Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

  • Maker
    Discussie

  • Erwin Verdonck
    Deelnemer

      Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.

      De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
      – “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
      – “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
      en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.

      Wat zijn dan de gebreken:
      – lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
      – interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
      – de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
      – allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
      – beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)

      Wat zijn de pluspunten:
      – motor recent gereviseerd
      – MFI recent gereviseerd
      – versnellingsbak gereviseerd
      – zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
      – extreem gezond en origineel op enkele kleine punten na

      Omdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).

      In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.

      Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.

      Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.

      Attachments:
      • Interieur.jpg
      • Interieur2.jpg
      • IMG_01371.JPG
    15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 107)
      • Neusje werd binnenin al proper gemaakt. Nog wat verder opschuren zodat alles weer blak is, stofzuigen, ontvetten, afplakken en daar kan hij ook gelakt worden…

        IMG_12561.jpg

        IMG_12571.jpg

        IMG_12591.jpg

        IMG_12621.jpg

        IMG_12651.jpg

        IMG_12661.jpg

          De afgelopen zaterdagen indien mogelijk nog wat verder “geschuurd”.
          Bodem werd inmiddels in etch primer/bodyschutz/lak/flexibele vernis gezet.
          Buitenkant neus en zijkanten bodem inmiddels in 2k epoxy/bodyschutz/lak/flexibele vernis gezet.
          Hij krijgt terug stilaan zijn originele “grün metallic” terug aangemeten…

          IMG_09811.jpg
          IMG_09951.jpg
          IMG_12451.jpg
          IMG_12441.jpg
          IMG_11621.jpg
          IMG_11651.jpg
          IMG_12351.jpg
          IMG_12521.jpg

          Volgende aan de beurt is het lakken van binnenkant neus.

            Heel veel respect voor jouw werk ! Weer eentje meer dat “better then new” zal zijn
            Good luck met alles !
            Den James

              Absolutely right !!! mmmmm die geur van de 60’s en 70’s, die o zo typische “plonk” als je de deur dicht doet mmmmm kga ns vlug mn garage induiken zi…

                +1 volledig mee eens en knap geschreven van Python :respekt:

                Ik zal ermee stoppen om in die gevallen proberen te overtuigen. Het is maar dat ik zou willen dat de generaties na ons nog lang kunnen genieten van de lufties :driver:

                Daarom zou iedereen de moeite moeten doen om deftig te restaureren. Maar ja, de wereld zullen we niet verbeteren zeker. Ik moet nog leren daar wat sneller over te stappen. :happy:

                  +1 Zou het zelf niet beter kunnen verwoorden :up:

                    Er zijn weinig dingen zo mooi als een oldie om naar te kijken ,te ruiken ,te voelen, te praten, te rijden en een echte liefhebber wil hem voor zichzelf perfect hebben !
                    Ieder heeft zijn eigen visie in wat voor hem perfect aan voelt .
                    Het is onbegonnen werk om ongelovige proberen te overtuigen van je passie ,een echte liefhebber hoeft geen uitleg en weet gewoon waarvoor je het doet .
                    Succes met het bouwen van je droom :up:

                      Bedankt voor jullie enthousiaste en respectvolle reacties.

                      Helaas zijn er ook mensen die vinden dat het streven naar perfectie allemaal voor niets nodig is. Wat oplappen is voor hen de slimste weg. Zo moet ook een van de vorige eigenaars gedacht hebben en zo zijn er nu ook reacties buiten dit forum. Mijn ervaring leert echter dat een duurzame aanpak uiteindelijk het beste is, zelfs het goedkoopst of het meest lucratief zo je wil.

                      PB


                        Dat smaakt naar meer !

                          :respekt:

                            halloooo zeg, dit is alles behalve amateurswerk, :respekt: voor alle mensen die zulke gouden handen hebben en een tweede nieuw leven geven aan deze beauty’s

                              Ik zie dat het ondertussen 5 maanden geleden is dat ik nog gepost heb… In tegenstelling tot de projecten, die ik professioneel beheer, heeft dit project geen strakke planning. Het komt dan ook op de derde plaats na werk en gezin. Belangrijkst is dat ikzelf er ook wat plezier aan beleef en dat het resultaat perfect is. Op beide vlakken zit het naar wens.
                              Ondertussen is er een halve wielkast en een volledige suspension pan met langsdragers, dwarsdrager en verbindingsstukken op de Celette bank ingelast. Dirk (de lasser van dienst) heeft daarmee super knap werk afgeleverd. Nu staan de laswerken aan de pedaalzone en de achterste deurstijlen op de agenda. Ondertussen heb ik mij al een vijftal halve dagen geamuseerd met het schuren tot op blank metaal. Voor de vaste carrosserie zijn we daarmee over de helft. Elke mm2 wordt blootgelegd. De meeste dopjes ed. heb ik al nieuw gevonden, maar de zoektocht gaat door… Alle hulp is daarbij welkom.
                              Ondertussen is de Porsche liefde bij Enzo exponentieel gegroeid en werden er al verschillende pre-impact 911jes, G-modellen, 964, 993 en 944 onder handen genomen op het vlak van las-en lakwerk.
                              Na afronden laswerk, wordt eerst onderzijde, koffer-en motorruimte in epoxy, flexibele bodyschutz, lak en flexibele vernis gezet. Ook de binnenruimte in lak en satijnzwart waar nodig. Dan is het de bedoeling om assen, ophanging en verwarming (incl. revisie, poederlakken, verzinken ed.) te bevestigen samen met motor en versnellingsbak. Daarna is de buitenzijde aan de beurt om schade door montage zoveel als mogelijk te voorkomen.

                              image_2014-02-16-7.jpg

                              image_2014-02-16-8.jpg

                              image_2014-02-16-9.jpg

                              image_2014-02-16-10.jpg

                              image_2014-02-16-6.jpg

                              image_2014-02-16-5.jpg

                              image_2014-02-16-4.jpg

                              image_2014-02-16-3.jpg

                              image_2014-02-16-2.jpg

                              image_2014-02-16.jpg

                              Wim

                                Schrik daar niet meer van, en zo kun je een Porsche inderdaad ook weer op de weg houden met zo min mogelijk kosten.

                                Heb al erger gezien, en onverantwoordelijker voor veiligheid.

                                Dat is dan een nazorg voor de eigenaar net als jij die hem dan in top staat wil brengen, met de kosten erbij.

                                Succes met de afwikkeling.

                                  Twee weken verder. Het verhaal gaat voorlopig nog even in neergaande lijn, nadat we moesten vaststellen dat er in het verleden een beunhaas/knoeier aan het werk is geweest (zogenaamd beunhaas alert :bounce: ). Naar aanleiding van een aanrijding linksvoor was er eerder laswerk verricht aan de suspension pan (lappendeken) en “ter versteviging” waren er “enkele buisjes” tussen de suspension pan en de tank support gelast.

                                  image_2013-08-22.jpg

                                  image_2013-08-22-2.jpg

                                  Suspension pan, tank support en linker en rechter tank support worden vervangen.

                                  image_2013-08-22-3.jpg

                                  Nu nog even zien in welke mate de linker wielkast onderaan aangetast is… De komende dagen zullen we zien hoe de nieuwe stukken erin passen en welke platen nog op maat moeten gemaakt worden.

                                  We hebben er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk helemaal perfect wordt. De communicatie vanwege Enzo Repair is zeer duidelijk, tijdig en to the point en er is een zeer gezonde en productieve wisselwerking (bezoeken om de vervolgstappen/vervolgscenario’s te bespreken) die het eindresultaat ten goede zal komen.

                                    Volgens mij zijn dat stoelen uit een 991/50aniv. 😀

                                    Mooi verhaal breng je hier :respekt:
                                    Dat het maar vlug winter is dan kan ik ook opnieuw beginnen …

                                  15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 107)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.