- Dit onderwerp bevat 107 reacties, 36 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door .
-
Discussie
-
12 juli 2013 om 18:18
Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.
De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
– “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
– “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.Wat zijn dan de gebreken:
– lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
– interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
– de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
– allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
– beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)Wat zijn de pluspunten:
– motor recent gereviseerd
– MFI recent gereviseerd
– versnellingsbak gereviseerd
– zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
– extreem gezond en origineel op enkele kleine punten naOmdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).
In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.
Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.
Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.