porsche antislipcursus

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 porsche antislipcursus

  • Maker
    Discussie
  • mijn vraag is of zo een cursus echt wel de moeite is
    krijg je voldoende uitleg zowel theoretisch als praktisch?
    is het de bedoeling datr je weet wat te doen wanneer je aan het slippen gaat of leren ze je slippen, je begrijpt me wel, lekker driften in de bochten enz….

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • ik kan me ergens wel in Generaal zijn gereserdheid vinden; het is immers je ergste nachtmerrie om je droomwagen aan dingelen te rijden (en ik veronderstel dat de meeste mensen al blij mogen zijn dat ze er zo ééntje in de garage staan hebben… zo dik zijn ze niet bezaaid, diegenen die meerdere van dergelijke wagens in hun garage staan hebben!). Dat er dus een zekere angst is om met je gekoesterde wagentje risico’s te gaan nemen die de normale risico’s van elke dag soms teboven gaan, kan ik begrijpen. Zeker nadat ik mijn zus haar droomautootje, haar BMW Z3, perte totale zal rijden achter mij op de Nürburgring, en de vele traantjes achteraf zag… nam ik ook het besluit om nooit meer met mijn dagelijkse wagen op circuit te gaan…

      MAAR… dit wil niet zeggen dat ik nooit meer op circuit zal gaan. Ik denk dat iedereen die ooit al eens een circuitervaring meegemaakt heeft wel weet waarom je die drang om terug te gaan altijd maar weer voelt… Je mag al zooo veeeeel kilometers gereden hebben met je wagen, elke maal je klaar staat om dat circuit op te rijden voel je je hart weer te keer gaan… OP dat moment ben je weer 100% aan het leven… en dat zijn de momenten die het waard maken!!

      EN, no shit, je leert er inderdaad ook echt soms heel wat van bij! Ik heb veel meer circuitervaringen opgedaan met de moto dan met de auto, doch toen ik voor de eerste keer met de moto het circuit opging had ik misschien al meer dan 100.000 km met de moto gereden. EN TOCH voelde ik na mijn eerste circuitdag gewoon dat ik beter reed… en zelfs mijn toenmalige vriendin achterop zei dat ik precies met meer vertrouwen en soepelheid de bochten op de gewone baan inging. Het is ook zeker niet ondenkbaar dat ik gedurende al die ervaringen zaken geleerd heb die me misschien, zonder dat ik het ooit echt zal weten, soms op de gewone baan van veel leed bespaard hebben.

      Maar dat het kostelijk is, dat is een feit… Doch hoeveel kost een wagen uitdeuken als je eens een domme slipper gemaakt hebt op de openbare weg die je niet kon opvangen met een snelle tegenstuurreactie? Het geld voor dergelijke dagen is naar mijn gevoel steeds wel besteed geweest; ik ben er een betere rijder door geworden, en het heeft zeer mooie herinneringen opgeleverd… Maar eerlijk is eerlijk; het zal niet meer gebeuren met mijn dagdagelijkse auto! Maar als je ziet dat je tegenwoordig op sites al oudere M5’s of M3’s vindt voor 5000 euro of iets dergelijks, wordt het al wat interessanter om een wagen te kopen, enkel en alleen voor te ‘spelen’ op circuit…. Enkel de tijd vinden om er regelmatig van te kunnen genieten, en een dergelijke investering de moeite waard te maken, dat zal dan weer het probleem zijn… 😉

        Wel ik heb gehoord van ‘n vriend, Porschist, dat ie via Penders Luik, zo’n cursus had bijgewoond, maar het was ‘n vrij kostelijke grap, 500€ inschrijving, nog ‘n 500€ brandstof, ‘n etentje en na thuiskomst, vast stellen dat z’n banden geheel geasfalteerd waren, en het mocht nog lukken om er 4 nieuwe sloffen op te gooien…’n mooi dagje!

        Om eerlijk te zijn, zint het me niet om m’n bolide te voorzien van de restanten van ‘n race circuit…maar ja, wie ben ik, ik zal hem te veel koesteren en niet zo te vinden zijn om de driften af te koelen op ‘n circuit…Genieten met de kennis dat je ‘n wagen hebt, die zo uniek in elkaar is gestoken, zo harmonisch is opgebouwd, en dat je ‘n motergeluid hoort dat beter klinkt dan dat van ‘n gestemd koorknapen koor! Maar kan me best vinden dat er talenten zijn die je het best op ‘n circuit etaleert, en je de berekende voorkomende dingen er voor lief bij neemt.
        Uiteraard kan je de openbare weg niet tot je privé terrein rekenen en er zijn ook van die lekkere dingen in het decor aanwezig dat je haren rechtop doen rijzen als je er zou naar toe driften!!
        Laten we eerlijk wezen, die amerikaanse achtervolgingstoestanden zijn nergens goed voor..bescheidenheid siert de mens!

        Genieten van elk onderdeel in je porsche, je hemels voelen als je hem es even de sporen kan geven….wetend dat je net zo goed als ‘n brave huisvader je bolleke keurig aan de inmens groeiende verkeersbeperkingen kan onderwerpen, stil te zwijgen over de cicannes, de springschansen, de paaltjes, de misleidende massa borden, vangrails die het zicht op rotondes wegnemen, flitspalen, versmallingen, veel te krappe parkeerplaatsen, vandalisme, jaloersheid enz…’n mens zou voor minder te voet gaan, mocht het Porsche gevoel er niet wezen!

          Heb die cursus ook gevolgd bij Jesco, en ik kan je zeggen dat het zeker de moeite is. Goed verzorgd ook, met etentje tussendoor. Maar vooral veeeel rijden.

          groeten,

          R

            Beste,

            heb dit reeds 2 maal gedaan bij D’Ieteren zelf in Brussel en vond dit absoluut de moeite. Nu wordt dit bij Jesco in Boom gegeven, daar heb ik geen ervaring mee. In ieder geval je leert er vooral doen wat je moet doen in het geval dat je begint te slippen. Een Porsche rijdt helemaal anders (andere gewichtsverdeling, achterwiel aandrijving etc), vandaar dat je anders moet reageren. Best denk ik eerst deze cursus volgen en daarna een cursus gaan volgen voor het rijden op circuit.

            Mvg

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.