Home › Forum › Zeverhoekje › Porsche 1 dag verzekeren, kan het?
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door Benjelloun Youssef.
-
MakerDiscussie
-
28 januari 2015 om 22:49
Hallo,
Op 30 mei organiseerd mijn werkgever een rondrit voor young en oldtimers.
Ik heb mijn Youngtimer vorig jaar in september uitgeschreven, maar zou toch wel deze dag willen meerijden
met mijn P.Wat zijn de mogelijkheden hiervoor?
Laat jullie ervarming en kennis maar weten.Mvg
Costa -
MakerDiscussie
-
Deepee heeft wel gelijk dat het voertuig reeds gekeurd moet zijn door de verkoper, dat was bij mijn verzekeraar toch de voorwaarde en hij vertelde me ook dat indien ik tegengehouden werd door de arm der wet ik wel degelijk in overtreding ben. Waar is de tijd dat je met je nummerplaat kon switchen zoveel je maar wou….mooie tijden waren dat…(indien de wagen op je naam stond hé) 😀
Hallo,
Aan iedereen die reeds heeft geantwoord THX 😀 .
Ik denk dat ik ook eens met mijn patron ga praten en vragen of ik eventueel de Z-platen mag gebruiken .
Dit lijkt mijn het beste, met minste risico.
of toch niet?Mvg
Costa[quote=”stijnG” post=195607]dan word ik al jaren int zak gezet door mijn verzekeraar…Enfin, ik heb het al een keer of 6 gedaan de voorbije jaren. Enkel en alleen om naar de keuring te gaan, of om een wagen op te halen. Voor een meeting zou ik er persoonlijk geen gebruik van maken[/quote]
om naar de keuring te rijden als particulier is een specifieke regeling gemaakt, in de wet voorzien, omdat het ook niet anders kan. je moet ongekeurd naar de keuring en hebt daarvoor dekking nodig. daar zal een maatschappij niet moeilijk over doen. maar dan ook weer alleen voor het traject woonplaats/garage >< keuringsstation, en niks anders. om een wagen op te halen of voor één dag mee rond te rijden kan het niet. je hoort hier vanuit meerdere bronnen en ervaringen dat zo'n regeling langs alle kanten rammelt. wees dus maar gerust dat een maatschappij, als er iets serieus gebeurd, met de kleine lettertjes zal zwaaien en z'n makelaar terugfluit. ik wens je veel succes om voor de rechtbank met de mail van je makelaar in handen je gelijk te halen. grote maatschappijen hebben geld en tijd ... je makelaar zal op zijn beurt z'n schouders ophalen omdat boven zijn hoofd de maatschappij anders beslist. en 's anderendaags voor iedereen business as usual, (behalve dan voor jou en de slachtoffers). de arm der wet onderweg gaat bij een controle het ook niet altijd 100% weten. dus als je geluk hebt dan kom je er goedkoop mee weg. er zijn er maar weinig die in geval van inbeslagname een advocaat of deurwaarder ter plaatse roepen om vaststellingen te doen die later naast het PV voor de rechtbank gebruikt kunnen worden.
dat is het hem net, een verzekering staat los van de wet
volgens de wet moet je verzekerd zijn.
Omgekeerd staan ze los van elkaar………..Idd, de politie kan je een boete opleggen/beslagname doen.
Echter ben je WEL verzekerd als er iets gebeurt.De verzekeringsmakelaar is op dat moment immers sprekende buis voor de maatschappij.
Waarom zouden ze dat risico nemen? Indien zo, dan zeggen ze gewoon “neen” en is de kous afVoor de verzekering wel, voor de arm der wet niet 😕
Denk dat dit typisch Belgisch is.Vorig jaar Z plaat in beslag genomen, voor de verzekering mag een derden hier een proefrit mee maken op een demo voertuig, voor de arm der wet niet :bounce:
wie heeft het hier bij het rechte eind, voor mij een groot vraagteken :think:Waarom niet gewoon terug inschrijven en na de rit terug uitschrijven.
Dan krijg je toch het rijtaks geld terug van de niet gereden maanden.
Betaal je toch ook niet veel taks + je kan meerdere dagen / weken genieten van uw wagen.[quote=”stijnG” post=195602]maar het belangrijkste is zoals ik al zei: verzekeringstechnisch ben je in orde!!! Mocht er iets gebeuren ben je maw verzekerd…[/quote]
no way josé. een voertuig dat geen geldig keuringsbewijs heeft is NIET verzekerd. je makelaar kan het spel mee spelen, maar als er effectief iets gebeurd, dan trekt de maatschappij gegarandeerd z’n paraplu open.
Mocht je controle krijgen van de politie kan je een bekeuring krijgen
En 9/10 aangeslagen! spreek uit ervaring :bounce:
Wat de handelaarsplaten betreft 1-Z…..
3. Toegelaten gebruik van de commerciële platen
3.1. Handelaarsplaten
3.1.1. Wie mag ermee rijden ?
Als de houder van de plaat een natuurlijk persoon is (eenmanszaak) mogen enkel de volgende
personen met de handelaarsplaat rijden:
– de persoon in kwestie ;
– een andere natuurlijke persoon die ingeschreven is in de Kruispuntbank van
Ondernemingen voor dezelfde activiteit en die deelgenoot is van de houder van de plaat;
– helpende gezinsleden die als zodanig zijn aangegeven en bij hem werken;
– alsook werknemers (arbeiders en/of bedienden) die in de onderneming worden
tewerkgesteld en het recht hebben om te rijden met de voertuigen van deze
onderneming.
Als de houder van de « handelaars»-plaat een rechtspersoon (vennootschap) is, mogen enkel
de volgende personen met de plaat rijden :
– de bedrijfsleiders van de onderneming (bestuurders of zaakvoerders) en de
gevolmachtigden die hen kunnen binden;
– de werknemers die door het bedrijf worden tewerkgesteld (arbeiders en/of bedienden).
Werknemers moeten een door de werkgever ondertekende verklaring kunnen voorleggen waaruit blijkt
dat de betrokkene (wiens naam, voornaam en woonplaats wordt vermeld) gemachtigd is om te rijden
met de voertuigen die in het bezit zijn van de houder van de handelaarsplaat (het nummer of de
nummers aanduiden van de plaat/platen waarvan de werkgever houder is). (zie model in bijlage).
Deze lijst van personen die gebruik mogen maken van voertuigen met een “handelaars“-plaat (en die er
bijgevolg mee mogen rijden) is beperkend. Dit houdt in dat geen enkele derde (met inbegrip van de
gezinsleden van de houder van deze “handelaars“-plaat die zijn activiteit uitoefent in eigen naam of in
naam van bestuurders of zaakvoerders) met deze plaat mag rijden.
Er is slechts één uitzondering: een klant mag maar een voertuig onder “handelaars“-plaat gebruiken dat
ter beschikking wordt gesteld of verhuurd door de houder van deze “handelaars“-plaat voor zover:
– deze klant zijn eigen voertuig heeft binnengebracht in het bedrijf van de houder voor
onderhoud of reparatie;
– de klant niet langer dan 7 kalenderdagen kan beschikken over dit voertuig;
– de klant in het bezit is van de boorddocumenten van zijn eigen voertuig;Wat een proefritplaat betreft 1-ZZ….
3.2.2. Gemachtigd gebruik
ˇ In België :
Het koninklijk besluit van 08/01/1996 omschrijft duidelijk welk gebruik mag worden gemaakt van
“proefritten“-platen op voertuigen of bijhorende aanhangwagens.
Het gaat enkel om het volgende gebruik:
– Na montage of herstelling voor afstellingsdoeleinden of de controle van de goede
werking.
– Voor demonstratiedoeleinden.
– Om het voertuig over te brengen naar de plaats van inscheping of de plaats van aankoop
(levering) of naar de plaats van ontscheping of van aankoop naar hun inrichtingen
– Met het oog op de overdracht van het voertuig.
– Met het oog op het aanbieden aan een organisme voor technische controle
Merk op dat deze opsomming exhaustief is en dat elk ander gebruik verboden is.
Hoewel het principe niet in het K.B. is vervat, gaat het in de praktijk om het overbrengen van een
voertuig dat als een “handelsgoed” of een “object” wordt beschouwd en gaat het niet om het
gebruik van het voertuig als transportmiddel voor het vervoeren van mensen of goederen.Opgelet !
Hieruit vloeit voort dat, behalve in uitzonderlijke gevallen (die worden gerechtvaardigd door
noodzaak, zoals een proefrit met een klant), de aanwezigheid van andere personen dan de
bestuurder aan boord van een voertuig met een “proefritten“-plaat verboden is. Zo is ook de
aanwezigheid van vervoerde handelsgoederen (zoals goederen die bij een derde werden
gekocht) aan boord van het voertuig formeel verboden, ook als een dergelijk transport een
zuiver beroepsmatig karakter heeft: het voertuig wordt in dat geval immers gebruikt als
“vervoersmiddel” en dat is , zoals hierboven al is gezegd, strikt verboden met een
“proefritten“-plaat.Proefrittenplaat is dus geheel uitgesloten !!
maar het belangrijkste is zoals ik al zei: verzekeringstechnisch ben je in orde!!!
Mocht er iets gebeuren ben je maw verzekerd.Echter gebeurt het nog dat de verzekering weigerachtig staat als de porsche bvb 3.2L is en de daily 1.6L met aanzienlijk minder fiscale PK’s.
Voor oldtimer kijken ze er niet naar, maar ik lees dat de jouwe youngtimer is….[quote=”patrickvb” post=195593]Je komt op de weg met een niet ingeschreven voertuig.
Ik vrees dat de arm der wet je voiture dan stante pede kan in beslag nemen.[/quote]Zo ver als inbeslagname van je voertuig gaat het niet hoor, alhoewel je wel degelijk het één en ander riskeert als je je nummerplaat van je DD op je P hangt. Zelfs al verwittig je je verzekering en heb je een papier voor één dag (waar ook het chassisnummer van je P op vermeld is), dan nog ben je in overtreding. Wat riskeer je wel:
– €55 boete voor niet inschrijving van de auto waarmee je je verplaatst.
– inbeslagname van je DD nummerplaat, vermits je ze gebruikt hebt “om het misdrijf te plegen”. Je nummerplaat wordt teruggestuurd naar DIV en bijgevolg moet je een nieuwe inschrijving voor je DD vragen.Hetgeen ik hierboven schrijf is niet verzonnen, I know what I’m talking about 😉
Aan jou om het risico op controle van de flikken en de gevolgen af te wegen.Uiteraard kan dat gewoon bellen naar uw verzekeraar en dan verzekeren ze u voor die dag die jij wenst er zou een klein probleem kunnen zijn als deze niet zou gekeurd zijn anders no problemo :driver:
Vanaf mei 2014 kun je terug naar keuring met platen van je DD als je deze ook op uw naam laat inschrijven.Je komt op de weg met een niet ingeschreven voertuig.
Ik vrees dat de arm der wet je voiture dan stante pede kan in beslag nemen.hier kon het vroeger ook altijd, tot eind vorig jaar ik njet kreeg op m’n vraag. inschrijven als vervangwagen op je eigen plaat van de DD kan blijkbaar niet als de vervangwagen ook op uw naam staat.
enige mogelijkheid is vragen om de platen van de DD voor één dag te gebruiken om naar de keuring te gaan met een uitgeschreven voertuig met de bedoeling een plaat aan te vragen. maar het event gaat door op een zaterdag. en stel je krijgt toelating voor twee dagen om te kunnen testrijden enz maar je wagen geraakt vrijdags niet door de keuring …een voertuig is op de openbare weg wettelijk in orde als je een geldige nummerplaat hebt, verzekerd/gekeurd bent en wegenbelasting betaald hebt. als er één ding niet in orde is kom je er mss met een waarschuwing vanaf, maar als er meerdere zaken niet in orde zijn, kan men je auto zelfs gewoon in beslag nemen. aan jou om het risico af te wegen.
ik zou in uw plaats een bereidwillige garagist zoeken die z’n Z-plaat wil uitlenen om voorafgaand te keuren en de dag zelf te rijden. wel opletten dat Z-platen gelimiteerd kunnen zijn qua max verzekerde cylinderinhoud. zo heb ik voor mijn 993 beroep moeten doen op een GM garage om op weg te kunnen. ook heb je een attest op naam nodig want voor een proefrit moet er in principe iemand van de garage op de passagiersstoel zitten.
idem hier, met platen van daily gaan halen, wel verzekering eerst inlichten dan krijg je een groen kaart voor één dag, enfin mijn verzekeraar schrijft die dan zelf.
je kan je verzekeraar vragen om de platen van je daily een dag over te zetten.
Verzekeringstechnisch ben je in orde.
Mocht je controle krijgen van de politie kan je een bekeuring krijgenHeb dit in het verleden reeds veel toegepast om een aangekochte wagen op te pikken.
Edit: ze kunnen er wel problemen van maken indien de wagen die je voor die ene dag laat keuren veel zwaarder is dan je daily
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.