Porsche AG koopt F1 circuit in Zuid-Afrika

Home Forum Porsche Talk Porsche AG koopt F1 circuit in Zuid-Afrika

• Maker
    Discussie
  • Porsche is de nieuwe eigenaar van het Kyalami-circuit in Johannesburg, al is het nog niet meteen duidelijk wat ze met de voormalige F1-omloop gaan aanvangen.

Het was Toby Venter, de CEO van Porsche Zuid-Afrika, die het beslissende telefoontje pleegde. De veiling was nauwelijks twee minuten bezig, maar het door de Duitse sportwagenconstructeur geboden bedrag volstond om de andere bieders met lege handen te doen afdruipen. Het Kyalami Grand Prix Circuit veranderde van eigenaar voor een som van 11,5 miljoen Britse Pond, dat is zowat 14,5 miljoen Euro.

Het is niet meteen duidelijk wat Porsche met de Kyalami-omloop wil doen. Het enige officiële statement dat Stuttgart de wereld in stuurde, ging niet verder dan een “ja, we kochten Kyalami”, “en ja, het blijft een circuit” en “meer informatie volgt later”. We betwijfelen of het complex nog grote internationale races gaat organiseren, wellicht verveld het tot een Dynamic Driving Center dat hoogwaardige rijopleidingen combineert met occasioneel testwerk.

Ooit gold het circuit van Kyalami als een van de meest gevreesde races op de Formule 1-kalender. De Z-vormige en 4,1 kilometer lange lay-out waarop de Grote Prijs van Zuid-Afrika tussen 1967 en 1985 beslecht werd, combineerde flinke hoogteverschillen met lange rechte stukken en allerlei soorten 90-gradenbochten. Een baan voor racers met een groot hart. En grote ballen. Vooral tijdens de turbojaren, want dankzij de grote hoogte ontwikkelden de drukgevoede machines tot 150 pk meer dan elders.

Maar een snelle omloop brengt ook meer gevaar. Tijdens de testritten in aanloop naar de wedstrijd van 1974 verloor Peter Revson het leven nadat hij zijn Shadow crashtte. Drie jaar later was het opnieuw prijs: Tom Pryce overleed na een van de domste ongelukken die de Formule 1 ooit kende. Twee baancommissarissen staken het circuit over om de gestrande wagen van Renzo Zorzi te blussen, maar schatten de snelheid van de andere F1-bolides verkeerd in. De slechts 19-jarige Frederik Jansen van Vuuren werd aangereden door de wagen van Tom Pryce aan een snelheid van zowat 300 km/u, die nagenoeg onthoofd werd door het brandblusapparaat…

bron: autowereld punt be

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • kyalamiSA.png

Kyalami nabij Johannesburg ziet er idd heel anders uit en men rijdt er, anders dan op de meeste andere plaatsen, tegenwijzerzin op het circuit (zie ik hier op het plannetje).

J

Foto klopt volgens mij niet… Dat is een ander circuit…
        Sterk staaltje van journalistiek bij autowereld .be…
        Kyalami ligt wel degelijk bij Johannesburg…

Ik kom wel es ergens, maar dat lijkt mij meer op Kaapstad dan Johannesburg …

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.