DAP = Dual Action Polisher.
Het verschil met een gewone machine is hieronder uitgelegd.
Bron: Wax-It
Excentrisch of Dual Action (D/A)
Dit type toestel kent iedereen als schuurmachine maar er zijn specifieke toestellen die aangepast zijn (o.a. grotere uitslag) voor gebruik op de wagen. Het grote verschil is dat dit type toestel uitermateveilig is om te gebruiken op de lak omwille van zijn unieke beweging. Het toestel maakt een excentrische beweging (of Dual Action beweging). Hiermee wordt bedoeld dat het toestel planetaire beweging maakt rond de as, in plaats van een 100% roterende beweging. Dit wordt op onderstaande afbeelding verduidelijkt.
excentrisch
De machine beweegt in een planetaire of excentrische beweging rond zijn as waardoor een unieke beweging bereikt wordt. Dit zorgt voor goede correctie en een heel beperkte warmteontwikkeling en dus weinigrisico voor de gebruiker. Door die specifieke beweging kan een correctie iets meertijd in beslag nemen, maar het geringe risico is een zeer grote plus!
Dit principe wordt op 2 manieren toegepast, er zijn vrij roterende en geforceerd roterende varianten.
– Vrij: de pad kan vrij rond de as roterend, bij een te grote weerstand stopt de rotatie en is er enkel nog een excentrische beweging. 1 van de 2 acties of bewegingen wordt stop gezet waardoor er een heel laag risico op schade is.
– Geforceerd: de pad kan NIET vrij rond de as roteren, bij een te grote weerstand wordt er meer energie toegevoerd om de machine draaiende te houden. Bij continu verkeerd gebruik kan dit een risico vormen.
Conclusie: Een excentrisch toestel is veiliger maar werkt trager, door de excentrische beweging zijn er meer trillingen.
Roterend (Rotary)
Dit type toestel kent iedereen als de klassieke machine om auto’s te polieren. Deze beweging heeft een veel grotere kracht maar houdt ook een veel groter risico in voor de gebruiker.
roterend
Bij een roterend toestel maakt de steunplaat en zijn pad een puur roterende beweging rond de aangedreven as. De rotatie is continu. Door deze beweging kan de pad heel precies geplaatst worden op de lak en wordt de energie rechtstreeks overgedragen. Hierdoor krijgen we een heel hogecorrigerendewerking maar is er ook een hogerrisico!
Risico’s zoals de gekende hologrammen (of poliersporen) maar ook te hoge afname van de lakdikte (te veel polieren) of verbrande lak (te lang, te hard en op dezelfde plaats polieren). Het is heel belangrijk om dit toestel correct te hanteren!