Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

  • Maker
    Discussie
  • Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.

    De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
    – “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
    – “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
    en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.

    Wat zijn dan de gebreken:
    – lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
    – interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
    – de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
    – allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
    – beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)

    Wat zijn de pluspunten:
    – motor recent gereviseerd
    – MFI recent gereviseerd
    – versnellingsbak gereviseerd
    – zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
    – extreem gezond en origineel op enkele kleine punten na

    Omdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).

    In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.

    Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.

    Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.

    Attachments:
    • Interieur.jpg
    • Interieur2.jpg
    • IMG_01371.JPG
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 107)
  • XXX

      Kwaliteit, ‘t ja , dat neemt zijn tijd.
      Ziet er in ieder geval niet slecht uit!

        Het is inmiddels weer 8 maanden geleden dat ik nog iets gepost heb in dit draadje. Er zijn daar goede redenen voor.

        Er stapelden zich voor juli 2016 enkele las-en plaatwerkjes op, die ontegensprekelijk niet volgens de regels van de kunst werden uitgevoerd. Ik ga niet in detail treden en een paar foto’s zou (althans voor gelijkgestemden) genoeg zeggen. Daarover was niet eens discussie.

        Ik probeerde mezelf te overtuigen om toch genoegen te nemen met de resultaten en verder te laten afwerken, maar dat gaat dus never nooit gebeuren. Daar kwam ik al achter. Een project dat niet op topniveau staat zou me niet langer interesseren. Om de nodige correcties uit te voeren, zou ik weer wat plaatwerk moeten laten maken; dit vertrouw ik steeds toe aan Wessel Westerveld. Bovendien zouden er nog best wat puntjes moeten afgewerkt worden… net punten waarop ik Wessel zie uitblinken. Hij is Porsche plaatwerk specialist en gaat 100% mee in alle details.

        Een lijstje gemaakt met af te werken en te corrigeren punten met een volledige set aan referentiefoto’s en afgestemd met Wessel wat dit allemaal zou betekenen… veel.

        Daarom besloot ik het zekere voor het onzekere te nemen en het resterende plaatwerk bij hem onder te brengen.

        Even alle losse delen terug gemonteerd om alles perfect te laten hangen en passen….

        Twee weken geleden was het dan zover en brachten we de wagen nabij Hengelo. Ik wacht nu met spanning op de eerste voortgangfoto’s, die binnenkort zullen verschijnen.

        IMG_5499[1].JPG

        Zodoende zouden we binnen enkele maanden (na 4 jaar) een afgewerkte carrosserie moeten kunnen bekomen.

        We catalogeren dit verder onder de noemer leergeld… we leren altijd bij en hopelijk maken we in de toekomst steeds minder fouten…en ja… er werd me eerder geadviseerd om bij Porsche specialisten te gaan, mensen die ervan dromen…en niet te proberen om iemand op te voeden tot dat niveau. Immers, dat leidt voor de opdrachtgever enkel tot frustratie, tijdverlies, schade onderweg, een hogere totaalkost en in het beste geval een even goed resultaat. En nog… ik ken er ook die op 15 km van mij zitten, maar een half dagje en 500 km op-en-neer vind ik niks, als er net iets meer vertrouwen is, er net iets meer een klik is of de planning wat beter uitkomt… daarom Wessel. En euh… hij staat daar in goed gezelschap tussen een 356 speedster en een pre A knickscheibe cabrio.

        En nu maar hopen dat het daar goed komt en we van de resultaten kunnen smullen…

          Amaai proper :applaus:

            +1 🙂

            XXX

              Nice, blijven posten hé :up:

                ziet er perfect resultaat uit

                  daar is een vakman aan het werk, dat merk je zo :up: :up:

                    En nog een paar foto’tjes van het nat-in-nat proces:

                    1/in de washprimer:

                    image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14.jpeg

                    2/ primer:

                    image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15.jpeg

                    3/ 2K mat zwart:

                    image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16.jpeg

                      perfectie vraagt nu eenmaal engelen geduld .https://porscheforum.be/media/kunena/emoticons/icon_biggrin.gif

                        Respect voor het al geleverde monnikenwerk. Ondertussen heb ik na 50 jaar op de wereld genoeg zelfkennis om te weten dat zulk project niets voor mij is. Huizen bouwen ligt me beter…

                        Neemt niet weg dat ik graag ooit een luchtgekoelde zou bezitten. Voor mij een 964 met sportieve aanpassingen en in nieuwstaat. Ik zal er dan wel de prijs voor betalen die hij waard is!

                          Nooit meer een targa… 😉 dacht ik…

                          Het blank zetten van de targa beugel heeft in verhouding immers heel veel tijd gekost. Morgen nog even opschuren en ontvetten en in de 2K epoxy.

                          Enkele fotootjes van het geweld:

                          image-2-3-4-5-6.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8-9.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8-9-10.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12.jpeg

                          image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13.jpeg

                            Tx voor de feedback 😀 , zal ook nog eens een weekendje moeten plannen in die richting :driver: ooit al eens een kasteeltje bezocht in Königswinter op een heuvel bereikbaar met een bergtreintje

                              CG,

                              Ik heb een viertal maandjes moeten wachten maar dat was ook zo op voorhand aangegeven.

                              Bij het brengen had ik een weekendje Königswinter gepland en er zaten toevallig nog Fuchskes in de koffer die ik ergens moest afgeven… iets met het aangename aan het aangename koppelen :happydance:

                                Bedankt voor je snelle reactie ivm restauratie van de velgen, adres was mij reeds bekend.
                                Heb je de velgen opgestuurd of persoonlijk gebracht?
                                Had vorige zomer telefonisch contact met de persoon in kwestie, maar deze gaf aan al tot oktober 2015 volgeboekt te zijn, alternatief was een omwisseling, zijnde mijn velgen nalaten en een gerestaureerde set meenemen.
                                Aangezien de velgen nog de originele zijn van de 911 WTL vond ik dit geen goed alternatief
                                Hoelang heb jij moeten wachten ivm de restauratie?

                                Keep up the good work

                                  Idd prachtig!!! Respect!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 107)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.