- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door .
-
Discussie
-
1 april 2011 om 12:54
De kogel is door de kerk!
De nieuwe 911 (codering 991) krijgt een dieselbroertje. Porsche gaat hierbij gebruik maken van de Boxer-diesel die ze samen met/voor Subaru ontworpen hebben, wel in 6-cilinderversie. de 4-cilinderversie blijft (voorlopig?) voorbehouden voor Subaru.
Door aanpassing van in- en uitlaatcollectoren en een andere plaatsing van de 2 kleine (ipv 1 grotere) turbocompressoren, past de motor net in de motorruimte. Bovendien liggen zwaartepunt en gewicht in lijn met de benzineversie zodat het onderstel geen significante wijzigingen moet ondergaan. In 6-cilinderversie moet dit blok in eerste instantie 435 pk gaan leveren, maar een maximum koppel van maar liefst 820 Nm, reeds beschikbaar bij 1850 rpm. dit zou zelfs de huidige benzine Turboversies doen verbleken. Na de testcases met de Cayenne-diesel en de reeds aangekondigde Panamera-diesel is men bij Porsche overtuigd dat het conservatieve Porsche-publiek rijp is voor de 911-diesel, temeer omdat het de gemiddelde co2-uitstoot van het gamma drastisch kan verlagen, wat de verdere toelating tot de US-markt ten goede zal komen. Het zal voor Porsche ook de deur openen naar een groot gedeelte van de Europese lease-markt, waar zoals bekend koning diesel regeert. Er is ook sprake van een 4-cilinderversie voor de volgende generatie Boxster. Men zou hieraan de voorkeur geven ipv de VW-motor, vooral omdat de boxer een veel lager zwaartepunt heeft en aldus beter in de Boxster/Cayman opstelling past, maar die plannen liggen nog in de koelkast. Misschien hebben ze bij Porsche toch nog een beetje koudwatervrees en willen ze de verkoopscijfers van de nieuwe 991 CDTI eerst afwachten?Lancering zou al gepland zijn voor begin april 2015.
Uit een gesprek met chief-engineer Wolfgang Duerheimer vertalen we het volgende:
“Al van bij aanvang van het gezamenlijk project met Subaru hebben we bij de ontwikkeling qua afmetingen en balancering van de motor rekening gehouden met een eventueel gebruik in de 991. De opstelling blijft dan ook bijna identiek aan die voorzien voor Subaru, enkel de andere afstelling en het gebruik van 2 variabele Turbo’s maakt dat de motor een rasechte Porsche motor is, die zich in de nieuwe 991 als een vis in het water zal voelen.”
Als toemaatje kregen we ook een blik op de nieuwe kleinere Porsche, gericht op gezinnen die toch het porsche-gevoel willen beleven zonder in de stad met de vinger gewezen te worden.
Porsche small hatchback
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.