Porsche 718 (Boxster – Cayman) vraagje voor de kenners!

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Porsche 718 (Boxster – Cayman) vraagje voor de kenners!

  • Maker
    Discussie
  • Beste PFB-lezers,

    Rondkijkend voor een 718, stel ik me de vraag of er hier ervaringsdeskundigen zijn m.b.t. de grootte v/d geïnstalleerde velgen?
    Ik vraag me nl. af wat wijsheid is?
    Er zijn voor die wagens 18″, 19″ of 20″ velgen beschikbaar. In het verleden heb ik, weliswaar op een ander merk, minder goede rij-ervaringen gehad met “grote” velgmaten.
    Vandaar de concrete vraag:
    Is een 20″ velg merkbaar beter of slechter dan een kleinere maat op vlak van wegligging, rijcomfort, vering, kostprijs banden etc…
    Een goed geïnformeerd man is er altijd meer dan 1 waard! 😀
    Wie weet het antwoord?
    Alvast bedankt voor de moeite!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
    • Ik heb zo een compact blussertje in mijn handschoenenkastje zitten

        Voor zover ik het kan begrijpen houd de 718 de turbodruk vast bij gas loslaten om direct het volle vermogen ter beschikking te hebben bij eventuele volgende druk op het gaspedaal. Misschien wordt de druk daarna gelost bij geen gebruik ervan.
        Bij mij zit er geen brandblusapparaat in, maar ik zou het vastzetten achter de bijrijdersstoel. Ik vind dat daar nog wel wat plaats voor is en uit het zicht

          Brandblusser…..:think: Hm, ik denk niet dat ik er eentje heb in de Boxster…. Wist niet waar ermee te blijven. 😯

            “blow-off-valve” of “waste gate”, ik weet niet precies dewelke ik hoor….
            Het is een eerder zachte Pssssjjj die ik niet direct kan linken aan wat ik al eens uit andere turbo’s heb horen komen.
            Sterker nog, toen ik vorig weekend nog eens een ritje naar het verre limburg deed, dacht ik dat het geluid geproduceerd werd nadat ik een tijdje gewoon en kalm gereden had en daarna even beschaafd het gaspedaal intrapte. Bijv. na een lang stuk rijden in bebouwde kom en dan een express-weg oprijdend.
            Het geluid komt er niét, zoals sommigen hierboven al eens vertelden, bij het lossen van het gas vanuit hoge(re) toeren.
            Maar eerder bij het begin van de actie wanneer je de gaspedaal intrapt.
            Anyway….. ik lig er niet wakker van want ik ben er zeker van dat dit geluid bij de auto hoort. (en jullie moeten er ook niet wakker van liggen)

            @ rollie & 993: Inderdaad, een mooie “Jet Black Metallic” kleur. In eerste instantie niet mijn ding, maar in tweede instantie er toch voor gekozen. En staat wel goed. Maar… elk voordeel heb z’n nadeel, en dat is bij het poetsen….. Gelukkig vind ik dat een leuke bijkomstigheid bij het rijden met de P-kes.

            @ 993: de nummerplaat is gewoon een artistieke impressie. Niks méér of minder bij verzinnen.

            Ik heb wel opnieuw een volgende, praktische vraag.
            Waar steken/monteren/bevestigen jullie, 718 berijders, het obligate brandblusapparaatje? Nu ligt dat nog zo’n beetje “los” in de achterste koffer.
            Porsche denkt aan veel, maar precies niet zo aan een goed plekje voor dát apparaat.
            Suggesties?

            Thx.

              Is dat niet de blow of valve die je hoort? De waste gate hoor je normaal enkel als die afblaast naar atmosfeer ipv uitlaat en enkel als de motor op boost is, dus op toeren en vermogen aan het maken. Als je gas lost dan opent de blow of valve met het karakteristieke pssshht geluid.

                Inderdaad gitzwart met supercoole velgen
                Mooie combinatie trouwens op je nummerplaat….vertel?

                  Boxer:mooie 718 in die zwarte kleurencombinatie,dacht van de week nog :wanneer gaat ie ‘m nu eindelijk eens voorstellen?

                    die psssh is normaal, zoals Vandamme aanhaalt >> waste gate. Bij een clubrit heb ik een 100tal km achter een 718 gereden en heb dit, tot mijn ongenoegen, meeeeeeeerdere keren moeten horen. Very Annoying 👿 👿 👿

                    123

                      een psssh op een turbo auto zal normaal gezien wel de waste gate zijn.
                      Die zou je het meest moeten horen op moment dat je toeren trekt en dan van het gas af gaat.

                      Ive

                        Die bijgeluidjes zijn vaak toe te schrijven aan de steeds meer ontwikkelde electronika in onze wagens. Verschillende sensoren treden vaak op verschillende momenten in werking, of slaan dan net af.
                        Voorbeeld: coming-home verlichting blijft bij mij minder lang branden dan bv de radio bij uitgeschakeld contact. De brand tijd van de coming-home verlichting kun je trouwens softwarematig wijzigen. Deze geven uiteraard geen geluid, maar ik wil maar aanhalen dat tegenwoordig verschillende sensoren of relais op andere momenten aan of uit gaan en soms zoemende of klikkende geluiden kunnen produceren

                          Ik heb nog niet zoveel km gemaakt, maar al wel open gereden, en nee…nog niet opgemerkt, maar ik ga erop letten.
                          Wat ik mij wel afvraag…
                          Ik heb al wat uurtjes versleten in de garage met instellen van het pcm en dergelijke…en dan hoor je ook dikwijls geluiden die de auto maakt…relay’s die uit of aangaan of zo, en dikwijls al na een hele tijd…zeg maar een half uur of zo.

                            Update:
                            Ik heb ondertussen circa 3000 fantastische kms afgelegd met mijn nieuwe speelgoed 718 en ik moet zeggen dat ie volledig aan mijn verwachtingen voldoet. De 20″ velgen-bandencombinatie voelen comfortabel genoeg aan. In PASM gaat ie wel wat strakker, maar dat mag van mij.

                            Waar ik wel uitermate voorzichtig mee ben en véél aandacht aan besteed, is het oprijden v/d diverse verkeersdrempels, verkeerskussens en andere niet steeds volgens de regels van de wet aangelegde verhogingen (en in mijn dorp ook verlagingen; soort negatieve drempel) van het wegdek. Op zijn minst hoogst irritant en als je niet oplet staat je spoiler (de onderkant althans) in een oogwenk vol met krassen en strepen….

                            Als topic-owner wil ik graag een nieuwe vraag lanceren onder dit hoofdstuk “vraagje voor de kenners”:
                            Wanneer ik open rijd (want dan valt het het meeste op) hoor ik heel af en toe een kort geluid achter mij dat het beste kan beschreven worden als “Psssssjjjj”. Alsof er druk van de ketel gelaten wordt.

                            Hebben andere 718 bezitters/rijders dit ook al eens gemerkt?
                            Zou het met de turbo te maken hebben?
                            Heeft het te maken met de sportuitlaat?

                            Alle antwoorden welkom! 😀

                            In bijlage nog een paar beelekes van het speelgoed!

                              Mijn ervaring is dat de 718 op 20 duim veel zachter is dan mijn 964 op 18 duim.
                              Staat dan wel niet op de PASM sportstand.

                                CAYMAN 981 CSR. THE SECOND CHAPTER…

                                Ik wou nog even aanstippen dat zelfs op circuit niet steeds naar de grootste velg gegrepen wordt. Bijvoorbeeld bij deze van RPM Technik heeft men de 20″ vervangen door 19″ HRE wielen…

                                  Heren,

                                  Bedankt voor jullie antwoorden!
                                  Ik filter eruit dat de keuze van de velgengrootte toch steeds een héél persoonlijke keuze is. Zowel optisch als gevoelsmatig bij het rijden.
                                  Maar de wetenschap, hoe groter de diameter hoe meer “sportiever” (lees harder) en hoe kleiner de diameter, hoe meer “comfortabeler”, blijft wel gelden.

                                  I will choose wisely !

                                  Bedankt en tot in den bocht! 😀

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.