Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Porsche 718 (Boxster – Cayman) vraagje voor de kenners!
- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren geleden door Erwin.
-
Beste PFB-lezers,
Rondkijkend voor een 718, stel ik me de vraag of er hier ervaringsdeskundigen zijn m.b.t. de grootte v/d geïnstalleerde velgen?
Ik vraag me nl. af wat wijsheid is?
Er zijn voor die wagens 18″, 19″ of 20″ velgen beschikbaar. In het verleden heb ik, weliswaar op een ander merk, minder goede rij-ervaringen gehad met “grote” velgmaten.
Vandaar de concrete vraag:
Is een 20″ velg merkbaar beter of slechter dan een kleinere maat op vlak van wegligging, rijcomfort, vering, kostprijs banden etc…
Een goed geïnformeerd man is er altijd meer dan 1 waard! 😀
Wie weet het antwoord?
Alvast bedankt voor de moeite!Het antwoord is dat dat van persoon tot persoon scheelt.
Sommige willen zweven zoals bij een Rolls Royce, anderen willen wel degelijk het wegdek “voelen”.Sta je ervoor open en vind je dikke wielen de max, dan 20’ers kopen. Ben je gesteld op wat meer comfort, dan kiezen voor dikke banden.
Een Porsche zal sowieso nooit rijden als een RR, vrij hard zal hij altijd zijn.Mijn T5 is verlaagd, mét 20’ers eronder.
Er werd mij op het werk gewezen op een platte band en 300m verder was er een bandencentrale. Ik ben er naartoe gereden en ik voelde geen verschil. Zo hard was die wagen. Ik zou er mee naar ‘t zuiden van Frankrijk gereden hebben zonder te weten dat ik platte band had (tenzij je wat borduurs op en af rijdt, of wat potholes meepakt onderweg, maar soit, you get the idea).indien je PASM hebt op je 718 dan kan je nog vrij comfortabel rijden op 20 inchers. ook aan de basis zit er slechts 2″ verschil min>
Ik ben ook een beetje begaan met de lage profielen v/d banden (in geval van 20″ bijv.) bij het gebruik op ons, in goede staat zijnde, Belgische wegdek. (Lees dus: potholes)
Een gat in de weg is vaak niet te ontwijken.
Een laag profielband is daarbij meer kwetsbaar, denk ik dan?
Rijden we bij wijze van spreken van bandencentrale naar bandencentrale?
Ik weet dat over smaken en kleuren niet kan gediscussieerd kan worden.
Maar ik vraag me af welke ervaringen er zijn en of er überhaupt velgen-groottes zijn die dan een meer veilige optie bieden en/of keuze zijn op lange termijn??Ik heb zelf nu bijna 50000 km met de 981 Cayman gereden en laatst in Wales was toch de eerste keer dat ik een lek had. Dat had niets te maken met het feit dat het 20 inch zijn want een pijlpuntige steen kan je met elk soort band oprapen…
De banden gaan lang mee want ik diende tot nu toe enkel de achterste te vernieuwen. Na de winter ga ik er wellicht wel eens 4 nieuwe laten op monteren. Dus totaal 6 banden op een 60000 km buiten de winter schat ik. Valt toch mee vind ik.
Tijdens de winter rij ik met een set 18 inch BBS en die zijn toch een pakje comfortabeler. Ik durf zelfs te zeggen dat ze lekkerder rijden want je hebt meer elasticiteit in het sneller bochtenwerk.
Die 20 inch lagen er op toen ik de wagen als demo-model kocht. Volgens mijn persoonlijke mening trekken de kleinere Porsche velgen op niet veel in vergelijking met de donkergrijze 20″ maar dat is pure esthetiek.
Als ik nu voor de keuze zou staan nam ik de wagen met de standaard 18″ velgen en gebruikte die voor de winter, eventueel gecoat in donkere kleur. Dan bij HRE of BBS kijken voor een leuke 19″…
20″ op 718 is zeker geen probleem indien je PASM hebt.
Voordeel van PSM is dat de gewone stand iets zachter is dan de standaard niet instelbare vering en in sportstand iets harder dan de gewone.
Ik rijd met de 981 90% op de “comfort” stand en de overige 10% op sportstand. Dat laatste enkel wanner er een mooie asfalt ligt en veel bochten.
op gewone vering raadt men in principe max de 19″ aan.
Maar zoals reeds door anderen aangehaald….het is persoonlijk en ik ben ook van oordeel dat een 718/911 harder moet zijn dan een gezinswagen/luxewagen….:salut:Bij mij staat de harde stand minstens 50% van de tijd op. Op de snelweg kan het bv altijd. Als ik kon legde ik de auto ook 10 mm lager in combo met 19″ wieltjes.
[quote=”deepee” post=270792]een standaard T5 uitgeleverd wordt op stalen 16 inch velgen.[/quote]
En high as fuck op veren die 10cm te lang zijn en ervoor zorgen dat de T5 over de baan zwalpt. Nu istie messcherp :driver:On topic: De meer veilige optie op lange termijn is altijd de standaard hap :up:
[hide]Mijn input is niet perse 718 gericht. Maar mijn ervaring is : neem de velgen die je MOOI vind. Ik heb bij mijn eerste ook die overwegingen gemaakt en voor een kleinere maat gekozen als rationele beslissing. ELKE DAG dat ik de auto zag staan hebben die velgen me geirriteerd. En ja, neem PASM ! Het werkt echt en niks zo verschrikkelijk op een sportwagen als een gat tussen band en carrosserie, en PASM ligt een cm lager. Dat stukje comfortverlies en prijsverschil weegt niet op tegen het dagelijkse besef dat je auto er niet uitziet zoals je zou willen ![/hide]
Zucht…
Ik zal anders dagelijks wat foto’s en filmpjes posten in diverse threads. Da’s tenminste relevant :up:
Persoonlijk rij ik graag wagens met kleine velgen, 17″ op de 968 CS en ook op de GT86. Compenseren een beetje een harde ophanging en je kan voor een erg redelijke prijs banden wisselen. Jammer alleen dat in kleinere maten de keuze uit type banden beperkter wordt met de jaren…
Heren,
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik filter eruit dat de keuze van de velgengrootte toch steeds een héél persoonlijke keuze is. Zowel optisch als gevoelsmatig bij het rijden.
Maar de wetenschap, hoe groter de diameter hoe meer “sportiever” (lees harder) en hoe kleiner de diameter, hoe meer “comfortabeler”, blijft wel gelden.I will choose wisely !
Bedankt en tot in den bocht! 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.