Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

  • Maker
    Discussie

  • Erwin Verdonck
    Deelnemer

      Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.

      De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
      – “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
      – “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
      en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.

      Wat zijn dan de gebreken:
      – lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
      – interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
      – de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
      – allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
      – beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)

      Wat zijn de pluspunten:
      – motor recent gereviseerd
      – MFI recent gereviseerd
      – versnellingsbak gereviseerd
      – zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
      – extreem gezond en origineel op enkele kleine punten na

      Omdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).

      In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.

      Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.

      Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.

      Attachments:
      • Interieur.jpg
      • Interieur2.jpg
      • IMG_01371.JPG
    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 107)
      • Heel mooi :applaus: :lekker: .

          Knap, echt knap! :applaus:

          Ik kan niet wachten om dit interieur in combinatie te zien met metallic groen. 😉

            Scottish Tweed!!! *luv :first:

              Hey RubenB, dat moet zeker kunnen. Ik heb je telefoonnummer nog en zal je eens bellen om af te spreken.

              Ondertussen zijn de eerste voorbereidingen begonnen voor het laswerk.

              image_2013-08-07.jpg

              De kleine suspension pan heb ik inmiddels geruild voor het grotere exemplaar omdat dat uiteindelijk efficiënter zal zijn.

              Op de hele auto hadden we tot nog toe geen enkele mm donker blauwe lak aangetroffen. Bij het afschuren van de dwarsdrager achteraan blijkt tussen het originele groen metallic en het huidige zilver metallic nog een laag blauw en groen te zitten, Vreemd, temeer omdat de auto verder zo dun en strak staat: eens checken of dit op de andere plaatsen ook zo is.

              Ondertussen kreeg ik een reactie op een post die ik een half jaar geleden op het early911sregistry.com had geplaatst. Ik was toen op zoek naar foto’s van een origineel madras 42 (donker bruin) interieur en de gegevens van een partij die deze nog kan leveren. Op basis van originele folders 72/73, die ik o.m. op pff.de terugvond, kocht ik de originele Porsche stof inmiddels al bij Sicartz in Duitsland. Het donkerbruine skai stond ook in de folder en dat vond ik ook in de wagen terug.

              image_2013-08-07-2.jpg

              image_2013-08-07-3.jpg

              Op basis daarvan en van en andere foto’s van originele interieurs kon ik mij een perfecte voorstelling maken van hoe het er zou moeten uitzien. De foto’s die ik nu doorkreeg (van een coupe) bevestigen dit volledig:

              image_2013-08-07-4.jpg

              image_2013-08-07-5.jpg

              image_2013-08-07-6.jpg

              Ik denk dat dit in combinatie met het green metallic prachtig zal zijn, en in ieder geval conform Kardex.

              Mijn dochtertje, die helemaal gek is van deze auto, houden we ondertussen op gepaste wijze bezig:

              image_2013-08-07-7.jpg

                Ik ben alvast benieuwd naar je ervaringen! Indien toegelaten wil ik de vorderingen wel eens live volgen… We kunnen er maar van leren! 🙂
                Van zodra je de adressen nodig hebt waar je kan (laten) metalliseren/galvaniseren & poederlakken, verneem ik het wel!

                Succes!!

                  Eigenlijk kom je dan uiteindelijk uit op zoiets als metallisatie als tussenliggende stap. Ook RubenB gebruikte dit bijv. in zijn restauratie.

                    De vraag die we ons stelden was of het überhaupt mogelijk is om (volgens ons op dit moment) het beste van beide werelden te combineren en dus het machinaal ontlakken en ontroesten te laten volgen door een corrosiebescherming op basis van een elektrostatisch verfproces. Onderliggende assumptie daarbij was dat het zinkfosfateren niet hoeft en dat er dus geen zuren aan te pas komen.

                    Wij zijn geen chemici en kunnen dus ongeremd vragen stellen vanuit het boerenverstand geredeneerd en het was blijkbaar op zich zo gek nog niet…

                    Wim

                      [quote=”Adore356″ post=137751] Naar aanleiding van een aantal horrorverhalen mbt chemisch ontlakken en ontroesten enerzijds en volledig zandstralen anderzijds

                      Ik heb nog wel gecheckt of een geschuurd en locaal gestraald chassis een ktl behandeling kan krijgen, maar in Groningen willen ze blijkbaar geen vuil badwater ;-).[/quote]

                      Horror verhalen komen alleen van degenen die het niet goed laten uitvoeren of een bepaalde volgorde niet in acht nemen.
                      Waarom is dan mijn ex Triumph Stag die daar 14 jaar geleden gedaan is nog in perfecte staat. 💡

                      Dat Wessel in Borgercompagnie dit niet doet kan ik mij voorstellen, wat dan worden resten van stralen in het bad later ook aangetroffen in de KTL behandeling bij andere auto’s.

                      Maar snap niet dat je ertegen bent, en dan alsnog het chassis wilt laten behandelen. :think:

                        De kogel is door de kerk en het las-en spuitwerk werd toevertrouwd aan Enzo Repair bvba te Kontich. Het bedrijf werd nog maar een jaar geleden opgericht en is dus nog niet zo bekend. Beide zaakvoerders hebben meer dan genoeg ervaring en leveren perfect spuitwerk af. Ze zijn niet aan hun proefstuk toe wat oldtimers/Porsches betreft en ze hebben ondertussen nog zeer goede medewerkers weten te strikken.

                        Het is natuurlijk altijd even lastig om een auto aan iemand toe te vertrouwen, maar hier zou het dus moeten lukken. Vandaag werd de auto afgeleverd. Staat daarmee dicht bij huis en kan dus makkelijk even bezocht worden.

                        Ik had al enkele plaatdelen meegenomen en op hun advies hebben we nu nog enkele delen bijbesteld.

                        Uiteindelijk lijkt me de aanpak waarvoor zij staan nog de beste: zoveel mogelijk schuren (ook wel eens machinaal ontlakken genoemd :-)) en slechts locaal stralen indien nodig. Naar aanleiding van een aantal horrorverhalen mbt chemisch ontlakken en ontroesten enerzijds en volledig zandstralen anderzijds, lijkt me dit de minst slechte piste. Ik heb nog wel gecheckt of een geschuurd en locaal gestraald chassis een ktl behandeling kan krijgen, maar in Groningen willen ze blijkbaar geen vuil badwater ;-).

                        We zullen in twee fasen werken waarbij de motorruimte, het dashboard en de kofferruimte al worden aangekleed alvorens de rest wordt gelakt. Dit om schade aan het lakwerk tijdens montage zoveel als mogelijk te vermijden.
                        Ook wordt in de eerste fase al zoveel als mogelijk alle bodyschutz voorzien en oliekoeler aangesloten ed.

                        Het bestellen van allerhande onderdelen is ondertussen ook al ver gevorderd en loopt ondertussen aardig op. Er wordt zoveel als mogelijk origineel Porsche materiaal verworven (ook als er veel goedkoper alternatief is)en er wordt daarvoor beroep gedaan op een cocktail van:
                        – Rose Passion
                        – Joma Parts
                        – CPPonderdelen
                        – Carpoint

                        Binnenkort dus enkele plaatjes van het reeds uitgevoerde las-en spuitwerk.

                        Een van de belangrijkste werkjes die daarbij moeten gebeuren is het vervangen van de suspension pan en de tank support zoals op deze filmpjes te zien is:

                          Aloha Senior Dyckmans :first:
                          Wie ben je? Wat houdt je bezig?
                          Dat kan je allemaal kwijt in een voorsteltopic :up: Look for it… on this site! :mrgreen:

                            ziet er mooi uit , voor 95% perfecte kas kom je weinig tegen deze dagen

                              Tjiens ik dacht dat jij net héél gelukkig ging zijn met deze warmte Wim, hoe staat het met de Karmann?

                              Wim

                                [quote=”Adore356″ post=137167]Eergisteren nog verder gesleuteld en hij is bijna kaal. [/quote]

                                Bewondering voor je, en zeker met deze temperatuur. 😉

                                  Eergisteren nog verder gesleuteld en hij is bijna kaal.

                                  Gisteren alle notities netjes in Excel opgenomen, met aanduiding van waar het opgeslagen werd (doos/locatie), wat naar carrossier moet, wat naar poederlakker moet, wat naar garnierder moet, wat besteld moet worden etc.

                                  Nog enkele foto’s.

                                  Bijna tijd voor een portie van het betere las-en spuitwerk.

                                  Attachments:
                                  • DSC01242.JPG
                                  • DSC01240.JPG
                                  • DSC01239.JPG

                                    Succes, tof om te volgen :respect2:

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 107)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.