Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Porsche 911 S Targa in topstaat brengen

  • Maker
    Discussie

  • Erwin Verdonck
    Deelnemer

      Zoals sommigen onder jullie weten ben ik op zoek naar de meest gepaste aanpak om mijn P terug in topstaat te brengen. Die aanpak wil ik op korte termijn beslissen om dan onmiddellijk over te gaan tot actie.

      De stukjes “meest gepast” en “topstaat” zijn hierin belangrijk:
      – “topstaat” omdat het resultaat simpelweg perfect en origineel dient te zijn (de auto staat momenteel metallic silber/schwarz en gaat terug naar zijn originele kleurstelling metallic grün/madras dunkel braun)
      – “meest gepast” omdat het in functie moet staan van de huidige gebreken en het beoogde doel
      en het bovendien eigenlijk de wens is om wat goed en origineel is vooral zo te laten.

      Wat zijn dan de gebreken:
      – lak is ruim 15j oud en heeft gebruikssporen
      – interieur is deels aan restauratie toe (maar zal volledig aangepakt worden)
      – de rubbertjes in het onderstel zouden moeten vervangen worden
      – allerlei kleine onderdeeltjes zouden moeten opgefrist of vernieuwd worden
      – beperkte, geïsoleerde en lichte roestvorming (aan dubbele plaat linker voorwiel, aan voeten bestuurder, achter skai deuropening bestuurder, aan gardebou rechts)

      Wat zijn de pluspunten:
      – motor recent gereviseerd
      – MFI recent gereviseerd
      – versnellingsbak gereviseerd
      – zeer strakke wagen zonder deuken, zonder plamuur of enig gepruts
      – extreem gezond en origineel op enkele kleine punten na

      Omdat je maar echt een zicht krijgt op de status als de auto kaal is, ben ik afgelopen weekeinde met de afbraak begonnen (zie foto’s).

      In functie van bovenstaande wensen groeit nu de overtuiging dat het geen goed idee zou zijn om de auto volledig te ontlakken (thermisch, chemisch, stralen), ontroesten, KTLlen en volledig van 0 terug op te bouwen (vooral vrees voor wat er tussen de flensnaden gebeurt). Doorgedreven perfect uitgevoerde carrossieriewerkzaamheden aan de pijnpunten alleen lijkt mij de beste aanpak. Uiteraard de auto blank schuren aan de buitenzijde en een volledige perfecte lakopbouw realiseren. Daarnaast ook kofferruimte en motorruimte volledig terug spuiten. Behandeling (anti-roest) van de holle ruimten ed. Daarna redelijk “nut and bold” alles poetsen, conserveren en terug opbouwen en vernieuwen waar nodig met zoveel als mogelijk NOS onderdelen.

      Uiteraard sta ik open voor elk advies. Ik weet dat alleen ik de beslissing zal/kan nemen.

      Ik zal jullie verder via dit draadje op de hoogte houden van stappen die ik neem met daarbij de nodige foto’s en info.

      Attachments:
      • Interieur.jpg
      • Interieur2.jpg
      • IMG_01371.JPG
    15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 107)
      • Gaat goed vooruit zo te zien. Komt dik in orde.

          Komt inorde
          veel succ6

            Wreed goe bezig. Toch straf dat dat altijd zo goed vooruit gaat. :applaus:

            Wim

              Goed bezig geweest met de werken, en mooi aangegeven waar het pijnpunt van de oudere Targa’s ligt en ze mettertijd gaan scheuren.

                image_2013-07-14.jpg
                Vandaag weer een dag verder gewerkt:
                – Benzinetank verwijderd na deze eerst met een elektronische benzinepomp op accu en een jerrycan te hebben leeggemaakt. Dat was blijkbaar goed op het diepste punt gebeurd, want er kwam nadien geen halve liter benzine meer uit.
                – Tellers en schakelaars uitgebouwd en geconstateerd dat alle tellers origineel waren (oktober en november 1972). Alle tellers zullen netjes gereviseerd worden en klokje werkt op dit moment niet.
                – Het Momo stuur liet zich niet gemakkelijk verwijderen, maar uiteindelijk toch. Het originele stuur zal nieuw overtrokken worden en met de restauratie van het interieur gebeuren.
                – Linkse gardebou verwijderd en geen nieuwe verrassingen.
                – Rails zetels verwijderd.
                – Remvloeistof verwijderd en onderdelen afgebouwd.
                – Rond motor alles afgekoppeld.
                – Lijm al grotendeels verwijderd. Uiteindelijk werkte Thinner nog het best: met borstel overdadig inpappen en met vod en spatel verwijderen.

                Aangezien de auto nog grotendeels origineel is ondertussen proberen te achterhalen hoe er oorspronkelijk in de fabriek gespoten werd. Vooraan wellicht in body kleur. Achteraan lijkt het dat af fabriek de body color overprayed werd met zwart, maar blijkbaar niet overal even goed. Nu heb ik al wat forums afgeschuimd en in de jaren 72 en 73 blijkt men niet erg consistent in het spuiten te zijn geweest.

                Enkele foto’s van de vorderingen.

                Saldo roest pijnpunten als volgt:
                – aan voeten bestuurder
                – aan support benzinetank (links serieus ook naar buiten toe, vooraan en rechts op enkele plekken)
                – aan deurstijl passagier (scheur ingeroest)
                – aan deurstijl bestuurder eerder oppervlakkig
                – aan rechtse gardebou aan het join fender en body paneeltje bovenaan enkel cm

                Attachments:
                • image_2013-07-14-2.jpg
                • image_2013-07-14-4.jpg
                • image_2013-07-14-5.jpg
                • image_2013-07-14-6.jpg
                • image_2013-07-14-7.jpg
                • image_2013-07-14-8.jpg

                  Ben ook enthousiast om te volgen. Knap werk. :respect2:

                    Veel succes met de werken en regelmatig updates posten hé

                      Héél veel succes toegewenst!!

                        Ik wens je heel veel succes . :applaus:

                        XXX

                          Hou van zulke draadjes. Succes met de job :respekt:

                            Heel veel sukses.
                            Zal ongetwijfeld een hele mooie worden.
                            Houd ons op de hoogte, we horen en zien het graag.

                              veel succes, alweer een draadje om te volgen !! :popcorn:

                                Blij dat het weekeinde is en ik verder kan strippen zondag. We gaan bijna elke vierkante cm gezien hebben en dan moet ik beslissen. Mijn handen tintelen al…

                                Wim

                                  je was mij net voor met antwoord zie ik, maar op de S inderdaad standaard.

                                  En je bent er wel al goed in gevlogen zie ik. 😉

                                  En voor je keuze van ontlakken, ontroesten en KTL of een andere manier, dat zijn dingen die je eigenlijk pas moet nemen op het moment dat hij volledig gestript is, want dan zie je het eigenlijke resultaat van de carrosserie.

                                    Oliekoeler vooraan is standaard op een S 2.4 model 1973.

                                    Foto’s van vooraf heb ik nu niet bij de hand.

                                  15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 107)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.