- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 2 maanden geleden door .
-
Discussie
-
3 december 2007 om 03:21
Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als “Club Sport” terwijl het eigenlijk maar een “Comfort” is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging 😆 …tja
Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3…de MkI, gebouwd in 1999 (1350 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (kleine 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)…”de boekskes” claimen 200, maar da’s larie…in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 “Rechtslenker”).Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:
MkI heeft de typische “Boomerang” vleugel
terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:
Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de “facelift” lichten en een andere voorbumper…deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de “beste” van de 2 zou zijn…zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer…hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak…2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI’s zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II.
Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm…voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.