product wanneer je aan het polieren gaat, maar dat doen we allemaal toch wel als het over onze bolide gaat, niet toch ? 😀

[quote=”BC911″ post=111311][quote=”PVB” post=111305]…, maar om te polieren ga ik te werk met de produkten van Monello …[/quote]
                                    Alleen hopen dat je dan geen sticky paint hebt, want sommige Porsches hebben daar wel eens last van en dan kom je niet ver met polijstmiddel op basis van olie. Op een 993 ga je daar waarschijnlijk geen last van hebben, maar sommige recentere modellen wel. Dus testen is soms wel handig voor je spullen aanschaft.[/quote]

Het kan weldegelijk, door bv. de juiste hoeveelheid water te gaan toevoegen aan je polish, zo heb je een optimale smering en kan je toch je product perfect verwerken.

Maar het blijft niet plezant 👿

Range Rover’s hebben trouwens ook last van dit fenomeen heb ik al mogen merken.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 43)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.