Porsche 968 <-> Porsche 968 CS

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 Porsche 968 <-> Porsche 968 CS

  • Maker
    Discussie

  • ZTT

      Hallo,

      Ik ben nog maar pas als ‘geregistreerd gebruiker’ actief op dit interessante forum en had dan ook graag beroep gedaan op jullie kennis.
      Ik ben reeds een eindje op zoek naar een 968 CS. (het liefst een 993, maar m’n portefeuille kent ook haar grenzen 🙁 )
      Kan iemand mij misschien wegwijs maken in de wondere wereld van de 968 ?
      Ik merk dat er heel wat P 968’s worden aangeboden als ‘CS’, maar zijn deze wel degelijk ‘Club Sport’ ?

      Het weinige wat ik er van af weet is het volgende :

      Een echte 968 CS had/heeft geen standaard (lederen) zetels maar Recaro’s ? Ze beschikken ook niet over electrische ramen, geen radio sound-system, Airco, Alarm, …
      wat ze dan ook een stukje lichter maakte. Is de motorisatie hetzelfde (Kw/Pk ?) Naar het schijnt hebben ook een ander andere suspension (race)chassis : M030 (?). Ook werden naar het schijnt heel wat onderdelen uit de koffer gehaald.

      U merkt het : véél te véél vragen (sorry)

      Hoe kan men nagaan of het wel degelijk om een echte ‘CS’ gaat ?

      Alvast bedankt voor jullie hulp !

      [i]P.S. Zaterdag heb ik een afspraak bij een VW/Audi garage die een (naar het schijnt) échte (zwarte) Porsche 968 CS te koop heeft.
      Ik hou u op de hoogte.[/i]

      Regards,
      ZTT

    12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • Porsche scene live haalt aan dat ze dit onderwerp opgepikt hebben door discussies die hierover gaande waren op het Duitse forum…

        Nu, het moet gezegd dat Porsche wel al vaker eens plotse en zeer drastische prijsverhogingen doorgevoerd heeft op wisselstukken van andere oudere modellen. Met heel wat uitleg over de hoge kosten voor stockage and whatever… En zelden of nooit zal daarover een officiële persverklaring gegeven worden. In een buitenlands tijdschrift heb ik ooit gelezen dat een prijsstijging van 3% jaar niet uitzonderlijk is.

        Het is wat we dus al vaker gezegd hebben; sommige modellen kunnen op den duur tweedehands echte koopjes lijken, de onderhoudskosten en kosten bij vervanging van onderdelen dalen daarom niet evenredig mee!! Vraag maar eens aan iemand die voor een BMW 850 een nieuwe uitlaat moet hebben, en dergelijke…

          Ik heb verschillende buying guides gelezen en er is geen enkele die hier over spreekt. Klopt het hele verhaal van “Porsche Scene Live” helemaal? Als je de prijzen ziet die hierbij komen kijken zou je toch denken dat dit zeker vermeld hoeft te worden. Kleinere minpunten met lagere kosten worden wel steeds opnieuw aangehaald.

            En ik ben de gelukkige die er zo eentje bezit 🙄 😮

            😉

              er staat in de nieuwe Porsche Scene Live, de Nederlandse/Belgische editie van deze maand, een interessant artikel over de CS… of dien ik te zeggen ‘waarschuwing’ voor wie een 968 CS (een echte dus) wil kopen, en een sportievere rijstijl ambieert, zeker wie circuitgebruik overweegt.

              Het blijkt namelijk dat de echte CS’en over een andere versnellingsbak beschikken, met standaard een 40% sper! Nu blijkt dat de schaarste inzake originele nieuwe stukken voor de CS dermate groot is, dat de prijzen de lucht invliegen!!! Voorbeeldje zegt u? Wat dacht je van 5700 euro EXCL BTW voor zo een nieuwe versnellingsbak!! 😯 Daardoor worden ook de prijzen van de 2ehands onderdelen duurder, volgens hen zijn prijzen tussen de 3000 en 5000 euro incl BTW geen uitzonderingen meer voor 2e hands versnellingsbakken… die trouwens op den duur ook makkelijk hun weg vonden in 944’s voor circuitgebruik!

              Hun conclusie is dat 968CS’en dus zeker geen goedkoop alternatief zijn voor een 911, en zeker als circuitmachine dienen bezien te worden als een 928; “enkel voor zij die het kunnen permiteren”…

                [quote=”herky04″:3n5skblu][quote=”Luke”:3n5skblu]bij autosdekens.be staat nog ene te koop[/quote]

                Nieuwe staat, lichte zijschade hersteld voor verkoop!!! 42 000Km 😯

                Heb zo eens een 944 type 2 van 85 gaan bekijken met héél weinig KM. Koppeling kapot maar vroeg wel 10 000eur 😕 [/quote]

                hmm, als je ene bij Johan koopt, dan zul je zeker niet bedot worden.
                vraag hier maar na en ga zeker ns langs

                  [quote=”Luke”:vljuyxzg]bij autosdekens.be staat nog ene te koop[/quote]

                  Nieuwe staat, lichte zijschade hersteld voor verkoop!!! 42 000Km 😯

                  Heb zo eens een 944 type 2 van 85 gaan bekijken met héél weinig KM. Koppeling kapot maar vroeg wel 10 000eur 😕

                    En binnenkort http://www.porsche968cs.be 😉

                      bij autosdekens.be staat nog ene te koop

                          moest ik die keuze moeten make, ik zou resoluut voor de CS gaan!! zoveel meer “Porsche”

                            Ik ben ook voor beide aan het rond kijken, de CS modellen zijn wel een héél pak duurder. Verschillende verkopers bieden hun 968 aan als een CS terwijl het helemaal geen CS is. Ben ook eens gaan rondkijken in Duitsland en UK waar het aanbodtoch veel groter als hier in Belgie. Duitsland -> even duur. De UK lijkt me toch wel een héél stukje goedkoper en daar heb je dan ook nog eens de “sport” op de markt. Maar je zit natuurlijk wel met een right hand drive.

                              Beste ,

                              Een 968CS is idd de Light versie van de 968 (zoals de RS van de 911)
                              De CS heeft dan ook standaard geen electrische ramen , electrische spiegels , achterruitenwisser , airco , open dak , etc
                              Ook ontbreken een heel deelplastic covers in de motorruimte .
                              DeMO30 ophanging zoals je vermeld was een optie die momenteel erg begeerd is .
                              De CS heeft een andre stuur dan de gewone en is voorzien van kuipstoelen (zonder achterbank) of lichtere “gewone” stoelen als er een achterbank aanwezig is . Dit was ook een “duurdere” optie .
                              De motoresatie is dezelfde als de gewone 968 doch het gewichtsverschil met een basis 968 is 70kg .
                              Ik heb zelf een 968CS met M030 en heb gereden met een gewone 968 . De rijverschillen waren enorm (moet hier nog ergens op het forum terug te vinden zijn ) Dit vond zowel de eigenaar van de 968 (number1) als ik .
                              Er worden idd erg veel 968 als CS aangeboden daar de vraag naar de zeldzame 968CS (+/- 1200 stuks wereldweid) erg groot is .
                              De prijzen voor een goede 968CS durven wel eens die van de gewone 968 verdubbelen .

                            12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.