Porsche 914 is 50, maar er komt geen feestje

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 Porsche 914 is 50, maar er komt geen feestje

  • Maker
    Discussie
  • Het gebeurt wel eens vaker dat grote namen in de autowereld samenkomen voor een gezamenlijk project. Sterker nog, het gebeurt meer en meer. Er is tegenwoordig bijna geen auto meer te vinden waarvan de motor of het onderstel niét met een ander merk wordt gedeeld of net afkomstig is van een andere fabrikant. Soms werkt dat goed, en soms zijn de resultaten eerder teleurstellend.

    Vijftig jaar geleden waren dergelijke samenwerkingen nog minder gemeengoed. Maar Porsche deed het toch. De Porsche 914 werd immers samen met VW ontwikkeld. Bij het sportwagenmerk uit Stuttgart zag men de 914 als een leuke instapper. Bij VW werd hij gezien als een vervanger voor de almaar ouder wordende Karmann Ghia.

    De 914 had strakke lijnen, een Targadak dat in de koffer opgeborgen kon worden, een laag gewicht en een nog lager zwaartepunt, een middenmotor en een onafhankelijke ophanging. Het sturen zat goed. Maar de prestaties. Dat was wat minder. De instapper met VW-motor had amper 80pk en had meer dan 13 tellen nodig om naar 100km/u te accelereren. Hij wordt dan wel eens de traagste Porsche ooit genoemd. Je moest een knappe piloot zijn om de 914 aan snelheden te krijgen waarop je het chassis tot het uiterste dreef. Er was ook een krachtiger zescilinder, maar die was dan weer te duur.

    Omdat het niet meteen storm liep voor de 914, kon je destijds occasies op de kop tikken voor geen geld. Dat zorgde er dan weer voor dat mensen met onvoldoende budget voor degelijk onderhoud die dingen in handen kregen. Sjofele exemplaren, met deuken en roest, reden rond en bezorgden het zo fiere merk een dosis extra imagoschade.

    Kortom, de geschiedenis haalt z’n neus een beetje op voor de 914. Nochtans is er ook één en ander dat de 914 wel probleemloos voor mekaar kreeg. Z’n onderstel en gewichtsverdeling was de meerdere van de 911. Zonder twijfel. En hij pinde wel het recept vast voor wat vandaag nog steeds als de meest toegankelijke sportwagens van het merk geldt: een tweezitter met middenmotor. Je kan een rechte lijn trekken van de 914 naar de Boxster.

    Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat Porsche de 914 introduceerde. Dat lijkt het aangewezen moment voor de heren in Stuttgart om in de verf zetten hoe netjes historisch verankerd de Boxster en Cayman (nu 718) wel zijn. Maar dat feestje komt er niet. Een eerbetoon aan de 914 is niet aangekondigd. De eveneens in 1969 geïntroduceerde Porsche 917, een racewagen die in 1970 en 1971 de 24h van Le Mans won, zal door het merk wél in de bloemetjes gezet worden.

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • 123

      1970 Le Mans gewonnen in GT 2.0 klasse

        Lekker ding die witte :lekker: :lekker:

        123

          Porche Club Frankrijk doet er overigens een grote actie op oa op hun Spring meet in le Castelet

          https://www.porscheclub.fr/PorscheClubs/pc_france/pc_main.nsf/web/029410C8A5D3A825C12581C70045F670

          123

            Dat is niet echt een vergelijking waard.. de 914/6 weegt een scheet minder maar heeft 20% meer pk + , 30% meer koppel en beter geluid.

            No brainer.

            Anoniem

              Wat zou het best rijden: een 912, met 4 cylinders, of een 914: met 6 cylinders?

                Bij Porsche Classic Club Belgium staat hij alvast vooraan op de lidkaart dit jaar!

                123

                  [quote=”DST” post=274798]Nee hoor, enkel bij de snobs 😈 :mrgreen:[/quote]

                  +1

                    Nee hoor, enkel bij de snobs 😈 :mrgreen:

                      Ik denk dat de 924/944 meer imagoschade bezorgd heeft…

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.